Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Primera sammui kesken ajon

Aloittaja Okkis, helmikuu 01, 2015, 11:16:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Okkis

Moi kaikille. Tuli tossa semmonen ongelma, että Primera 1.8 P11 vm2001 sammuu kesken ajon, sillain että aluksí kierrokset putoo nollaan, vauhti hidastuu ja lähes pysähdyksissä syttyy vasta mittariston valot... Auto ei lähde millään käyntiin kunnes vasta muutaman minuutin odottelun jälkeen. Sama toistuu muutaman kilometrin välein. Osaako joku vastata, missä voisi olla vika? Onko jollain ollu samoja ongelmia?

Kiitos vastauksesta.


EDIT: Lisätietoa ongelmasta. Kävin äsken ajamassa noin 20km, jolloin auto toimi moitteettomasti kunnes sammui risteykseen tultaessa. Avasin benstankin korkin ja huomasin, ettei tankissa ollut yhtään painetta. Jälleen muutaman minuutin odottelun jälkeen auto käynnistyi taas normaalisti. Muutaman kilometrin matkalla auto sammui muutamia kertoja. Viimeisellä kerralla auto lähti käyntiin, mutta sammui heti. Lähti kuitenkin käyntiin uudestaan ilman odottelua ja sammui taas, mutta lähti kuitenkin heti käyntiin.

Voisikohan tuo vika johtua kosteudesta tai jostain suodattimesta? Vai olisiko kyseessä bensapumppu, vaikka onkin kuitenkin outoa että lähtee käyntiin, varsinkin kylmänä.

eepo

Jääkö mittaristoon vikavalo palamaan? Starttaako normaalisti kun yrittää käyntiin?

Okkis

#2
Itse asiassa vikavalo palanut syksystä lähtien johtuen EGR-venttiilistä, joten en tiedä jättääkö tuosta vikakoodia. Starttaa normaalisti, mutta ei käynnisty. Tuo EGR-venttiili reistaillut jo muutamana talvena, syksynä ja keväänä, mutta ei ole aiheuttanut kuitenkaan ongelmia.

Alppu

Vikakoodien luku + EGR-venttiilin puhdistus?

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Okkis

EGR-venttiili vaihdettiin, mutta tuo ei auttanut. Vikakoodi herjaa korjaamon mukaan ajonestosta, jolle eivät pysty tekemään mitään, on merkkihuollon hommia.. Vinkkejä, pystyykö itse tekemään jotain? Kokeiltu toisella avaimella mutta ei vaikutusta.

Okkis

Ei taida olla vika ajonestossakaan... Nissanin merkkihuolto oli haluton arvioimaan vikaa, tarjosi vaan aikaa merkkihuoltoon, mutta sanoi kuitenkin että ajonesto ajon aikana vaikuttaa oudolta ja epätodennäköiseltä... Ei huvittaisi tuosta romusta mitään merkkihuollon hintoja maksella... Seuraavana voisi olla joko viallinen rele tai jostain syystä maadoituksissa ongelmaa?

jkorkia

#6
nii koskeeko takavalojen maadoitus ongelma myös tätä mallia? kaikenlaista ne ovat aiheuttaneet.. viisaammat varmasti osaa sen sanoa paremmin.

kannattaa lukea juttu maadoituksesta joka täällälkin on paljon pyörinyt. löytyy kait etsimällä "takavalojen maadoitus"

Whee

#7
-

eepo

Kyllä melkein tarkistaisin bensapumpun kunnon ekana. Kuuleeko sen äänen kun ottaa takapenkin pois? Vois kuunnella sillon kun ei käynnnisty että toimiiko se pumppu. Tai jos on bensanpainemittari niin mitata sillä paineita.

Okkis

Joo sieltä kuuluu se parin sekunnin ääni ku laittaa virrat päälle... Ei lähde siltikään välttämättä käyntiin. Saattaa kyllä olla, että pumppu ei toimi täydellä teholla niin aiheuttaa noita ongelmia..

Okkis

Päivitetäämpä taas vähän tilannetta. Auto oli reilun vuorokauden lämpimässä hallissa ja vaikutti jo siltä että toimisi normaalisti. Toimi kauemmin kun normaalisti, kunnes lähtiessäni kiihdyttämään motarille, niin sama vika tuli takas. Aikasempaan poikkeuksena se, että nyt lähti heti käyntiin ilman odottelua, mutta sammui noin sadan metrin jälkeen... Välillä nykien, eli meinasi sammua muttei sit sammunutkaan.

Kerroin aiemmin, että kierrokset laski nollaan mutta mittariston valot syttyivät vasta kun auto on lähes pysähtynyt.. Nyt huomasin sen, että valot syttyy vauhdissa heti jos vaihtaa vaihteen vapaalle. Lisäksi huomasin sen, että "mäkistartilla" startatessa kun moottori sammuu kesken ajon, niin jos auto lähtee uudestaan vauhdissa käyntiin, niin selkeästi sitä edeltää releen napsahdus niissä releissä jotka on siinä ohjaamossa sulakkeiden alla...

Lisäksi yksi releistä (kolmesta sinisestä ensimmäinen vasemmalta) on selkeästi lämmin, ei kuuma mutta lämmin, kun taas muut eivät.

Melkoinen mysteeri tuo Primera...

matti43

Vaihda polttoainesuodatin. Siellä on vettä, mikä jäätyy ja sulaa moottorin
lämmöstä ja jäätyy taas ajoviimasta.
Matti ruotsista.

Okkis

Tuo bensansuodatin tulee itsellekin mieleen, mutta kun lähtee kuitenkin yhtä hyvin käyntiin pakkasella kuin lämpösestä hallista ja toimii aluksi n. 20km normaalisti. Lisäksi korjaamo on sitä mieltä, ettei bensakoneissa semmosia ongelmia yleensä oo...
Nyt löysivät jonkun maadoitusjohdon joka oli hapettunut pahasti ja putsasivat sen.. Ei auttanut..

matti.l

Onko lämpötila-antureita katsottu,voivat myös aiheuttaa kaikenlaista jos rikki.
laurel c31 2.0/nissan vanette 2.3
/ sunny n13/bluebird t12
n14 sunny, jälkikasvun laurel c31 2,8 Turbodiesel.

Okkis

#14
Ei kyl oo.. hmm.. Voiskohan se vika olla jossain semmosessa? Nyt ku miettii, ni melkolailla yhtä kauan kerkee kone aina lämmetä ennenku ongelmat alkaa..

matti43

Sano niille korjaamon kaikkitietäville että vesi jäätyy pensakoneisissa yhtä hyvin kuin dieselissä. Se jäätyy ajoviimasta.
Matti ruotsista.

datsunpower

#16
LainaaSano niille korjaamon kaikkitietäville että vesi jäätyy pensakoneisissa yhtä hyvin kuin dieselissä. Se jäätyy ajoviimasta.
Matti ruotsista.
Aika jännä jos moottorin "takana lämpimässä" oleva suodatin jäätyisi.. ja miksi se ei toisiaan jäädy auton seistessä niin kuin tuossa pari postia ylempänä sanotaan?




Sähkövialtahan tuo haiskahtaisi kun moottorin/konehuoneen lämpötila tuntuisi vaikuttavan käytökseen.
Sanoisin, että puola, mutta kun niitä on tässä vehkeessä neljä, niin tuskin kaikki ovat kerralla menossa.
Olikohan QG18DE:ssä tehotransistori paketti konehuoneessa vai moottorinohjauksen sisällä?

PA-pumppu voisi olla kyllä toinen. Muutamia pumppuja tullut vaihdettua vähän saman suuntaisten oireiden saattelemana.

Releet voivat myös hitsata kosketinkärjet pilalle jolloin alkavat lämmetä huonon kontaktin vuoksi...
Mahdollisuuksia on siis monia, eikä näitä syyllisiä voi kuin vain arvailla näkemättä autoa.



EDIT: Tehoransistori on näköjään jokaisen puolan sisässä, eli hylätään ne.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

flanders

Kannattasko käyttää merkkiliikkeessä lukemassa vikakoodit?

Alppu

#18
Ei tuo polttoaineensuodattimen vaihto paha homma olisi, vaikka ihan varoiksi vaihtaa.

Ei sitä tiedä jos auton edellinen omistaja on tankkaillut likasista kanistereista tms. Tai venäjän bensaa?

E10:llä ajaessa luulisi ylimääräisen veden sitoutuvan siihen ja mitään kertymiä ei muodostu?



"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

cedricfan

Ilman kosteus jäätyy viimasta, siksi kaasarin kurkku jäätyi muinoin.
Ja jo E5 sisältää enemmän alkoholia kuin jääneston annostusohje on. Mutta silti tuo etanoli ei aina ota mukaansa vettä yhtä tehokkaasti kuin isopropanoli.
Ei silti sovi nuo jäätymisongelmat oirekuvauksiin.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

ILVES-Joe

En noita Primeroiden moottorimalleja tunne mutta onko tuossa ketjulla veto nokka-akselille?

Yksirivisillä ketjuilla olevissa tulee oireita jakoketjun venymisestä kun asentotunnistimen antamat lukemat menevät yli moottorinohjauksen raja-arvojen, ketjun vaihto auttaa.

Joissain autoissa ongelma on ratkaistu sillä että "boksiin" ohjelmoidaan uudet raja-arvot jotka sallivat isomman venymän.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

Alppu

LainaaEn noita Primeroiden moottorimalleja tunne mutta onko tuossa ketjulla veto nokka-akselille?

On.

LainaaYksirivisillä ketjuilla olevissa tulee oireita jakoketjun venymisestä kun asentotunnistimen antamat lukemat menevät yli moottorinohjauksen raja-arvojen, ketjun vaihto auttaa.

Tuosta pitäisi tulla joku nokka-akselin asentoanturi herja tms.?

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

ILVES-Joe

Lainaa
Tuosta pitäisi tulla joku nokka-akselin asentoanturi herja tms.?
Ei kuulemma 100% varmuudella tule ja jos tuolla valo on jo palanut kauemman aikaa niin saattaa olla että herjaa myös anturiongelmaa.
Anturi on silti ehjä mutta vika määrittyy sen vuoksi kun anturi ei ymmärrä tietoa joka tulee sille määriteltyjen arvojen ulkopuolelle.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

Okkis

Bensapumppu vaihdettiin, ei auttanut.. Nyt luetin vikakoodit toisella lukijalla.. Herjaa kampiakselin asentotunnistinvikaa... Toinen vikakoodi joka on päällä, on pakokaasun takaisinkierrätyksen ohjausmoduuli? tjsp. Aika näyttää nyt, poistuuko ongelma vaihtamalla toi asentotunnistin.. Ymmärtääkseni ei iso homma toi vaihto oo, eikä osakaan kovin kallis ilmeisesti oo? Vai kuinka, onko kokemuksia?

Alppu


Toivottavasti korjaantuu asentotunnistimen vaihdolla.. paljonko autolla on ajettu?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Okkis

Noniin! Ongelma ratkes sen asentotunnistimen vaihdon jälkeen... Täytyy koputtaa puuta, mut tunnin verran ajelin ilman ongelmia...

Autolla ajettu hieman alle 300 tuhatta...

Iso kivi vierähti sydämmeltä ku pääs loppujen lopuks noin vähällä... Iso kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille, kaikki vinkit oli loppujen lopuks tarpeellisia :) Pysty paremmin haarukoimaan, että mistä vois johtuu ja mistä ei..

NisPri

LainaaNoniin! Ongelma ratkes sen asentotunnistimen vaihdon jälkeen... Täytyy koputtaa puuta, mut tunnin verran ajelin ilman ongelmia...
Mikä on tuo asentotunnitin kertoisitko hieman lisää.
Autolla ajettu hieman alle 300 tuhatta...

Iso kivi vierähti sydämmeltä ku pääs loppujen lopuks noin vähällä... Iso kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille, kaikki vinkit oli loppujen lopuks tarpeellisia :) Pysty paremmin haarukoimaan, että mistä vois johtuu ja mistä ei..