Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Almeran lämmönnousu ja keinot vähissä

Aloittaja Ansku66, marraskuu 11, 2014, 22:11:17

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ansku66

Joo...tollanen -00 vuosimallin Almera siis 1.5 koneella. Lämppäristä ei tule lämmintä ja moottorinlämmöt nousee.  :-?
Jos nyt yritän parhaani mukaan ihan alusta saakka selvittää mitä on tapahtunut ja mitä tehty.
Ensiksi ajossa huomasin ettei tule lämmintä autoon sisälle ja siinä tovin ihmettelin kun sit alko moottorinlämmöt rivakasti nousta ja välittömästi ajoin tien sivuun. Ei ehtinyt keittään ruveta.
Ekaksi vaihdettiin uusi termostaatti, ei vaikutusta. Sitten on ilmattu, on tyhjennetty vedet koko moottorista ja huuhdeltu x2.   Mistään ei vuoda mitään, vesipumppu on ehjä, mikä melkein kyllä tiedettiinkin koska se on uuteen vaihdettu kaks kuukautta sitten jakoketjurempan yhteydessä. Alkaa olla keinot vähissä, missä se vika piilee?? Lämpöanturit mahdollisesti vaihdettu tänään, en ollut korjaajaan yhteydessä nyt illalla enää. Mitähän vielä.....niin se tässä hirvittää että oisko se kannentiiviste kuitenkin, vaikka nesteet on kuitenkin ihan ok, ei o sekaisin öljyt ja vedet ja pakokaasutki on normaalit. Niitä paineita ei o vielä mitattu, mistä saa tietoa siitä kannentiivisteen kohtalosta. Auton käyntiääni on myös aivan normaali. Tähän mennessä kai mikään ei oikeastaan kuitenkaan viittaa siihen tiivisteeseen, paitsi noista paineista nyt ei vielä tietoa. Raitisilmasuodatin on myös vaihdettu. Ja niin, syylärin korkkiuus kans.
Sori kun ei toi ammattisanasto o oikein hallinnassa, mut jos jollain olis hyviä vinkkejä tähän ongelmaan niin olisin kovasti kiitollinen. Siitä flektistä vielä, senkin toimivuus on erikseen  testattu.

Ansku66

Puristuspaineet...ne oli katottu eilen,  nekin ok.   :o

Whee

#2
-

Dinitrol

Kun nyt puhut vain vesistä ja niiden vaihtamisesta yhtenä vikamahdollisuutena niin joskus kovalla pakkasella ja laimeilla nesteillä on vetäny lämppärin venttiilin/kennot jäähän.Silloin ei nesteet kierrä.Ethän nyt ole ollut laimeilla nesteillä autosi kanssa pakkasessa?

Ansku66

Hihna ei ainakaan luista, mutta mitenkäs sen voi testata että jumittaako se pumppu? Flektille syötettiin suoraan virtaa.
Autolla ei o nyt kolmeen viikkoon ajettu ollenkaan, ei ole ollut pakkasia silloin. Ja silloin kun ketjuremppa tehtiin niin nesteiden pakkaskestävyys katottiin kuntoon. Ylävesiletku on lämmin/kuuma ja alavesiletku kylmä.

Ansku66

Tässä välissä haastattelin mun "hovikorjaajaa", eli pumppua on jumittamisen varalta jo testattukin eikä kuulemma vaikuttanut jumittavan, oliako siinä flektin ohjauksessa sit vikaa kun se ei nimittäin lähde pyörimään ollenkaan vaikka moottori on kuuma. Mutta mites tuo sit vaikuttaa siihen että lämppäri ei puhalla lämmintä ilmaa. Termostaattikin on testattu kuulemma että aukeaa niinkun pitääkin. Aikomus on kuitenkin tänään hakea toinen uus vesipumppu.

Shamsa

Letkut ja liitokset voivat vuotaa myös niin, että hörsii ilmaa siaälle mutta ei tiputa nestettä, pitää vain sattua sopivaan kohtaan vuoto niin tapahtuu noin. Nimimerkillä kokemusta on.. Ootko öljyjä kattonu, ettei oo nestettä seassa?
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Ansku66

Öljyt on joo katsottu myös, yhtään ei oo öljyä kulunu ketjurempan jälkeen, ja korkki on puhdas myös.

Alppu

#8
Onko näissä ollut pumppuvikoja? Minkä merkkinen pumppu? Joskus kun hain Motonetistä uutta pumppua, niin sain alkuperäisen japanilaisen. :)

Jos pumppu pyörii, niin voiko niissä edes olla muuta vikaa kun joku siiveke irronnut?

Voisiko olla sen verran kansivikaa että päästää ilmaa järjestelmään ja siksi vesi ei kierrä?

Keula ylös, katso jäähdyttimeen onko korkkia myöten täynnä nestettä ja ilmaamistoimenpiteiden kautta tarkistamaan tuleeko ilmaa?

Olihan tuo aikaisemminkin ilmattu, mutta ei haitanne vielä tarkistaa..?

