Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Almera 1.6 1996. käyntihäiriö ja nykiminen

Aloittaja SurraaPurraa, helmikuu 15, 2015, 22:54:15

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SurraaPurraa

Tervehdys

Alla siis otsikon mukainen auto ja viat seuraavanlaiset:

-Tyhjäkäynnin humpaamista, väliin nostaa syyttä kierrokset n.500rpm ja laskee takaisin normaaliksi. lämpimänä sekä kylmänä
-Joskus ajoittain tosi kovaa nykimistä ajossa, varsinkin kylmänä
- tasakaasulla ajettaessa ei esiinny vikoja mutta ku lyö kaasun lattiaan niin tuntuu selvää nytkähtelyä ennenkuin auto kiihtyy normaalisti. tämä siis lämpimällä koneella ajettuna
- joskus pidemmän tasakaasu matkan jälkeen kierrokset jää huutamaan n. 1500rpm tasolle ja menee n. minuutti ennenku kierrokset laskee normaaliksi


Mistähän kannattaisi alkaa etsiä vikaa? olen tuossa jo virranjakajan kannen + pyörijän puhdistanu ja tarkastanu tulpat. Ilmamassa mittarin käytin irti ja langat oli erittäin puhtaat, yritin kuiten puhdistus aineella ja topsi puikolla hintata mitä siitä pinnasta vois lähtä mut puikot pysy valkoisena :)

Ilmavuotoja ei ole eikä bensa haise

Mies

Ilmamäärämittarin lankoja ei saa hinkata millään!

Bensansuodatin vaihdettu millon?
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

Alppu

#2
- Joo, niitä ilmamäärämittarin lankoja ei saa härkkiä, huuhdellaan vaan.

- Vaihda tulpat kuitenkin jos et itse ole juuri vaihtanut. Oikeat ovat: NGK BKR5E, kärkiväli 0,9 mm.

- Tuki pakosarjalta EGR:lle menevä putki jostain kohtaa tukevalla peltisellä umpitiivisteellä.

- Tarkista ilmansuodatin kotelon alla olevat letkut. Itse löysin viime kesänä sieltä yhden poikki hapertuneen.

------------------------------------------------------------

Mullakin humppaa joskus harvoin kierrokset, tämä tapahtuu lämpimällä/puolilämpimällä moottorilla kovemilla pakkasilla, ei muulloin.
Ei ole jaksanut asiaa selvittää...

Myös kierrokset jäävät joskus vähäksi aikaa ylemmäksi, laskevat kyllä vähän ajan kuluttua. Tämä linee ominaisuus.
Talvella kierrokset pysyvät herkästi ylempänä, ellei sitten ole kunnolla lämpimäksi ajettu.

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

SurraaPurraa

Juu siis oli virhe sanoa että "hinkata". sievästi myötäillen otin vastuslankojen pinnasta. Tiedän että langat on herkkiä katkeamaan :)

Tulpat ajattelin vaihtaa huomenna ja ehkä tarkistaa sytytysennakon. Kuullu että 98 käyttäessä ennakon aikaistaminen ei ole pahitteeksi

Mies

#4
LainaaJuu siis oli virhe sanoa että "hinkata". sievästi myötäillen otin vastuslankojen pinnasta. Tiedän että langat on herkkiä katkeamaan :)

Tulpat ajattelin vaihtaa huomenna ja ehkä tarkistaa sytytysennakon. Kuullu että 98 käyttäessä ennakon aikaistaminen ei ole pahitteeksi

Ei sille ennakolle mitään tartte tehdä jos on kohillaan, ja ihan aikuisten oikeesti niihin lankoihin ei parane koskea ollenkaan ees varovasti.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

SurraaPurraa

Niin ja sen verran vielä et bensasuodatin vaihdettu 10000km sitten huoltokirjan mukaan

Alppu

#6
Ennakko on 10 astetta EYKK ja siinä kannattaa pysyä.

Omien mittausten mukaan tuossa arvossa on pienin polttoaineen kulutus maantieajossa ja voi ajaa myös 95E10:llä.

Et sä ennakon lisäaikaistamisella ja 98E:llä mitään konkreettista saavuta.


