Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Nissan Micra K10 moottoriksi CG13DE tai CGA3DE

Aloittaja isok0rsto, elokuu 13, 2011, 11:15:02

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

isok0rsto

Tervehdys arvon kanssakirjoittelijoille.

Mielenpäällä alkoi viimeviikolla pyörimään tällainen moottoriswappi, eli vuoden 1991 K10 Micran keulalle uudemman K11 Micran 16v twincam moottori nelipisteruiskulla.

Kaikki alkoi siitä, kun kuulin myynnissä olevasta 1991 vuoden Super S -kopiosta jossa on kone rikki. Selailtuani saatavilla olevia varaosaraatoja välähti mielessäni, että jostain luin uudemman CG moottorin menevän vanhemman Micran laatikkoon tai jopa laatikoitten olevan samoja.

Tässähän sitä olisikin projekti, nyt vaan ei sitten ole tietoa esimerkiksi nuista moottorinkiinnikkeistä yms miten käyvät. Meneekö Bolt-On vai joutuuko tekemään kiinnikkeet uusiksi? Vai voiko kiinnikkeitä yhdistelemällä saada koneen kohdalleen?

Onko laatikoitten välityksissä suuria eroja? Wanhassa Micrassahan on kahta välityssuhdetta niin, että viisivaihteisia on sekä pitkiä että lyhyitä vanhempien ollessa niitä pitkiä. Entä uudemman Micran laatikot? Käykö k10 micran vetarit uudemman laatikkoon vai pitäisikö ne vaihtaa uudemmasta?

Miten iskunvaimentajat jousineen? Tavoitteena olisi myös parantaa ajo-ominaisuuksia, kun tuo k10 on niin pehmeä lulla.

Molempiin kamppeisiin olen vaihtanut moottoreita ja laatikkoja, mutta ikinä ei ole ollut rinnakkain levällään ja viimeisimmästäkin on jo yli vuosi aikaa joten ihan tuoreimpia muistikuvia ei asiasta ole. Ja miten tuo ajonesto? Onko se myös nuissa vanhimmissa k11 sarjalaisissa esim. vuodelta 1993?

Sitten tuo kilvitys. Molemmathan ovat vähäpäästöisiä joten ilmeisesti sitten pääsee ihan normaalilla pakokaasumittauksella muutoskatsastuksen yhteydessä ja katsastukseen sen raadon paperit mukaan, josta kone on nostettu pois.

Aken, eli nykyisen TraFin sivu vielä moottorinvaihdosta; http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Katsastus+ja+yksitt%C3%A4ishyv%C3%A4ksynt%C3%A4/Muutoskatsastus/Ajoneuvon+rakenne++ja+varusteet/Henkil%C3%B6-+ja+pakettiautojen+rakennemuutokset/Moottori/

Mistä tulee suurin kompastuskivi? Mikäli ko. projektin otan työn alle, sitä tehdään pikkuhiljaa ja kunnolla. Kuviakin olisi tarkoitus täällä jakaa, mikäli hommaan ryhdytään.

Nyt niitä ruusuja, risuja, kannustuksia, mollauksia ja eritoten neuvoja otetaan vastaan.  ;)

AkiH

Mielenkiintoista mietintää, mutta muistelisin tuommoisen swapin ottavan uudemman moottorin pikkuisen liian suureen tehoon kiinni.

Vertailumallina kun on nykyisin käytettävä tuota vanhaa 1.2-litraista eli 60 x 1,20 = 72 hepan maksimiteho olisi sallittu. CG13DE potkii muistaakseni 75 hevosen teholla.

Nykyisin ei kuulemma onnistu se, mikä onnistui aikoinaan nimimerkki Tee_Koon rakentaessa Turbo-Micraansa eli vertaaminen maahantuojan esittelyautona koekilvissä pyörähtäneeseen Superturbo Micraan. Nykyisin pitää ilmeisesti vertailla myyntimalleihin. http://www.dnsf.org/forum/index.php?topic=64850.msg767629#msg767629
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

isok0rsto

Nykyään kun ei taida tuo jeltsinikään käydä voiteluaineesta katsastusmiehelle kun menee leimaa hakemaan...  ;)

Näitä huhuja kun aina liikkuu niin entä jos tuosta koneesta käy hakemassa dynopaperin, joka on sallituissa teholukemissa? Jos vaikka "unohtuu" kuristus ilmanputsarin jälkeen kun dynossa käydään niin tehot putoavat tuon sallitun rajan alapuolelle... Vai katsotaanko ne tehot sen moottorinluovuttajan papereista kylmästi?