Voisiko jäähdyttäjän korkissa olla vikaa, päästää liiaksi painetta järjestelmästä pois? Tai jäähtyessään vetää ilmaa?

Tai paisuntasäiliön letku on huonosti kiinni tai säiliö liian vajaa, jolloin moottorin jäähtyessä vetää järjestelmään ilmaa?







"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Shamsa

Alpulle tiedoksi, että vesipumpun siipipyörän irrotessa ääni on melko mielenkiintoinen ja hyvin kuultavissa.. Ja jos almerassa on samanlainen "paisuntasäiliö" kuin tuossa gti:ssä niin nestettä siinä letkussa harvemmin edes liikkuu, vain ja ainoastaan silloin kun jäähdyttimen korkki päästää painetta ulos.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Alppu

#10
LainaaAlpulle tiedoksi, että vesipumpun siipipyörän irrotessa ääni on melko mielenkiintoinen ja hyvin kuultavissa.. Ja jos almerassa on samanlainen "paisuntasäiliö" kuin tuossa gti:ssä niin nestettä siinä letkussa harvemmin edes liikkuu, vain ja ainoastaan silloin kun jäähdyttimen korkki päästää painetta ulos.

Jaa.. no en ole kuullut irronnutta siipipyörää.

Eikö se jäähdyttimen korkki päästä osan paineesta pois kun neste lämpenee ja laajenee, näin säädetään oikeanlainen paine järjestelmään?
Ainakin pinta paisarissa nousee kun moottori on kuuma, ja taas vastaavasti laskee kun moottori on kylmä.

Ei ole paha rasti ainakin koittaa uudella korkilla ja kattoa se paisarin letku.


"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Ansku66

En muista vesipumpun merkkiä mutta Motonetistä se myös oli. Sehän oli jo se korkkikin vaihdettu uuteen kun oli se kumi vähän rispaantunut toisesta reunasta siinä vanhassa korkissa. Näyttäs ees jotain vikakoodia muttta kun ei näytä mitään.

Ansku66

#12
Kokeillaan ainakin nyt niitä letkuja tutkia ja noita muitakin vinkkejä kokeilla. Jos jotain vielä tulee mieleen, saa vinkata. :)

Alppu


Jos koittaisit vielä itse ilmata, keula ylös jne.. vanhemmassa almeran moottorissa on lohkossa ilmauspultti,
mutta itselläni ei ole ollut tarvetta koskea siihen.. QG-moottorista en tiedä.

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Whee

#14
-

micramies

Mieleen tuli että ehkä jonnekin jäähdytysjärjestelmässä on muodostunut tukos. Kokeilkaa esim. irrottamalla lämmityslaitteen kennolle menevät  letkut että virtaako kennon läpi ollenkaan nestettä. Samalla tavalla voisi käydä läpi muitakin helposti kokeiltavia osuuksia.
Yhdestä autostani hajosi vesipumpusta laakerit, se piti niin karmeaa ääntä että ei voinut olla huomaamatta, kuitenkin lämmöt pysyivät normaalina mutta nopeasti se tuli vaihdettua kuitenkin.
Eikös ilman nesteen seassa saane todettua jos käyttää autoa jäähdyttimen korkki auki niin jos kuplii on siellä ilmaa? Tai sitten kannentiivisteen vuoto työntää painetta järjestelmään.
Sähkötuulettimen releen voisi vielä kokeilla vaihtaa jos anturi tuli jo vaihdetuksi eikä vieläkään lähde päälle kun moottori on kuuma.
Onkos jäähdytin muutoin hyvässä kunnossa, kura ei ole tukkinut lamellien välejä?
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

Alppu

Sähkötuulettimen toimimattomuus ei maantieajossa nosta lämpöjä, kaupunkiajo eri asia.

Noin "uudessa" ei pitäisi vielä olla jäähdytinongelmia, ainakaan jos nesteitä on vaihdettu?

Ripojen kunto on kyllä helppo todeta.

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Dinitrol

Joissakin tapauksissa joku on onnistunut asentamaan jopa termostaatin väärinpäin ja eihän se silloin aukea.Ja nesteet on siis täysin oikeat? Ei vihreätä ja uutta punaista tms värisiä sekaisin?

Mikäli saat termarin helposti irti ei kun kasaan ilman termaria ja lisäät nestettä niin paljon että on korkin tasalla. Kone tulille ja näet heti kupliiko vai horiiko lisää nestettä.Mikäli nestepinta stabiili ja lämpöä ei kohta tule kabiiniin,jossakin kanavassa on tukos.Nesteen kierron huomaa kyllä myös aika pian.Mikäli neste ei kierrä lainkaan lienee pumpussa tukos/kaput. Kokeen voi tehdä ihan rauhallisesti.kone ei ehdi keittää/kärsiä kokeesta...

Ansku66

Dinitrol, värejä ei o sekoteltu, ihan pelkkää vihreetä käytetty. Pitää kokeilla tuotakin hommaa. Uutta pumppua ei tänään saatukaan kun ei Motonetin hyllyssä ollu. Sukulaismiehen bemarissa oli ollu täsmälleen samanlainen ongelma ja vika löyty vesipumpusta jonka siipipyörä oli jotenkin irti siellä ja pyöri vapaasti. Tässä tapauksessa kuitenkaan ei siltä vaikuttas mutta jospa sittenkin siinä jotain....

