Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

vikakoodi (faultcode)

Aloittaja rimerap, tammikuu 20, 2015, 12:56:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

rimerap

P11 1.8: kuittasin vikakoodin 0300 3 kertaa n. 40 km välein. Autossa ei ollut, eikä ole mitään vikaa. Vikakoodia ei saa enää luettua, siis se ei vilku, vaikka toimin aikaisempien ohjeiden mukaan. Valo ei myöskään enää sammu. Mitähän tämä tarkoittaa ja saako valon jollakin muulla konstilla sammumaan.

Alppu

Lainaasaako valon jollakin muulla konstilla sammumaan.

Korjaamalla vian..

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Whee

#2
-

Alppu

Ja vikakoodi tarkoittanee: P0300 Nissan - Cylinder Misfire Detected Random Cylinders

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

rimerap

Auto on ollut korjaamolla pari kertaa ilman tulosta. Vaikeahan autoa on korjata jos siinä ei ole mitään vikaa. Ihmettelen vieläkin sitä, miks valoa ei saa enää vilkkumaan, eli koodia luettua. 0300 koodi tuli siis silloin kun sen vielä sai vilkkumaan.

Talonpoikaisjärjkeilyni sanoo, että koodinlukusysteemi on hajonnut.

Whee

#5
-

Alppu

#6
Tuon listan lisäksi tuli mieleen jakopään ketju, sekin voi aiheuttaa riittävästi venyttyään moninaisia vikailmoituksia mm. päästöihin liittyen?

Eli paljonko autolla on ajettu ja onko jakopäähän katsottu?

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

rimerap

238 000 km. Jakopäähän ei ole katsottu. Olen luottanut siihen, että kun se on ketjulla, niin ei hajoa. Pitäis varmaan tehdä kuitenkin jotain sillekin.

Vikakoodin "nollaus" onnistui akun irroituksella. Onkohan systeemi suunniteltu niin että kun nollauksia on tehty riittävästi TAI vika on pahentunut riittävästi, niin nollaaminen ei onnistu pelkän koodin lukemisella.

flanders

Kannattaisiko käydä luettutamassa vikakoodit ihan testerillä?

Tero-75

Lainaa238 000 km. Jakopäähän ei ole katsottu. Olen luottanut siihen, että kun se on ketjulla, niin ei hajoa. Pitäis varmaan tehdä kuitenkin jotain sillekin.

Vikakoodin "nollaus" onnistui akun irroituksella. Onkohan systeemi suunniteltu niin että kun nollauksia on tehty riittävästi TAI vika on pahentunut riittävästi, niin nollaaminen ei onnistu pelkän koodin lukemisella.
Jakoketjut ei yleensä hajoa, mutta meikäläisillä kilometreillä usein venyvät yli toleranssien jolloin kampi- ja nokka-akselit pääsevät pyörimään aavistuksen eri tahdissa. Tätä taas eivät anturit ymmärrä vaan antavat vikakoodia milloin mistäkin aiheesta. Eli pitäisi tarkistaa jakoketjun kiristimen kunto. Jos mäntä on ulkona yli 11-12mm on ketju venynyt yli rajojen.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

rimerap

Kiitos, uskon tuohon vikaselitykseen. Luin muidenkin kokemuksia, eli ensin tulee tuo samainen koodi ja sitten pikkuhiljaa käyntihäiriöt kasvavat niin että ne jossain vaiheessa huomaa (siis myös ajaja). Täytyy vaihdattaa kiristäjä seuraavan  huollon yhteydessä ja katsoa miten käy. Tosin kiristäjän vaihto on hyödyllinen toimenpide joka tapauksessa mikäli mäntä on tullut riittävästi ulos.

Heräsi pari kysymystä ihan vaan mielenkiinnon vuoksi:
1)Kun autossa on tietty määrä antureita, joiden perusteella autossa oleva logiikka (ilmeisesti pienoistietokone) antaa koodin, niin voiko korjaamon koodinlukija antaa enemmän tietoa, kuin mitä anturit pystyvät kertomaan (eli siis luettu koodinumero). Omasta mielestäni loogisesti ajateltuna (sekä oman ja muiden kokemuksen perusteella) ei.
2)Ilmeisesti ketjullinen jakopää on huono nimenomaan tarkkuudessa. Hammashihna ei kai kuluessaan aiheuta "klappia" kuten kuluva ja löystyvä ketju.





