Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Automaatti primera kokemuksia

Aloittaja markyr, joulukuu 08, 2010, 18:57:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

markyr

Hankinnassa oli seuraavaksi cvt automaatti primera vm.00-02 oleva joten kokemuksia kaivataan. Onko vikaherkkiä ja minkälaisia pitkällä tähtäimellä? Millä periaatteella tuo loota toimii, sen ymmärsin että vaihtaa portaattomasti ja nykäisyä ei tunne joten lähinnä teknistä puolta? Kiitos vastauksista jo etukäteen  :)

AkiH

LainaaMillä periaatteella tuo loota toimii, sen ymmärsin että vaihtaa portaattomasti ja nykäisyä ei tunne joten lähinnä teknistä puolta?
Tuossa siitä tekniikasta hieman alkupaloiksi.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

markyr

Lainaa
Tuossa siitä tekniikasta hieman alkupaloiksi.

Kiitti. Tää jo selvensi paljon, enpäs vain arvannu wikistä ennemmin vilkasta.

Onhan primerat (pl. uudet) ollu aina kestävän auton maineessa joten miksei tuo automaatti versiokin olisi.

cedricfan

CVT on nykyisin kelpo ja pihi, tietyin edellytyksin.

Ohjaus: Volvo-Daf aikoina ohjaus tehtiin alipaineella joka liikutti noita kartiopyöriä. Liian yksinkertainen systeemi joka takkuili helposti. Mutta kun mukaan laitetaan fiksumpi nykyaikainen ohjaus elektroniikan avulla niin homma pelittää.

Ajaminen: CVTeen kanssa kiihdytetään ajonopeuteen kohtuureippaasti ja sitten höllätään kaasusta. Silloin CVT valkkaa aavikkovälityksen = säästää. Ei siis tissutella kiihdytyksissä ja sitten jäädään pumppaamaan kaasua.

"Manuaaliasennot" on humpuukia, ne on vaan elektroniikan muistiin ohjelmoituja kiinteitä asetuksia.
Käytetään esim vuoristossa alamäissä. Unohda ne normaaliajossa!

Tuossakin on sitten oma öljynsä, joka on hyvä vaihtaa edes joskus. Mikään öljy ei ole ikuista, jos autolla aiotaan ajaa suomalaisia km-määriä...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Calvados

Kaivoin vanhan topicin cvt vaihteistosta. Selvästi aikuiseen ikään ehtinyt ystäväni joka ajelee tavallisella Almeralla on harkinnut automaattia. Huomasin että Nissaneissahan ei olekaan perinteinen automaatti vaan tuo cvt. Kuinka luotettava ja kestävä se on kun Suomessa myytävillä kohtuuhintaisilla on jo aika paljon kilometrejä?
Pelottaa vähän sekin että ongelmien esiintyessä on täysin marmoritiskin armoilla ja auton arvo nollautuu helposti jos cvt'hen tulee isompi propleemi.

cedricfan

itse asiassa monen uudemman oikean automaatin kanssa on enemmän ja kalliimmpia vaikeuksia kuin Nissanin CVTeellä...
CVT vaatii sitten hieman erilaista ajotapaa kuin perinteinen, mutta äkkiä sen oppii.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

take

Sen vähän aikaa kun olin Nissanilla huollossa töissä niin ei noiden kanssa ongelmia ollut. Käsivaihteistojen kanssa on ollut huomattavasti enempi ongelmia ja p*rkeleen kalliita nekin. Ja sitten jos alkaa pelätä näitä "Entä jos kuitenkin?" tilanteita niin ei voi mitään autoa ostaa. Jokaisesta autosta jolla ajetaan niin ON MAHDOLLISTA mennä rikki "mitävaan". Oma valinta olisi esim. N16 Almeroista tai P12 Primeroista juuri CVT-vaihteistolla niitten luotettavuuden takia. Käytännössä olet käsivaihteiston kanssakin marmoritiskin armoilla. Ei löydy laakereita eikä rattaita tarvikkeena. Ja ehjä CVT löytyy romuttamolta varmemmin kuin ehjä manuaali.

