Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

N13 pikkukysymykset

Aloittaja beewee, syyskuu 30, 2014, 22:47:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

beewee

Asiaa jarruista. Olin kattovinani käyttöohjekirjasta (N13 Sunny -91) jarrunesteeksi DOT 3. Sitten korjauskäsikirjassa mainittiin DOT 4 :/
Onko näillä sinänsä isosti eroa kumpaa laittaa? saako mennä sekaisin jos ennen onkin vaikka ollut DOT 4 ja nyt laittaa DOT 3?
Sitten kun aina puhutaan, että jarrunesteen sekaan ei saa päästä öljyä, niin miten asia on jarrurasvan kohdalla, jos sitä vahingossa päätyy järjestelmään?

matti.l

Ei haittaa vaikka sekottelee keskenään,eikä haittaa se jarrukumirasvakaan,kun kumminkin niin pieniä määriä  pääsee sekoittumaan.
laurel c31 2.0/nissan vanette 2.3
/ sunny n13/bluebird t12
n14 sunny, jälkikasvun laurel c31 2,8 Turbodiesel.

beewee

osaatko kertoa noiden DOT 3 ja DOT 4 osalta, että mikä se ero siinä on? Lähinnä koostumuksesta.

C 110 ratsuni

Purkinkyljessä on tarvittava tieto.
primera 2,0 sport -00

beewee

mahtaa liittyä niihin kiehumislämpöihin tms. aine sinällään on varmaan samaa..

matti.l

Lainaaosaatko kertoa noiden DOT 3 ja DOT 4 osalta, että mikä se ero siinä on? Lähinnä koostumuksesta.
likimain samaa tavaraa,mutta dot 4 kiehuu pikkasen myöhemmin ,eli paremmat luokitukset.
http://www.autowiki.fi/index.php/Jarruneste
laurel c31 2.0/nissan vanette 2.3
/ sunny n13/bluebird t12
n14 sunny, jälkikasvun laurel c31 2,8 Turbodiesel.

beewee

Puhuin tuossa siitä öljystä, niin eikös sen joutuminen järjestelmään ole siinä mielessä vahingollista, että kumiosat ei tykkää öljystä? onko tässäkin niin, että pienet määrät ei haittaa vai turvottaako jo pienikin haju?

matti.l

Jos esim moottori öljyä on päässyt ,niin se on varmasti vahingollista ,koska se turvottaa ja pehmittää kumit.
Määristä en osaa sanoa,mutta tietysti jo pienikin määrä voi olla vahingollista.
laurel c31 2.0/nissan vanette 2.3
/ sunny n13/bluebird t12
n14 sunny, jälkikasvun laurel c31 2,8 Turbodiesel.

beewee

Tarkoitin ihan voiteluöljyä/vaseliinia esim. wurthin HHS 2000 tai vastaavaa. Jos vahingossa lipsahtaa..

C 110 ratsuni

Kumirasva on sitävarten että sitä käytetään jarruremontissa joka ei vahingoita tiivisteitä.Muut öljyt pilaa tiivisteet.Ihan hitunen ei vielä ole vaaraksi,kunhan ei jätä paikalleen siihen ennenkuin on sekoittunut jarrunesteeseen.
primera 2,0 sport -00

Alppu

Lainaa
likimain samaa tavaraa,mutta dot 4 kiehuu pikkasen myöhemmin ,eli paremmat luokitukset.
http://www.autowiki.fi/index.php/Jarruneste


Linkistä ei käynyt suoraan ilmi, mutta eikö 5.1 ole myös sekoituskelpoinen 3 ja 4 kanssa?

Myydäänkö enää edes DOT 3?

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

matti.l

Lainaa
Lainaa
likimain samaa tavaraa,mutta dot 4 kiehuu pikkasen myöhemmin ,eli paremmat luokitukset.
http://www.autowiki.fi/index.php/Jarruneste


Linkistä ei käynyt suoraan ilmi, mutta eikö 5.1 ole myös sekoituskelpoinen 3 ja 4 kanssa?

Myydäänkö enää edes DOT 3?

Asiaa tutkittuani ilmeisesti 5,1 sopii  ,ainoastaan dot 5 on silikonipohjainen mitä ei saa sekoitella muiden jarrunesteiden kanssa..
Kyllä kai kolmostakin saa,mutta eri asia pitääkö kauppias hyllyssä ,koska melkeen samaan rahaan saa nelostakin.
laurel c31 2.0/nissan vanette 2.3
/ sunny n13/bluebird t12
n14 sunny, jälkikasvun laurel c31 2,8 Turbodiesel.

beewee

#12
Näyttää kolmostakin saavan, itse kun kerkesin sitä jo ostamaan..
Onko jarrukumirasva ja ihan jarrurasva samaa tavaraa eri nimellä. Itse olen käyttänyt aina CRC:n jarrurasvaa.

Jylppy

#13
Jarrurasva on yleensä tarkoitettu jarrupalojen taustaan estämään vinkumista ja palojen päihin estämään juuttumista ja mahdollisesti myös liukutappien voiteluun.