Alppu

LainaaVai katsotaanko ne tehot sen moottorinluovuttajan papereista kylmästi?

Eiköhän..
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

ksi

lakihan sanoo näin että: vertailu moottoriksi käytetään tilavuudeltaan suurinta,painavinta ja tehokkainta ko. malli-sarjassa käytettyä moottoria ja näistä arvoista aletaan sitten laskea niitä prosentteja ylöspäin. lisäksi voi kunkin osa alueen poimia eri moottoreista mitä on mallisarjassa käytetty.

otetaan nyt esm. ford escort(ford kirosana,paitsi vanhat ;) )

urbaani legendahan väittää ettei mk1 escorttia saa enää/ole saanut vuosiin katsastettua 2.0 ohc moottorille.. tämähän EI pidä paikkaansa kun aletaan lakia oikein lukemaan..

otetaan 1kpl mk1 escort 1300dl ja heivataan kenttiläinen+laatikko pihalle,asennetaan ohc+iso laatikko ja ajetaan konttorille muutoskatsastukseen,no se yli innokas 24v autoinsinjöörihän sitten tuumaa pellin avatessaan että: ei,ei,ei tätä voi katsastaa kun tähän pitäs olla luvat kun tätä ei ole valmistettu 2l ohc:llä.. siihen voi vastata että herrapa on hyvä ja menee tarkastaan googlesta.. no seuraavana tulee vanhempi inssi ja toteaa rinta kaarella tietämyksestä että joo,voi sitä olla tehty muttei tuotu suomeen.. siihen voi vastata ettei tartte ollakaan(vaikka on kyllä muutama yksilö tuotu) koska jos herra insinjööri hakee laki-kirjan niin sieltä voi todeta itse että autoa pitää olla VALMISTETTU ko.tekniikalla. että näin.

ok,eli takaisin asiaan. nyt sitten ajatellaan että haluttas 2.3 pinto sinne escon keulaan niin mille ruvetaan?

vuodelta 83-86 thunderbird turbo coupesta tehona 180hp/205nm(nm eivät vaikuta leimalla.),paino 149,69kg

aletaanpa kerätä vertailu lukuja:

escort 2000rs 2l ohc tilavuus= 1993cc(ohc)/100=19.93*498.25+1993=2491,25 cc eli OK!

teho= 153hp escort rs1600 eli 153hp/100*25+153=191,25hp eli OK!

paino= 129.73kg rs2000 eli 129,73kg/100*20+129,73kg=155,67kg eli 2.3 pinton painaessa 149,69kg tämäkin on OK!

periaate varmaankin selvisi,eikös vain? nuo prosentit kannattaa tarkastaa et on oikein,kun minä en vanhuuttani muista kuin sen että 2 arvoa oli 25% ja yksi 20%.

mutta näin meillä päin on aina toiminut ja katsastus viranomaiset on noin laskukaavan selittäneet ja allekirjoittaneelle luovuttaneet sanallisesti.


Tero-75

Lainaalakihan sanoo näin että: vertailu moottoriksi käytetään tilavuudeltaan suurinta,painavinta ja tehokkainta ko. malli-sarjassa käytettyä moottoria ja näistä arvoista aletaan sitten laskea niitä prosentteja ylöspäin. lisäksi voi kunkin osa alueen poimia eri moottoreista mitä on mallisarjassa käytetty...

...koska jos herra insinjööri hakee laki-kirjan niin sieltä voi todeta itse että autoa pitää olla VALMISTETTU ko.tekniikalla. että näin.
Muuten oikein, mutta ko. automallin pitää olla joko euroopan tai Yhdysvaltojen markkinoilla tarjolla ollut, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettu malli.
Esim Afrikan tai Japanin mallit EIVÄT kelpaa vertailukohdaksi.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

ksi

löytyykö tuo jaappani/afrikka sääntö jostain ihan mustaa valkoisella?

siihen on törmätty että itä-naapurin vehkeet ei kelpaa, jos ei ole tyyppi hyväksyntää cccp rajojen ulkopuolella..

koitettiin vertailu motiksi: vaz wankelia ;)

isok0rsto

Tuossa Aken/TraFin linkissä minä postasin, on sanottu se Euroopan tai Yhdysvaltojen markkinoille.

