Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

A10 moottorin virittäminen?

Aloittaja olli_k, tammikuu 26, 2015, 17:14:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

olli_k

Moikka, tuli hankittua vanha datsuni ja muun kunnostuksen ohella laitetaan moottoriin vähän lisää tehoa.
Nyt kiinnostaisikin, että käykö tuohon maitopurkin kokoiseen moottoriin isompi iskuinen kampura? Esim. A15:sta..
Muutenkin hakusessa hyväksi havaittuja kikkoja tuon koneen viritykseen.
Sunny B10 1000
Sunny B12 loowagon

Datsuuna


Hyvä kikka on vaihtaa kone isompaan A12 tai A14 koneeseen
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

olli_k

tarkoitus tehdä eka versio tuolle lohkolle. Sitten kun halkeaa niin vaihdetaan kokonaan joku muu moottori.
Sunny B10 1000
Sunny B12 loowagon

Alppu

#3
Ahdinta vaan... ? :)

Vaan oliko A12 --> parempi alakerta... jostain jääny mieleen?

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

olli_k

Ainakin A12:sta on pidempi isku. Ahdin ja ruisku+mega tulee, luonnollisesti ;)
Sunny B10 1000
Sunny B12 loowagon

C 110 ratsuni

Jos se on kolmella runkolaakerilla ei passaa mistään isommasta kampi.15:n kampi ei ainakaan mahu vaikka kuinka paljon poistais lohkon seinämävahvuutta.
primera 2,0 sport -00

olli_k

Hyvä tietää. Selviää siis avatessa :)
Sunny B10 1000
Sunny B12 loowagon

ILVES-Joe

Oma suositus on että suosiolla unohdat oman A10 moottorin, kolmella runkolaakerilla oleva moottori ei ole hyvä lähtökohta viritykselle edes harkinta-asteella.
Teoriassa A15 akselin sinne voisi sovittaa koska A-sarjalaiset ovat saman pituisia.

A12 moottorin sinne saa katsastettua helposti kun menee niiden (olikos se...) 20 ja 25% säännön mukaan.
Trafin sivulta saa tarkkaa lisätietoa niin en ala tarkemmin selostamaan että en vahingossa kerro omiani.

A12 moottorissa on enemmän tehoa vakiona kuin "pikkuvirityksellä" A10 moottorissa.

Omaan Tonniseen joskus tulen todennäköisimmin laittamaan Micran MA12 moottorin koska se on kevyt kokoalumiininen ja pari vuosikymmentä uudempaa suunnittelua kuin -60 luvulta peräisin oleva A-sarja.
(noita MA sarjalaisia monet moittii "tunnetuista vioista" mutta sen tarkempaa selitystä ei ole kuulunut että mikä se "tunnettu vika" on ja missä vaiheessa tulee vastaan).

Mikäli haluaa askarrella kunnolla ja käyttää huipputekniikkaa (ja 10000rpm kierroksia...) niin tunkee sinne pellin alle esim. Honda CB600 moottorin, sellainen itselläkin on lievässä harkinnassa mutta noiden ruisku- ja sähköhässäköiden kanssa ei kiinnosta värkätä.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

olli_k

Kiitos infosta! Eli tuohon koneeseen en paljoa panosta. Turbo ja ruisku. Katsotaan kauan kestää :)
Samalla voi rakennella vaihtoehto b:tä eli cg10de isolohkon sisuskaluilla.
Omakohtaiset kokemukset tuosta ma konetyypistä rajoittuu yhteen ma10 micraan, mistä sain lohkon halki. Otti vähän itseensä mettäpätkällä ja leikkas kiinni. Epäilen öljynkierron lakkaamista. Siinähän taitaa olla öljylle veto nokka-akselista..
Sunny B10 1000
Sunny B12 loowagon

mikan

Ihan sama paljonko laitat ahtopainetta, niin lohkoa et kyllä saa halki.  :)

Ahdetusta A12 ja A14 on kyllä kokemusta, mutta ei valitettavasti A10 koneesta. A10 vois kyllä olla mielenkiintoinen, kun lyhyt iskuisena ja isolla kankisuhteella ottaa kivasti kierroksia. Hyvä kansityö ja venajouset, niin viuuuu...

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

olli_k

Kertokaas nyt samalla minkä jouset venttiileihin käy? Pitäis jotku jäykemmät vaihtaa. Ja samalla kiinnostaisi tietää saako tuohon kireämpää nokkaa kohtuuhinnalla..
Olikos jäsenpuolella projektiosio? Voisin jossain vaiheessa jäsenyyden täyttää ja näistä ongelmista perustaa oman topikin  :D
Sunny B10 1000
Sunny B12 loowagon

140ypower

noista vakio nokistahan niitä on jonkin verran teetetty hiomalla  :) hintaa en nyt heti muista... :)
tuolta näkee mitä jäsenille näkyy http://www.ncf.fi/forum/YaBB.cgi?num=1401654807 :)
Datsun b110
Datsun b210
Datsun b310 eko -80
Datsun 521 j13 -69 x3
Datsun 520 L18
Datsun 510 x3
Datsun 910 SSS ht

ILVES-Joe

Esimerkiksi GT-Motor hioo sellaisen nokan kuin haluat, heillä on paljon malleja Datsunin A-moottoriin.

