Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Qashqai lämmityslaite

Aloittaja antki, helmikuu 03, 2012, 14:36:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

antki

Qashqain 2.0 Cdi lämmityslaitteen heikkoon tehoon löytymässä ratkaisu. Kirjoittelen lisää kun saan testattua. Pakkasta -25- -35

antki

En ole mestari tämän formaatin käytössä mutta nyt parannus on testattu ja se menee näin.
Qashqain paljon haukuttu lämmityslaitteen teho ei ole tuulesta temmattu juttu, kun lämpötila laskee alle -20 asteen auto tuntuu ja on kylmä. Ratkaisuna organisaatio tarjoaa Webaston lisälämmitintä, mikä onkin hyvä ja toimiva ratkaisu, mutta on toinen paljon  halvempi ja yksinkertaisempi keino.
2,0Cdi moottorissa riittää lämmöntuotto kovissakin pakkasissa ilman lisälämmitintä, kun vaan asentaa alempaan keula säleikön suojan talveksi. Ylempiä aukkoja ei saa eikä ole tarvetta peittää, nimittäin jos ilma lämpenee ja suojat unohtuvat paikoilleen voi moottori ylikuumentua.
Moottorit rakennetaan autoihin nykyään siten että, moottorin nostaessa lämpöä ei siitä luovuteta ylimääräistä  energiaa lämmityslaitteelle jotta saataisiin moottori nopeasti kuumaksi ja täten päästöarvot mahdollisimman pieneksi.
Me kylmien olosuhteiden autoilijat kärsitään tästä, mutta olemmehan auton valmistajille pelkkä marginaali asiakasryhmä.
Ratkaisu on keksitty jo 80 luvulla, nimittäin M-Bentz asensi tuolloin lämmityslaitteen menoletkuun pumpun.
Tuon saman pumpun kun asennetaan Qashqain lämmityslaitteen menoletkuun auton sisälämpö  muuttuu aivan toiseksi.
Sitä ennen harmitti auton kylmyys ja kun tuli hankittua tällainen auto, edessä lisälämmittimen osto.
Asensin pumpun paripäivää sitten. Kaksi kertaa käytyäni Kemijärvellä auto oli miellyttävän lämmin koko matkan  ja pakkanen ei käynyt alle 32 asteen.
Vielä lisäksi sisätilat alkavat lämmetä heti kun moottorin lämpö nousee niin kuin hyvinä aikoina 80 luvulla jolloin päästöarvoja
ei oltu vielä keksitty. Tyhjäkäynnillä -30 asteessa lämmityslaite työntää kohta pelkkää viileää ilmaa jos pumppu ei ole päällä.
Toisin sanoen huijataan järjestelmää hieman. Kaikki säädöt pelaa ja lämmöt kovalla pakkasella pysyy normaalissa ja auto toimii.
Ongelmana oli hitaasti kiertävä neste lämmityslaitteen kennossa. Olen nyt sitä mieltä että huijattu Qashqai on lämmin ja mukava talviauto. Saa kommentoida ja epäillä mutta pumppu on ja pysyy autossani.

Terveiset kylmästä mutta niin kauniista Sallasta. (antki)

AkiH

Tällaiset toimivaksi havaitut käytännön vinkit ovat aina tervetullut lisä foorumille. Hyvä, että joku parantelee näitä uudempiakin. :)
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

nissan-man

Porukoilla on samanlainen qashqai, Kuusamossa ;) kertoisitko tarkemmin minkälainen pumppu ja onko vaikea asentaa ;)
P10 GA16DS

antki

Näin sen minä asensin ja vastaan vain omasta asennuksestani, mikäli ymmärrät mitä tarkoitan.
Pumpun hommasin Motonetistä 19mm letkulle MB iin sopiva tarvikepumppu. Saatavilla myös 20mm Bosch kiertovesipumppu
käy paremmin. Lämmityslaitteen letkuille pääsin käsiksi irrottamalla ilmansuodattimelta turbolle menevän kumiputken.
Menoletkun voi todeta siitä kumpi on lämpimämpi (hieman jälkeen käytön) eli alempi. Letkusta pätkä pois välistä  ja
pumppu ja klemmarit tilalle virtaussuunta kennolle päin. Kannattaa suunnitella asennuskohtaa ihan itse, mutta aikahyvin se siihen asettuu.  Motonetistä ei pidä ostaa klemmareita, ne on tarkoitettu johonkin muuhun kuin letkun kiristykseen. Osta Zebran klemmarit niin saat letkut pitämään. Virrat pumpulle lisävaloreleellä ja heräte ajovaloilta. (muista asentaa sulake releen päävirtajohtoon)
Nesteen lisäys ja pitävyyden tarkistus.  Näin se meni

antki

Porinmatti

#5
Qashqai 1.6 bensan lämmityslaitteen sain toimimaan paremmin kuristamalla jäähdyttimeltä paisuntasäiliöön menevää sivuvirtausta. Laitoin tuohon n.8mm letkun sisään tiiviin messinkitulpan, jossa on n.2mm reikä.  Kone lämpenee nopeammin, ja sisääntulevan ilman lämpötila nousi huomattavasti. Tuo sivuvirtaus lienee tehty siksi, että ilmat poistuisi jäähdyttimestä paisuntasäiliöön. Tuo pienempikin virtaus toimittaa tehtävänsä, eikä päästä niin suurta määrää jäähdyttimen kylmää nestettä lämmityslaitteen kiertoon.  Huom. Testaukset sitten tietenkin omalla vastuulla.

mekano

onko vesipumpun hihnapyörä kenties muuttunut  2010 jälkeen ,koska vanhempi malli  on selvästi lämmityslaitteeltaan huomattavasti tehokkaampi?Tällöinhän olisi parempi vaihtaa vesipummppuun vanhan mallin hihnapyörä kuin kytkeä lisäpumppua letkuihin .uskon että suurin syy on sisäilmasuodattimen vaihdossa , käyttömoottorin hammasratas ei kohdistunut läpän akselin rattaaseen ja siten ei sulkeudu täydellisesti