Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Datsun C30

Aloittaja Bingi, maaliskuu 13, 2014, 22:09:29

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Bingi

Terve!

ei hirveästi juttua löytyny vanhasta laurelista joten avasin uuden treadin kysymyksilleni ja ongelmille jota varmaan tulee vielä vastaan.

Elikkä

Vuoden 1971 Datsun 1800 kyseessä mallimerkintänä c30 laurel ja g18 koneella.
haalin sen tuossa muutama vuosi sitten tallinpäähän seisomaan ja nyt sitten otin työn alle.

ongelmana on kipinän puute ja mulla ei ole tietotaitoa ku diisseleistä ja bensavehkeet rajottuu 2t puolelle.

autohan oli seissy reippaat 15-20v pellolla ja oli yllättävän hyvä pelleiltään, sisustan oli hiiret syöneet aika lahjakkaasti.

vaihdoin virranjakajan kannen ja kärjet uudet mutta kipinää ei löydy.
ongelmana on puolalle tulevien johtojen merkitys ja mitä tuossa nyt on muuta samassa yhteydessä


Puolia mulla on 3 kpl. mitenkäs puola mitataan että onko se ehjä ?
Mikä on merkitys noilla puolan johdoilla ja tuolla releen näköisellä jutulla. voisko karsia ylimääräset pois ja kokeilla sitten.

Toivottavasti joku osaa auttaa kipinä ongelman kanssa ja vois kertoa tuosta mallihistoriasta jotain kun ei kauheasti ole näkyny tälläsiä liikenteessä.

Tulipa vahingossa tehtyä vikapainallus ja aloitettua melko tyhjä viestiketju. Moderaattorit ehtikin sen jo näemmä poistaa :)

Pastori

Viisaammat vastatkoot noihin sähkökymysyksiin. Itseä kiinnostaa tuo auto ja sen historia enemmän! Voitko laittaa lisää kuvia että saa kuolata?  :D Tuohan on tosi harvinainen malli, että hieno homma jo senkin puolesta :) Sun onnekses löytyy uutta etulokariakin vielä: http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1723594

Noita ei tule enään missään vastaan, ei autoja kuin ei lokareitakaan.
(B310 150Y -81, N10 150A -82, 330 220C -79), S30 240Z -72, 430 280C, Skoda Octavia 1.9TDI -00, VW Transporter -98

ILVES-Joe

Poista aluksi tuo pyöreä rele ja punaiset jälkiasennetut johdot.

Minulla on lähes kaksi C30 autoa varaosakuntoisena jos osia tarvitset.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

Bingi

mikähän tuolla releellä on merkityksenä ? sisältä myös tuli joskus muistaakseni kaksi johtoa tuohon, ja olivat taatusti jälkiasennettuja. eikös se virran jakajalta tuleva musta johto mene virtalukon kautta puolalle ja kun virranjakaja maadoittaa kärjet, puola maadoittuu ja purkaa varauksensa tulpan johtoon ?


BA

#4
Taitaa olla joku erillinen virtakytkin kytketty tuon kautta.
Virtalukossa vikaa mahdollisesti?




On taas sen sortin auto että yhdistyksen jäsenyydestäkään tuskin haittaa olisi...  :)

Bingi




Mitähän tosta osais arvailla. takavalo oikea, takapuskuri, kojelauta. varmaan jarruosia ja nestekytkimen osia näin alkuunsa. mitä sulta löytyypi  ::)

Pastori

Sehän on vallan mainion näkönen vekotin! Luulis saavan kuntoon suht "iisisti"  ;)
(B310 150Y -81, N10 150A -82, 330 220C -79), S30 240Z -72, 430 280C, Skoda Octavia 1.9TDI -00, VW Transporter -98

BA

#7
On muuten komea!  8-)

Tais kerhon osissakin olla jokunen C30 osa.
Kirjastossa ainakin on kirjat.


Mikäs kytkimen koko on, mullakin on jotain kumeja.

Bingi

Mitäs tuosta jäsenyydestä hyötyä on ?

