Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

dieselhiukkassuodatin ongelma?

Aloittaja isäntä84, joulukuu 03, 2014, 11:18:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

isäntä84

kyselin tätä tuolla qashqai.freeforums.orgista eikä sieltä tullut palautetta,  Elikkä kyse ois -09 qashqai+2 M9R mallista. toi hiukkassuodattimen valo paloi aiemmin kerran ja sain sen pois ohjekirjan mukaan ajettua 60km/h kunnes DPF valo sammui. Tuossa hetki sitten minulla alkoi palamaan uudestaan toi valo ja myös vian merkkivalo, eikä ne ole siitä miksikään muuttunut. en ole huomannut kulutuksessa enkä kyllä missään muussakaan mitään erillaista. mutta katsastus olisi pian ja eikä noita valoja ole mukava katsella. Mikä neuvoksi? ja mitä voisi itse sille tehdä?

cedricfan

Tankkaa jotain noita parempia naftoja tankki täyteen, aja moottori lämpömittarin mukaan normaalilämpöiseksi, sitten menet motarille, kierrokset jonnekin 3.000 - 4.000 välille, ja kaikki sähkölaitteet (persgrillit, takalasinlämppäri jne) päällä. Kun taustapeilissä näkyy kunnon pöläys, on DPF putsattu. Voi kestää vartin-puolituntiakin.
Ja onhan sulla oikeat öljyt? Eli ACEA-C4 joka ei ole markettien halpakamaa...
Noilla loukullisilla EI SAA ajaa pelkkää kaupunkiajoa, vaan niillä on käytävä ajamassa pidempää maantietä aina kerran pari tankillisen aikana!!!
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

isäntä84

LainaaTankkaa jotain noita parempia naftoja tankki täyteen, aja moottori lämpömittarin mukaan normaalilämpöiseksi, sitten menet motarille, kierrokset jonnekin 3.000 - 4.000 välille, ja kaikki sähkölaitteet (persgrillit, takalasinlämppäri jne) päällä. Kun taustapeilissä näkyy kunnon pöläys, on DPF putsattu. Voi kestää vartin-puolituntiakin.
Ja onhan sulla oikeat öljyt? Eli ACEA-C4 joka ei ole markettien halpakamaa...
Noilla loukullisilla EI SAA ajaa pelkkää kaupunkiajoa, vaan niillä on käytävä ajamassa pidempää maantietä aina kerran pari tankillisen aikana!!!

Paikallisesta varaosa liikkeestä möivät king longlife xl 5w-30 low saps öljyä rekkaria näyttämällä. luulis kait niitten tietävän mikä koneeseen käy ???? kävin tuossa ajamassa äskettäin parikymmentä kilometriä just isoilla kiekoilla eikä mitään silloinkaan tapahtunut. onko nyt paskat öljyt sitten kyseessä? onko tullut damagea niistä?

Cedricisti

#3
LainaaPaikallisesta varaosa liikkeestä möivät king longlife xl 5w-30 low saps öljyä rekkaria näyttämällä. luulis kait niitten tietävän mikä koneeseen käy ????

Öljyä ostettaessa on ensin katsottava ko. auton manuaalista vaadittava öljyluokitus, ja se merkintä on löydyttävä kaupasta haettavasta öljypurkista.
Varaosaliikkeessäkin melko varmasti tiedetään, että näin olisi toimittava, joissain autohuolloissakin myydään surutta sitä öljyä jossa suurin kate.

isäntä84

Lainaa
LainaaPaikallisesta varaosa liikkeestä möivät king longlife xl 5w-30 low saps öljyä rekkaria näyttämällä. luulis kait niitten tietävän mikä koneeseen käy ????

Öljyä ostettaessa on ensin katsottava ko. auton manuaalista vaadittava öljyluokitus, ja se merkintä on löydyttävä kaupasta haettavasta öljypurkista.
Varaosaliikkeessäkin melko varmasti tiedetään, että näin olisi toimittava, joissain autohuolloissakin myydään surutta sitä öljyä jossa suurin kate.
juu minulla on tapana ostaa halvinta mikä vaan käy autoon. ja ton öljynkin tein sillei rekisteriotteen annoin ja sanoin että halvinta, antoi pari vaihtoehtoa ja otin sen halvimman  :) mutta  ACEA-C4 siinä ei lue  >:( onko nyt tuossa isompi vahinko käynyt?

Alppu

#5
Lainaa
Lainaa
LainaaPaikallisesta varaosa liikkeestä möivät king longlife xl 5w-30 low saps öljyä rekkaria näyttämällä. luulis kait niitten tietävän mikä koneeseen käy ????