Paljonko kierroksia on suunnitelmissa?
Omissa A-koneisissa viripeleissä on aina ollut alkuperäiset jouset ja niitä kierrätettiin surutta 7000 saakka ja satunnaisesti 8000. Toki vanhat jouset saattaa olla niin väsyneet että niiden raja tulee jossain vaiheessa vastaan.

Vaihteisto kannattaa vaihtaa jos alat virittämään, Tonnisessa mulla oli alkuksi oma vaihteisto ja muutama kytkinkoppa murtui poikki, tai siis ei irtipoikki kun huomasin murtuman ennemmin. Finnissä ollut vaihteisto oli jo hieman parempi ja B310 Sunnyssä (A14 ja A15 koneisissa) on A-sarjan kestävin manuaalivaihteisto. Sen tunnistaa sileästä kytkinkopasta.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

mikan

ILVES-Joe kun tuossa tarinoi lootista, niin tässä jäikin epäselväksi, että onko kysyjän auto etu- vai takavetoinen?

Kent Cams nokkia voi löytää helpoiten. Sitten tietysti Japsien nokkia mahdollisesti Ebaysta, tomei, kameari, nismo,...

Nokkia

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

olli_k

Vou! Aina kun tallilta tulee tänne niin rakennusinnostus vaan kasvaa :) kiitoksia kaikista vinkeistä.
Eli ihan perus 1969 vuoden datsun 1000 Onks se nyt Suomessa datsun 1000 ja muualla maailmalla b10 sunny? Ja takavetoinen pikkukippo.
Eilen sain kytkimen toimimaan ja heitin ensimmäisen lenkin tallia ympäri. Aivan hulvattoman hauska peli!
Tosiaan hommaa riittää, joten liikenteen sekaan tämä yksilö pääsee vasta vuosien päästä.

Aika kivasti saa kiertämään. Tuskin on tarvetta yli 8t kierrättää. Ja täytyy ottaa yhteys GT-motorssiin kun sen aika tulee. Keskustelee sit heidän kanssa millainen nokka tehdään.
Varakannen purin eilen. Nyt ois tarkoitus kanavia vähän muotoilla. Sitten pääsee tekemään imu- ja pakosarjaa. Katsotaan sen jälkeen sitä nokkaa.
Sen verran vielä noista vaihdelaatikoista, että hajosiko ILVES-Joelta kytkinasetelma vai murtuuko se kytkinkoppa kokonaisuudessa  :o meinaa on se asetelmakin tosi onneton.
Sunny B10 1000
Sunny B12 loowagon

120ZZZ

En tiedä,mutta veikkaisin etuvetoista.
Jos osui oikein,niin koeta etsiä -70 lukuinen Vauhdin Maailma tai jutusta kopio "100A vireeseen".
Toi on hyvä  perusjuttua ja kivaa lukemista.
Ja voisit kertoa vähän perusteita vireile,kuten millä budjetilla aiot tehdä,mihin koneeseen,ja siis onko etu vai takaveto?

Mutta perustalle:
-siis jos A10 tai A12 kone,etsi kansi missä on imuvenoilla rautaseetit,ei pronssiset seeti renkaat.Toimii pitempään lyijyttömällä tai ehkä huono juttu kun virikoneet on lyhytikäisiä.Päättele itse.
-mahdollisimman uusi kansi eli siis -80 luvun loppupuolen kansi,jossa on keveimmät retainerit eli jousenpidäkelevyt tai kuka milläkin nimellä kutsuu.
11grammaan on keveimmät löydetyt.100A:n on muistaakseni 17grammaa.
Peruskoneeseen käy hyvin A14/15 venajouset(n.7000rpm),mutta paremmat on E15/16 jouset(7500rpm +).Parempi on jos löydät Toyota K-moottorisarjan jouset,uutukaiset kestää runtuja n. 9400rpm.
Toi kierrosluku siis Kent cams D2 nokalla.
Ja jos käy sulla tuuri ja löydät A12 koneen kannen,jossa on ovaalin muotoiset imukanavat,se on löytö.Mulla oli sellainen,mutta hukkasin sen tyhmyyttäni.
Siis sellainen kansi,ei Historic luokiteltu vaan saastemoottorin kansi.Pienillä venoilla eli pienemmät kuin A14/15 koneen venat.
Toi  kansi menee bolt on A10/12 koneeseen.
Halvalla ja viriviri-juttujen perusjutuilla saat varmaan halvalla n.60 reipasta japanilaista sotakonia ulos A10 tai n.70konia A12koneesta.
YVtä saa laittaa ja soittaa saa.Numeron saa yv:nä.
PS. a12 koneen saa stroukattua yli 1400cc.
Finn vuodesta -87, 200SX -91 vuodesta -03(1/4 12.603s) ja b210 120y -76  http://star.kuvat.fi/kuvat/Th%C3%B6+Gr%C3%B6nster/