Pittää huomenissa tutkia vähän mitä tuolta kabiinin puolelta löytyy. ei ole tehny mieli mennä tonkimaan tuolta sisältä mittään ku sielä oli puolensentin kerros hiirenpaskaa lattiamatossa  :) saan varmaan myyräkuumeen kohta :D

mutta yllättävän hyvin säilyny muuten pelleiltään. tuo takana näkyvä LäJä tuli hitsailtua kuntoon viimekesänä, aivan vistotti että mitähän lienee datsunin pohjasta löytyvän

BA

Jäsenyydestä on hyötyä oikeastaan juuri niin vähän tai paljon kuin sitä itse haluaa ottaa, vähän niinkun yhdistystouhussa aina.


Foorumista aukeaa satakertainen määrä tietoa, joskin tuon mallin kohdalta niukemmin. Jotain kuitenkin.
Varaosia yhdistyksellä on jäsenille myynnissä asevelihintaan "jonkin verran". Siellä on ainakin ollut jotain C30 osaakin.
Kerhon kirjastossa on jokunen sata tehtaan kirjaa, mikrofilmiä, korjausoppaita, esitteitä, varaosakatalookeja, jne. Myös C30:n on aikalailla kaikki kirjat.
Kerholehti väreissä ilmestyy pari kertaa vuoteen.
Jos sieltä asti tykkää etelässä tapahtumissa juosta, kerhon Kesäpäivät on majoitusta myöten maksuton tapahtuma jäsenille.

Mitäs vielä?

Markus.

Onpa hämmentävän paljon 510:n näköinen. Tuossa taannoin äimisteli kuvaaja Speedhuntersissa Tokion liikenteessä ohimennen bongaamaansa vekotinta, että mikähän ihmeen 510:n vertsiooni tämä nyt onkaan, kun ei koskaan juuri sellaista ollut nähnyt. Näyttää erilaiselta, mutta silti niin samanlaiselta. :)

No nyt kun tietää, niin onhan ne erilaisia, mutta jos ja kun ei koskaan ole C30:a nähnytkään, niin helppo on hämyyn mennä, varsinkin vain nopeasti takakulmasta nähden.


ILVES-Joe

Kun käynnistystä yrität ja bensan saantia ihmettelet niin tuossa on sähköbensapumppu tavaratilassa varapyörän alla peltikotelossa.

Tälläinen löytyy ja iso kasa osia, parhaat ovat jo menneet mutta kaikenlaista silti vielä löytyy:
http://ilvesjoe.nettigalleria.fi/main.php?g2_itemId=1201
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

Bingi

Milläs tuon kytkimen pääsylinterin sisään jumittuneen männän saa ulostettua ?


Kipinä löytyi tulpan päähän. tosin se hyppää vain silloin kun avaimesta vääntää starttaukseen ja lopettaa, ihan kuin olis jotain häikkää virtalukon pohjassa?

Karsin ne turhat johdot pois. Mutta kuka viitsii kertoa mistä nuo johdot puolalle tulevat ja mikä merkitys tuolla vastuksella on? tässä näky bensapumppu olevan konehuoneessa ?

Mikäs tuo yksinäinen rele on ?

ILVES-Joe

Vastus puolan kyljessä on esivastus eli sen läpi menee virta kun auto käy eli virtalukon IGN asennossa.
Startatessa virta menee suoraan puolalle eli tuossa esivastuksessa saattaa olla vikaa tai sitten virtalukon pohjassa kuten epäilit.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

Bingi

http://www.kolumbus.fi/bjorn.corander/autoviat.htm#Sytytyksen vianetsintä.

päteviä ohjeita.
pitänee kokeilla ohittaa virtalukon pohja. saattaa olla että on vähän kopeloitu tuota virranjakajaakin ja siellä ei ole kaikki kondiksessa

140ypower

LainaaMilläs tuon kytkimen pääsylinterin sisään jumittuneen männän saa ulostettua ?

