Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Nissan primera p12 vetoakselin mutteri

Aloittaja Nousmi, syyskuu 16, 2023, 15:41:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nousmi

Moikka, mikähän mahtaisi olla Nissan Primera P12 vuosimallia 2007 Vetoakselin mutterin kiristys momentti? Pitäisi edessä vaihtaa abs kehä niin joutuu jonkun verran purkamaan ja kasaamaan ton takia

Kiitos

shamrock

Just tässä töissä juttelin kollegan kanssa joka on korjaamoa pyörittänyt ikänsä. Naureskeltiin just tätä vetoakselin mutteria, että se on yks paikka jossa momenttia ei tartte miettiä. Se on metrin varsi ja mies päälle. Kevyempi kaveri voi pari kertaa vielä hypätä varmuuden vuoksi.

Nousmi

Ok selvä homma, eli kiinni vaan reilulla voimalla...

mertsi1

Kyllä. Sillain kiinni, että varmasti pysyy. Mopolla niitä on ammuttu kiinni maailman sivu eikä vielä koskaan ole vetoakseli jäänyt matkan varrelle.

mies51

Ei sitä nyt metrin varrella tartte vääntää. Merkkaa tussilla mutteriin ja sen ulkopuolelle merkit. Sitten kiinni laittaessa kierrät niille kohdille tai vähän pitemmälle ja sitten lukitus kopauttamalla lyöntitaltalla (tai pultilla) ja vasaralla siihen kohtaan, missä akselilla ura (jos akselissa on ura).

shamrock

Lainaus käyttäjältä: mies51 - syyskuu 22, 2023, 15:48:37Ei sitä nyt metrin varrella tartte vääntää. Merkkaa tussilla mutteriin ja sen ulkopuolelle merkit. Sitten kiinni laittaessa kierrät niille kohdille tai vähän pitemmälle ja sitten lukitus kopauttamalla lyöntitaltalla (tai pultilla) ja vasaralla siihen kohtaan, missä akselilla ura (jos akselissa on ura).

Kun ei näissä enää ole mitään uria, eikä niitä mitenkään lukita. Se oli sitä kartiorullalaakereiden aikaa kun haettiin se sopiva välys, ja sitten lukittiin mutteri siihen kohtaan. Sitä ei pidä sotkea näihin kompaktilaakereihin, ne vedetään niin tiukkaan kuin saa ja mitään lukituksia noissa ei ole.

BLLand

1997 Nissan Maxima 2.0 SE A/T
2000 Nissan Primera Wagon 1.8

mies51

Almera N16:ssa ja ilmeisesti myöskään P12:ssa ei ole pitkittäisuraa vetoakselin päässä. Almerassa kiristysmomentti on Alfamerin mukaan 250 Nm eli 25 kilopondimetriä eli puolen metrin varrella 50 kg. Sitten mutterin päällä saattaa olla lukkolevy ja akselissa reikä ja siinä saksisokka varmistuksena. Akseli pitää vain olla kunnolla kiinni, ettei liiku navan reiän suhteen kiihdytyksessä ja moottorijarrutuksessa. Akselin kiristys ei vaikuta laakeriyksikön laakereihin mitenkään, koska laakeriyksikkö on navassa ja akselissa puristussovitteella ja varmistuksena Seger eli varmistinrenkaat.

shamrock

#8
Lainaus käyttäjältä: mies51 - syyskuu 26, 2023, 11:13:03Almera N16:ssa ja ilmeisesti myöskään P12:ssa ei ole pitkittäisuraa vetoakselin päässä. Almerassa kiristysmomentti on Alfamerin mukaan 250 Nm eli 25 kilopondimetriä eli puolen metrin varrella 50 kg. Sitten mutterin päällä saattaa olla lukkolevy ja akselissa reikä ja siinä saksisokka varmistuksena. Akseli pitää vain olla kunnolla kiinni, ettei liiku navan reiän suhteen kiihdytyksessä ja moottorijarrutuksessa. Akselin kiristys ei vaikuta laakeriyksikön laakereihin mitenkään, koska laakeriyksikkö on navassa ja akselissa puristussovitteella ja varmistuksena Seger eli varmistinrenkaat.

Segerrenkaat toki lukitsee ulkokoolit, mutta kyllä ne sisäkoolit on ihan järkevää kiristää tosissaan, kokeilepa jättää se tekemättä. Ja edelleen, tuo kruunumutteri, saksisokat ym on kartiorullalaakereiden aikaisia juttuja, noihin kompaktiaakereihin tosiaan riittää ihan vain se yksi ohje: niin tiukkaan kuin vaan saat.

