Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Kysymyksiä Cherryn kannesta ja männistä

Aloittaja Jari, heinäkuu 16, 2014, 02:32:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jari

Elikkäs kuukauden päästä olis tarkoitus alkaa rakentamaan näyttötyönä cherryn 1.5l e15 konetta. Pitääpi pari asiaa kysyä ennen aloittamista ettei mee näyttötyö persiilleen.

1) Sopiiko e13(? sunny b11 1.3l) moottorin mäntä e15 koneeseen? Veivin joutuu ainaki vaihtamaan ku on eri iskupituus.

2) Jakoremmi, kumman koneen e15 vai e13? Yhdistelmänä e13 kansi ja e15 motti. Mitoissa ilmeisesti eroja?

3) Kansi tulee e15 moottoriin e13 moottorista, kuulemma pitäis avartaa kanavia, (infoa siitä mihin päin tulis suurennella en löytäny), jostain luin että tehot jäis kanaviin ja ettei kiertäis kunnolla. Venttiilikopan kannen sain kans hamstrattua, e15 koneen omas kuulemma pinnapulttien paikat eri kohdassa.

4) Eroaako e15 koneen nokka-aksilan nosto e13 nokan nostosta?


Laitetaas vielä kuva vahingosta:

tämä reikä 1 pytyn mäntään tuli tietysti heti silloin ku sain cherryyn puhdin takas sytytystä säätämällä -> onnellisena peruuttaen parkkiin n. 4000rpm ja sitte pam klonk tok tok... pakoventtiili männästä läpi... startates ampu öljykorkin n. 10m ilmaan ja öljytikku lenti jtn 2m *huoh*

Pahoittelen jos nyt satuin kysymään jotain tyhmää tai ekstra salaista tietoa, mutta kun pakko kysyä kun ei ole nissaneita ennen ollut. Kiitän vastauksista jo etukäteen :)
Nissan Cherry N12 1.5GL -86
Nissan Maxima 2.0 V6 -97

140ypower

Jos tulee sopivuus ongelmia niin multa löytyy tollainen e15 moottori purettuna, mm plaanattu ja hiottu kansi  :)
Datsun b110
Datsun b210
Datsun b310 eko -80
Datsun 521 j13 -69 x3
Datsun 520 L18
Datsun 510 x3
Datsun 910 SSS ht

AkiH

Lukaise nämä, näillä pääsee toivottavasti alkuun. Molemmissa asiaa E13- ja E15-moottoreiden sekoittelusta.

http://www.ncf.fi/forum/YaBB.cgi?num=1345663269

http://www.ncf.fi/forum/YaBB.cgi?num=1400491503

E-koneiden virittämistä on käsitelty jäsenpuolella lisää, sinne päästäkseen pitäisikin sitten liittyä jäseniksi.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

take

1. E13 männissä on pienempi palotila, joten puristussuhde nousee, varauduttava kansitiivisteen kestävyysongelmiin. Tarvikepahvit ei muutenkaan ole kestävimmästä päästä, saati puristusten noston jälkeen.

2. Jakoremmi menee aina lohkon mukaan. Noissa on eri korkuinen lohko ja siksi eri mittainen remmi.

3. E13 kantta ei pysty avartamaan E15 kanavien mittoihin, menee puhki. Lisäksi tarvitset E13 imusarjan, ne(kään) ei käy ristiin. Venttiilikopan kansi menee sen mukaan mistä korimallista moottori on. N13 korimalliin muutettiin pulttien sijaintia. Saman korimallin sisällä kopat menee ristiin. Asia on helppo varmistaa: Vanhemmissa venttiilikopan pinnapultit on keinuvipuakselin pulttien jatkeena, kun taas uudemmissa on erilliset pinnapultit hieman keinuvipuakselia ylempänä.

4. Nokissa on nostossa niin olematon ero etten usko että sitä huomaa. Asteissa on hivenen eroa E13 nokan hyväksi. 238 vs. 242 astetta. Mahtaako tuotakaan eroa ajossa huomata?

Jylppy

Lainaa1. E13 männissä on pienempi palotila, joten puristussuhde nousee, varauduttava kansitiivisteen kestävyysongelmiin. Tarvikepahvit ei muutenkaan ole kestävimmästä päästä, saati puristusten noston jälkeen.

Plus että jos kansipahvi menee ja kone pääsee vähänkään liian kuumaksi, niin kanteen tulee 95% todennäköisyydellä halkeama. Sitten saakin metsästää uutta kantta..
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Tero-75

LainaaJos tulee sopivuus ongelmia niin multa löytyy tollainen e15 moottori purettuna, mm plaanattu ja hiottu kansi  :)
Minulta taas löytyy kunnostamaton kansi suoraan ajon jäljiltä, jos kannen kunnostus on osa näyttöä ;)
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Jari

#6
Lainaa
LainaaJos tulee sopivuus ongelmia niin multa löytyy tollainen e15 moottori purettuna, mm plaanattu ja hiottu kansi  :)
Minulta taas löytyy kunnostamaton kansi suoraan ajon jäljiltä, jos kannen kunnostus on osa näyttöä ;)

Toivon mukaan päästään pelkällä kannen vaihdolla :D, ajan kuluks tuon omanki vois purkaa ja viedä metallipuolelle suoristettavaksi, kattellaan sitte tarkemmin mitä tarvitaan

Eli
-kanavia en ala avartelemaan, valuvikojen poisto vain
-imusarja pitääpi vielä hakia kaverilta
-jakoremmi tilaukseen

Tohtiiko tuota mäntää alkaa loveamaan vai onko niin ohut ettei tuu kestämää? Ja kansipahvi tottakai motonet laatua

Edit: sopiiikos e15 koneen pakosarja e13 koneeseen?
Nissan Cherry N12 1.5GL -86
Nissan Maxima 2.0 V6 -97

take

Eipä muuten sovi pakosatsikaan. Eikä niinollen pakoputken etuosakaan.

Jari

Nyt alkoi ihmetys: kannesta löysin tekstejä: 41M 2-5 A

Kannen pinnapultteihin sopi imu- ja pakosarja suoraan e15 koneesta eli ei taida olla e13 kansi? Venakopan kiinnikkeet tuli nokka-akseli pukkiin. Oliskohan aikasemmin siihen e13 mottiin vaihdettu kansi e15 koneesta? Mäntä oli ainaki e13 oma ku oli niin matala palotila.
Nissan Cherry N12 1.5GL -86
Nissan Maxima 2.0 V6 -97

AkiH

Saman koodin kansi on minulla E13:n päällä. Kanavien muodosta tuon taitaa helpoiten tunnistaa, minulla E13:n imukanavat ovat pyöreät, kun taas E15:ssä on soikeat kanavat.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Jari

No mikä #!@#¤% tämä kansi on jos kerran e15 kannen imu ja pakosarja sopii kun kerta ei pitäisi.

Kuvia:

E13 kannen venttiilit http://s1325.photobucket.com/user/J4ri96/media/PC100452_zps6ae4960b.jpg.html

E15 kannen venttiilit http://s1325.photobucket.com/user/J4ri96/media/PC100453_zpsc79424f8.jpg.html

E13 vs E15 pakoaukot http://s1325.photobucket.com/user/J4ri96/media/PC100451_zpsc14b0b88.jpg.html

E13 vs E15 imuaukot http://s1325.photobucket.com/user/J4ri96/media/PC100450_zps6e2ede9d.jpg.html


Tosiaan tuon e15 kannen imu ja pakosarja sopii, mutta onkos reijät samoilla kohdilla?
Nissan Cherry N12 1.5GL -86
Nissan Maxima 2.0 V6 -97

take

Et vissiin ole huomannut että E13 moottorin kannessa on auki tuo 2. pytyn kanavan sivu. E15 kannessa se on kiinni. Tuohon kun pistää E15 pakosarjan niin kaasut pääsee vapauteen jo  ennen pakosarjaa.

Ja imusarjakin menee paikalleen, mutta vesikanava on eri kohdassa joten vesi ei pysy sisällä jollet hitsaa sitä umpeen.

No, josset silmällä noita eroja löydä niin kyllä ne sitten löytyy kun yrität saada sen toimimaan.

Jari

Enpä tullu tuota huomanneeks... Pakko kai sitte hakia ne osat kamulta.
Nissan Cherry N12 1.5GL -86
Nissan Maxima 2.0 V6 -97

Jari

Jarrut herkistelin ja öljypohjan irroitin  -> n. puolen sentin männän paloja vajaa kourallinen öljypohjas.
Riittääkö tuon ö-pohjan pelkkä pesu, näkyväs osas ei metallia eikä loiske levyn alle näe. Dieselillä huuhtelin sitä ja kuivana ei mikää enään rapissu sisällä. Mitä muuta kannattais koneesta siivota?

Haittaako sylinteriputkes olemattoman pienet iskeymät? [size=8](Enolta voin hoonia lainata)[/size].Tullu varmaan karanneesta venttiilistä. Samalla huomasin 4 pytyn männässä pakovenan iskujäljen, eipäs haittaa mitään, ihmetytti vain kun venttiilissä ei ole jälkiä...

Kuvia voin huomenna napsia ja [size=13]140ypower ilmota yv:llä männän ja kannen hinta[/size]
Nissan Cherry N12 1.5GL -86
Nissan Maxima 2.0 V6 -97


Jari

Projekti päivittyny sen verran että sylinteri hoonattu, kouluki alkaa mukavasti 12.8.
Nissan Cherry N12 1.5GL -86
Nissan Maxima 2.0 V6 -97

Jari

Auto kotiutunu amikseen ja moottori irti autosta + vaihdeloota irti koneesta 15min. Sain kehuja nopeasta toiminnasta :)

"Ei taida olla eka kerta ku koneen irrotat"

On nuo n12 nissanit mukavan yksinkertasia.

Kytkinlevy oli aivan pilalla vaikka ei edes kytkin luistanu...

140ypowerilta tuli ostettua koko kone tuohon, vanhaa en edes alkanu yrittää putsata.

Turha päivitys, kunhan postasin
Nissan Cherry N12 1.5GL -86
Nissan Maxima 2.0 V6 -97

Jari

Kangen laakerin oli joku pölliny aiva piruuttaansa, nyt projekti seisoo ku ei saa kahta stefaa eikä jakoremmiä...
Nissan Cherry N12 1.5GL -86
Nissan Maxima 2.0 V6 -97

Jari

Projekti edelleen seisoo ku jakoremmiä ei oo tullu...

Kuinkas tämän vauhtipyörän kans ku se oli irti? Sopiiko vain yksinpäin ja tarviiko tasapainottaa?
Nissan Cherry N12 1.5GL -86
Nissan Maxima 2.0 V6 -97

Tero-75

LainaaProjekti edelleen seisoo ku jakoremmiä ei oo tullu...

Kuinkas tämän vauhtipyörän kans ku se oli irti? Sopiiko vain yksinpäin ja tarviiko tasapainottaa?
Ainakin Motonetin verkkokaupasta löytyy heti sekä yksittäisiä hihnoja että kokonaisia sarjoja.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Tero-75

Lainaa
LainaaProjekti edelleen seisoo ku jakoremmiä ei oo tullu...

Kuinkas tämän vauhtipyörän kans ku se oli irti? Sopiiko vain yksinpäin ja tarviiko tasapainottaa?
Ainakin Motonetin verkkokaupasta löytyy heti sekä yksittäisiä hihnoja että kokonaisia sarjoja.
Vauhtipyörä sopii muistaakseni useammassakin asennossa, mutta jos näin ei ole niin hieman pyörittelemällä osuu kyllä pultinreiät kohdalleen. Vakiokäytössä tarvetta tasapainoitukselle ei ole.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Jari

Kiitos tiedosta. Motonettiläinen tilattu liikkeen kautta eikä vielä oo näkyny...
Nissan Cherry N12 1.5GL -86
Nissan Maxima 2.0 V6 -97

Jari

Kuinkas kannenpultit menee? Näyttäis olevan 3 eri mittaa.
Nissan Cherry N12 1.5GL -86
Nissan Maxima 2.0 V6 -97

140ypower

LainaaKuinkas kannenpultit menee? Näyttäis olevan 3 eri mittaa.
kaikki pitäis jäädä saman verran ylös ennen kiristystä. näin saa ainakin haettua järjestyksen  :)
Datsun b110
Datsun b210
Datsun b310 eko -80
Datsun 521 j13 -69 x3
Datsun 520 L18
Datsun 510 x3
Datsun 910 SSS ht

Jari

Jeps, kiitti. Soittelin jakoremmistä paikalliseen firmaan -> 2 viikkoa menny eikä vieläkää oo tilannu, koska "jakoremmiä ei ole saatavissa". Kone olis muuten valmis...
Nissan Cherry N12 1.5GL -86
Nissan Maxima 2.0 V6 -97

140ypower

Varaosalinnalta kysyt niin on siä vuorokaudessa  :)
Datsun b110
Datsun b210
Datsun b310 eko -80
Datsun 521 j13 -69 x3
Datsun 520 L18
Datsun 510 x3
Datsun 910 SSS ht

Jari

Nissan Cherry N12 1.5GL -86
Nissan Maxima 2.0 V6 -97

BA

Melkosta puhetta myyjältä. Tolle nokkaremmillehän on kotimaisia tukkureita viis ja kaikilla pitäs olla hyllyssä.
Eli mikä tahansa liike saa halutessaan sen huomiseks.  ;D

Jari

Jep, totes ettei enää myydä, heti sanoin et kyllä saa esim. motonetistä nii sano tilaavansa sieltä. Huomiseen asti saa armonaikaa.
Nissan Cherry N12 1.5GL -86
Nissan Maxima 2.0 V6 -97

Jari

Remmi tuli oikeen tänään jo :D

Hetken kesti saada jako kohdilleen, kun aluksi kohdistin nokkaa nokkapyörän kolmioon. Ympyrällä onnistu kummasti helpommin  :).

Ens viikolla kone autoon ja ehkä ekat (vikat) savut.

Kiitos niille kaikille, jotka on neuvonu projektin aikana.
Nissan Cherry N12 1.5GL -86
Nissan Maxima 2.0 V6 -97