Alppu

Termarin voi laittaa vesikattilaan, sitten lämpöä ja seuraamaan avautumista. Pitäisi täysin avautua ennen kiehumista.

Itse en ole kokeillut, mutta isot pojat ovat tämän kertoneet.

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu

Olisi aiheeseen liittyen kysymys, esimerkiksi: Termostaatti Almera-N15 82° Almera-N16 1,5/1,8/2,2D 82° (ei 2,2DCi)

Alkaako termostaatti avautumaan tuossa lämpötilassa, vai onko se silloin jo täysin auki?

Veikkaisin avautumislämpötilaa...




"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Shamsa

Alppu: kyllä, se on juurikin avautumislämpötila. Viestiketjun aloittajalle: Onko käytetty jäähdyttimen paikkausainetta missään vaiheessa?
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Alppu

LainaaAlppu: kyllä, se on juurikin avautumislämpötila.

Kiitoksia tiedosta.

Onko sitten jossain määritelty, missä lämpötilassa termostaatti ovat täysin auki?

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Shamsa

82C + 5-10 astetta niin pitäisi olla täysin auki. veden lämpö pyrkii kuitenkin pysymään tuossa 82 asteessa koska neste kiertää kennon läpi vaikka termari ei täysin auki olisikaan. ota termostaatti irti ja pistä kattilaan kiehumaan, ja mittaa lämpötila missä termostaatti on kokonaan auki niin saat tarkan vastauksen.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Dinitrol

Nykyajan syylarisementit sotkevat myös antureita.Istuvat tosi tiukassa,ainakin Vaneten Sd 23 järjestelmässä.Ei jaksanut tapella kansivikaisen kanssa,tänään posti toi romutustodistuksen.

Toista oli kananmunan ja kauravellin aikaan ne lähtivät myös pois suht iisisti..

Joissakin termareissa on jopa se up ilmareikä sen pienen liikkuvan lirpakken kanssa. Yleisesti ottaen sen  pitäisi tulla kiertosuuntaan päin ja lirutella pienoinen nestenoro läpi.Tämä nopeuttaa termostaatin avautumista.
Testimielessä sitä termaria voi myös  kattilassa keitellä,mutta mikäli sen ottaa tukosta haeskelevan testin ajaksi pois löytää myös muut nesteen kiertoviat nopeasti.Ei nääs tarvitse aukenemisia odotella. Neste joko kiertää tai ei kierrä-myös lämppärin kennon kautta.Kuplat nesteessä indikoivat kansivikaa.Nythän vedet ja öljyt eivät ole sekstaamassa keskenään vaahtoa,joten...

Ja mikäli haluaa nopean lämpenemisen termarin kera ilman pitkää käyntiä mikään ei estä lämmittämästä itse jäähdytysnestettä avautumislämpötilan lähelle etukäteen.

Ja ihan vaan Alpulle tiedoksi.Vaikka lämmittäisit termarin etukäteen auki laadukas sellainen sulkeutuu myös pikaisesti kylmässä nesteessä.


Ansku66

Paikkausaineita ei ole käytetty. Mutta mitään ei pystynyt testaamaan tänään kun ei suostunut edes lähtemään käyntiin enää, eilisen lämpöantureiden vaihdon ja paineiden mittauksen jälkeen. Tulpat oli ihan kastunu. Mistä se nyt suuttu? Sytytyspuolat?

joopajoo84

Annan ääneni kansipahville! Mulla primerassa samat oireet ja syyllinen oli kansipahvi. Savuttaako oikein valkoista savua?
Käyppäs korjaamolla katsomassa mäntien päälle.eli jos männänpää kirkas niin siinä pytyssä vesi vuoto.
sunny coupe 1.6 vm.88
sunny coupe 1.8gti vm.91
sunny farkku .1.6 vm.90
almera 1.5 vm.01
Primera 1.6 vm.01 sport

Ansku66

Niin kun ei savuta valkoistakaan, mutta kone on nyt auki ja silmällä katottuna ei vuotoja olis, tämä nyt tutkitaan kuitenkin vielä tarkemmin ja kansi myös tietty. Ainoa siis mikä viittais kansipahviin on se paisuntasäiliön pulputus.

Jylppy

Kokeileppa vielä semmonen juttu, että laitat paisuntasäiliön ylivuotoletkun pulloon ja käyt ajamassa lenkin. Jos pullossa on nestettä, niin saattaa olla että sylinterin paine pääsee vesikiertoon ja puskee paineella jäähdytysnestettä paisariin.

Tässä tapauksessa kannentiiviste todnäk entinen. Pahimmassa tapauksessa kannessa halkeama.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Ansku66

No se on purettu jo ja kansi viedään mahdollisesti tänään paremmin tutkittavaksi vuotojen varalta. Jos se nyt on kansiviallinen niin niitä ei taida ihan joka nurkalla käytettyjäkään olla eikä ainakaan halvalla???