Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Primera P11 GT 1998

Aloittaja karchu, joulukuu 25, 2014, 14:04:26

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

karchu

Noista tuulettimen ja ilmastoinnin säätimien valoista, että pystyykö niitä edes vaihtamaan? Otin etusuojan irti ja huomasin niissä olevan joku ruuvi systeemi ja ilmastoinnin namiskaan menee ainakin 2 polttimoa, muttei ole hajuakaan mitenne saa vaihdettua.
Ei uskalla paskoa kun säätimet toimii vaikkei valot palakkaan : D
Ja mitä luulette vaikuttaako katastukseen jos puolet mittariston valoista pimeenä, pitkien valo palanu mittaristosta, ja taustavaloja ?

Kun ei jaksanu viimeks avattaessa hakee kaupasta lisää polttimoita, niin ei jaksa purkaa kun siinäkin menee tunti...

Allussa N15 saa mittariston irti 5minuutis ja tässä tehty niin helkkarin vaikeeks : D

Nipponi on mun ratsuni

AkiH

Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

karchu

Siis juu tuon löysin itsekin, mutta ne keskikonsolin napikat missä on ilmastointi ja lämmönsäädöt niin niiden valojen vaihto, vaikuttaa mahdottomalta??
Nipponi on mun ratsuni

GT Primmu

Keskikonsolin nappuloissa on noin tulitikun pään kokoiset polttimot pitkillä jaloilla. Katkasijat pitää purkaa että pääsee vaihtamaan polttimot ja polttimoita löytyy jostain elektroniikkaliikkeistä...
Gt Primera -98
Toyota Crown ms-123 -84
Toyota Crown ms-123 -85
Maxima A33 (ex)

kassuliini

Liekkö gt:ssä samanlainen? Mulla P11 -98:ssa lämmönsäätimistä sai vaihdettua lamput radion aukosta.
On kaksi mustaa nelisnurkkasta nappulaa säätimien välissä ja niissä pienet lasikantaset lamput.
Lähti pyöräyttämällä irti. On vähän ahasta mutta ohutkärkisillä pihdeillä tai kätilön käsillä onnistuu.

AkiH

Samoja nappuloita noissa mielestäni on varustelutasosta riippumatta.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

JJM

#6
Katsastuksessa eivät välitä taustavaloista, pitkien merkkivalon uupumisesta voi tulla korjauskehoitus.

Nuo sisäkierron ja a/c napin polttimot saa vaihdettua esim. motonetistä löytyvillä pitkäjalkaisilla mittaripolttimoilla jotka taitellaan vanhaan kantaan



Ja nuo em. katkaisijat lähtee painamalla sisäänpäin silloin kun keskiosan muovi on irti, ellen väärin muista. Sen kyllä näkee kun keskikonsoli on ensin irti. Ja sehän tuolla linkin kuvissa on selostettu hyvin.

Polttimo löytyy sellaisen ristipääkannan alta, varovainen pyöräytys vastapäivään ja sitten esim. katkaisijaa ravistamalla tippuu näppeihin.

karchu

Okei kiitos vastauksista, vaikuttaa että ei mun nakkisormilla ryhdytä koko hommaan :D
Nipponi on mun ratsuni

jojokine

Ei ole erikoinen homma niiden kierrettävien säätimien taustavalojen vaihto; pienet lasikantaiset polttimot esim motonetista http://www.motonet.fi/fi/tuote/432520/Lasikantapolttimopari-12V-20W-T5, omassa primerassa oli mustat kannat/pidikkeet piuhojen päässä tuon säädinosion takapuolella yläreunassa, lähtivät helposti puoli kierrosta pidikettä kiertämällä auki ja polttimot sai sitten vaihdettua. Se etummainen paneeli jossa soitin ja puhaltimen ritilät/hätävilkun jne. painikkeet ovat pitää tietysti ottaa ensin irti että noihin pääsee käsiksi.

NikookiN

Otetaan vanhaan aiheeseen.

Nyt kun valolla alkaa olla iso merkitys, pitäis taas keskikonsolin lamppuja vaihdella. Noissa lasikantapolttimoissa ei ole mitään vikaa, mutta nuo ylempänä kuvassa näkyvät irtojohtoiset polttimot eivät ainakaan omassa käytössä kestä, tai kestää vaihtelevasti. Onko kukaan viritellyt muunlaisia polttomoita noihin hätävilkku- ja takalasinlämmittimen katkaisijoihin? Esim ledia tai onko mahdollisesti saatavana ihan käypästä toista vaihtoehtoa ilman muokkausta.

Olen miettinyt että onkohan liika kuumuus noiden polttimoiden keston takana, kun noissa katkaisijoissa ne ovat aika tiiviissä paketissa. Mittaristoissa kestää polttimot ilman ongelmia.

