Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Hihnan vaihto n16 Almeraan

Aloittaja PeteAlmera, lokakuu 14, 2014, 22:04:59

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PeteAlmera

Hei!

Kyllästyin maksamaan kiskurihintoja huoltoon ja päätin vaihtaa apulaite hihnat itse Almeraan.

- Hihnat kaupasta
- Auto kunnon tunkeille kun sinne joutuu menemään alle
- Itse laitoin varoiksi kahdelle tunkille kun ei haluu jäädä alle + Laitoin vielä halot joka pyörän alle jottei liiku
- Apukuskin eturengas irti
- Sisälokasuojan muovit irti 2x 10mm pultti ja loput niitä kiinnikkeitä joista kammetaan ensin keskitappi ulos ja sitten koko kiinnike (menee helposti rikki jos liikaa voimaa)
- Ulommaisen hihnan ulos saamiseksi ohjaustehostimen imusarjan vasemmalta puolelta säätöpultti auki ja siinä kiinni oleva mutteri auki jotta pääsee liikkumaan hahlossa
- Auton alle ja öljypohjan takaa löytyvä ohajustehostimen ala mutteri auki - olikohan 16mm
- Uloin hihna saa jo näillä ulos
- Sisin hihna lähtee kun löysää ensin kiristitappia olikohan 8mm
- Tappi löytyy laturin ja ilmastointikoneen välimaastosta jäähdyttimen puolelta
- Lisäksi avaa  kiristinrullan kaksi 13mm pulttia auki jotta saat kammettua hihnat ulos
- Itse jätin pultit huulille ja en ottanut irti

- Sit vaan ensin uusi leveempi hihna sisään ja kiristinrullaa takasin paikalleen ja tappi kiinni
- Kireys on ohjeiden mukaan 5mm liike hihnassa
- Liian kireelle ei kannata vetää ettei laakerit mee
- Kapeempi hihna sit kiinni ja ensin se kiristinjuttu ohjaustehostimen päältä takasin suht samoille paikoille
- Viimetteeks ohjaustehostimen ala-pultti takas kiinni

- Ennen muovien laittoa otin vaihteen vapaalle ja laitoin käytiin ja katoin että kaikki pyöri
- Muovit kiinni ja rengas paikalleen

Ihan kaikkien ei kannata lähtee tekeen vaan viedä auto huoltoon mutta jos osaa ja tekee hyvin hommansa niin näidenkin kanssa pärjää. Toki joskus joku on todennut että halvemmaksi tulee huollossa mutta jos tykkää näiden kanssa punnertaa  :)

Kannattaa varoo sit kaikkia ilmastointilaitteen letkuja ja muita etteivät mee rikki jos on liian ronskit otteet. Voimaa joutuu käyttämään ja kannattaa katsoa että räikän hylsyt on oikean kokoisia. Liian isolla nulvaa kannat.

Ohjeet ja vinkit sit käyttöön omalla vastuulla, kerroin tässä lähinnä miten mulla homma meni. Jokainen arvioi itse omat kykynsä.

Esimmäinen auto meni 3-4h, toinen jo alle kahden kun oli homma katseltuna. Pihassa kun on 2x Almera  :)

T. Pete


lotniekka

Piti ihan rekisteröityä kiittääkseen hyvistä ohjeista! Hihnojen vaihto tuli ajankohtaiseksi; kitinöitä oli kuunneltu jo tarpeeksi kauan, kiristyksestä ei apuja ja ulompi hihna alkoi rispaantua. Oletin, että homman olisi saanut hoidettua ihan pelkästään yläkautta. Ja niinhän se periaatteessa menisikin, jos kiristinrulla ja ohjaustehostin vain liikkuisivat oletetusti säätöjä löysäämällä. Mutta kun ei liikahtanut kohtuullisella väkivallallakaan. Onneksi tuli googletettua nämä vinkit ennen työhön ryhtymistä, jouduin minäkin nuo samat vaiheet tekemään ja sisälokarin muovit irrottamaan.

Eli ulomman hihnan vaihdossa kiristyssäätöjen löysäyksen lisäksi piti löysätä myös ohjaustehostimen alapuolista pulttia, jotta ohjaustehostimen sai liikahtamaan hihnan löysyttämistä varten. Sisemmän hihnan kiristinrulla pysyi täysin jumissa paikoillaan, vaikka kiristintangon löysäsikin. Piti ottaa kiristinrulla kokonaan irti ja herkistellä säätömekanismia ruuvipenkissä vasaran kanssa ennen kuin suostui liikkumaan...

Lisähuomiot hyviin ohjeisiin:
- Ohjaustehostimen yläpuoliset pultit 12mm kannalla, alapuolella tosiaankin 16mm
- Sisemmän hihnan kiristystankoon käy juurikin se 8mm hylsy
- Sisälokasuojan muovinipsuja irroittaessa kannattaa keskinastaa kammeta samanaikaisesti kahdelta vastakkaiselta puolelta (pienillä ruuvareilla), lähtevät kyllä rikkoutumatta irti
- Ei mitään käsitystä mihin kaikkiin malleihin/moottoreihin tämä ohje pätee, mutta omaan N16 malliin ainakin, 1.5 bensa, 2006

Rulettaja

#2
Hyvät ohjeet! Lisäisin vielä pari vinkkiä
-Ainakaan 1.5i -04 ei välttämättä tarvitse irroittaa alamuovia ohjaustehostimen alamutterin löysäämiseksi, sai löysättyä yläpuolelta lenkillä ja räikällä
-Leveämmän hihnan kiristinpyörä kannattaa löysätä keskellä olevasta mutterista 17mm ennen 8mm kiristintangon löysäämistä, jolloin ei tarvii löysätä niitä kiristimen rungon pultteja.(jos kiristin toimii)
-Alapuolen muovin irroitus helpottaa hommaa, mutta työ on yläkautta ainakin omassa tehtävissä, vaikka ilmastoinnin putket häiritsevät pahasti.

mies51

Minullekin tuli hihnojen vaihto ajankohtaiseksi N16 1.5 v.2003 ja 280000km alkoi jo hihnat rispaantua ja luistaa. Tein kuten rulettaja eli yläkautta ilman suojien irroitusta. Ahdasta vähän on suomalaisnyrkeille. Ohjaustehostimen ala- ja pultti aukeavat lenkki/kiintoavaimella samoin kuin laturihihnan kiristinrullan 17mm keskipultti.
Avaa molempien hihnojen kiristintangot, muttei irti asti.
Pane iso meisseli tai kiila taakse, ettei kiristinrullan runkokappale pakene, kun oot oottanut keskipultin irti. Älä hukkaa prikkoja ja mutteria, kun otat kiristinrulla-osat järjestyksessä pois.
Ensin leveämpi hihna muille rullille, sitten kiristinrulla paikoilleen ja aluslevyt ja keskipultti. Kiristä 8mm hylsyllä hihna ja kiristä 17mm keskipultti.
Ohjaustehostinhihna menee paikalleen, kun kiristintanko on löysimmässä päässä. Kumiletkut pitävät kuin jousi, joten pitää kääntää ohjaustehostinta käsin, niin saa hihnan paikalleen. Sitten hihnan kiristys ja ohjaustehostimen ylä- ja alapultti kiinni.