Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Finn käy kolmella

Aloittaja eipina, joulukuu 09, 2014, 17:21:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

eipina

Eli kyseessä vakio Finn A12 koneella ja kiinan kopiokaasarilla. Käy aivan liian rikkaalla sekä syö bensaa julmetusti, lisäksi nelospytty syö tulppia. Kestää noin 5 min ja taas lähtee nelonen pelistä pois ja on ihan mustana noesta, kuten kaikki muutkin tulpat, mutta jostain syystä tuo nelonen ei kestä. Puristukset mitattu, oli hyvät, myös venttiilit säädetty ettei kanna ja kokeiltu eri tulpanjohdoilla, sama homma. Tosin virranjakajan kannessa on hiushalkeamia joka nastan kohdalla, uusi koppa tilattu jo. Avattiin tuo kiinan kaasari ja ei siitä otettu selkoa miten sitä saisi laihemmalle. Pitäskö tuo kaasari heittää mäkeen ja hommata alkuperäinen vai kuinka edetä?
Datsun Finn B110 -73

Datsuuna

#1

Kaasarista kannattaa aloittaa mutta nuo vanhat Hitachit vaan on usein kannestaan ja rungostaan taipuneita eli vaativat oikaisua että ilmavuodot loppuu. Ainoa vanha jossa kansi kestää suorana ja runko myös on A15 koneessa käytetty DCG 306-11 jota kuitenkin pitää hieman modata jotta saa toisiokurkun aukeamaan helpommin. Itsellä ollut sellainen oman Datsun 100A:n A12 koneessa jo parikymmentä vuotta käytössä.Seossuhde on selvästi liian rikas joko väärien säätöjen tai liian korkean polttoainepinnan takia nyt sinun autossasi.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

eipina

Polttoainepinta on ikkunan puolessa välissä. Miten tuota kaasaria säädetään? Kyseessä siis uusi kiinalainen kopiokaasutin vakio A12 Hitachin mallista, tarvinneeko suuttimia vaihdella ja mitä niistä? Mistähän moisen DCG 306-11 kaasarin löytäisi jos sellaiselle tarvetta tulee? Koitin etsiä käytettyjä, uutena näytti ebayssa olevan joitakin, hintakin kyllä sen mukainen.
Datsun Finn B110 -73

Dinitrol

Käytettyjä A 12 sopivia kaasareita on toki myynnissa juuri tälläkin hetkellä myös nettivaraosassa ja tori.fi.Eivät ne kaikki niin kieroja ole,etteivätkö toimisi.

Mitä taas säätöihin tulee niin heitä nyt nettiin yleishauksi A-12 tai A 14 kaasarin säätäminen niin vastauksia tulee,myös kiinankopiolle...

C 110 ratsuni

Jos pensanpinta on kohdallaan niin ei sitä voi säätää kuin seosta, tyhjäkäyntiä ja suuttimia vaihtamalla.Ensiö suutin 92 ja toisio 150,noilla toimii varmasti.Onko kiihdytyspumpun alla jousi ja jousen alla kuula,pitää olla ja tiivistyä hyvin.Poverventiili tiivisteenkanssa kunnolla paikallaan.Kansi ja runko suora tiivistepinnasta.Pohja rungon tiiviste eihjä.Näillä jos ei toimi niin romunkeräykseen.
primera 2,0 sport -00

eipina

Nyt on 20 vuotta käytöstä poissa ollut orkkis kaasari paikallaan ja heti rupes käymään kaikilla nätisti kuten pitääkin ja hieman säätelin sitä seos ja tyhjäkäyntiruuveja varovasti kiertelemällä. Pieniä ongelmia tosin tämänkin kanssa, puhdistus ja korjaussarja ei liene pahitteeksi. Alussa toimi erittäin hyvin ensimmäiset 20 minuuttia, nyt sitten nytkähtää eikä vastaa heti kaasuun kun iskee lapun lattiaan, pari kertaa jopa sammuikin, mutta mitä enemmän ajoin, niin sitä paremmin rupes toimimaan. Ja kenkääkin annoin ihan kunnolla. Sitten tasakaasulla välillä hieman röpeltää ja nytkähtelee mutta menee ohi. Kiihdytyspumpussa vika? Ryyppy päällä toimii loistavasti. Varmasti on hapettumaa, kerta parikytä vuotta seissyt ladossa moottorin kylessä paikallaan. Viisaammat neuvokoon.
Datsun Finn B110 -73