rasvanippa siihen kytkinputkennipan paikalle ja rasvaprässillä painaa ulos
Datsun b110
Datsun b210
Datsun b310 eko -80
Datsun 521 j13 -69 x3
Datsun 520 L18
Datsun 510 x3
Datsun 910 SSS ht

BA

Onko sylinterin kyljessä pieni talttapääruuvi? Avaa se.
Ja ensin paineilmaa, rasvaa on ärsyttävä pestä pois.

valpas

LainaaOnko sylinterin kyljessä pieni talttapääruuvi? Avaa se.
Ja ensin paineilmaa, rasvaa on ärsyttävä pestä pois.
Rasvaprässi on tuommosille turvallisempi, ja irtoo varmemmin. (paineilma tosiaan vaan sellaisille, jotka ei ole kunnolla juntturassa. ja paineilman kanssa saa olla varovainen.........)
Tahtoo vaan tommosissa rasva mennä säiliöön. Säiliön saa itrti, kun pikkusen lämmittää. On sitten helpompi tiivistää.
Niin onhan niissä rasvatuubeissa varoitus, että vältettävä toistuvaa ihokosketusta, eli onhan ne ärsyttäviä.  ;)

matti43

Tuosta puolan kytkennästä vähän juttua.
Ensin otat irti kaikki johdot, mitkä tulee puolaan ja etuvastukseen.
Sitten aloitat vastusmittarilla mitata johto, mikä on puolan ja virranjakajan
välillä. Sen kytket puolan - napaan. Purista varovasti kaapelin liitintä
linjapihdeillä vähän tiukemmaksi. Ei liikaa. Pyhkäise puolan liitintä
vähän hiomapaperilla. Sitten laitat virran päälle avaimesta ja mittaat mihin
kaapeliin tulee virta. Sen liität etuvastuksen päähän. Mittaa ensin, että
etuvastus on ehyt. Tee uusi kaapeli oikeilla Abikoliittimillä etuvaastuksen ja
puolan + liittimen välille sen valkoisen kaapelin tilalle. Sitten mittaa, että
siihen mustaan kaapeliin, mikä on jäljellä, tulee virta, kun avainta käännetään
startti asentoon. Sen liität puolan + liittimeen. Kuvasta päätellen on puolan
plussa se oikean puoleinen liitin, missä on myös tuo häiriönpoistokondensaattori.
Puristele kaikkia liittimiä linjapihdeillä. Ne löystyvät ajanoloon lämmön vaikutuksesta.
Tämä koskee starttimoottorin herätin virta kaapelin liitintäkin. Tuo esivastus
on sen takia, että se pudottaa katkojalle menevää jännitettä, että säästetään
katkojan kärkiä.
No, se siitä ja sen kestävyydestä. Hauskaa, että joku ottaa talteen näin hienon
kulkineen. Se oli täällä ruottissa silloin aikanaan Datsunin lyxmalli, kun se oli
suurin malli Datsuneita. Ja se ei muistuta 510:ä kuin että siinä on tuplavalot.
Muuten se on joka suhteessa numeroa suurempi, vaikkakin pientä numeroa.
Ja hammastanko ohjauksella varustettu.
Matti ruotsista.

Cedricisti

#19
Lainaamikähän tuolla releellä on merkityksenä ? sisältä myös tuli joskus muistaakseni kaksi johtoa tuohon, ja olivat taatusti jälkiasennettuja. eikös se virran jakajalta tuleva musta johto mene virtalukon kautta puolalle ja kun virranjakaja maadoittaa kärjet, puola maadoittuu ja purkaa varauksensa tulpan johtoon ?



Kuvien mukaan se oli kytketty sytytysvirtaan, joko otti käämillensä jännitteen sytytysvirtaliittimestä siitä esivastuksen alapäästä tai sitten syötti jännitettä siihen, mistähän ne johdot tulivat?