Alppu

LainaaKiitos, uskon tuohon vikaselitykseen. Luin muidenkin kokemuksia, eli ensin tulee tuo samainen koodi ja sitten pikkuhiljaa käyntihäiriöt kasvavat niin että ne jossain vaiheessa huomaa (siis myös ajaja). Täytyy vaihdattaa kiristäjä seuraavan  huollon yhteydessä ja katsoa miten käy. Tosin kiristäjän vaihto on hyödyllinen toimenpide joka tapauksessa mikäli mäntä on tullut riittävästi ulos.

Mitä se kiristäjän vaihtaminen auttaa jos ketju on venynyt?

Lainaa
Heräsi pari kysymystä ihan vaan mielenkiinnon vuoksi:
1)Kun autossa on tietty määrä antureita, joiden perusteella autossa oleva logiikka (ilmeisesti pienoistietokone) antaa koodin, niin voiko korjaamon koodinlukija antaa enemmän tietoa, kuin mitä anturit pystyvät kertomaan (eli siis luettu koodinumero). Omasta mielestäni loogisesti ajateltuna (sekä oman ja muiden kokemuksen perusteella) ei.

Voi sieltä live dataa saada..

Lainaa
2)Ilmeisesti ketjullinen jakopää on huono nimenomaan tarkkuudessa. Hammashihna ei kai kuluessaan aiheuta "klappia" kuten kuluva ja löystyvä ketju.

Kaipa tuo hammashihnakin klappaa jos löysällä on...

LainaaJaahas sieltä tulikin sitte jakopää remontti. Hihna venynyt ei ollut onneksi rikkonut mitään.

http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=2&t=35159&sid=45424ebd965704b6ad54546166222db8

Näinkin voi sitten ilmeisesti käydä.

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Tero-75

Pelkän kiristimen vaihto ei auta mitään koska männän liiallinen ulos tuleminen liikaa kertoo vain ketjun venymisestä. Uuden kiristimen mäntä tulee aivan yhtä paljon ulos, joten koko ketju pitää vaihtaa jotta ongelma korjaantuu.
Eli ensin tarkista kiristimen tilanne. Jos mäntä on ulkona enemmän kuin sen 11-12mm kertoo se siitä että ketju on liian venynyt, ja se pitää vaihtaa.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

rimerap

ok,

eli jos mäntä ei ole tullut ulos, niin vika saattaa korjaantua pelkällä  kiristimen vaihdolla, muuten pitää vaihtaa myös jakopään ketju?

Ilmeisesti kuitenkin purkamista on kummassakin tapauksessa yhtä paljon vai onko pelkän kiristimen vaihdossa merkittävästi vähemmän työtä?

Tero-75

Lainaaok,

eli jos mäntä ei ole tullut ulos, niin vika saattaa korjaantua pelkällä  kiristimen vaihdolla, muuten pitää vaihtaa myös jakopään ketju?

Ilmeisesti kuitenkin purkamista on kummassakin tapauksessa yhtä paljon vai onko pelkän kiristimen vaihdossa merkittävästi vähemmän työtä?
Kiristimen vaihtamiseksi joutuu purkamaan yhtä paljon kuin koko ketjun purkamiseksi, joten en lähtisi vaihtaman jos ketju ei ole venynyt liiaksi.
Kiristimen pääsee näkemään avaamalla kannen päässä olevan tarkistusluukun, mutta sen kiinnittäminen tiiviisti on konstikas homma joten suosittelen jättämään ammattilaiselle jos itsellä ei ole kokemusta.

Tosin mikään noista edellämainitsemistasi vikakoodeista ei ole tyypillisiä ketjun venymisen kohdalla. Tämä vaihtoehdon vain nostin esiin kun arvelit ettei ketjun kanssa voi olla ongelmia.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

rimerap

ok,
Täytyy odottaa että vika pahenee, jotta sen voi tunnistaa. Korjaamolla valoa ei ole saatu sammumaan paitsi väliaikaisesti vaihtamalla ensin tulpat ja sitten puolat. Huoltojen tarpeellisuutta ei voi tietää, koska valo olisi sammunut myös pelkästään koodinluvulla.

Kiitos neuvoista !