mies51

Primerassa on kuten Almera N16:ssakin huoltovapaa laakeriyksikkö. Se ei purkaudu osiksi ollessaan kädessäsi. Tuota laakeria ei voi kiristää vaan väljä tai juriseva laakeri vaihdetaan uuteen laadukkaaseen - ei halpikseen. Laakeriyksikön vaihto vaatii yleensä prässin eli ei yleensä onnistu kotona. Olen ostanut nuo etupyöränlaakerit ja vaihdattanut pikkuliikkeessä. Vetoakseli menee vain läpi laakerin sisällä olevasta navasta ja navassa ja vetoakselissa on boorit, jotta vetoakseli voi kiertää etupyörää eli "vetää". Vetoakseli kiristetään tuolla 250 Nm momentilla, jotta akseli ei pääsisi boorituksessa yhtään liikkumaan. Jos se pääsisi liikkumaan, se aikaa myöten hakkaisi boorituksen pilalle. Mutta ehdotettu mies metrin varrella kiristää jopa 1000 Nm:iin eli nelinkertaisesti. Kun se kiristetään tuolla oikealla momentilla tai vähän yli, se lukittuu jo kitkalla riittävästi, kunhan et laita kierteeseen rasvaa. Voit kiristää myös kuten aikaisemmin kerroin: merkkaa mutterin asento, kiristä hylsysarjan T-kappaleella ja jatkovarrella ja lopuksi lyö vasaralla jatkovarteen niin, että kiristyy hieman tussimerkkien ohi. Sitten lukitussokka tai mitä autossasi oli.

shamrock

Lainaus käyttäjältä: mies51 - syyskuu 28, 2023, 13:47:08Primerassa on kuten Almera N16:ssakin huoltovapaa laakeriyksikkö. Se ei purkaudu osiksi ollessaan kädessäsi. Tuota laakeria ei voi kiristää vaan väljä tai juriseva laakeri vaihdetaan uuteen laadukkaaseen - ei halpikseen. Laakeriyksikön vaihto vaatii yleensä prässin eli ei yleensä onnistu kotona. Olen ostanut nuo etupyöränlaakerit ja vaihdattanut pikkuliikkeessä. Vetoakseli menee vain läpi laakerin sisällä olevasta navasta ja navassa ja vetoakselissa on boorit, jotta vetoakseli voi kiertää etupyörää eli "vetää". Vetoakseli kiristetään tuolla 250 Nm momentilla, jotta akseli ei pääsisi boorituksessa yhtään liikkumaan. Jos se pääsisi liikkumaan, se aikaa myöten hakkaisi boorituksen pilalle. Mutta ehdotettu mies metrin varrella kiristää jopa 1000 Nm:iin eli nelinkertaisesti. Kun se kiristetään tuolla oikealla momentilla tai vähän yli, se lukittuu jo kitkalla riittävästi, kunhan et laita kierteeseen rasvaa. Voit kiristää myös kuten aikaisemmin kerroin: merkkaa mutterin asento, kiristä hylsysarjan T-kappaleella ja jatkovarrella ja lopuksi lyö vasaralla jatkovarteen niin, että kiristyy hieman tussimerkkien ohi. Sitten lukitussokka tai mitä autossasi oli.

Kompahtilaakerin ulompia sisäkooleja ei pidä paikallaan mikään muu kuin ne ulkoreunan tiivisteet. On sattunut itsellekin joskus näitä juttuja opetellessa, kun navan sovitus oli suhteellisen tiukka, että sisäkooli lähti mukaan asentaessa. Hommahan on helppo tehdä kotonakin ilman mitään prässejä, mutta tässä vaiheessa pitää olla tarkkana, ja siksi painotan tuota tiukkuuttakin. Jos laakerinvaihdosta on kysymys, niin ei todellakaan katsella mitään vanhoja tussimerkkejä mutterissa. Sillä kunnon kiristyksellä ekan asennuksen yhteydessä varmistat, että sisäkoolit todella asettuu eikä laakeri jää väljäksi.

Tätä tarkoitin sillä, että kokeilepa jättää tekemättä.

mies51

Kukaan ei ole käskenyt jättää kiristystä tekemättä. Korjauskäsikirja ilmoittaa tuon 250 Nm (joka on jo melko suuri arvo), en ole keksinyt sitä omasta päästäni.

shamrock

Lainaus käyttäjältä: mies51 - syyskuu 28, 2023, 22:45:58Kukaan ei ole käskenyt jättää kiristystä tekemättä. Korjauskäsikirja ilmoittaa tuon 250 Nm (joka on jo melko suuri arvo), en ole keksinyt sitä omasta päästäni.

Toki toki. Mutta kun totuus on se että, sitä momenttiavainta ei kaikilla ole, ainakaan välttämättä just silloin saatavilla, niin onhan se hyvä tietää että tuon muttarin voi kiristää ihan niin tiukkaan kuin vain uskaltaa. Itse en ainakaan omista 3/4" momenttiavainta, ja kun kaikki tuon kokoluokan hylsyt mulla on, kuten pitääkin tuolla karalla. Ehkäpä tämän vois ajatella niin, että valmistaja on ajatellut että tuo 250Nm on minimimomentti - kestää silti kiristää paljon tiukemmallekin. Itse en tunne ketään, en edes ammattikorjaajaa joka vaivautuisi vetämään nuo momenttiin.

P.S. Ei ole eläissäni tullut vastaan ainuttakaan vetarin mutteria, joka myöskään aukeaisi millään muulla konstilla kuin tuolla, eli se on se metrin varsi, ja siinä pitää vielä hypätä päälle. Se oma paino + tuo varsi, eli 750Nm ei ole ikinä riittänyt avaamiseen.

mies51

Jos ei omista momenttiavainta, varsinkaan noin suurimomenttista, niin pystyyhän sen momentin laskemaankin. M=oma paino x 9,81N x vääntövarren pituus metreinä pitää olla yli 250 Nm. Esim. 100kg mies seisoo vaakatasossa olevan 40 cm varren päässä, M= 100 x 9,81 x 0.4 Nm = 392 Nm