Jarrukumirasva on taas tarkoitettu nimenomaan esim. männän ja sylinterin väliin, sekä notkeuttamaan/voitelemaan suojakumeja ja kumisia sylinterin tiivisteitä.

Jarrukumirasva on yleensä punaista tai sinistä ja läpikuultavaa.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

beewee

Löysin N13 ruiskuvehkeen ohjausboksista semmoisen ruuvin, joka on selkeästi jokin säätöruuvi. Osaisiko joku asiasta tietävä kertoa, mitä se säätää ja millainen vaikutus sen säädöllä on jos kääntää plussalle päin? Nouseeko ne kuuluisat tehot ;D

Alppu

#15
LainaaLöysin N13 ruiskuvehkeen ohjausboksista semmoisen ruuvin, joka on selkeästi jokin säätöruuvi. Osaisiko joku asiasta tietävä kertoa, mitä se säätää ja millainen vaikutus sen säädöllä on jos kääntää plussalle päin? Nouseeko ne kuuluisat tehot ;D

Googlen eka osuma:

LainaaKaiva tietokone esille sieltä penkin alta (johtoja irroittamatta).
Käytä moottori lämpöiseksi.
Tietokoneen kyljestä löytyy reikä jossa näkyy 2 lediä ja toinen reikä jossa on ruuvi.
Autossa tulee olla virta päällä, mutta moottori ei käynnissä.
Käännä tämä ruuvi täysin oikealle.
Ledit vilkkuvat yhdesti, kahdesti, kolmesti, neljästi, viidesti, yhdesti, kahdesti...jne peräjälkeen.
Kun ledit on vilkkuneet kolmesti peräkkäin, käännä ruuvi täysin vasemmalle. (Varovaisesti, ei tarvita voimaa.)
Nyt ledit vilkuttavat mahdollisia vikakoodeja.
Koodit ovat kaksinumeroisia, punainen ledi vilkuttaa luvun kymmenet ja vihreä ykköset.
Mahdolliset koodit ovat 11, 12, 13, 14, 21, 23, 25, 31, 33, 43 ja 55.
Jos mitään vikoja ei ole tietokoneen muistissa, ledit vilkuttavat koodia 55 (punainen vilkuttaa 5 kertaa ja vihreä heti perään 5 kertaa ja sama uudelleen ja uudelleen).
Jos tulee muita koodeja, kerro, niin jatketaan selitystä.
Kun lopetat testaamisen, käännä ruuvi oikealle.

Jos autossa on esiintynyt muistiin jäävä vika, se säilyy siellä 50 käynnistyskertaa ja häviää jos ei ole esiintynyt uudelleen.
Jos vahingossa menet 4:s testausmoodiin, silloin myös häviää muistissa olleet viat.
1 ja 2 testimoodit liittyvät polttoaineseoksen ohjaukseen, 3:s edellä esitetty muistin lukeminen, 4:s eri katkaisinten ja tunnistimien testaukseen ja 5:s reaaliaikatestaus.

http://keskustelu.suomi24.fi/node/361154
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

beewee

Oho, yleensä kun olen apua ongelmiin etsinyt kuuklesta niin ei meinaa vastausta saada mitenkään, nyt vanhasta tottumuksesta ei tullut edes katsottua ensin, koska täällä usein on monipuolisempaa tietoa.

Mistäs löydän takalasin lämmittimien releen?
Jostain syystä lämmitin temppuilee, ei lämpiä ollenkaa. Sitten jos ottaa piuhat irti vastuksista, niin merkkivalo syttyy, vaikka silloin virran ei pitäisi kulkea ollenkaan. Sit taas kaikki piuhat kiinni, valo ei pala eikä vastus lämpiä. Mietin, että onko koko relettä olemassakaan :o se nimittäin voisi jotenkin renata..

beewee

Tänne pikkukysymyksiin on hyvä laittaa kaikki pienet kysymykset, niin ei tarvitse tehdä aina uutta topiccia.

GA16 moottorin imuventtiilien mitat hukassa..
semmoiset jos saisi niin joulumieli pelastettu.

StanLaurel

GA16 imuventtiilin mitat:

lautasen halkaisija 29.0 - 29.2 mm
venttiilin pituus 113.25 - 113.85 mm
varren halkaisija 5.965 - 5.980 mm
istukkakulma 45°15' - 45°45'
reunan minimipaksuus 0.5 mm
varren päästä koneistettava enimmäismäärä 0.2 mm
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

beewee

Kiitos, oma korjauskäsikirja ei kertonut 12-venttiilisen GA16 koneen venttiilien mittoja...

SaMZA

saako muuten 12v kannen käymään 8v kannen tilalle et ei tarviis mitään muuttaa?

eepo

8v on e-sarjan moottori ja 12v ja 16v on ga-sarjaa. Eli ei mee.

AntiNafta

Terve!

Olen palaamassa 10 vuoden syrjähypyn jälkeen Sunnyn rattiin, ja kysymykseni kuuluu:
Jos Sunny N13 on ensirekisteröity 02/90, niin kumpi moottori todnäk on pellin alla, GA16 vai GA16i?
Varmuudella tiedän vain että kiikarissa oleva Sunny on 1,6LX multivalve. Ja sedan.

Ensimmmäinen autoni oli -91 1,6SLX multivalve, joka ei ollut ruisku. Ehkä paras ja hauskin auto mitä olen omistanut. Juurikin tämän takia olen päättänyt herätellä nuoruusvuosien ihastusta.

beewee

N13 jäähdytinnesteen vaihdosta. Tarviiko ilmata vai ilmaantuuko itestään? Ainakaan mikään ohjekirja ei asiasta mainitte...
Muistelin vain lukeneeni aiemmin aiheesta, kun jollain oli vaihdon jälkeen moottorin lämmöt seilanneet ylös ja alas ja oli luullut koneen syövän nestettä yms. Lopuksi vika oli jonkinlainen ilmalukko järjestelmässä, joka aiheutti lämpöjen nousut.

Tero-75

En muista tähän hätään onko GA-sarjan koneessa suljettu järjestelmä kuten E-koneisessa. Tuo suljettu järjestelmä kuitenkin ilmataan yksinkertaisesti pitämällä jäähdyttimen korkki auki ja käyttämällä kone niin lämpimäksi että termostaatti aukeaa. Koko ajan tarkkaillaan nesteen määrää ja lisätään tarvittaessa.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Shamsa

#25
jos se avoin järjestelmä olisi, niin eihän siellä silloin olisi painettakaan ;D

Ainoa ero E-koneen jäähdytysjärjestelmään GA-koneissa on se ylivuotosäiliö toisen ajovalon takana.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

beewee

- Tuosta N13 GA-sarjalaisen jäähdytysjärjestelmän ilmaamisesta, varmaan lämppärin hana täysin auki, jottei sinne jää ilmalukkoja?
En ole aiemmin ko. järjestelmää ilmannut. Homma on varmaan valmis kun syylärissä lakkaa vesi laskemasta..
Jotenkin tässä kummittelee nämä itsestään ilmaantuvat tekstit, joita joskus lueskelin.
- Onko N14 kohdalla samat tilanteet?


Shamsa

En tiiä tartteeko sitä laittaa kuumaa puhkumaan kun muistaakseni N13/B12 ei ole kennossa vesiventtiiliä vaan siellä on ilmaläppä mikä ohjaa ilmaa kennon ohi jos haluaa "kylmää" ilmaa
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Desperate child

Mulla on kyllä mielikuva että siellä on hana mikä säätää veden virtausta kennolle, samalla kun läpillä ohjataan ilmaa kennolle tai ohi. En kuitenkaan varma ole.
Yhtäkään Nissania mikä mulla on ollut, niin ei ole tarvinnut ilmata sen kummemmin, kuin laittamalla nestettä ja vähän varovasti letkuista puristelemalla kunnes nestettä ei mene enempää, auto käyntiin ja syylärin korkki kii ja tarkkailla lämpöjä ja ku vähä lämmenny, niin varmistaa että puhaltaa kuumaa sisälle. Yleensä oon vissiin aina käyttänyt niin lämpimäks että flekti lähtee pyörii ja sammuu.. Tulee senkin kunto varmistettua. Sit lisäillyt vielä myöhemmin nestettä ku jäähtyny, jos tarvii. En äkkiä muista että olis ongelmia ollut, vaikka olis vaan lisänny nestettä ja lähteny ajaa..
Ja näin siis ainakin E- ja GA moottoreiden kanssa Sunnys ja Cherrys..
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

mies51

Ei siellä lämmittimessä ole mitään vesiventtiiliä vaan lämpötila valitaan ilmaläpällä, kuinka paljon ilmaa lämmittimen läpi ja kuinka paljon ohi. Sekoitetaan kylmästä ja kuumasta sopiva. Vesiventtiili jätettiin autoista 80-luvun alkupuolella, koska ne niin halposti jumittuivat tai vuotivat myrkyllistä pakkasnestettä matkustamoon.
Jäähdyttimen pohjasta korkki tai alavesiletku irti tyhjäksi ja kiinni. Mahdollinen huuhtelu ja sitten täyttö.
Ainakin Sunny 1.4 v.92 eli GA14DS konessa on pultti (muistaakseni M6 eli 10mm avaimella) siinä virranjakajan lähellä. Pultti auki ja kaadetaan jäähdyttimeen nestettä kunnes alkaa tulla pultinreiästä. Pultti kiinni ja jäähdytin ja säiliö täyteen. Ensimmäisen ajon jälkeen lisää jäähdyttimeen ja paisuntasäiliöön.
Rakastan Sunnyn yksinkertaista ja luotettavaa japanilaista tekniikkaa. Olen rakastanut jo 23,5v 270000km. :-*