Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Ohjaustehostin/hihna huutaa kylmänä

Aloittaja Franz, tammikuu 05, 2015, 13:53:51

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Franz

Vaihdoin pari kuukautta sitten N16 1,5 bensa-Almeraan kiilahihnat (Contitech). Tässähän on ohjaustehostimelle ja laturille omat hihnat. Kiristin omilla mittauksilla mielestäni suht oikeaan kireyteen. Parin viikon päästä vaihdosta hihna/ohjaustehostin alkoi vinkumaan kun ratin kääntään kylmänä ääriasentoon. Vinkunaa ei kuulu muuten kuin käynnistää auton, antaa moottorin hetken lämmetä ja peruuttaa ratti ääriasennossa. Tämän jälkeen ajossa, vaikka ratti olisi ääriasennossa, vinkunaa ei kuulu. Mikähän tuolla nyt huutaa? Autolla ajettu 146 000.
Almera N16
V70 R-look
Bandit 1200s

Alppu

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Tero-75

Hihnahan siellä luistaa, sitä on syytä vielä hieman kiristää. Syytä olisi myös välttää ratin kääntämistä ääriasentoihin, tehostin ei tykkää hyvää siitä pidemmän päälle.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Whee

#3
-

Datsuuna

#4

Se hihnan kireyden säätö on "taidetta" eli uusi hihna tuppaa mukautuessaan hieman löystymään ja sitä joutuu hieman kiristämään ehkä myöhemmin. Korjaamot vetää hihnat niin kireälle että luistamisen vaaraa ei ole, mutta joutuu siinä apulaitteiden laakerit koville myös. Itse olen säätänyt kireyden niin, että vinkuminen juuri ja juuri loppuu ohjaus ääriasennossa eikä yhtään enempää liikaa kireyttä on syytä välttää. Ohjaustehostimen pumpussa on jonkinlainen ylipaineventtiilikin mutta varsinkin talvipakkasilla ei kannata turhaan ylikuormittaa pumppua saattaa jotain kuitenkin hajota.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Franz

Kiitoksia kaikille hyvistä vastauksista! Pitääpä kiristää OT:n hihnaa. Riittääkös siihen pumpun päällä olevan "lukkopultin" kiristäminen vai pitääkö ottaa itse ohjaustehostimen pulttia alapuolelta auki?

Ei tässä muuta, mutta autotalli on täynnä remppakamaa ja se ei nyt muutamaan viikkoon tyhjene  >:(
Almera N16
V70 R-look
Bandit 1200s

NNisti

Mullakin vinkuu ohjaustehosti+vesipumppuhihna jos väännän ratin ääriasentoon, uudehko hihna mutta liekö menetti pitoaan ku jäähdytysneste kasteli pian sen jälkeen vuotavan vesipumpun johdosta eikä oikein kireemmällekään uskalla vääntää. No, onpa joku äänimerkki ettei tule pidettyä rattia tapissa turhan päiten  ;D
Primera P11 GX Sportdeck -98 ga16de

eepo

Kyllä se pumpun alapuolella oleva mutteri tarvis löysätä ennen hihnan kiristystä ei varmaan muuteen liiku kireemmälle.

Franz

LainaaKyllä se pumpun alapuolella oleva mutteri tarvis löysätä ennen hihnan kiristystä ei varmaan muuteen liiku kireemmälle.

Aivan, niinhän tuo olikin. Onneksi kelit lämpeni nyt, jos saisi tuon pihalla kiristettyä  :D
Almera N16
V70 R-look
Bandit 1200s