Helppohan noita on vaihdella, mutta vitutus kasvaa jos polttimo tupsahtaa viikon jälkeen.
Nissan Primera 2.0 GT -98, VW Transporter T4 2.4d -02 (pitkä)
Toyota Carina II 1.6 -92 (entinen)
Nissan Primera 1.6 -92 (entinen)

mies51

https://www.partco.fi/fi/1955-pienoislamput
PIENOISLAMPPU JUOTOSLANGOILLA T1-1/4 12V 80mA
SKU:  L12VX
On 1W lamppu langoilla.
Noita näpräilin esim. Sunnyn katkaisimiin ja juotin myös Sunnun Clarion-radion sisään.

NikookiN

Vastaavia olen motonetistä ostanut, mutta ei tahdo kestää. Eihän nuo kalliita ole vaihdella mutta jos joku on keksinyt kestävämpää ratkaisua niin ohjeita otetaan vastaan. Sen verran olen tutkinut että aika hankala löytää 12V lediä valkeana, joka on tarpeeksi pieni noihin katkaisijoihin. Vakioledejä saa vaikka millä mitalla.

Tietysti laatueroja voi noissa lampuissakin olla.

Ja mahtaakohan ledi olla jopa liian kirkas noihin? Pitäis ajaakin nähdä.  ;)
Nissan Primera 2.0 GT -98, VW Transporter T4 2.4d -02 (pitkä)
Toyota Carina II 1.6 -92 (entinen)
Nissan Primera 1.6 -92 (entinen)

NissanCar

Nuo motonetin pienoislamput langoilla on yli puolet kalliimmat kuin mitä samat polttimot maksaa elektroniikkaliikkeissä ja onko sitten huonompi laatusetkin jos NikookiN ei ole polttimot kestäneet, oletko varma että sulla on polttimo kunnolla muovikannassa paikoillaan että saa ne polttimon langat kosketusta?

Motonetistähän saa myös tommosia polttimoita mitkä on valmiiksi laitettu niihin muovikantoihin.

Lediä on hankala noihin askarrella kun niissä muovikannoissa on niin vähän tilaa polttimolle ja lediin pitäis etuvastuskin laittaa ja ne ledin juotoslangat ei ole niin taipuisat kuin noissa pienoislamppu polttimoissa.
Ja jos noissa mittariston valoissa on kirkkaudensäätö niin se ei välttämättä toimi ledeillä.

NikookiN

Kyllä nuo mustaksi palaa, kestää aikansa aina, tai palaa nopeastikkin. Oletan suurimman syyn olevan lämpeneminen. Mittariston polttimot ovat muovikannassa ja niihin saa vaikka ja mitä. Kytkinten lamput on silikonisessa jalassa, johon langat käännetään ja koko silikonijalka laitetaan paikalleen jolloin se yhdistyy katkaisijaan. Vaatii hieman näppäryyttä, tosin eniten se katkaisijan kasaus aina teettättää töitä  ;D. Perus laskikanta polttimot kyllä kestää mittaristossa ja keskikonsolissa hyvin.

Normaalit ledin eivät mahdu paikalleen noihin, joten metsästin tarpeeksi pientä lediä. Noitahan saa vaikka millä värillä mutta jostain syystä ei valkeaa pientä lediä tahtonut löytyä. Tai löytyy mutta en halunnut tilata 1000 kappaleen eriä.

Nyt omassa primerassa loistaa mukavasti ledit hätävilkkujen ja lasin sulatuksen katkaisimissa. Jälkeenpäin kateltuna ehken laittasin mustaa tussia, ovat vähän entisiä kirkkaammat mutta ei ainakaan omasta mielestä liian kirkkaat. Suosittelen tinaamaan ledin kiinni sinne, helppo irrottaa ja säilyy ehjänä se silikonijalka tulevaisuuteen. Itse taittelin sen sinne mutta tinaisin jos tekisin uudestaan.

Pitänee toiseen autoon tehdä sama kun on pari lediä yli, koitan silloin kuvia muistaa ottaa.
Nissan Primera 2.0 GT -98, VW Transporter T4 2.4d -02 (pitkä)
Toyota Carina II 1.6 -92 (entinen)
Nissan Primera 1.6 -92 (entinen)

NissanCar

Mulla kävi samaan tyyliin mittaristossa yhessä vaggilaisessa bilteman pienemmillä 3w lasikantapolttimoilla, muualta ei saanu niitä polttimoita silloin tehokkaampina kuin 1,2 wattisina, nyt niitä saa muualta 2 wattisina.
En tiiä onko Biltemassakaan enään myynnissä niitä 3wattisia.