Datsuuna


Todennäköisesti jotain "paskaa" kaasarissa on. Ihan aluksi kokeile vaan päästää kohokammio tyhjäksi avaamalla poistoproput kohokammion pohjasta, mutta varo ettet pudota ohutta prikkaa joka on tiivisteenä propun alla. Jos se ei auta voi vielä kokeilla täyttää koko kaasari kantta myöten vaikka CRC:llä tai kaasuttimen puhdistusaineella ja antaa sen vaikuttaa vaikka tunti pari. Päästä aine pois taas tyhjennys propuista. Jos sekään ei auta pitää kaasaria alkaa purkamaan ja puhdistamaan perusteellisesti, mutta hommaa ensin ainakin uudet tiivisteet jostain.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

140ypower

Yks nopee kaasarin putsaus konsti on laittaa käsi tai muu vastaava kaasarin imuaukolle kierroksilla kun ilman putsari on pois ja nypätä käsi välittömästi pois kun moottori alkaa tukehtua.. Joskus toimii kun suuttimis on jotain pientä :)
Datsun b110
Datsun b210
Datsun b310 eko -80
Datsun 521 j13 -69 x3
Datsun 520 L18
Datsun 510 x3
Datsun 910 SSS ht

C 110 ratsuni

#8
Jos irroitaa kohokammion tyhjennys proput,samalla saa putsattua pääsuuttimet,vaikka 0,8 max hitsilangan pätkällä.Ne voi irroitaakin siitä reijästä kaasarin ollessa paikoillaan.
primera 2,0 sport -00

Datsuuna


LainaaNe voi irroitaakin siitä reijästä kaasarin ollessa paikoillaan.
Muistaakseni joskus kokeilin tota ja imusarja esti pääsuuttimien irti saamisen aika tehokkaasti  :)
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

C 110 ratsuni

Lainaa
LainaaNe voi irroitaakin siitä reijästä kaasarin ollessa paikoillaan.
Muistaakseni joskus kokeilin tota ja imusarja esti pääsuuttimien irti saamisen aika tehokkaasti  :)

No,väärät välineet ;D.Olen vaihtanut siittimiä usein tuollatavalla.Olisko 20 minutin homma vaihtaa molemmat ;).
primera 2,0 sport -00

Datsuuna

Lainaa
Lainaa
LainaaNe voi irroitaakin siitä reijästä kaasarin ollessa paikoillaan.
Muistaakseni joskus kokeilin tota ja imusarja esti pääsuuttimien irti saamisen aika tehokkaasti  :)

No,väärät välineet ;D.Olen vaihtanut siittimiä usein tuollatavalla.Olisko 20 minutin homma vaihtaa molemmat ;).

Pitää olla sit todella "lyhyt meisseli" että onnistuu  ;D
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

140ypower

Lainaa
Lainaa
Lainaa
LainaaNe voi irroitaakin siitä reijästä kaasarin ollessa paikoillaan.
Muistaakseni joskus kokeilin tota ja imusarja esti pääsuuttimien irti saamisen aika tehokkaasti  :)

No,väärät välineet ;D.Olen vaihtanut siittimiä usein tuollatavalla.Olisko 20 minutin homma vaihtaa molemmat ;).

Pitää olla sit todella "lyhyt meisseli" että onnistuu  ;D
ittekkin joskus taisin ottaa suuttimen paikalleen päin pois 1/4 räikällä jossa oli se talttapää bitti  :)
Datsun b110
Datsun b210
Datsun b310 eko -80
Datsun 521 j13 -69 x3
Datsun 520 L18
Datsun 510 x3
Datsun 910 SSS ht

Datsuuna


Sillä vois saadakkin jo auki
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

eipina

#14
Eilen tyhjensin ensin kohokammiot ja vasemmanpuoleisesta tuli hieman jotain hienoa sakkaa, oikeanpuoleisessa oli pari hippusta kun bensakanisterin korkkiin ne vuoron perään valuttelin.
Seuraavaksi nyppäsin kaasarin kannen irti, irrotin siitä suuttimet ja laskin paineilmalla läpi paikat. Purin koko kannen osiin ja puhdistin paineilmalla joka paikan, eniten likaa oli siinä 12mm kannalla olevassa mötikässä, johon bensaletku tulee. Puhdistin ja herkistelin myös kihdytyspumpun akselin ja käytin sen kumin irti, joka oli ehjä. Huomasin että se kohon läppä, mikä tulee neulaventtiiliä vasten oli vääntynyt ja suoristin sitä hiukan ja taivutin alemmas, ei olisi ehkä kannattanut kun nyt on bensapinta lähellä ylärajaa. Kasasin kannen uudella tiivisteellä ja käymään. Toimii pirun paljon paremmin nyt, vastaa kaasuun heti ja vetää paremmin kuin koskaan, mutta kaasuttimesta kuuluu vinkuminen? Tällaiseen en ennen ole törmännyt. Putsari paikallaan se on tosin vaimeampi mutta ilman putsaria oikein ärsyttävä ininä. Vuotaako se nyt kaasarin kannen välistä vai jostain muualta. Mistähän moinen johtuu?