olli_k

Datsun 1000 b10 sunny (takaveto)
moottori ja tekniikka alkuperäisiä

stage 1 (alustavia suunnitelmia)
-kannen kanavia avarretaan/muotoillaan (metalliseettinen kansi)
-jäykemmät venttiilinjouset
-nokan hionta
-omavalmisteinen imusarja s13 kaasuläpällä ja 370cc suuttimet
-omavalmisteinen pakosarja ja joku pieni turbo
-välijäähdytin (lähinnä laskemaan imulämpöjä eli pitkää ikää)
-mega ohjaamaan tätä kaikkea
-vauhtipyörän kevennys
-kytkin ja asetelma?

Näistä lähdetään liikenteeseen. Sitten katsotaan mitä paukkuu ja sitä mukaan vaihdetaan kestävämpää tilalle.

Pudjetti minimaalinen, siihen satsataan mitä ei ite osata. Paljon tehdään ite ja osa osista löytyy hyllystä. Syy juuri tämän koneen virittämisessä on jo olemassa olevat osat ja tekniikan hintataso, ns. halvat oppirahat.
Sunny B10 1000
Sunny B12 loowagon

mikan

Rahaa kannattaa varata riittävästi. Mega ei ole mikään halpa homma. Ellei sitten saa jostain purkuautosta kaikkea oheisosaa, eli antureita, pumppua, b-paineensäädintä,...

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

ILVES-Joe

Lainaa
Sen verran vielä noista vaihdelaatikoista, että hajosiko ILVES-Joelta kytkinasetelma vai murtuuko se kytkinkoppa kokonaisuudessa  :o meinaa on se asetelmakin tosi onneton.
Kytkinkopasta katkesi, paineasetelma kestää mutta jos pitoa haluaa lisää niin soveltaa alkuperäisen asetelman tilalle L-moottorista 200mm asetelman ja heittämällä sopivan turbo Cherryn levyn.
Levyn voi tehdä myös jostain muustakin 200mm levystä kun vaihtaa keskiön jossa on oikeat boorit.
Asetelma vaatii uudet pultinreiät ja ne menevät starttikehän ja vauhtipyörän saumaan eli rieät pitää porata tarkasti ettei pora katkea tai lähde vetämään toiseen suuntaan.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

mikan

Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Atomic

LainaaTuolta ostin omaani kytkinlevyn:

http://www.ape-import.com/Kytkinlevyt.htm

t. Mika

Mihin laatikkoon meni kyseinen pala? 60-sarjan? + vaihdoitko paineasetelman?

120ZZZ

Eikös A10 rwd ollut 160 tai 170mm kytkin eli pienempi kuin A12/14/15-koneissa?
Omassa A-moottorissa A12sen kevennetty vauhtis ja Sunny N14 GA16 16v asetelma 190mm ja moposportista 190mm 3-lapanen sintterilevy.
http://kipun.kuvat.fi/kuvat/Th%C3%B6+Gr%C3%B6nster/004.a.JPG ja siitä eteenpäin.
Finn vuodesta -87, 200SX -91 vuodesta -03(1/4 12.603s) ja b210 120y -76  http://star.kuvat.fi/kuvat/Th%C3%B6+Gr%C3%B6nster/

olli_k

#22
120ZZZ:n kytkin vaikuttaa hyvältä ratkaisulta. Mulla ois vanhasta sintteristä vielä palat jäljellä, joten alkuperäisestä kytkimestä boorit ja sitten ite tekee loput..
Tuossa kuva entisestä sintteristä.
Sunny B10 1000
Sunny B12 loowagon

mikan

Lainaa
LainaaTuolta ostin omaani kytkinlevyn:

http://www.ape-import.com/Kytkinlevyt.htm

t. Mika

Mihin laatikkoon meni kyseinen pala? 60-sarjan? + vaihdoitko paineasetelman?

Mulla on siis etuvetoinen. Eli 100A:n oma loota, A12 vauhtipyörä ja asetelma joko A12 tai A14. Ei voi muistaa, mutta nehän on muistaakseni samat.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

120ZZZ

#24
Kiitos muutoksesta.

ps.A-moottorin työntötangosta saa tehtyä hyvän levitystyökalun noille sintteripalojen niiteille.
Katkaisee sen työntötangon hieman kuppipään alapuolelta,siten että työntötankoa jää hieman ja sillä tekee aloituslevityksen.
Pultilla tai jollain tuurnalla loppulevitys.



Finn vuodesta -87, 200SX -91 vuodesta -03(1/4 12.603s) ja b210 120y -76  http://star.kuvat.fi/kuvat/Th%C3%B6+Gr%C3%B6nster/