Oli kans tympeä juttu kun oli siinä vaggilaisessa kovatöinen homma vaihtaa mittariston polttimot.
Parin viikon päästä pimeni ensmäinen polttimo ja parin kuukauden päästä ne oli taas kaikki pimeät. Lämpeämistä minäki silloin aattelin, ne polttimot oli kärähtäneet semmosiksi hopeiksi.

No käy kai ne motonetin muovikannoilla olevat polttimot niiden primeran silikonikantaisten tilalle kunhan ne kannat ja niissä olevat polttimot on samanlaiset?

Miten sait ledille etuvastuksen mahtumaan sinne?
Minun pitäis yhteen eri merkkiseen autoon katkaisijoihin laittaa noita pienoislamppulanka polttimoja niin ledien laittamis aatoksen hylkäsin sen tilan vähyyden takia ja mittaristovalojen kirkkauden säätö pitää kans toimia.

Onko primerassa mittaristovalojen kirkkauden säätöä, toimiiko se nyt ledeillä? 
Ja sehän on yks ledin huono puoli kun valo tulee etupäässä ledin päästä, hehkulamppupolttimo antaa valoa sivuiltakin.

No pitäis elektroniikka kaupoissa olla kirkkaita 3mm kokoisia ledejä, 5mm on se yleisempi koko. SP-elektroniikassa ainakin on ja minun mielestä myyvät ja lähettävät kirjekuoressa vaikka vain yhden ledin, mutta ei ole silti järkeä yhtä tai kahta lediä tilata, maksaa se postimaksu kuitenkin useamman ledin hinnan verran.
https://www.spelektroniikka.fi/product-search-fi.html
https://www.spelektroniikka.fi/p1044-led-3mm-superkirkas-warm-white-8000-mcd-fi.html

NissanCar

Mittasitko katkaisijan kontaktipinnoilta että kumpi on plus ja kumpi miinus vai miten tiesit laittaa ledin oikein päin paikoilleen?

NikookiN

Selvennykseksi, mittaristossa lymyää edelleen perinteinen lasikanta, ainoastaa keskikonsolissa on lediä. Sen verran sähköstä ymmärtäen etsinkin valmiita 12v ledejä, jotka eivät tarvitse erillistä vastusta. Napaisuus pitää silti mitata, muuten ei pala. Omat taitaa olla vielä jotain extra kirkkaita, joita vaihdoin katkaisijoiden sisään. En tiedä riittääkö normiledissä valoteho, ja saatavuuttahan rajoittaa että on suoraan 12v led. Ei päällepäin huomaa että on 12v led.

Mittaristossahan häviää käsittääkseni tuo valon säätö, jos vaihtaa ledit. Tai saattaa toimia mutta huonolla asteikolla. Polttimoissahan on jonkun verran eroa, joten ihan halvinta ei kannata vaikeaan paikkaan laittaa. Ja omassa nimenomaan keskikonsolin ja katkaisijoiden valot on hukassa, mittaristo on pelittänyt vaihdettuani kaikki uusiin ilman palamisia. Ja toistaiseksi leditkin ovat palaneet (pelanneet  ::) ) hyvin. Valmiita vaihtopolttimoita ei ole katkaisijoihin.
Nissan Primera 2.0 GT -98, VW Transporter T4 2.4d -02 (pitkä)
Toyota Carina II 1.6 -92 (entinen)
Nissan Primera 1.6 -92 (entinen)

NissanCar

Jaaha, mitä mulla on kokemusta ledeistä parin kymmenen ledin laittamisen verran, siihen vaggilaiseenkin laitoin katkasijoihin (4kpl) tommoset 3mm sp elektroniikan ledit.
Niin ledi tarvii sen etuvastuksen tai saattaa toimia ilmankin mutta ei välttämättä kovin kauaa. Tai silloin ei niin tartte etuvastusta jos ledejä kytketään useita(kymmeniä) sarjaan kuten jouluvaloissa.

'Valmiit ledit' on melko isoja, ei ole ainakaan minun silmiin vielä tossa 3mm tai 5mm kokoisena niitä tullut. Ja hintakin on sitten jo yleensä euroja kappale.
Ja jos sulla ei huomaa että ovat ledit katkaisijoissa niin taitavat olla ihan normi ledit, kyllä extra kirkkaat ledit pitäis olla sen verran kirkkaammat. Tosin sekin vaikuttaa kun ei katkaisijoissa ole niitä heijastimia mistä valo heijastuu, ledeihin on saatavana semmosia kauluksia minkä sisään ledin voi laittaa ja kaulus heijastaa valon kirkkaampana ja leveämpänä, semmosiiedin välillän asennettuna huomaa helposti eron normi ja extra kirkkaan ledin välillä.