Pientä nykähtelyä on vieläkin silloin tällöin, tosin tuo on jo neljäs kaasari jolla on kokeiltu ja kaikilla on ollut enemmän tai vähemmän nykimistä. Tuo nykyinen toimii ylivoimaisesti parhaiten, säätelin vielä hiukan seosta sekä tyhjäkäyntiä nii jo vain.

Vielä semmonen juttu, kun eilen sattui bensa loppumaan ja tänään tankkasin 10 litraa, niin ekat 300m sammahteli heti kun kaasun laski, piti kaasua pumppaamalla pitää käynnissä. Samaa teki ennen kuin bensa loppui, se tosin ei loppunut ihan kokonaan kun kotiin asti sentään pääsin juurikin kaasua pumppailemalla ja välillä sammuili risteyksiin. Mittari näytti kyllä että ainetta vielä hiukan olisi, mutta tästä eteenpäin on kyllä 10 litran kannu kontissa täynnä varmuuden vuoksi. Onko ihan normaalia vai veteleekö bensapumppu viimesiään? Sen jälkeen ajoin kyllä 10 kilsaa testilenkkiä ilman ongelmia.
Datsun Finn B110 -73

Datsuuna


Hieno homma että toimii. Se ininä tai vihellys on normaalia toimintaa ääni tulee jostain ilman liikkeestä näissä kaasareissa. Kohon saa säädettyä helposti oikein niin, että kaasuttimen kannen ollessa irti rungosta ja kohon vielä paikoillaan laita bensanippaan ohut taipuisa letku johon voit puhaltaa ilmaa. Koho on säädetty oikein kun pikku hiljaa sormella sitä nostamalla venttiili sulkeutuu kohon ollessa juuri vaakasuorassa asennossa kanteen nähden. Letkuun hiljaa ilmaa puhaltamalla pystyy sulkeutumisen toteamaan tarkasti.
Monelta harmilta välttyy jos pitää takakontissa aina mukana 5L bensaa kannussa.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

C 110 ratsuni

Ei mulla ole hitatsista vinkumista kuulunut ikinä,yhdestä veeperistä kuului ja sekin loppui kun vaihtoi kannentiivisteen.
Ettei ole käynyt se tyypillinen juttu.Kannen ruuvit liiantiukassa jolloin tulee ilmavuoto.Kansi on kiero ruuvienkohdalta.Ja toinen tyypillinen virhe on kiristää ilmakotelon kansi liian tiukkaan,jolloin kansi nousee keskeltä ylös ja tule ilmavuoto.
primera 2,0 sport -00

Datsuuna


Kyllä kuuluu vinkumista ainakin DCG 306-11 kaasareissa joita mulla on autossa ollut kaksinkin kappalein ja yksi varaosina. Vinkuminen kuuluu tietyllä läpän avautumalla "kidasta" kyseessä ei ole vuoto vaan ominaisuus. Tässä A15 moottorissa käytetyssä käsiryypyllisessä kaasuttimessa valmistusmateriaali on parempaa kun vanhemmissa eikä ne kieroudu ja väänny kuten vanhemmat aineen värikin on kiiltävämpää siis seos erillaista. Kannen ja rungon pitää olla ehdottoman suorat ja ne pystyy helposti tarkistamaan laittamalla ne yhteen ilman korkkitiivistettä ja katsomalla saumaa hyvää valoa kohti. Jos valoa näkyy vääntyneisyyttä on ja se on suoristettava. Kotikonstein olen saanut ne suoriksi hyvää suoraa ja paksuhkoa viilaa käyttämällä.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Vinsu