Öljyä ostettaessa on ensin katsottava ko. auton manuaalista vaadittava öljyluokitus, ja se merkintä on löydyttävä kaupasta haettavasta öljypurkista.
Varaosaliikkeessäkin melko varmasti tiedetään, että näin olisi toimittava, joissain autohuolloissakin myydään surutta sitä öljyä jossa suurin kate.
juu minulla on tapana ostaa halvinta mikä vaan käy autoon. ja ton öljynkin tein sillei rekisteriotteen annoin ja sanoin että halvinta, antoi pari vaihtoehtoa ja otin sen halvimman  :) mutta  ACEA-C4 siinä ei lue  >:( onko nyt tuossa isompi vahinko käynyt?

No mitä siinä purkissa lukee? Low saps siinä kuitenkin ilmoitetaan, niin joku C luokitus löytyy?

cedricfan tai joku voisi valaista, mitä eroa näillä eri C luokituksilla on DPF:n suhteen. :)

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

isäntä84

Lainaa
Lainaa
Lainaa
LainaaPaikallisesta varaosa liikkeestä möivät king longlife xl 5w-30 low saps öljyä rekkaria näyttämällä. luulis kait niitten tietävän mikä koneeseen käy ????

Öljyä ostettaessa on ensin katsottava ko. auton manuaalista vaadittava öljyluokitus, ja se merkintä on löydyttävä kaupasta haettavasta öljypurkista.
Varaosaliikkeessäkin melko varmasti tiedetään, että näin olisi toimittava, joissain autohuolloissakin myydään surutta sitä öljyä jossa suurin kate.
juu minulla on tapana ostaa halvinta mikä vaan käy autoon. ja ton öljynkin tein sillei rekisteriotteen annoin ja sanoin että halvinta, antoi pari vaihtoehtoa ja otin sen halvimman  :) mutta  ACEA-C4 siinä ei lue  >:( onko nyt tuossa isompi vahinko käynyt?

No mitä siinä purkissa lukee? Low saps siinä kuitenkin ilmoitetaan, niin joku C luokitus löytyy?

cedricfan tai joku voisi valaista, mitä eroa näillä eri C luokituksilla on DPF:n suhteen. :)

löysin tuon ölypöntön niin lukee ACEA A3/B4, C2, C3-10 eli ei ole C4????

cedricfan

http://www.teboil.fi/tuotteet/voiteluaineet/yleista-voiteluaineista/suorituskykyluokitukset/
C2: Ohuita ns polttoaineensäästö-öljyjä, jotka alittavat tiukat Low SAPS -rajat.
C3: Low SAPS -öljyjä, jotka alittavat tiukat Low SAPS -rajat. Sama Low SAPS -taso kuin C2:ssa, mutta pienempi polttonesteen säästövaatimus.
C4: Low SAPS -öljyjä, jotka alittavat erittäin tiukat Low SAPS -rajat. Lähes sama Low SAPS -taso kuin C1:ssä, mutta polttonesteen säästövaatimus vastaa C3:a.

Tuo C3-10 tarkoittaa, että täytti ennen 2010 voimassa olleet C3-vaatimukset. Mutta ei se, eikä C2, ole kumpikaan DPF-kelpoisia. Miksei? Niistä kulkeutuu palamistapahtuman mukana DPFfään hiukkasia. Sekä nokea että tuhkaa. Eli turhaa kuormitusta, josta osa on sellaista, ettei puhdistuspolttokaan poista sitä.
Tuolla öljyllä saatat säästää jokusia euroja öljynvaihdossa, mutta maksaa satasia DPF-ostoksilla...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

isäntä84

Lainaa
Lainaa
Lainaa
Lainaa
LainaaPaikallisesta varaosa liikkeestä möivät king longlife xl 5w-30 low saps öljyä rekkaria näyttämällä. luulis kait niitten tietävän mikä koneeseen käy ????

Öljyä ostettaessa on ensin katsottava ko. auton manuaalista vaadittava öljyluokitus, ja se merkintä on löydyttävä kaupasta haettavasta öljypurkista.
Varaosaliikkeessäkin melko varmasti tiedetään, että näin olisi toimittava, joissain autohuolloissakin myydään surutta sitä öljyä jossa suurin kate.
juu minulla on tapana ostaa halvinta mikä vaan käy autoon. ja ton öljynkin tein sillei rekisteriotteen annoin ja sanoin että halvinta, antoi pari vaihtoehtoa ja otin sen halvimman  :) mutta  ACEA-C4 siinä ei lue  >:( onko nyt tuossa isompi vahinko käynyt?