;) Pitääkö tässä sitten laittaa se CG10DE (59hp) ja sitten jäisi varaa laittaa vielä pienenpieni ahdin hyötysuhdetta nostamaaan  ;)

Vaan tosissaan, tuolla CG10DE koneellahan saisi ainakin sen 16V TwinCam ruiskukoneen sinne nokalle. Mutta kyllä se 1,3 mieluummin...

Vaan minua kiinnostaisi nuo välityssuhteet ja koneen käyminen kiinnikkeisiin. Sähköt eivät tuota ongelmaa, ovat itseasiassa vahvempaa aluetta itselleni kuin mitä ruveta hitsaamaan uusia kiinnikkeitä koneeseen. Samoin sen ajonestolaitteen ohitus/uuden moottoripurkin saaminen.

isok0rsto

Tuossa piruuttani heitin tuon CG10DE koneen turbolla vaikka sen yleisesti ottaen vaaditaankin mitattavan VTT:llä päästöjen suhteen. Kuitenkin trafin sivulla lukee seuraavaa;

3)   Pakokaasupäästönormien täyttymisestä on esitettävä luotettava selvitys. Ensimmäisen kerran ennen 1.7.1987 käyttöönotetun auton pakokaasupäästötason selvittämiseksi riittää kuitenkin normaali käytön aikainen pakokaasupäästömittaus (katsastuksen yhteydessä tehtävä mittaus).

      Muulla dieselmoottorilla kuin vähäpäästöisellä dieselmoottorilla varustetun henkilöauton (ensimmäinen käyttöönotto 1.7.1987-31.12.1991) pakokaasujen vaatimustenmukaisuuden selvittämiseksi riittää käytönaikainen savutusmittaus (katsastuksen yhteydessä tehtävä mittaus).

      Muissa tapauksissa muutoskatsastuksessa on esitettävä valmistajan tai sen valtuuttaman edustajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen kirjallinen todistus pakokaasupäästönormien täyttymisestä. Auton on siis täytettävä myös moottorin muutoksen jälkeen sen ensimmäisen käyttöönottoajankohdan Suomessa voimassa olleet päästönormit. Tämän katsotaan täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.



Eli siis, ko. moottori on mahdollista turbottaa ja asentaa wanhan micran nokalle, mikäli siinä on jälkiasenteinen katti ja se menee normaalissa päästömittauksessa vähäpäästöisen rajan alapuolelle? Onko tässä yksi "oikotie onneen" vai pitääkö koko juttu unohtaa?

Yleisesti ottaen tarkoituksenani ei ole tehdä tästä taas yhtä "turbo, juupas-eipäs-saapas" ketjua, vaan keskustella ko. moottorin (niin CG10DE, CG13DE ja CGA3DE kuin myös turbo, teoreettisena mahdollisuutena) sovittamisesta k10 keulalle, joskin kaikki tieto on enemmän kuin tervetullutta kaikkia osa-alueita koskien  ;) Olen vaan sivusta huomannut, että kun joku mainitsee ahtamisen, muuttu asia helposti mielipiteistä taisteluksi (ainakin joillain foorumeilla) ja faktat jäävät mielipiteitten varjoon.  ;)

BA

#9
Australian Micra-foorumilta löytyy tietoa CG-koneiden virittämisestä, pakokaasuahtimella, remmiahtimella, tahi sitten ihan vaparina vaikka kuinka. Variaatioita sillä suunnalla tuntuu olevan melkosesti. Briteistä näky joskus saavan sitten ihan tehtaan ja viripajojen "KitCar" viripalikkaa helpostikin, ja aika kohtuuhintaan verrattuna muiden merkkien suomessa myytäviin vastaaviin palikoihin.

Nimimerkille ksi lupailin näitä jo aiemminkin, Nissanin kirjasta:








BA

#10
Puhukaas tämä vertailumalliksi, niin jo alkaa olla rajattomat virimahdollisuudet K11-micran koppaan ainakin:





SR20VE-koneella, ja tavallaan tehdastekoinen tuokin.

http://www.geocities.co.jp/MotorCity-Race/3939/tokusyu/mid11/mid11.htm

isok0rsto

LainaaPuhukaas tämä vertailumalliksi, niin jo alkaa olla rajattomat virimahdollisuudet K11-micran koppaan ainakin:





SR20VE-koneella, ja tavallaan tehdastekoinen tuokin.

http://www.geocities.co.jp/MotorCity-Race/3939/tokusyu/mid11/mid11.htm


Juu, jos tarkoituksena olisi tehdä K11 Micrasta niin tuohan olisi sellainen verrokki, että siihen kävisi mikä kone vaan. Omaan silmään vaan tuo uudempi Micra on HIRVEÄN näköinen, maski on kuin tontun korvat ja etuvalot kuin sokean reetan silmälasit, joten ahioksi, mikäli siis rupean rakentamaan, tulee todennäköisemmin K10 ja mielellään Super S tai ainakin sen klooni (Superturbo klooni?).

Muuten kyllä erittäin mielenkiintoisen näköinen laitos, onko tuo aikanaan myyty micrana vai?

isok0rsto

LainaaAustralian Micra-foorumilta löytyy tietoa CG-koneiden virittämisestä, pakokaasuahtimella, remmiahtimella, tahi sitten ihan vaparina vaikka kuinka. Variaatioita sillä suunnalla tuntuu olevan melkosesti. Briteistä näky joskus saavan sitten ihan tehtaan ja viripajojen "KitCar" viripalikkaa helpostikin, ja aika kohtuuhintaan verrattuna muiden merkkien suomessa myytäviin vastaaviin palikoihin.

Nimimerkille ksi lupailin näitä jo aiemminkin, Nissanin kirjasta:








Nyt nostan hattua ja korkealle! Tuossa tulee paljon sellaista tietoa mikä on itselle aivan uutta. Näkyy tuo wanha MA12 kone olevan hyvinkin pärjäävä verratessa tuohon udempaan CG10DE koneeseen ja ei jää paljoa vaille tuosta CG13DE koneestakaan... Samoin nuo vaihdevälityset ovat tervetullut tieto, vielä kun saisi jostain tietoon wanhan micran välitykset.

Katsellessa nuita tietoja ja käppyröitä, alkaa vahtoehdoiksi muodostua se CG13DE kone 16 venttiilisyytensä ja ketjulla olevan jaon takia, tai sitten wanhempi MA12 kone, mutta uudemman ruiskulaitteistolla ja ECU:lla. Olisikohan minkälainen projekti kasailla ;)

Itseäni ei hirveästi koukuta tuo litrainen CG10DE, pieni...

Kellään tietoa niistä kiinnikkeistä, miten lähelle ovat MA ja CG koneissa toisiaan?

BA

#13
Lainaa

vielä kun saisi jostain tietoon wanhan micran välitykset.

100% samat, myös perävälitys ja pakki, kun CG10DE-RS5F41A laatikossa. Samasta kirjasta vertailusivuilta löytyy K10 MA10S ja MA12S kohdalta löytyy laatikon tiedoista täysin samat välitykset, ja sama tyyppi RS5F41A  :)

CG13DE koneen RS5F30A tai RS5F31V-laatikoiden kytkinkoppa on taas täysin samanlainen kun RS5F41A-laatikossa -bolt on MA-koneen perään siis.

Jos en ihan väärin muista niin täydellisen vaihdelaatikon varaosanumerossakin olis korvattu K11-CG10DE laatikolla MA-koneisten K10:en laatikko. Sama numero se ei kuitenkaan ole noista tuossa edellä mainituista muutoksista johtuen.

isok0rsto

#14
 Vaan tarkoitin tätä wanhan micran 5v laatikkoa. Sitä ensimmäistä, jossa oli oikeasti aavikkovälitykset verrattuna siihen myöhempään. Minulla oli yksi auto sillä välityksellä, vasta kun vauhtia oli 120km/h nousi kierrokset yli 3000... Ja tehtaan vakio laatikko välityksineen, oli vain vahdettu jostain vuoden 1985 micrasta vuoden 1991 malliin. Ilmeisesti tämä jälkimmäisempi k10 laatikko on se, mikä on sama sitten tuon k11 laatikon kanssa.

Edit: Ilmaisin siis itseäni vähän epäselvästi, vanhempaan k10 Micraan oli kahdella välityksellä olevia 5v laatikoita, pitkiä ja lyhyitä. Lyhyt oli ns. sama kuin 4v laatikko mutta jaettu viidelle vaihteelle ja pitkä laatikko oli taas kuin 4v laatikko neljä ensimmäistä pykälää ja viides oli ns. ylivaihde. Tuolle kun saisi välitykset tietoon niin avot! Jos jollakulla on tuota aavikkolaatikkoa jemmassa irtaallaan niin ostan vaikka heti itselleni varastoon yhden. Nykynopeuksia paljon miellyttävämpi ajaa tuolla pitkällä laatikolla.