Virranjakajalta tuleva ohut johto menee puolalle ja kärkien ollessa kiinni ensiökäämin läpi kulkee sähkö (virtalukosta alennusvastuksen kautta puolan ensiökäämille ja sieltä jakajassa olevien kärkien kautta maihin), kun kärjet aukeavat ja ensiökäämin virta katkeaa, tapahtuu itseinduktio ja puolassa oleva toisiokäämi sähköistyy aiheuttaen kipinän tulppaan.

Pastori

Näyttäs niinkuin tossa tokavikassa kuvassa olis bensapumppu myös konetilassa?
(B310 150Y -81, N10 150A -82, 330 220C -79), S30 240Z -72, 430 280C, Skoda Octavia 1.9TDI -00, VW Transporter -98

Jylppy

LainaaNäyttäs niinkuin tossa tokavikassa kuvassa olis bensapumppu myös konetilassa?

Niinhän siinä mainitaan.

Lainaatässä näky bensapumppu olevan konehuoneessa ?
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Pastori

(B310 150Y -81, N10 150A -82, 330 220C -79), S30 240Z -72, 430 280C, Skoda Octavia 1.9TDI -00, VW Transporter -98

mortica

Elävää tämmöstä näkee niin harvoin ettei mikään ihme vaikka sokaistuu  :).

410, 510, K11, N15 *Drive a Datsun and decide*

Flame

itse painaisin jumiutuneet männät kans mahdollisuuksien mukaan rasvaprässillä pois. vaseliini lähtee kyllä liikkumaan melko hyvin bräkleenillä suihkuttaen, joten sen ärsyttävimmän puolen saa tolla kuitattua ja mäntä irtoaa turvallisemmin.
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

A.S

Mahtaakos tämä olla edistynyt ?

Asiallinen peli 8-)
Kalusto ei sovi listaan, turhan paljon kuitenkin...

Bingi

Jääny jummaamaan projekti muiden alta. Alkaa olla talli tyhjänä ja kondiksessa pikkuhiljaa. Sen verran oon  touhunu että kytkin pelittää kiitos rasvaprässin ja olen pessy painepesurilla koko vempaimen.nesteletkut oli valitettavan  huonossa hapessa, mistähän niitä kannattaa tilailla? varmaan metri tavarasta menee tehä osa putkista.

Bingi

hyvä pitää muutaman kuukauden taukoja....





kaasari pöydällä. muistaako joku tuon mallia ja merkkiä ?



siinä se on ekojen savujen seassa :). käynyt viimeksi vissiin joskus ysikyt luvulla. vaihdoin kaikki letkut kun olivat aivan entisiä. sitten kävin vähän ajatuksen kanssa niitä johtoja läpi ja kappas kummaa kun kipinäkin löytyi ! tyhjäkäyntiä ei millään meinannut käydä ens alkuun. kahesti kävi kaasari pöydällä ennenkuin alkoi pysymään käynnissä ilman imua :-?

pääsin jopa vähän ajelemaan. jospa nyt tulis vähän nipistettyä noita remppataukoja pienemmiksi. onhan nyt sentäs mahdollisuus nauttia vauhdin hurmasta  ;D

myöhemmin vähän parempia kuvia ja paljon kysymyksiä

matti43

Jos kaasari on alkuperäinen, on se Hitachi DAK340 kaksikurkkuinen.
Jos tarvii uusia tiivisteitä, mulla on kaksi satsia 16455-78801. 20 euron
hintaan lähetän postissa kappaleen.
Matti ruotsista.

PS!
Pidä hyvää huolta vanhuksesta ;).
Matti.

Bingi

pitää pitää mielessä että löytyy tiivisteet. nuo oli yllättäen ihan ehjiä! ei sulla olis purkukuvaa tuosta kaasarista. ?




onko nämä ihan normaalitjarrut tämän ajan datsuneissa ?
Ilmeisesti tuo jarrumäntä liikkuu tuossa jarrukilvessä ja mäntä työntää vain toista palaa. oli hyvin hyvin jumissa.
motonetin verkkokaupasta kattelin ja siellä on jotain jarruosia mutta eivät taida olla käypäsiä ?