No mitä siinä purkissa lukee? Low saps siinä kuitenkin ilmoitetaan, niin joku C luokitus löytyy?

cedricfan tai joku voisi valaista, mitä eroa näillä eri C luokituksilla on DPF:n suhteen. :)

löysin tuon ölypöntön niin lukee ACEA A3/B4, C2, C3-10 eli ei ole C4????
Elikkä mitä on tapahtunut? olen kumminkin ajanut jo pitkän tovin tuolla öljynvaihdolla? Uudet öljyt niskaan ja toivoa parasta? vai?

nabco

Eikö nuita hiukkaspönttöjä yleensä käsitellä rautakangella ;)  kaiken näkösiä vitsauksia ne uusiin autoihin laittelee...ja vielä vikavalolla!
"Ei kaikki ruostunut ole romua"  100A LE10, 120A LF10, 140A LN10, 120Y LB210, 150Y LB310, -89 Hiase. Järvellä Evinrudet Sportwin -71 ja Fisherman -65

cedricfan

Uudet öljyt ja tuo kuumaksi ajo.

Se kankikepponen saattaa tulla vieläkin kalliimmaksi, koska DPFää valvotaan painesensoreilla. Joten sitten pitäisi saada huijattua sensorit luulemaan, että DPF löytyy, on kunnossa, ja puhdistuu joka poltolla...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

isäntä84

Täytyy käydä huomenna ostamassa uudet öljyt ja toivoa parasta. mikä toi pakko regenerointi on? tuolla http://qashqai.freeforums.org/ sivulla semmoista ehdotteli?

cedricfan

Pakkoregenerointi käynnistetään "töpselistä" joka ei onnistu kotikonstein, tai sitten tuolla ajamisella kun auto vielä kulkee.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

isäntä84

LainaaPakkoregenerointi käynnistetään "töpselistä" joka ei onnistu kotikonstein, tai sitten tuolla ajamisella kun auto vielä kulkee.
jees. täytyy kokeilla öljynvaihdon jälkeen sitä ajua. kun ei tuossa ajussa ole ollut mitään ongelmaa.

Alppu

Olenko ihan väärässä, mutta ei sillä C-luokituksella ole niin käytännön väliä loukun suhteen jos öljyä ei kulu,
sillon ei öljystä myöskään kulkeudu niitä epäpuhtauksia sinne hiukkaskiihdyttimeen?


"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu

Lainaa
Se kankikepponen saattaa tulla vieläkin kalliimmaksi, koska DPFää valvotaan painesensoreilla. Joten sitten pitäisi saada huijattua sensorit luulemaan, että DPF löytyy, on kunnossa, ja puhdistuu joka poltolla...

On noita ohjelmointeja joihinkin autoihin lukemani mukaan tehty. Voi tulla siinä vaiheessa halvemmaksi kun pitäisi pönttö vaihtaa.

Googlettamalla löytynee lisää tietoa. Laitontahan tuollasella on sitten yleisillä teillä ajella, joten hyi, hyi.  :P

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

cedricfan

Ohjelmointiasia kannattaisi selvittää perinpohjin ennen kangen käyttöä. Tosiaan, se saattaa toimia, mutta mitä uudempi auto, sitä epävarmemmin. Järjestelmästähän on yritetty koko ajan tehdä yhä paremmin puhdistustilannetta haisteleva, joka samalla tarkoittaa vaikeammin ohitettavaa.

Ja ei nyt taas aloiteta täälläkin öljyvääntöä Alpun kanssa. Sulla on kuitenkin se mielipide, että melkein mitä vaan voi kaataa mihin vaan, ja luokitukset on pelkkää rahastusta ;D
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppu

Lainaa
Ja ei nyt taas aloiteta täälläkin öljyvääntöä Alpun kanssa. Sulla on kuitenkin se mielipide, että melkein mitä vaan voi kaataa mihin vaan, ja luokitukset on pelkkää rahastusta ;D

Mikähän siinä on, että haluat mennä jatkuvasti henkilökohtaisuuksiin.. :)


"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Dinitrol

Alppu,nyt lopetetaan tähän:
Toisilla on jo ammattinsa puolesta enemmän asennus, huolto ja korjaamokokemusta.
Toiset ovat taas puhtaasti autoharrastajia aluksi pallo ihan hukassa ja peukalo liki keskellä kämmentä.Intoa on rutkasti enemmän kuin taitoja..
Naiset ovat autoilijoina ja autojen käyttötarpeiden myötä aivan oma lukunsa.Naisia löytyy myös huippukuskeista ja asentajista.

Miksi siis palstan kautta tahallisesti levitellä mututuntumalla koeteltuja kyllä se toimii ja yleisesti ottaen virheellisiä huolto/korjausohjeita?

BA

#19
LainaaOlenko ihan väärässä, mutta ei sillä C-luokituksella ole niin käytännön väliä loukun suhteen jos öljyä ei kulu,
sillon ei öljystä myöskään kulkeudu niitä epäpuhtauksia sinne hiukkaskiihdyttimeen?


Mietin varmaan tunnin pitääkö henkilölle joka puhuu hiukkaskiihdyttimestä auton yhteydessä, vastata yhtään mitään. Suosittelen ottamaan selvää mikä on hiukkaskiihdytin, taikasana voisi googleen olla CERN.



Jos ymmärtäisit yhtään mitään, niin tietäisit että moottorin palotapahtumassa on aina mukana öjyä, oli sen määrä sitten kuinka pieni tahansa.

Öljyssä moottorin mekaanisen rakenteen vuoksi on oltava jotain ainetta muodostamassa korkeita paineita kestävä kalvo. Suurin paine on nokka-akselilla. Perinteisesti, ennen aikaa minkään saastelaitteiden, se kalvon öljyn muodostava aine oli erilaiset sinkkiyhdisteet. Se suurissa määrin tappoi jo tavallisen katalysaattorin muodostamalla ajan myötä metallikerroksen katalysaattorin pintaan ja estäen katalyysin. Sinkki on korvattu jo oikeastaan vuosituhannen vaihteessa erilaisilla fosforiyhdisteillä pääsääntöisesti kaikissa öljyluokituksissa.

ACEA A- ja B -luokan öljyt sisältävät kaikki fosfori-pohjaisia yhdisteitä jotka kerrostuvat hiukkassuodattimen kennoston pintaan. Ne eivät todennäköisesti "pala" pois, edes tuolla tietokoneen kautta ajettavalla DPF:n regeneroinnilla. Hyvällä tuurilla irtoavat normaali dieselnoen mukana, huonolla on edessä sen DPF:n vaihto.


Koko DPF-hiukkasloukku on ehkä yksi suurimmista päästöhuijauksista mikä on läpi mennyt. Sen tarkoitus on kerätä pienhiukkasia jotka tuntuvat olevan suurikin paha ja kaikkien tautien alkuperä.
Laitehan kyllä kerää noita näkyviä partikkeleita dieselin palotapahtumasta. Muttei pysyvästi, vaan tyhjentämällä itse itsensä riittävän ajosyklin täyttyessä. Eli se aina tyhjentää itsensä kun tankki on täynnä.
Jos ne hiukkaset on niin pahoja että kotitalouksien tulisijojakin pitää alkaa rajoittaa, niin mitäs kun ajat tuollaisen auton perässä moottoritiellä regeneroinnin tapahtuessa? Saat 100-1000 kertaisen annoksen hiukkasia muutamassa sekunnissa keuhkoihisi. Ja leviää se maantiestäkin ylös myöhemminkin...


Se mitä noita on työkseen tullut pakkoregeneroitua tehtaan ohjelmilla, niin se putken päästä tuleva nokimäärä on lapiotavaraa, ei mitään kahvikupillista. Väitän ihan rohkeasti että jos auto työntää sitä diesel-nokea koko ajan pihalle, sitä päätyy huomattavasti vähemmän hengitykseen kuin sillä että se lykkää ämpärillisen nuohousjätettä kerralla putken päästä ulos. Ihan mutu-pohjalta, mutta kuitenkin.


Mikä se aiheen vikakoodi on? Herjaako vaan paine-erosta ennen ja jälkeen suodattimen? Ei se antureiden kuolema näissä laitteissa ole yhtään mahdotonta, nokeentuvat umpeen. Se selviää sitten anturin ajossa antamaa dataa seuraamalla että onko se anturi kuollut, vai onko siellä eloa.

Alppu

#20
Otetaampa vielä uudestaan:

LainaaOlenko ihan väärässä, mutta ei sillä C-luokituksella ole niin käytännön väliä loukun suhteen jos öljyä ei kulu,
sillon ei öljystä myöskään kulkeudu niitä epäpuhtauksia sinne hiukkaskiihdyttimeen?

Pahoitteluni mahdollisesti epäselvästä kirjoituksestani... tarkoitan tietenkin että joku C -luokituksista täyttyy.

