Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Virityskokeilut

Aloittaja datsunpower, helmikuu 22, 2015, 13:37:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

datsunpower

Resonanssi imusarjat, muuttuva pituuksiset imusarjat, yms. "vapari-huuhaa".. sana vapaa. Kai täällä muillakin on kokemuksia ja kokeiluja?



Itse olen tässä kaiken muun kiireen seassa välipaloina parannellut tätä Käyttöautosta löytyvää ikiliikkujaa. Hyvä kohde erilaisille kokeiluille varaosien ja itse moottoreidenkin saatavuuden suhteen.


Eli kikotinhan on: P10 Sedan -95, GA16DE.

Moottoriin tehdyt muutokset:
- GA16DS:n imunokka
- SR20De:n moottorinohjaus GA16DS:n virranjakajalla
- SR20Di:n pakoputkisto läpivirtaavalla takapöntöllä
- Itsetehty peltipakosarja
- vapaavirtaussuodatin

Ja viimeisimpänä Corollan 4E-FE:n paljon haukutusta imusarjasta vääntelin sopivan tubulaarisen resonanssi imusarjan empiirisiin tutkimuksiin.

Konehuone on sitten käyttöauton näköinen.. näyttelyautot erikseen.



Moottorin luonteesta tuli sellainen kuin oli "tilauksessa".. pakosarja mitoitettu n.3800rpm kohdalle, samoin kuin imusarjakin.
Vääntöä ja käyttömukavuutta on tullut tyhjäkäynniltä alkaen reippaasti lisää ja tuossa 3800rpm jälkeen antaa villin tuntuisen vääntöpiikin, efekti on hetken aikaa aivan sama kuin ahtimen herätessä, mutta tässä tietysti ei ole sitä ahdinta... Käyttökelpoista kierrosaluetta 2000~6500rpm jonka jälkeen teho suorastaan romahtaa.
Paras veto ~3800~6000rpm.
Eipä tuota enää käytökseltään eikä ääneltäänkään GA:ksi tunnistaisi  :)

Hyllyssä odottaisi vielä asennusta portattu kansi jolla jos saisi yläkierroksillekin lisää henkeä. Näissähän Nissanille perinteisesti pakopuoli virtaa huonosti.


Moottorinohjausta säädellessä arvioin ilmamassamittarin jännitteen perusteella tehoa ja tulokseksi sain 130-140hv.. ei mielestäni huonosti 470tkm ajetusta väljähköstä talousihmeestä kun lähtökohta on 102hv ja virityksillä ei ole haettu pelkästään korkeaa huipputehoa vaan sitä käyttökelpoista voimaa ja samalla taloudellisuutta.





Tässä vaan on silti mieleen alkanut hiipimään uudet seikkailut, niin onko QG16DE:stä kellään kokemuksia? Eroaako kansi virtauksiltaan kuinka paljon?
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

mikan

Viritys lienee siis onnistunut.  :)
Onko suuttimet alkuperäiset ja alkuperäinen bensanpaineensäädin? Mietin vaan, että aika paljon jätetty varaa suuttimiin, jos niillä saa lähes 40 % lisää tehoa.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Pastori

Miten paljon tommonen (onnistunut) porttaus vaikuttaa yleisesti kaikkeen, tehoon, polttoaineen kulutukseen jne?
(B310 150Y -81, N10 150A -82, 330 220C -79), S30 240Z -72, 430 280C, Skoda Octavia 1.9TDI -00, VW Transporter -98

datsunpower

#3
LainaaViritys lienee siis onnistunut.  :)
Onko suuttimet alkuperäiset ja alkuperäinen bensanpaineensäädin? Mietin vaan, että aika paljon jätetty varaa suuttimiin, jos niillä saa lähes 40 % lisää tehoa.

t. Mika
Suuttimet ja PA-paineensäädin ovat vakiot. Sitä tässä olen odotellut, että milloin "pohjaavat", ei se voi olla kovin kaukana. Suuttimet ovat (kai) jossain 180cc paikkeilla.
Tuo 40% tehon lisäys ei ole mikään ihme Nissanilla.. esim. 200SX CA18DET vuosimallista riippuen mahdollistaa jopa melkein tuplata tehot vakio suuttimilla.. huonoimmillaankin melkein 70% kestää ottaa lisää.
SR20DE:ssä n.40% "löysää" suuttimissa.


LainaaMiten paljon tommonen (onnistunut) porttaus vaikuttaa yleisesti kaikkeen, tehoon, polttoaineen kulutukseen jne?
Pumppaus häviöt pienenevät, mutta pyörteily vähenee niin periaatteessa matalemmat kierrokset kärsivät epätasaisesta polttoaineseoksesta, mutta GA:n imukanavissa on kyllä sitä "swirliä" haettu tehtaan puolesta jo kanavien kurvikkuudella, eli paha mennä sanomaan ennen kuin kokeilee.
Ja tuo kansi mikä minulla on odottamassa, ei ole mitenkään rajusti avarrettu kanaviltaan.
Lähinnä kohdistettu imu- ja pakosarjat, kanavat siistitty ja lievästi muotoiltu, palotilanpuolelta avarrettu sen mitä pystyi venttiileille taikomaan lisää virtauspinta-alaa. Venttiilit on myös siistitty uusiksi..

Ja kansi on GA16DS:n kansi, eli suuttimien kolot piti vinguttaa kanaviin ja tukkia PA-pumpun paikka.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.