LainaaEilen tyhjensin ensin kohokammiot ja vasemmanpuoleisesta tuli hieman jotain hienoa sakkaa, oikeanpuoleisessa oli pari hippusta kun bensakanisterin korkkiin ne vuoron perään valuttelin.
Seuraavaksi nyppäsin kaasarin kannen irti, irrotin siitä suuttimet ja laskin paineilmalla läpi paikat. Purin koko kannen osiin ja puhdistin paineilmalla joka paikan, eniten likaa oli siinä 12mm kannalla olevassa mötikässä, johon bensaletku tulee. Puhdistin ja herkistelin myös kihdytyspumpun akselin ja käytin sen kumin irti, joka oli ehjä. Huomasin että se kohon läppä, mikä tulee neulaventtiiliä vasten oli vääntynyt ja suoristin sitä hiukan ja taivutin alemmas, ei olisi ehkä kannattanut kun nyt on bensapinta lähellä ylärajaa. Kasasin kannen uudella tiivisteellä ja käymään. Toimii pirun paljon paremmin nyt, vastaa kaasuun heti ja vetää paremmin kuin koskaan, mutta kaasuttimesta kuuluu vinkuminen? Tällaiseen en ennen ole törmännyt. Putsari paikallaan se on tosin vaimeampi mutta ilman putsaria oikein ärsyttävä ininä. Vuotaako se nyt kaasarin kannen välistä vai jostain muualta. Mistähän moinen johtuu?

Pientä nykähtelyä on vieläkin silloin tällöin, tosin tuo on jo neljäs kaasari jolla on kokeiltu ja kaikilla on ollut enemmän tai vähemmän nykimistä. Tuo nykyinen toimii ylivoimaisesti parhaiten, säätelin vielä hiukan seosta sekä tyhjäkäyntiä nii jo vain.

Vielä semmonen juttu, kun eilen sattui bensa loppumaan ja tänään tankkasin 10 litraa, niin ekat 300m sammahteli heti kun kaasun laski, piti kaasua pumppaamalla pitää käynnissä. Samaa teki ennen kuin bensa loppui, se tosin ei loppunut ihan kokonaan kun kotiin asti sentään pääsin juurikin kaasua pumppailemalla ja välillä sammuili risteyksiin. Mittari näytti kyllä että ainetta vielä hiukan olisi, mutta tästä eteenpäin on kyllä 10 litran kannu kontissa täynnä varmuuden vuoksi. Onko ihan normaalia vai veteleekö bensapumppu viimesiään? Sen jälkeen ajoin kyllä 10 kilsaa testilenkkiä ilman ongelmia.

Oma b310 140y tekee ihan samaa jos betsiini on vähissä  ::) joskus ajoin melkein parisenkymmentä kilsaa niin että kako ja yski koko matkan, kaasua pumppailemalla pääsin kuiteskin siis tankille...  ;D Soppaa tankkiin ja matka jatku normaalisti kunnes taas seuraavana aamuna ei enää mentykkään. Tiiä noitten sielunelämästä :D
Sunny b310 -79
Sunny b310 4d -80
Sunny b310 -80
Sunny b310 -82
Suzuki Alto -84

eipina

Minä testailin yks päivä kanisteri kontissa montako kilsaa pääsen ku nykiminen ja pätkiminen alko ja ajelin ainakin sen parikytä kilsaa, kunnes en enää jaksanu sitä rytkettä ja tankkasin.

Nyt taas on pientä nykimistä juurikin kun lähet risteyksestä, niin pitää kaasua liputtamalla lähteä ettei nykäse tai jopa sammu. Samoin normiajossa painaessa liian nopeasti kaasua nytkähtää, ei tosin aina. Ja kun antaa kunnolla kenkää, niin taas vetää tasakaasullakin hyvin. Onko siellä taas irronnut jotain paskaa tankista tai kaasarista? Hieman ku vetää ryyppyä päälle niin toimii kuin unelma. Tankin putsasin pariinkin kertaan kun auto kuitenkin seiso sen 8 vuotta ennen ku otin sen jälleen käyttööön ja leimasin. Bensansuodattimen vaihdoin tankinpuhdistuksen yhteydessä, vois olla aiheellista vilkasta missä kunnossa se on. Muuten tuo kyllä pelaa, tänään otin kolmosella 100 km/h ja nelosella 140 km/h mittarin mukaan, sitten rupes jo riittämään ja tyhjä suorakin loppu.
Datsun Finn B110 -73

Datsuuna

#20

Mites auton sytytyspuoli usein noissa vanhoissa jotain häikkää sytytyksessä, joka aiheuttaa kuvailemiasi oireita myös. Kannattaa vaihtaa uusi jakajankansi, pyörijä, kärjet ja konkka ainakin sekä ehkä tulpanjohdotkin tulpathan jo vaihdoitkin.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