isok0rsto

Ja niinhän se sitten taas oli että google tietää parhaiten, ulkomaiselta foorumilta löytyi tälläinen tieto;

manual 4-speed:-

1st 3.412
2nd 1.958
3rd 1.258
4th 0.921
rev 3.385
final 3.810

manual 5 speed (close ratio) the best box ****

1st 3.412
2nd 1.958
3rd 1.323
4th 1.028
5th 0.850
rev 3.385
final 4.050

auto 3 speed

1st 2.826
2nd 1.543
3rd 1.000
rev 2.364
final 3.737

manual 5 speed (long ratio)

1st 3.412
2nd 1.958
3rd 1.258
4th 0.921
5th 0.721
rev 3.385
final 3.810


Ja tämä siis K10 Micran laatikoista.

BA

#16
Ei mullakaan kirjahyllyyn kovin pitkä matka ole, mutta valokuvaus, kuvan muokkaus ja siirto nettiin on vaan hitaampaa kun kuukletus.

Kuuklea mahtollisesti varmempi tieto tehtaan papereista, -84:


isok0rsto

#17
LainaaEi mullakaan kirjahyllyyn kovin pitkä matka ole, mutta valokuvaus, kuvan muokkaus ja siirto nettiin on vaan hitaampaa kun kuukletus.

Kuuklea mahtollisesti varmempi tieto tehtaan papereista, -84:



Tarkoitus ei ollutkaan sanoa että olet hidas, vaan että olisi pitänyt itsekkin googlata aiemmin  :)

Eli mikäli luen tuota kirjaasi oikein, siinä olisi vasemmalla MA10 neliportaisella, keskellä MA10 viisiportaisella ja sitten MA12 viisiportaisella laatikolla?

Tuon mukaan kyllä ovat samat... vaan mistä johtuu sitten se, että itsekkin olen omistanut microja molemanlaisilla viisipykäläisillä, pitkävälitteisellä ja lyhyellä.... Hmm! Tämä vaatinee lisäselvittelyjä. Onko sillä MA10 Moottorin viritystasolla sitten eroa? Olikohan se saatavana 50hp ja 55hp versioina... jos tuossa toisessa on lyhyt ja toisessa pitkä vitonen?

EDIT: Typo...

isok0rsto

Nettiä nyt eilisestä asti selattuani olen löytänyt paljon viittauksia lyhyeen ja pitkään laatikkoon, ja mainitaanpa ne NCF:n wikissäkin;

"Micraa suunniteltaessa oli pyritty taloudellisuuteen. Auto oli saatu kevyeksi käyttämällä kevyitä materiaaleja ja tiettyjä rakenteellisia ratkaisuja, esimerkiksi korissa oli käytetty syvälujuusterästä, moottorin lohko ja sylinterinkansi olivat alumiinia ja kampiakseli oli ontto. Moottorin paino olikin vain 69 kg. Vaihteistot olivat aluksi välitetty taloudellisuuden nimissä ylipitkiksi, mutta asia kor­jaantui ensimmäisen faceliftin yhteydessä, kun välityksiä muutettiin tiheämmiksi."

http://www.ncf.fi/mallit/micra/k10

Hmm... Ja ensimmäinen facelift osuu vuodelle 1985... Kun taas tuo kirjan välitykset ovat vuodelta -84 ja samat kuin k11 micrassa. Eli onko välissä sitten käytetty lyhyempää välitystä, vai onko kirjan tiedot jo faceliftistä? Eli pitkä vitonen ois vuosilta -83 ja -84 ja sitten siitä eteenpäin lyhyempiä? Vai miten se nyt meneekään...

Ja tarkoitus ei ole sanoa että nimimerkki BA on väärässä, ihmettelen vain tietojen ristiriitaa tietyssä suhteessa. Arvostan suuresti kuvien ottoa kirjastasi ja niiden laittamista tänne, siinä vaan oma työnsä on. Muutenkin tietoa ja apua rupesi heti tulemaan kun tänne ekan postaukseni kirjoitin.  ;) ;) Taitaa asia olla niin että Nissanit parantavat ilmapiiriä, kun on yhteinen kärsimys niin on helpompi jakaa kokemuksia  ;) ;)

Vaan kenelläkään tietoa nuista kiinnikkeistä? Miten ne käyvät toisiinsa? Ainakin nimimerkillä Tee Koo on varmasti kokemusta E-sarjan koneen sovittamisesta Micran keulalle. Aussifoorumilla lukiessani törmäsin myös väitteeseen, että E-sarjan laatikko käy suoraan ilman mitään muutoksia CG- ja täten myös M -sarjalaisten perään. Totta vai tarua?

Nyt kysymyksistä suurimmat kohdistuvat siis moottorin kiinnikkeisiin, tolppiin ja vetareihin. Käyvätkö uudemman Micran vetarit vai pitääkö tehdä hybridit käyttäen uudemman päätä laatikossa ja vanhemman sitten pyörällä?

Ainakin Motonetin varaosanumerot ovat erit niin vanhemman micran vetareille kuin myös uudemmassa 1,0 ja 1,3 vetareille... hmm....

Miten on BA, onko siinä kirjassasi kuvaa kiinnikkeistä ja niiden sijoittelusta? Ja mikä tuo mainio opus on? Voisin vaikka ostaa itsellenikin. Mitkä Micrat se kattaa?

BA

#19
Onhan noita kirjoja vaikka minkälaisia kerääntynyt, tosin kerhon kirjastossa on jäsenille sitten vähän enemmänkin. Ei mitään Haynes-tavaraa vaan tehtaan/maahantuojan (Aro-yhtymä) oppaita.
K11-kuvat on K11-esittelykirjasta ennen kun auto on tullut myyntiin, vertailtu K10 ja K11 mallien eroja. Viimesin kuva on jostain myyjille tehdystä "fact sheetistä".


Niitä kuvia, ja varaosanumeroita on helpoin selata vaikka http://nissan4u.com/parts/micra/ :)

Ihan yleisesti Nissanin 4syl-koneiden etuveto-laatikot (kuten takavetostenkin) on hyvin samankaltaisia keskenään. (Poislukien vanhan A-koneen laatikko joka on koneen alla.) Ei mikään ihme vaikka sopiskin E-koneenkin loota MA-koneeseen, ja siten myös CG-koneeseen. E-ja GA-koneiden laatikot taas on yhtä pultinreiän kokoa lukuunottamatta samanlaisia, ja sopii reikää kaks milliä kasvattamalla täysin ristiin...

E-ja GA-laatikkoswappeja on täälläkin tehty useita.

AtAi

LainaaVai katsotaanko ne tehot sen moottorinluovuttajan papereista kylmästi?
Vähäpäästöisessä koska moottorin tulee olla päästöihin vaikuttavine osine alkuperäinen, vastaus on kyllä.

Jos autosi olisi ei vähäpäästöinen niin sillon ton vois laittaa "omavalmistemoottorina" jolloin menis penkkilapulle.

Mutta tuo on silkkaa pXskaa ettei turbo muka kelpaa vertailumalliksi, miksei muka? sitä on sarjatuotantona tehty nissanin toimesta, joten sen pitää kelvata jossei kelpaa lähikonttorilla, niin ajakaa vaikka naapuripitäjään. SuperTurboakin kun vissiin on tuo 10 000kpl tehty ni se ei oo mikään koesarjakaan, sen ymmärrän että Fjord SierraMadrea ei välttämättä saa kasivertaukseen, kun sen yli 4litrasta XR8 versiota on tehty vaan pieni sarja eteläafrikkaan, mutta tää on ny ihan eri asia kun valmistumäärät on noin suuria.

Tai jos jätät sitä 1.3sta rakentelematta, heität vaan konehuoneeseen ja toivot että leimamiestä ei kiinnosta että 3dl ylikokonen kone.
Volvot: 240DL-87, 760TurboIC-90, 960 2.5-97
Scania 111 wiima m200 -77
Viime vuotiset nissanit alla, nyt ei yhtään
Paalatut: Cedric
MYYDYT: Skyline R32 GTS-T, Micra k11, Cedric

isok0rsto

Lainaa
Vähäpäästöisessä koska moottorin tulee olla päästöihin vaikuttavine osine alkuperäinen, vastaus on kyllä.

Jos autosi olisi ei vähäpäästöinen niin sillon ton vois laittaa "omavalmistemoottorina" jolloin menis penkkilapulle.

Mutta tuo on silkkaa pXskaa ettei turbo muka kelpaa vertailumalliksi, miksei muka? sitä on sarjatuotantona tehty nissanin toimesta, joten sen pitää kelvata jossei kelpaa lähikonttorilla, niin ajakaa vaikka naapuripitäjään. SuperTurboakin kun vissiin on tuo 10 000kpl tehty ni se ei oo mikään koesarjakaan, sen ymmärrän että Fjord SierraMadrea ei välttämättä saa kasivertaukseen, kun sen yli 4litrasta XR8 versiota on tehty vaan pieni sarja eteläafrikkaan, mutta tää on ny ihan eri asia kun valmistumäärät on noin suuria.

Tai jos jätät sitä 1.3sta rakentelematta, heität vaan konehuoneeseen ja toivot että leimamiestä ei kiinnosta että 3dl ylikokonen kone.


Eihän tuo 1,3 ole ylikokokoinen juuri mihinkään suuntaan, vain desin verran... Tuo isompi MA konehhan on 1,2 ja Microjen nokalla nuita on varmaan enemmän kuin sitä yhden litran. Näillä näkymin vielä kun aihioksi tulee aito SuperS niin konekkin on siinä jo 1,2l valmiiksi joten kuutiot lisääntyvät enää muutamalla... Micraanhan menee kuutioitten puolesta vaikka 1,5L E-sarjan kone. Tehoista se ennemmin ottaa kiinni.

Itsekkin olen vähän skeptinen, että mihin tuo muutama ylimääräinen polle muka vaikuttaa? Pitää nyt soittaa vielä konttorille ennen kuin tuon askartelee.

Kaipailen vaan tietoa edelleen niistä kiinnikkeistä, onko ketään täällä kenellä olisi hyvässä muistissa miten ne menevät?

Tare

Katsasta ensin CG10DE:lle ja vaihda sitten isompaan. Eivät huomaa eroa konttorilla.  ::)
Vaan ei auta ajaa kolareitakaan. :-[ Vakuutusyhtiöt eivät pidä siitä.
Huom. puh. 050-5943260 
"Hubbis KM910RG L26T"

BA

Lainaa
Kaipailen vaan tietoa edelleen niistä kiinnikkeistä, onko ketään täällä kenellä olisi hyvässä muistissa miten ne menevät?


Kukaan ei mun tietääkseni ole moista swappia ainakaan tällä foorumilla tehnyt, joten taitaa tulla purkaamoreissu tutkimaan autoja, ellet noista "varaosaluettelon" kuvista saa mitään irti.
Kiinnikkeet tulee varmaan olemaan pienin murhe, sitäpaitsi lattarautaa ja yleismallin kumeja saa kopallisen tupakkiaskin hinnalla... ;)

Ja MA12 tilavuus on virallisesti 1235cc, CG13DE 1275cc, joten siinä ei tosiaan ole mitään vikaa.

Kyllä se vaan voi olla kolmesta hevosvoimasta kiinni. Laki on laki, eikä se konttorin setä sitä voi kiertää ilman poikkeuslupaa.

CG10 ja CG13 lohkot on samanlaiset päällepäin, ja siihen ykskolmoseen voi kaivertaa ne litrasen kirjaimet... ::)
Täytyy olla tosi tarkka inssi että enää sen jälkeen päällepäin huomaa. Paras tunnusmerkki on kampuran moniurahihnapyörä, litrasessa umpimetallia ja ykskolmosessa värinänvaimentimella. Tosin senhän voi vaihtaa myös, tai sanoa että on vaihdettu.  ;) Pakosarjakin on vähän eri muotoinen.  Muut erot on moottorin sisuskaluissa, eikä näy päällepäin.

Tero-75

Lainaa
Mutta tuo on silkkaa pXskaa ettei turbo muka kelpaa vertailumalliksi, miksei muka? sitä on sarjatuotantona tehty nissanin toimesta, joten sen pitää kelvata jossei kelpaa lähikonttorilla, niin ajakaa vaikka naapuripitäjään. SuperTurboakin kun vissiin on tuo 10 000kpl tehty ni se ei oo mikään koesarjakaan, sen ymmärrän että Fjord SierraMadrea ei välttämättä saa kasivertaukseen, kun sen yli 4litrasta XR8 versiota on tehty vaan pieni sarja eteläafrikkaan, mutta tää on ny ihan eri asia kun valmistumäärät on noin suuria.
Aivan sama vaikka olisi valmistettu 100 000kpl, jos niitä ei ole myyty Euroopassa tai Yhdysvalloissa:

[size=9]TraFi:n sivuilta lainattua:[/size]
LainaaVertailumoottoreina voidaan vastaavin perustein pitää Suomeen tyyppikatsastettujen mallien moottoreiden ohella myös mallisarjaan kuuluvien muun Euroopan ja Yhdysvaltojen markkinoille yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien tehdasvakiomoottoreita, mikäli luotettava selvitys mallien teknisistä eroista on saatavissa. Muiden kuin Suomeen tyyppikatsastettujen mallien osalta tulee tarvittaessa esittää valmistajan tai valmistajan edustajan lausunto siitä, että ko. malli on tarkoitettu yleiseen tieliikenteeseen.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Miikka

Näkyy olevan CG10DE ja CG13DE erona vain iskun pituus ni äkkiäkös tuota litrasen lohkoon kasaa isomman.. CGA3DE on sitten jo millin isompi poraukseltaan...
ison C:n ja pikku V:n [b]huoltopäälikkö[/b]
Nissan Patrol 160 T Super Roof
Datsun 100A*rojekti 1.4T*
Datsun 100A@140A
R20&K11

[u]Datmönkijä 150AY[/u]

isok0rsto

LainaaNäkyy olevan CG10DE ja CG13DE erona vain iskun pituus ni äkkiäkös tuota litrasen lohkoon kasaa isomman.. CGA3DE on sitten jo millin isompi poraukseltaan...

Tämä kävi itselläni mielessä kanssa... Tuolla aussifoorumilla vaan kun katselin jonkun projektia jossa litraseen oli laitettu isomman sisuskalut niin tuli mäntä millin yli lohkosta... oli ratkaissut asian kahdella kannentiivisteellä, mutta itse vähän skeptinen olen laittamaan kahta tiivistettä päällekkäin... vai toimiiko se oikeasti kahdella tiivisteellä? :-?

Pitää yrittää etsiä se topikki sieltä uudestaan, sitä oli modattu niin rankasti muutenkin, että jokin muukin saattoi tehdä sen ylitulon...

isok0rsto

Sitten vielä ihan yleinen kysymys palotiloista, tämä tosin menee varmaan jonkun mielestä jo saivartelun puolelle...  ;)

Eli tuossa uudemmassa on pentroof -tyypin palotila kun taas vanhassa on hemi.

Miksi tähän on siirrytty? Eikö hemi ole kuitenkin paras? Vai olenko ymmärtänyt väärin? Vai onko syynä se, että uudemman neljä venttiiliä eivät kauniisti sovi siihen hemin kaareen? ;D

Tähän jos osaan vielä kuvan liittää niin hyvä on... kokeillaan:

http://www.privatefleet.com.au/images/upload/glossary/pentroof-head.jpg Eli se pentroof tyypin.

http://classichemi.com/HPIM0145A.JPG Ja siitä hemi eli suomeksi puolipallo.

Ja yleinen kysymys; miten tällä foorumisoftalla saadaan nuo linkit ns. sanan taakse. Eli tulee tuon pitkän, koiranoksennuksen näköisen linkin tilalle yksi sana josta kuva sitten avautuu?

isok0rsto

Lainaa


Kukaan ei mun tietääkseni ole moista swappia ainakaan tällä foorumilla tehnyt, joten taitaa tulla purkaamoreissu tutkimaan autoja, ellet noista "varaosaluettelon" kuvista saa mitään irti.
Kiinnikkeet tulee varmaan olemaan pienin murhe, sitäpaitsi lattarautaa ja yleismallin kumeja saa kopallisen tupakkiaskin hinnalla... ;)

Muuten ei ne kiinnikkeetkään, mutta kun tuo sähköliimakone ei ole käytössä tällähetkellä...  :D Jos jollakulla ois joutava ja toimiva Mig/Mag, josta voisi pikkurahalla luopua, niin sanokaapa tai lähettäkää tarkempaa mallia tms privassa jos ette halua puhua offtopicia täällä.

Miikka

Lainaa
Ja yleinen kysymys; miten tällä foorumisoftalla saadaan nuo linkit ns. sanan taakse. Eli tulee tuon pitkän, koiranoksennuksen näköisen linkin tilalle yksi sana josta kuva sitten avautuu?

Näin:
[url=http://classichemi.com/HPIM0145A.JPG]hemi[/url] eli suomeksi puolipallo.

Ja siitä hemi eli suomeksi puolipallo.
ison C:n ja pikku V:n [b]huoltopäälikkö[/b]
Nissan Patrol 160 T Super Roof
Datsun 100A*rojekti 1.4T*
Datsun 100A@140A
R20&K11

[u]Datmönkijä 150AY[/u]