Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

100A kunnostuksessa

Aloittaja volvomies, joulukuu 26, 2014, 11:40:08

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

volvomies

No nyt otin työn alle tuon uusimman hankinnan eli 100A -76.
Suurinpana huolenaiheena tällä hetkellä takajarrujen rakennus. Saako näihin enää mistään jarruosia? Jotain kenkiä, putkia, tiivisteitä ja asennus-sarjoja löytyy satunnaisesti, mutta löydänkö mistään enää rumpuja tai koko napoja?

Onko kukaan sovittanut näihin jonkin muun takanapoja, esim. micrassa olisi hyvin saman kaltaiset?

Puolet auton tekemisestä tuntuu olevan osien etsimistä tai sitten osien tekemistä kun niitä ei mistään löydä  :)

mortica

Sehän juuri on harrastuksen "suola" kun etsit osia autoosi...
410, 510, K11, N15 *Drive a Datsun and decide*

Datsuuna


Veetuilun sijaan kaipaat taatusti asiallista tietoa eli tietääkseni jarrurumpuja ei ainakaan suomessa enää myydä ehkä ulkomailta saattaa saada verkkokaupan kautta. F10-korisessa eli AFII-mallissa samanlaiset rummut. Laakereita saa ostaa tarvikelaakereina laakerin tyyppinumeron mukaan alan liikkeistä. Stefoja ei myöskään enää suomesta saa edes varaosina, mutta itse löysin sopivat stefat Honda MP varaosista etsimisen jälkeen ainoa ero oli, että Hondan stefat oli 0,5 mm "ohuemmat" mutta se ei käytännössä haittaa mitään. Kyseessä siis etuteleskoopin stefat. Jarrukenkiä pitäisi saada ainakin Motonetista kuten pyöräsylintereitä ja pääsylinteriäkin.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

mikan

N10:n takatukivarret ja isommat rummut menee helposti sovittamalla 100a:han. Tiedä sitten saako niihin yhtään se paremmin osia enää vaikka onkin vähän uudempi.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

volvomies

LainaaSehän juuri on harrastuksen "suola" kun etsit osia autoosi...

No on näissä riittänyt suolaa ilman mahdottomien osien metsästämistä. Mulla kun tahtoo käydä niin että projekti jää helposti seisomaan jos ei sitä pysty järjestelmällisesti tekemään. Sitten sitä uutta inspiraatiota pitää odottaa ties kuinka ja kauan.
Volvojen kanssa kun on puuhastellut niin on tottunut että tuon ikäiseen autoon saa vielä melkein mitä vaan osia :)

Mutta kyllä tuo nyt jollain tapaa läjään laitetaan, ja näitä kun ois jonossa toinen 100A sekä 120AFII

OH2KV

volvomies rupee olemaan asioiden äärellä. Pari vuotta sitten hitsailin volvon konepellistä pajoitettuja peltipaloja Datsuniin.

Älä ainakaan lannistu, hyviä ovat... Mulla vois olla kaikkea muuta, kunhan ehjempi kori löytyisi.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

volvomies

Ei mullakaan ehjiä koreja ole, mutta kun en henno näitä romukskaan päästää :)

volvomies



Tällainen ei minkään värinen on nyt työn alla. Maalaisin mutta kun on kuitenkin sen verran hyvässä maalissa etten tohdi siihen ruveta kajoamaan. Olkoon nyt sitten ei minkään värinen.

volvomies

Motonetistä tilasin jarrusylintereitä ja hieman jäi ihmetyttämään kun myyvät vasenta ja oikeaa puolta joissa hinta on 11.90€ ja 14.90€. Aikaini niitä pyöriteltyäni totesin etten minä ainakaan keksi niistä mitään eroa, ihan sama tuote eri numerolla.
Vai voiko nissä olla jotain mitä en tajunnu?

Datsuuna


Ei niissä muuta ero ole, kun säätöruuvin kierre joka on toisessa vasenkätinen ja toisessa oikeakätinen  :)
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Jarham

Nyt kiinnostaakin kummassa on oikeankätinen kierre ja kummassa se vasemmankätinen.. Omassa ne on jumissa niin tietäsi mihin suuntaan niitä kuuluisi moukaroida että saa rummut irti

Datsuuna

#11

Nyt en suoralta kädeltä muista, mutta molemmissa pyörissä jarrut löystyy tai kiristyy kierrettäessä ruuvia samaan suuntaan ja muistaakseni jarrut löystyy, kun ruuvia kierretään ylöspäin. Tuli viime kesänä jarruja korjailtua, mutta en turkanen enää muista varmasti ;D

Korjausoppaasta lainattua tietoa: "takajarrukengän säätömutteria ei pitäisi koskaan vaihtaa toisesta takapyörästä toiseen kirkkaan väristen ruuvin ja mutterin pitäisi olla auton vasemmalla puolella ja kellertävien oikealla puolella".
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

volvomies

No nyt on tämä "lontoon rae" palautettu liikenteeseen ja Suomen autokantannan keski-ikää parannettu entistä vanhemmaksi  :)

volvomies

Vielä ois kaasarin putsausta ja säätämistä että saa käymään kunnolla.

micramies

Vanteet, tai ainakin tuo yksi kuvassa näkyvä näyttää olevan peräisin 323 Mazdasta vm. 1981-85. Siinä oli 13" vanteet mutta Datsunin alkuperäinen rengaskoko taitaa olla 12"?
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

volvomies

12 tuumaset on nyt alla, kuvaus hetkellä oli vielä väliaikainen kierros alla.

A.S

LainaaNo nyt on tämä "lontoon rae" palautettu liikenteeseen ja Suomen autokantannan keski-ikää parannettu entistä vanhemmaksi  :)

Tälle hatunnosto 8-) Hienoja pelejä nämä..
Kalusto ei sovi listaan, turhan paljon kuitenkin...