C 110 ratsuni

Jos toimii imupäällä ja liputtelemalla,on pensan saannissan häiriö.Luultavimmin ensio puolen tyhjäkäynti kanavassa moskaa.
primera 2,0 sport -00

eipina

Kaikki sytkävehkeet itse jakajaa lukuunottamatta vaihdettu uusiin vuosi sitten, myös puola, jolloin auto oli lämpimässä hallissa projektina ja huhtikuusta asti seisoi taivasalla. Nyt viimein 8. joulukuuta hain leiman puhtain paperein. Tulpat vaihdoin uusiin viime viikolla. Tarkistin ja säädin tänään kärjet, hyviltä näytti. Kannessa tosin nastojen kohdilla hapettumaa jo... Löytyy onneks uusi kansi ja pyörijä valmiina. Sytkääkin säädelty korvakuulolla ees taas, ei vaikutusta nykimiseen. Eipä tuo nyt niin haittaa kun toimii kuitenkin ihan kohtalaisesti. Mutta ainahan se vois toimia paremmin ja ryyppyä hieman vetämällä se toimii kuin enkeli...
Datsun Finn B110 -73

eipina

Pitää taas joku päivä kun innostuu, ottaa koko kaasari pöydälle ja puhdistaa läpikotaisin.
Datsun Finn B110 -73

Datsuuna


Okay se virranjakajankannen nastojen hapettuminen on melko tavallista ja mikäli nastat ei ole kuluneet riittää pelkkä hapettuman poisto esim. puukon kärjellä tai raapekynällä jos sellaisen sattuu omistamaan (erinomainen edullinen ja tehokas kiilloituskynä, joka ei naarmuta kohdetta). Pienikin ilmavuoto imusarjan/kaasuttimen tiivisteissä vetää seoksen lievästi laihalle. Kaasuttimen kannen pitää myös olla ehdottoman suora sehän on näissä melkeempä tyyppivika.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

proxdatsun

Onko finnissä jarrujen alipaine tehostin? Jos on, tarkista putket onko murtumia.

matti43

Minkälaisen puolan laitoit? Oliko orkkis vai joku muu? Ne korkeajännite puolat, mitä on markkinoilla eivät riitä Nissaniin. Niissä on jännite vain
noin 18-20 KV, kun Nissanin orkkiksessa on 32KV. Se on niin suuri ero, että ei riitä 1,1 mm:n tulpan kärkiväliin antamaan kunnon kipunaa. Asiaa
voi auttaa jos pienentää kärkiväliä 0,8mm:n.
Matti ruotsista.

StanLaurel

Finnissä tulpan kärkiväli kuuluukin olla 0,8-0,9 mm ja tulpaksi NGK PB5ES.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

Datsuuna

#28

Jouluinen näsäviisastelu vielä tässä ... tuskin puolalla on mitään merkitystä toimii se puolalla kun puolalla. 100A:ssa on jossain vuosimalleissa virtalukolta puolalle tuleva johdin "vastuslankaa" eli johdin toimii puolan etuvastuksena ja sen erottaa kumipäällysteestä verrattuna muihin johtimiin jotka ovat muovieristeisiä. Käynnistyshetkellä virta menee toista normaalia kuparijohdinta pitkin puolalle ja puola antaa hetkellisesti korkeampaa jännitettä tulpille kunnes palataan normaaliin käyntiasentoon ja vastusjohdin on silloin käytössä. Jos tälläiseen autoon asennetaan puola jossa on erillinen etuvastus se pitää siitä poistaa tai muuten jännite laskee liikaa. Tulpan kärkivälit on litran koneessa 0.7 - 0,8 mm ja litran ja 2 desin koneessa 0.8 - 0,9 mm tulppa NGK BP5ES
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Dinitrol

Sulatelessa kinkkua ja laatikoita:
lähdetään nyt siitä että bensa on puhdasta,myös bensapumppu on oikea tiivistettä ja varren mittaa myöten,siis se toimii.mitään vikaa ei myöskään ole sytkäpuolessa eikä se sytkän alipaineletku ole murtunut tai risa,vaan se vika on nimenomaan väärässä bensanpinnassa,kierossa kaasarissa jossa vuotoilmat sotkee seosta.ei siis edes siinä kaasarin ensimmäisessä metallisessa hienosihdissä joka on ennen neulaventtiiliä ja usein ruosteesta ja moskasta osin tukossa?

kohon säätö ..käännä kansi nurinpäin käteen ja kun kannesta on 11 mm kohon alareunaan kun koho riippuu vapaasti omalla painollaan,bensanpinnan pitäisi myös olla kohdallaan.säädä kohon peltilärpän rungosta hyvin varovasti ja vähitellen.tarkista samalla neulaventiilin toiminta.

liitosten ulosvuoto,reilusti astianpesuainetta päälle kuplat sen kertoo.
imuvuoto,starttipilottia/eetteriä reippaasti ja kierrokset nousee.
ennen se vika löytyi näin.sitten se korjattiin ja varmuuden vuoksi vielä kerran testattiin.
Onko nämä kotikonstit kovasti muuttuneet -80 luvulta?