Calvados

Kiitos vastauksista. Jos olisin itselle ostamassa niin en jännittäisi mutta kun etsii "ei-autoharrastaja" kaverille ja on harvinainen konstruktio josta ei itsellä ole mitään kokemusta niin vähän askarruttaa. Tähtäimessä on automaatti-Almera ilmastoinnilla ja viidellä ovella. Niissä näkyy olevan 1,8 moottori kaikissa. Nettiautossa sellaisia on pari, Saksasta löytyisi muutama varteenotettava vaihtoehto.

cedricfan

Ja CVTeellä ajetaan siis niin, että kiihdytys haluttuun nopeuteen tehdään kohtuullisilla tasakierroksilla. Kun nopeus on saavutettu niin höllätään kaasusta ja CVT tiputtaa kierrokset taloudellisemmiksi. Pumppaus eestaas ja tissuttelu kaasun kanssa kiihdytyksessä lisää kulutusta :o
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

FinnWolf

-90 luvulta asti olen ajanut automaatti Nissaneilla... 1 Bluebirt, 2 primera sekä x-trail. Bluebirt oli paras ja pisimpään lähes 400 tkm eikä laatikossa mitään ongelmaa, kerran vuoteen vaihdoin öljyt laatikkoon. Primera normi automaatilla oli kans hyvä. Toinen primera oli sitten tällä cvt-laatikolla, en tykännyt sitten ollenkaan, tuntui ett hukkas ne vähäsetkin tehot ja kone ei päässy huilaamaan missään vaiheessa kierrokset korkeella normi ajossakin, laatikko oli kunnossa ku lähes uusi ja kävin Nissan huollos ett takuut pysyy 50 tkm ajetus pelissä. Cvt-laatikko tuntui samalta ku joku variaattori peli. Kaiken lisäksi primera 2,0 cvt vei saman verran bensaa kun nykyinen x-trail 2,5 normi automaatilla. Cvt- tuntui vielä olevan jännä ominaisuus talvella jos kiihdytti moottoritien rapilla niin ett rengas lyötyhjää jää kierrokset pitkäsaikaa huutamaan...  >:(  Päätin etten enää cvt automaatteihin koske  :o

AkiH

#10
LainaaCvt-laatikko tuntui samalta ku joku variaattori peli.
Ettei suinkaan vain johtuisi siitä, että se on variaattoripeli. ;)
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Ramon

Hyvä että täällä CVT;sta vaikuttaa olevan enimmäkseen positiivinen vaikutelma, mutta omalla kohdalla kävi nyt huonommin.
Nissan Juke 2010 ajettu 49000km. viime viikolla konehuoneesta alkoi kuulua flatkutusta, rohinaa, lotinaa. tänään vein Nissankorjaamolle vika-arvioon. Tuomio:
Vaihteiston sisäinen vika, vaihteisto uusittava.
Näitä ei voi korjata vaikka olisi pelkkä laakeri sökö. varaosia ei kuulemma saa mistään.
Hinta uudelle laatikolle n. 7400e...

AkiH

Tuleeko myyjä mitenkään vastaan korjauskustannuksissa? Kai tuommoisenkin vaihteiston pitäisi kaiken järjen mukaan kestää hieman pidemmälle kuin alla 50 tkm?
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Ramon

Laitoin asiasta reklamointi s-postia myyjäliikkeeseen. Aikomus myös soitella huomenna maahantuojalle.
vaikka takuuaika on jo ummessa, niin kaiken järjen ja kohtuuden mukaan vaihteiston ei pitäisi kulua 50t:n välein...
Tästä voi tulla hankala pala.
viime syksynä samasta kiesistä hajosi ilmastoinnin puhallinmoottori. Silloin takuuaikaa oli jäljellä, mutta huoltovihosta puuttui 1 leima (puuttuu edelleen). maahantuoja ei korvannut.
Myyjäliike maksoi puolet korjauskuluista, mutta toisaalta auton myyntitilanteessa annettiin ymmärtää että 3v nissan takuu on voimassa. Huoltovihon saa käsiin kun kauppasopimus on tehty. sitä ennen näitä harvemmin löytää hanskalokerosta.

matti43

Täällä on yksi firma korjannut ainakin 5-6 laatikkoa ja ne on tarjolla
Blocketissa. Hintaa eivät ole laittaneet. Laatikot on vaihto sellaisia.
Siis vanha loota vaihdossa. Voin auttaa yhteysasioissa, jos murre
ei luonnu itseltä. Se firma on täällä länsirannikolla.

Matti ruotsista.

Ramon

Reklamaation tuloksena auton myyjäliikkeen kustannusjakoehdotuksen mukaan itselleni jää maksettavaksi 25% korjauskuluista. (vaihtolaatikko+öljyt+työ).
En nyt osaa sanoa oliko tämä tulos hyvä,huono vai kohtuullinen, mutta näillä mennään. Voi kestää vielä kuukauden ennenkuin uusi laatikko saapuu.

Soppa

Näillänäkymin ensi viikolla tulee ostettua -02 automaatti Almera.
Onkosjollain antaa laatikon huolto ohje ja mitä öljyä sinne pitäisi laittaa?