LainaaThe abbreviation SAPS stands for "sulphated ash, phosphorus and sulphur". A low-SAPS motor oil is therefore an oil with a low proportion of sulphate ash, phosphorus and sulphur. These oils are also designated "low-ash" due to their low tendency to ash formation.

LainaaThe trend is inevitably heading toward increasing use of low-ash, low-SAPS oils. This is also reflected in the specifications of the Association des Constructeurs Européens d'Automobiles (ACEA) and the specific oils approved by vehicle manufacturers. ACEA E6 motor oils for utility vehicles are allowed to have a maximum ash content of 1.0%.
Since 2004, ACEA C1 to C4 also take this into account for passenger cars.

Lainaakyselin tätä tuolla qashqai.freeforums.orgista eikä sieltä tullut palautetta,  Elikkä kyse ois -09 qashqai+2 M9R mallista.

Lainaa
Paikallisesta varaosa liikkeestä möivät king longlife xl 5w-30 low saps öljyä rekkaria näyttämällä.

Lainaalöysin tuon ölypöntön niin lukee ACEA A3/B4, C2, C3-10 eli ei ole C4????

----------------------------------------------

LainaaNissan Learning Academy, Nissan Australia. July 2008. T31 NISSAN X-TRAIL DIESEL (M9R)
Lainaa©2008 Nissan Motor Company (Australia) Pty.
LainaaEnsure that ONLY a 5W 30 ACEA C3 Low Ash - Full Synthetic engine oil is used in this engine.

Eli aloittajalla on ihan oikeat öljyt moottorissa. :)

LainaaJa onhan sulla oikeat öljyt? Eli ACEA-C4 joka ei ole markettien halpakamaa...

Miksi käyttää sellaista öljyä, jota valmistaja ei suosittele?

LainaaDo NOT allow the engine to be overfilled. The Engine Oil Level must be EXACTLY ON THE FULL MARK.

Eli ylitäytöstä varoitellaan.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

cedricfan

#21
Nissanin omat voiteluainesuositukset 2013 ja kuvakaappaus suosituksen mukaisen Nissan-moottoriöljyn spekseistä:







MOT.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

isäntä84

juu ohje kirjassa lukee että m9r moottori dpf:llä: käytä ainoastaan 5w30 low saps. eli periaatteessa on oikeat öljyt sisällä. mutta käyn nyt ostamassa acea c4 luokituksen öljyä siihen ja uuden suodattimen. ei sitä liian korkialta tipu jos ei mitään parannusta ei tule.  :-/

Alppu


Lieköhän vahinko ns. jo tapahtunut, ei auta öljynvaihto.. Nämähän lienee niin hienoja laitteita, että niitä paineantureidenkin lukemia voisi seurata jollain sopivalla ohjelmalla reaaliaikaisesti tms.?

Paljonko ajettu ja millasella käytöllä ollut?


"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

isäntä84

Lainaa
Lieköhän vahinko ns. jo tapahtunut, ei auta öljynvaihto.. Nämähän lienee niin hienoja laitteita, että niitä paineantureidenkin lukemia voisi seurata jollain sopivalla ohjelmalla reaaliaikaisesti tms.?

Paljonko ajettu ja millasella käytöllä ollut?


n150tkm ajettu itellä ollut noin vuoden ja ajanut 30tkm seka ajua, kaupunkiin kumminkin 15km isoa tietä ja siinä kerkiää ajaa ihan kunnolla auton jo lämpimäksi. varmaankin tuossa ajo tyylissä paljon parantamisen varaa.... ainakin emäntä sanoi ajavansa aika isolla vaihteella hiljasta vauhtiakin...

isäntä84

käytin pakkopoltossa ja vikakoodit nollaamassa merkkiliikkeellä, kustanti vaivaset 80 euroo ja öljyt hommasin uudet. kyllä ne liikkeellä on sitä mieltä että tuolla luokituksella olevat öljyt mitä huoltokirjassa sanotaan riittää kyllä tähän vuosimalin/moottorin olevaan autoon sitä nelos luokan öljyä laittavat likkeessäkin uusimpin nissaneihin. taitaa vaan tuo ajotavat laitettava uusiksi.

cedricfan

#26
Ajotavat on isoin tekijä. Mutta aika hassua, että tuo liike tekee vastoin tehtaan ja maahantuojan ohjetta! Ja nämähän ei ole suinkaan ikuisia, eli ohjekirjan suositustakin voidaan muuttaa tai täsmentää. Tuo postaamani on 2013 ja tiettävästi tuorein yleiskatsaus tällä hetkellä.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV