Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

almera n16 1.5 vm02 savuttaa sinistä

Aloittaja toni28, marraskuu 17, 2014, 19:52:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

toni28

Eli ongelmana seuraavaa. Jostain syystä savuttaa sinistä oikein reippaasti. Tähän mennessä vaihdettu jakopää, venttiilivarrenkumit, uusi kannentiiviste, puristukset mitattu. Männänrenkaat pitäisi olla kunnossa. Päästöt todella hyvät tyhjäkäynnillä mutta kierroksilla pomppaa pieleen. Kone käy kuitenkin todella nätisti ja vedot tallella. Öljyä vie n.2l/100km. Venttiilit oli karstoittunut tosi paljon joka pytystä eli öljy menee oletettavasti joka pyttyyn. Missä vika? :o

Whee

#1
-

Flame

vaihdettu liian harvoin öljyjä ja öljyrenkaat jumissa tai loppu ja falskaa alakerrasta öljyt yläkertaan. Ootko kokeillut mitään engine flushia tai vastaavia? jos oikein haluaa kokeilla liottaa irti öljyrenkaita niin dieseliä tulppien rei'istä sisään ja oottele päivä -> poista ylimääränen diesel pytyistä, laske öljyt veke ja tarkasta ettei oo mäntien päällä mitään enää ja lykkää uudet öljyt koneeseen. uskalikko lykkää dieseliä öljyn sekaan ja käyttelee hetken vielä ennen vaihtoa, mutta se sitten omalla vastuulla. Joka tapauksessa jotakuinkin ainut tapa saada jumiutuneet öljyrenkaat irti ilman mäntien irroitusta moottorista.

Vikakoodeilla vois löytyä jotain ongelmaa päästöjen osalta ehkä, mutta kun öljynkulutus on noin runsasta, niin se tulee kyllä suoraan alakerrasta. Voipi olla, että ei oo kuin yhen pytyn öljyrenkaat juntassa ja se voi jo ton verran kulutella.
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

Alppu

#3
Kun laittaa dieseliä/polttoöljyä saman verran joka männän päälle, niin voi seurata katoaako se jonkun päältä nopeammin kuin toisen.

Omalla vastuulla voi laittaa öljyn sekaan puoli litraa polttoöljyä ennen öljynvaihtoa ja käytellä vaikka puolisen tuntia hieman korotetulla tyhjäkäynnillä, ajaa ei saa. Ja ei varmaan kannata paljoa ylitää tikun max. rajaa.

On myös ihan tarkoitukseen myytäviä engine flusheja.

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

toni28

Ajettu tasan 200tkm ja huoltohistoria hyvä. Koitin samalla kun kansi oli poissa kaataa dieseliä sylintereihin ja ainoastaan yhdestä hävisi noin 0.5d 12 tunnin aikana. Sen pitäisi olla vielä normaalia.

toni28

Niin ja kone ei huohota normaalia enempää öljytikun putkesta tai venttiilikopasta. Mystinen laite.. >:(

Alppu

#6
Mitä öljyä koneessa käytetty, kuinka usein vaihdettu?

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

toni28

Käytetyistä öljyistä ei tietoa. Voin katsoa huoltokirjasta huomenna. Itse laitoin teboil diamond 10w-40 ja ne hävisi äkkiä.

Ostin auton kaveriltani joka puolestaan osti tämän liikkeestä "ohjurinkumi vikaisena". Alkuunsa kun kaveri tällä ajoi niin savutusta ei ollutkaan muuta kuin kylmäkäynnistyksessä ja hän vaihdatutti korjaamolla kumit jonka jälkeen toimi 2 päivää ilman savutusta. Sitten oli kiihdytyksessä alkanut rykimään ja savuttamaan kunnolla ja moottorin vikavalo syttyi.
Hinautti sitten takasin korjaamolle ja siellä kuulemma tyhjennettiin ensimmäinen katalysaattori ja sillä parani käynti ja vikavalo sammui. Savutus ikävä kyllä jäi.

Alppu

#8
Teboil Diamond on 5W-40 öljyä, mutta hyvälaatuista kuitenkin. Yhtäkkinen savuttaminen voisi kieliä jostain männänrenkaan/öljyrenkaan katkeamisesta?? Vai menisikö kerrasta jumiin?
Tai ohjurin kumin irtoamisesta?
Tai kansipahviviasta?
Tulpista voisi erottaa, jos ongelma koskisi vain tiettyä/tiettyjä sylintereitä?
Sisäpesu voi auttaa tai sitten ei.

Arvailuja, arvailuja.. :)

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

toni28

Ohjurinkumit uudet, ja juuri tarkistettu että kunnolla paikallaan. Samalla kansi käytetty pois ja uusi kannentiiviste. Jokaisessa pytyssä oli kunnolla karstaa venttiileissä joten en usko että vika olisi vain yhdessä pytyssä. Ja kaikki tulpat oli samalla lailla karstassa.

Alppu

Onko QG-moottoreissa kaksi lambdaa, yksi ennen esikattia ja toinen katin (kumman) jälkeen (missä?) ?

Google ei nyt oikein auttanut.

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

toni28

Sen verran vielä mainitsemisen arvoista, että imusarjassa oli kauttaaltaan vahva öljypaska kerros sisällä. Imusarja nyt pesty ja huohotin putket ollut auki kansiremontin jälkeen varmistuksena ettei pääse puhaltamaan öljyä imusarjaan. Sitä en tiedä että mistä öljy oli päässyt sinne kun ei huohota mutta eipä se parantunutkaan..

toni28

LainaaOnko QG-moottoreissa kaksi lambdaa, yksi ennen esikattia ja toinen katin (kumman) jälkeen (missä?) ?

Google ei nyt oikein auttanut.


Itse en ole löytänyt kuin yhden lambdan. Eikä lambda kyllä selittäisi öljynsyöntiä. :P

Alppu

#13
Kyllä se varmaan sitten kuitenkin huohottaa, renkaissa vikaa... ei jää paljoa muita vaihtoehtoja?

-e-

Eiku huohottimet ollut irti imusarjasta, jonne kuitenkin kerääntyy öljyä, vai keräänty sitä ennen?

Kuitenkin veikataan edelleen renkaita, kunnes uutta ilmenee. :)



"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

toni28

Sitä on nyt vajaa viikon aikana 3 eri korjaamoakin katsonut ja kaikki sanonut ettei huohota. Ja jokainen sanonut että huohottaisi jos männässä tai renkaissa olisi vikaa. Ja savun määrä niin iso ettei kuulemma yksi mäntä saisi aikaiseksi.

toni28

Nyt en ole katsonut kerääkö öljyä imusarjaan. Ei luulisi kun mistään ei voi päästä.

Samalla kun kantta irroitin niin huomasin että imusarja oli öljyssä. Ja nyt kansirempan jälkeen ajettu n.200km ja savutus jatkuu vaikkei huohottimet ole kiinni.

Alppu

Lainaa
LainaaOnko QG-moottoreissa kaksi lambdaa, yksi ennen esikattia ja toinen katin (kumman) jälkeen (missä?) ?

Google ei nyt oikein auttanut.


Itse en ole löytänyt kuin yhden lambdan. Eikä lambda kyllä selittäisi öljynsyöntiä. :P

Juu, muuten vaan mietin noita lambdoja.

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Whee

#17
-

micramies

#18
Lieneekö autossa jonkinlainen PCV venttiili joka kerää huohotuskaasut takaisin imusarjaan? Jospa sellainen on hajonnut ja jotenkin imaisee sitten öljyä imusarjaan vaikka varsinainen moottorin huohotus ei olisikaan normaalia suurempaa.
https://www.youtube.com/watch?v=1Z4yek9oTfE

Itse ennenkuin katsoin tuon Scotty Kilmerin videon niin luulin että se PCV venttiilin on siinä venttiilikopassa mutta se varsinainen venttiili taitaakin sijaita siellä letkun toisessa päässä?
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

Jylppy

#19
LainaaItse ennenkuin katsoin tuon Scotty Kilmerin videon niin luulin että se PCV venttiilin on siinä venttiilikopassa mutta se varsinainen venttiili taitaakin sijaita siellä letkun toisessa päässä?

Kyllä se on Almerassa siinä venttiilikopassa, tuossa Hondassa se näyttää olevan jossain muualla. Miksi edes hakea referenssiä tuollaisista videoista, kun kyseessä on kuitenkin ihan eri auto? Tosin tuon "ohjeen" olisin ymmärtänyt eräältä toiselta foorumilaiselta, ei olis ensimmäinen kerta sitä lajia..

http://nissan4u.com/parts/almera_uk_make/el_n16e/2002_5/type_21/engine_mechanical/crankcase_ventilation/illustration_1/

L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Whee

#20
-

Whee

#21
-

Alppu

#22
Juu, vaan noinko puhdistuu?

Onko tuo yksisuuntainen venttiili?

Jos on, niin miksi? Moottoriinhan tulee jatkuvasti ohipuhalluksen seurauksena ylipainetta, joten miksi siihen tarvitaan venttiiliä,

miksei vaan lasketa ylipainetta pois?

Voiko venttiili olla myös kulunut, onko sellaista näissä moottoreissa ilmennyt?

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

toni28

Ei ole venttiilistä tai mistään huohotuksesta johtuvasta aiheutuva vika. Molemmat letkut mitkä lähtee imusarjasta on auki, eli huohottaa suoraan konehuoneeseen.

micramies

#24
Niin, eikö sitä voi heittää mahdollisia vikakohteita mitä ei vielä ollut tullut esille, "thinking out of the box"?

Scottykin puhuu yleisluontoisesti pcv venttiilistä tuolla videolla, esimerkkiautoksi nyt sattui vaan Honda mutta kyseisen palikan toiminnan tarkoitus lienee sama riippumatta automerkistä. Jos venttiili tukkeutuu niin paine varmaan työntää öljyt ulos tiivisteistä mutta jospa venttiili jumittuukin auki?

Mutta tarkemmin katsoen tämäkään ei varmaan ole syynä kun ilmeisesti on ajettu huohotinletkut irrallisena ja silti savuttaa tai sitten imusarjassa on vielä vanhaa öljyä joka savuttaa. Väheneekö savutus jos ajat pidempään tai väheneekö öljynkulutus?

Mistä muualta öljyä voisi päätyä imusarjaan kuin pcv venttiilin / huohotinletkujen kautta?
Imuventtiilien kautta ehkä mutta ilmeisesti nekään ei vuoda kun puristukset kai oli hyvät.

Tuossa Almeran osakuvassahan oli pvc venttiilin letkun lisäksi toinenkin letku, minne se menee?
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

Alppu

#25
LainaaEi ole venttiilistä tai mistään huohotuksesta johtuvasta aiheutuva vika. Molemmat letkut mitkä lähtee imusarjasta on auki, eli huohottaa suoraan konehuoneeseen.

Mutta toimiiko tuo venttiili, toimiiko tuuletus oikein jos letkut ovat irti?

-e-

Ahaa, jotkut noista venttiileistä toimivat jousella ja virtausta ohjataan alipaineella...

-e-

Onkohan tuo "toinen" putki, "breather tube" ns. suora putki ?

-e-

LainaaIt is critical that the parts of the PCV system be kept clean and open, otherwise air flow will be insufficient. A plugged or malfunctioning PCV system will eventually damage an engine. PCV problems are primarily due to neglect or poor maintenance, typically engine oil change intervals that are inadequate for the engine's driving conditions. A poorly maintained engine's PCV system will eventually become contaminated with oil sludge, causing serious problems. If the engine's lubricating oil is changed with adequate frequency, the PCV system will remain clear practically for the life of the engine. However, since the valve is operating continuously as one operates the vehicle, it will fail over time. Typical maintenance schedules for gasoline engines include PCV valve replacement whenever the air filter or spark plugs are replaced. The long life of the valve despite the harsh operating environment is due to the trace amount of oil droplets suspended in the air that flows through the valve that keep it lubricated.

- Wikipedia. :)



"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

toni28

Venttiili on toimiva. Puristukset hyvät. Pitäisi toimia täysin vaikka letkut auki. Imusarja pesty ja silti savuttaa yhtälailla. Eikä ole vanhjoja öljyjä mitkä palaa putkessa.

Loppu mielenkiinto ja ostin uuden moottorin.  >:(

Datsuuna


Vanhassa vara parempi eli vanhakoppasen N15 Almeran koneissa ei ole juuri öljynsyöntiongelmia ollut tai en ole ainakaan kuullut olevan. Esim. velipojalla ajossa nyt yli 300 tkm ajettu 1.4L peruskoneella oleva Allu joka ei kuluta yhtään öljyä sisäisesti eikä ulkoisesti.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Whee

#28
-

Whee

#29
-