Shamsa

Napaisuus selviää helposti, miinusjalka on yleensä lyhyempi. Jos tasamittaiset niin napaisuuden näkee itse ledielementistä.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

NikookiN

Ledistä kyllä napaisuuden erottaa, mutta virtapiiristä mittaamatta ei.

Kyllähän noita 12v ledejä saa vaikka millä koolla, eivät vaan tahdo myydä niitä pienissä erissä, ja värin valinta vaikuttaa tietysti saatavuuteen. Kooltaan nuo omat hankinnat ovat aikalailla noiden alkuperäisten lankapolttimoiden kokoiset. Sai kyllä tovin jos toisenkin etsiä. Tila vain pakottaa laittamaan valmiin 12v ledin, muutenhan noita esivastus+led pareja virittelis ilomielin eikä se pari euroa nyt kukkaroa kirpase jos säästyy konsolin avaamiselta jatkossa. Ilman esivastusta normi ledi ei kyllä toimi, tai siis toimii sen sekunnin murto-osan kunnes kärähtää. On noita polteltu ihan tahallisestikkin.
Nissan Primera 2.0 GT -98, VW Transporter T4 2.4d -02 (pitkä)
Toyota Carina II 1.6 -92 (entinen)
Nissan Primera 1.6 -92 (entinen)

NissanCar

LainaaNapaisuus selviää helposti, miinusjalka on yleensä lyhyempi. Jos tasamittaiset niin napaisuuden näkee itse ledielementistä.

Niimpä niin, tarkoitin napaisuuden mittaamisella juurikin sitä virtapiiriä mihin se ledi laitetaan.
Ja jos aletaan viisastelemaan niin miinusta ja plussaa ledissä ei ole, on katodi ja anodi.

Laitappa NikookiN meille muillekin linkkiä tai tietoa mistä oot niitä pienempiä valmiita ledejä noin edukkaasti ostanu.
Mitä oon ite ostanut valmiita ledejä isomman lasikantalampun kokoisia mitä on parkkivaloissa ja rekkarivaloissa niin ne maksaa halvimmillaan useamman euron kappale.

Ite en ole löytäny valmiita ledejä tuota pienempää lasikantalamppua(mitä saa 1,2w ja 2w) pienempänä. Ja 5mm ledi on tuota lasikantalamppua hitusen pienempi, 3mm paljonkin pienempi.
https://www.fixusnet.fi/fin/autolamppu-p-104223-54027/

Ja tulee hinnassa eroa jos noita ledejä/polttimoita pitää laittaa kerralla useammat, mullakin pitäis nyt tohon laittaa 8kpl niin tulee siinä hinnassa eroa että maksaako valaiseva timo euron vai kaks tai peräti kolme euroa kappale..

NikookiN

Ei nyt sotketa ledejä ja lasikantoja. Lasikantoihin saa tilalle uusia sekä ledejä. Irtolangoilla olevia olen korjannut noilla ledeillä. Ja saahan niitä muokattua vaikka mihin jos vaan vähän näppäryyttä löytyy.

https://www.ebay.com/itm/5-Stk-x-LED-12V-3mm-Weis-Transparent-A1859/264301770193?hash=item3d899cf5d1:g:rGMAAOSwOdlcxd7T

Tuossa on ensimmäinen minkä löysin. Ei ole kyllä halvimmasta päästä. Enkä nyt löydä mistään tietoa että minkälaisia nuo omat ovat, 3mm 12v valkeita ledejä ne on. Kirkkaudesta en nyt osaa varmaksi sanoa, minusta normaalia kirkkaampi.
Nissan Primera 2.0 GT -98, VW Transporter T4 2.4d -02 (pitkä)
Toyota Carina II 1.6 -92 (entinen)
Nissan Primera 1.6 -92 (entinen)

NissanCar

No laitoimpa vaan tulee kokoerot selväksi, tosin tossa nykysessä valaistusprojektissa pariin vanhaan muovikantaan meinaan kokeilla laittaa tommosen pienen lasikantalampun, taivutan lampun kontaktilangat suoraksi alaspäin sitten ne pukataan muovi kannan sisään jossa pohjassa vasta kontakti pinnat johon langat tinataan kiinni.

Niin, ei niitä niin halvalla saa. Tosin onhan tuossa laittamassasi linkissä 5 lediä tohon hintaan, mutta paljonko siihen tulee vielä kuljetus ja muita kustannuksia ennen kuin ne on omissa käsissä.

Taitaa se sinun ledien kirkkaus tulla siitä että nuo ledit on 12V ja pitää muistaa että autoissa on moottorin käynnissä ollessa latausjännite joka on 13,5-14,5V.
Eli ledit saa vähän ylijännitettä, se on pitemmän päälle huono juttu, heikentää ledin kestoikää.
Ite oon laskenu autokäyttöön menevän ledin etuvastuksen ohmikoon isomman jännitteen mukaan.