"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

micramies

Tulpanjohdot päästää kipinän karkuun? Kaasuläppä jumittaa esim. lian takia ja jättää kierrokset koholle?
Antaako mitään vikakoodeja? Happitunnistin?
Miten olet varmistanut ettei imuvuotoja ole? Letkut, imusarjan tiiviste?
Mahtaakohan hiilikanisteri vaikuttaa käyntiin jossain vaiheessa, joskushan ne bensahöyryt on tarjottava imusarjaan poltettavaksi.
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

StanLaurel

LainaaEnnakko on 10 astetta EYKK ja siinä kannattaa pysyä.

Omien mittausten mukaan tuossa arvossa on pienin polttoaineen kulutus maantieajossa ja voi ajaa myös 95E10:llä.

Et sä ennakon lisäaikaistamisella ja 98E:llä mitään konkreettista saavuta.



GA16DE-koneen sytytysennakko on 15 astetta/850 rpm ja tulpat NGK BKR6E (kärkiväli 1,0-1.1 mm).
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

Datsuuna

Lainaa
LainaaEnnakko on 10 astetta EYKK ja siinä kannattaa pysyä.

Omien mittausten mukaan tuossa arvossa on pienin polttoaineen kulutus maantieajossa ja voi ajaa myös 95E10:llä.

Et sä ennakon lisäaikaistamisella ja 98E:llä mitään konkreettista saavuta.



GA16DE-koneen sytytysennakko on 15 astetta/850 rpm ja tulpat NGK BKR6E (kärkiväli 1,0-1.1 mm).

Ei muuten ole vaan oikea ennakko on tosiaan 10 astetta EYKK ( 8 -12 astetta ) ja parhaiten toimii tuolla 10 asteen ennakolla.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

SurraaPurraa

no niin..tuossa tarkemmin tarkasteltua tulppia niin oli 2 kpl kohtuu käytetyn näköisiä joten hain varaosaliikkeestä uudet denson tulpat. Nykiminen korjaantui hieman muttei ole täysin pois pelistä.

Vikakoodien lukua ajatellen niin missähän tässä almerassa on vikakoodi pistoke vai onko jossain liitin mikä pitää oikosulkea lukemista varten? olen meinaa uusi kaveri nissanin piireissä :)

Datsuuna


Ohjeet vikakoodien lukuun ja koodeihin löytyy foorumilta, kun etsii haulla. Jos haulla ei löydä kannattaa hakea Googlen haulla, joka löytää tännekkin joskus paremmin  :)
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

SurraaPurraa

no niin. Vikakoodit luettu jumpperoimalla tuo consult liitin ja 55 vilkutti eli ei vikakoodeja muistissa.

Huomenna vaihtuu virranjakajan kansi pyörijä + johdot. Mikäli ei noilla tokene ensalkuun niin sitte menee mielenkiintoiseksi.

140ypower

Vaihdoithan kaikki tulpat etkä vain kahta?
Datsun b110
Datsun b210
Datsun b310 eko -80
Datsun 521 j13 -69 x3
Datsun 520 L18
Datsun 510 x3
Datsun 910 SSS ht

SurraaPurraa

juu kaikki meni vaihtoon. eipä se vaikuta alkaa kahta tulppaa erikseen vaihtamaan  :)

140ypower

Lainaajuu kaikki meni vaihtoon. eipä se vaikuta alkaa kahta tulppaa erikseen vaihtamaan  :)
Juu hyvä, piti tarkistaa kun puhuit kahdesta huonosta vain viestis  ;D
Datsun b110
Datsun b210
Datsun b310 eko -80
Datsun 521 j13 -69 x3
Datsun 520 L18
Datsun 510 x3
Datsun 910 SSS ht

eepo

Kannattaa myös tarkistaa ne tulpan poterot kannessa ettei sinne pohjalle ole vuotanut öljyä.

SurraaPurraa

LainaaKannattaa myös tarkistaa ne tulpan poterot kannessa ettei sinne pohjalle ole vuotanut öljyä.

Tuli tarkastettua samalla nuokin ja kuivat oli eikä ollu ylimäärästä töhnää  :)
Suoraan sanottuna meinaa ihan vi...ketuttaa tuo nykiminen joskus. paikka paikoin saattaa nykiä niin raskaasti että kaasua painaessa polkimesta tulee sammutin poljin. Oireet on kyllä samanlaiset niinku jakajan kansi tai pyörijä olis entinen. Huomennapa tuo selviää korjaantuuko ongelma noitten vaihdolla ja tieten tulpanjohto sarjalla  :)

clarkkent

#18
Mites kaasuläpän asentotunnistin? Ota johto irti ja kokeile muuttuuko mikään.
BB SR20VET (GTI 05-06/2011)
BB CA18ET
Primera WP11-144 SR20 Sport+

Datsuuna


Vahva epäilys, että ilmamäärämittarin vastuslangat on likaiset. Viime kesänä velipojan Allussa ihmeellisiä nykimisiä ja tehottomuutta eikä ottanut herkästi kierroksiakaan. Ilmamäärämittarin puhdistuksen jälkeen kaikki ongelmat poistui ja tehoakin tuntui tulevan lisää (ei tietenkään tullut mutta menetetty teho palasi)
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

SurraaPurraa

#20
LainaaMites kaasuläpän asentotunnistin? Ota johto irti ja kokeile muuttuuko mikään.

Tuota en ole vielä kokeillut. Onko tuo läppätunnistin puhdistettavissa ku käyttää irti? siis mikäli on likainen?

"Vahva epäilys, että ilmamäärämittarin vastuslangat on likaiset"
Olen jo käyttänyt maffin irti ja langat oli kuin uudet. samoten kurkkasin siitä maffin reiästäkin sisälle ja paikat näytti puhtaalta.

Testasin kuitenkin tuon ilmamassamittarin auton ollessa käynnissä. pistoke irti ja auto sammui kuin seinään eli tuntuu pelittävän

SurraaPurraa

#21
Vielä tässä sen verran ku täällä tuntuu olevan suuria tietäjiä paikalla niin mites nuo lämpötila anturit, luulis olevan ainakin 2 anturia mutta löysin yhden koneen takaa apukuskin puolelta menevästä vesiletkusta. En ollut varma että ohjaako kyseinen anturi flektiä vai ecua, Otin pistokkeen irti (vihreä) niin flekti alkoi huutamaan, samoten kone. Toimiiko oikein?

Ja jos tuossa on se ns. moottoria ohjaava lämpötila anturi niin missähän se sijaitsee?  :)

datsunpower

#22
LainaaVielä tässä sen verran ku täällä tuntuu olevan suuria tietäjiä paikalla niin mites nuo lämpötila anturit, luulis olevan ainakin 2 anturia mutta löysin yhden koneen takaa apukuskin puolelta menevästä vesiletkusta. En ollut varma että ohjaako kyseinen anturi flektiä vai ecua, Otin pistokkeen irti (vihreä) niin flekti alkoi huutamaan, samoten kone. Toimiiko oikein?

Ja jos tuossa on se ns. moottoria ohjaava lämpötila anturi niin missähän se sijaitsee?  :)

Apukuskin puoleisessa päässä imusarjaa on moottorinohjauksen anturi. Flektiä ohjaavaa anturia ei ole olemassakaan vaan moottorinohjaus ohjaa flektiä.

Nollaa vikakoodit. Liittimen irroittamalla sait lämpötila-anturin vikakoodin sinne muistiin... ei näy aktiivisella puolella, mutta on muistissa kuitenkin.. sama homma tuon MAF:n liittimen irrottelun kanssa.


En nyt tästä keskustelusta ottanut selvää, että oletko kokeillut ottaa lambdan liitintä irti ja ajaa autoa? Siitä ei sitten jää minkäänlaista vikakoodia.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

SurraaPurraa

#23
"Apukuskin puoleisessa päässä imusarjaa on moottorinohjauksen anturi. Flektiä ohjaavaa anturia ei ole olemassakaan vaan moottorinohjaus ohjaa flektiä."

Eli onko se tuo vesiletkun yhteydessä olevan 2 naistainen vihreä anturi? sijaitsee juurikin apukuskin puolella vesiletkussa koneen takana, muita antureita en ole löytänyt

Ja tuosta vikakoodien nollauksesta, ei taida kotikonstein onnistua muuten ku ottamalla akun kengän irti?

datsunpower

#24
Lainaa"Apukuskin puoleisessa päässä imusarjaa on moottorinohjauksen anturi. Flektiä ohjaavaa anturia ei ole olemassakaan vaan moottorinohjaus ohjaa flektiä."

Eli onko se tuo vesiletkun yhteydessä olevan 2 naistainen vihreä anturi? sijaitsee juurikin apukuskin puolella vesiletkussa koneen takana, muita antureita en ole löytänyt

Ja tuosta vikakoodien nollauksesta, ei taida kotikonstein onnistua muuten ku ottamalla akun kengän irti?


Lämpömittarin anturi on vaihdelaatikon puoleisessa päässä kantta.. melko lähellä PA-paineensäädintä, mutta se nyt ei vaikuta muuhun kuin lämpömittarin näyttämään.


Vikakoodit voi nollata myös sen liittimen kautta samaan tyyliin kuin se lukeminenkin, mutta kun otat akunkengän irti ja käyt painamassa jarrua jonkun 10sek. voit olla varma, että häviää myös piilevät koodit ja moottorinohjauksen lambdakorjaus kertoimet nollautuvat myös.
Pääsee jatkamaan aina "puhtaalta pöydältä".
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

SurraaPurraa

Lainaa
Lämpömittarin anturi on vaihdelaatikon puoleisessa päässä kantta.. melko lähellä PA-paineensäädintä, mutta se nyt ei vaikuta muuhun kuin lämpömittarin näyttämään.

Juu senki minä löysin ja testasin että olen oikeassa anturissa, piuhan ku otti irti niin mittari tipahti nollaan vaikka kone oli lämmin

Alppu

#26
Lainaa

Vikakoodit voi nollata myös sen liittimen kautta samaan tyyliin kuin se lukeminenkin, mutta kun otat akunkengän irti ja käyt painamassa jarrua jonkun 10sek. voit olla varma, että häviää myös piilevät koodit ja moottorinohjauksen lambdakorjaus kertoimet nollautuvat myös.
Pääsee jatkamaan aina "puhtaalta pöydältä".

Onko tämä jarrun painaminen joku syvänollaus, jota ei saa vaan akun kenkää irrottamalla?

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

SurraaPurraa

#27
"Onko tämä jarrun painaminen joku syvänollaus, jota ei saa vaan akun kenkää irrottamalla?"

tuota minäki vähän ihmettelin mutta tein sen silti.
Tuossa testasin kaasuläpän anturia ottamalla auto käynnissä pistoke irti, aluksi auto ei tiennyt mitä kierroksillaan tekee ja sitte nousi johonki 1500rpm paikkeille (korvakuulolla), pistoke takaisin ja tyhjäkäynti rauhoittui.

Pienenä täsmennyksenä et se lämpötila anturi olikin sininen eikä vihreä, pienimuotoinen testaus taasen eli pistoke irti ja tyhjäkäynti nousi reippaasti ja flekti alkoi pyöriä samantien. hoksasin tuossa että yhtenä päivänä flekti huusi aivan miten sattuu, kävi 5 sekuntia..sammu. taasen minuutin päästä huusi uudelleen ja sammu vaikka kone oli kylmä? taidankin pistää tuon lämpötila anturinki tilaukseen huomenna ku tuohan ohjaa samalla ecua?

Vikakoodit nyt tosin "syvänollattu" ja autoa käytetty ilman kaasuun koskemista n.10min. Käy nätisti ku vaarin taskukello mut tuo kiihdytys tukehtuminen poistuu toivottavasti huomenissa  :)

Hoksasin datsunpowerin lambda viestin vasta nyt. En ole repinyt lambdoja irti en käydessä enkä auto sammutettuna. ne on saanu olla vielä täysin rauhassa  ;)

datsunpower

Se jarrun painaminen ei ole mikään pakollinen toimenpide.. se vain nopeuttaa muistin tyhjenemistä ja varmistaa sen, että moottorinohjaus käy 100% sähköttömänä.
Pelkkä akunkengän irrotus ajaa ihan saman asian, mutta joskus voi käydä niinkin, että vaikka pidät akunkenkää irti vaikka 5min niin se ei riitä, koska muisti toimii niin mitättömän pienellä virralla, että kondensaattoreista saattaa riittää virtaa esim. 10min ajaksi jolloin tuolla 5min akunkengän irrotuksella ei välttämättä tapahdu nollausta ollenkaan.
Jarrua painettaessa jarruvalot käyttävät nämä sähkönrippeet pois muutamassa sekunnissa.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Datsuuna

#29

Vikakoodit jo katsoit ja antoi tulokseksi 55 eli järjestelmän mukaan kaikki OK. Virranjakajan kannen, sytytysjohtojen ja polttoainepumpun piileviä vikoja järjestelmä ei välttämättä aisti. Akun johdot irroittamalla tehtävä nollaus tosiaan vie aikaa jopa tunteja autosta riippuen.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti