Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Almera -03 N16 1,5 jakoketjun kiristin

Aloittaja Kaivoeläin, syyskuu 17, 2014, 12:28:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kaivoeläin

Hei vaan kaikki!

Elikkä muutama viikko sitten alkoi almera herjaamaan nokka-akselin asentotunnistin vikaa (auto sammuili, nyki ja tehot hävis). Vaihdoin tunnistimen ja vika jatkui edelleen.

Nettiä selatessa törmäsin aiheeseen että jakoketju on mahd. venynyt ja kiristimen mäntä ulkona. (Löysin siis täältä noita viestiketjuja googlaamalla mutta nytkun kirjauduin sisään niin hakukenttä ei löydä mitään niin jouduin alottamaan uuden viestin)

Avasin konetta kunnes kiristimen löysin ja ulkona mäntä on noin 10-11mm. Pitäisi kuulemma olla vaan 9mm.

Eli tässä päälimmäisin kysymys mikä mieleen tulee:
Riittääkö että vaihtaa pelkän kiristimen uuteen vai olisko hyvä vaihtaa ketjukin?
Ja miten tuosta ketjusta tunnistaa että on päässyt venymään vaihtokuntoon? Ketju ei tosiaan pidä ainakaan minkäänlaista raklatusta tai epämääräisiä ääniä auton ollessa käynnissä.

Tero-75

Ketjun venymisen tunnistaa juurikin tuosta että kiristimen mäntä pääsee tulemaan ulos yli ohjearvon. Eli sekä ketju että kiristin vaihtoon.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Kaivoeläin

Selvä homma ja ei muutakun autotalliin! :) Vielä sen verran kysyisin että käykö tämä setti minkä löysin motonetistä:

25-6350
Jakoketjusarja Nissan QG15DE/QG18DE
Sopivuudet:
- 1,5-16V 72kW QG15DE-moott. 03-> muuttuvalla venttilinajoituksella Jakoketjusarja (sis. ketjun, kiristimen, ohjaimet, ketjupyörät (myös VVT-pyörä) ja tiivisteet)

Myllynä tossa allussa on tuo QG15DE 72kW

mortimer

Itse koittaisin ensin maaliitosten läpikäyntiä ja kammen anturin vaihtoa. Omassa primerassa oli mäntä n. 10mm ulkona ja ketju ei ollut uuteen nähden venynyt, ainakaan selvästi. Myös kaikki laahaimet olivat kunnoltaan hyviä.

Omaan autoon hankein uudet anturit kammelle ja nokalle, pitäisi vaihtaa ensiviikolla ja katsoa poistuuko P0011.

Oman auton topikki:
http://www.ncf.fi/forum/YaBB.cgi?num=1408660660
i3s
P12
D22
Zafira
E-type V12

Kaivoeläin

Nappasin tuon kammen tunnistimen irti ja soitin varaosaliikkeeseen. Perjantai aamuks pitäs osan tulla. Taidan laittaa koneen purkamisen siihen asti jäihin kunnes uusi osa tulee. :)

mortimer

LainaaNappasin tuon kammen tunnistimen irti ja soitin varaosaliikkeeseen. Perjantai aamuks pitäs osan tulla. Taidan laittaa koneen purkamisen siihen asti jäihin kunnes uusi osa tulee. :)
Paljon vähemmällä vaivalla pääsee jos vika ei olekkaan mekaaninen. Anturi ei montaa kymppiä ole, ja saa ainakin sen osalta vian suljetua pois vaikkei siinä lopulta vikaa olisikaan.
Omaan 1.8-koneeseen laitettiin juurikin tuo sama motonetin kauppaama FAI:n sarja.
i3s
P12
D22
Zafira
E-type V12

mies51

Eikö voi ottaa etupuolista laahainta irti, taivuttaa sitä tai porata kiinnitysreikiä isommaksi sitten panna etulaahainta takaisin kiinni sellaiseen asentoon, että jos kiristinmäntä oli tullut ulos 14mm , niin nyt ketju kireällä on vain 7mm ulkona? Kulmavirhehän tulee siitä, että ketju venyy koko pituudelta, mutta kiristin on takapuolella ( aina ketjun/hihnan löysällä puolella) ja pakonokka-akselipyörän ja kampiakselipyörän väli ikäänkuin muuttuu. Siis sekä pako että imunokka-akseli jäävät jälkeen kampiakselista.
Ideani toteuttamisen jäkeenhän nokka-akselit ovat SUUNNILLEEN alkuperäisessä kulmassa kampiakselin kulmaan nähden. (SUUNNILLEEN = Pienenpieni ero imu- ja pakonokka-akselien välillä = vaakasuora ketjupätkä / kokoketjun pituus x kokoketjun venymä.
Tämän toteuttamisen jälkeen voisi ajaa taas 200000km, ellei ketju katkea. Eikä se levykimppuketju hevillä katkea, jos huollat auton. Et päästä moottorin sytytystä niin nykiväksi, että se katkaisee ketjun. Yksi syy ketjun venymiseen on varmasti ollut, moottori nykii, siis kampiakseli nykii ketjua ja nokka-akseleilla on massahitautta, ketju löysällä ja nykäisee.

140ypower

#7
Tai jos kumminkin hakee motonetistä oikean sarjan, asentaa ja ajaa luotettavasti ja oikeilla ajoituksilla?
Datsun b110
Datsun b210
Datsun b310 eko -80
Datsun 521 j13 -69 x3
Datsun 520 L18
Datsun 510 x3
Datsun 910 SSS ht

p12nissanisti

Juuri tuossa joulukuussa kyselin täällä noita ketjuhommeleita P12 Primeraan QG16DE. Sama sarja käy myös QG15DE ja QG18DE moottoreihin.. Motonetin sarjassa tulee myös VVT-i pyörä. No nyt on motonetin ketju ollu paikoillaan n.1kk ja kilsoja tullut vain n.1tonni mutta kyllä ainakin Primera korjautui jakopään laitolla ja eikö tuolla ajane taas toiset 300tkm... Kyllä tuo 11mm kiristimessä rupeaa olemaan jo "aika hiilillä", meillä oli jo n.15mm ulkona.
Primera -04, Maxima -03,Ex P12 tekna traveller -05, Ex 2xP10 -91, Ex P11 -99 Ex Cherry -85 ja useampi muu... Niin ja Ex. jäärata finn :)Maxima -01 3.0 ja Maxima -05 3.0autom. Niin ja X-Trail -05

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: mies51 - helmikuu 26, 2016, 22:24:20
Eikö voi ottaa etupuolista laahainta irti, taivuttaa sitä tai porata kiinnitysreikiä isommaksi sitten panna etulaahainta takaisin kiinni sellaiseen asentoon, että jos kiristinmäntä oli tullut ulos 14mm , niin nyt ketju kireällä on vain 7mm ulkona? Kulmavirhehän tulee siitä, että ketju venyy koko pituudelta, mutta kiristin on takapuolella ( aina ketjun/hihnan löysällä puolella) ja pakonokka-akselipyörän ja kampiakselipyörän väli ikäänkuin muuttuu. Siis sekä pako että imunokka-akseli jäävät jälkeen kampiakselista.
Ideani toteuttamisen jäkeenhän nokka-akselit ovat SUUNNILLEEN alkuperäisessä kulmassa kampiakselin kulmaan nähden. (SUUNNILLEEN = Pienenpieni ero imu- ja pakonokka-akselien välillä = vaakasuora ketjupätkä / kokoketjun pituus x kokoketjun venymä.
Tämän toteuttamisen jälkeen voisi ajaa taas 200000km, ellei ketju katkea. Eikä se levykimppuketju hevillä katkea, jos huollat auton. Et päästä moottorin sytytystä niin nykiväksi, että se katkaisee ketjun. Yksi syy ketjun venymiseen on varmasti ollut, moottori nykii, siis kampiakseli nykii ketjua ja nokka-akseleilla on massahitautta, ketju löysällä ja nykäisee.

Jos viitsisit vielä valaista hieman tätä asiaa, että miten helvatassa olet päätynyt siihen lopputulemaan että kampiakseli pääsee nykimään ketjua joka pyörii yhtenä massana kun se on kiristettynä oikein?
Nokka-akseleilla on massahitautta, se on oikein, mutta ymmrrätkö mitä massahitaus on? Nokilla on myös kitkaa joka pyrkii hidastamaan niitä.
Jos nyt ymmärsin oikein tuon höpöhöpö juttusi, niin sytkäkatkokset pysäyttää nokka-akselit ja sitten kampiakseli nykäisee ketjua. Selvä.
Joskus kannattaa olla vaan hiljaa.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Jonttula

Näistä lukenut jo monesta paikasta ja ilmeisesti kun käyntiongelmat alkaa on vika lähes poikkeuksetta ketjussa. Onko tuo kuinka paha prokkis vaihtaa? Riittääkö pelkkä ketjun ja kiristäjän vaihto. Mietin jos onnistuu venttiilikopan kautta vanhan ketjun perässä vetää uusi paikalleen? Ei olisi pahemmin purkamista. Onko tähän projektiin videoita/kuvia kukaan löytänyt?

Jylppy

Lainaus käyttäjältä: Jonttula - helmikuu 27, 2016, 18:47:40
Riittääkö pelkkä ketjun ja kiristäjän vaihto.

Ei kyllä kannata vaihtaa pelkkää ketjua. Sen verran vanha ketju on rattaita jo päässyt kuluttamaan, että uusi ketju venähtää kyllä melko nopsaan ja kuluttaa rattaita entistä enemmän.


Lainaus käyttäjältä: Jonttula - helmikuu 27, 2016, 18:47:40
Mietin jos onnistuu venttiilikopan kautta vanhan ketjun perässä vetää uusi paikalleen? Ei olisi pahemmin purkamista.

Muuten ehkä, mutta ketju on yhtenäinen - eli siinä ei ole kohtaa mistä sen sais poikki.


L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

p12nissanisti

Juu ei onnistu vaihtaminen liittämällä.
Primera -04, Maxima -03,Ex P12 tekna traveller -05, Ex 2xP10 -91, Ex P11 -99 Ex Cherry -85 ja useampi muu... Niin ja Ex. jäärata finn :)Maxima -01 3.0 ja Maxima -05 3.0autom. Niin ja X-Trail -05

mies51

Shamsa, ymmärrän massahitauden ja tunnen polttomoottorit, osaan myös laskea massahitauden.
En ole kirjoittanut, että sytytyskatkokset pysäyttää  nokka-akselit. Sytytyskatkokset aiheuttavat kampiakseliin pahaa nykimistä. Nokka-akseleilla on massahitautta ja pyrkivät pyörimään sen vuoksi vakionopeudella. Tämä aiheuttaa nykimistä ketjussa. Ketjun venymisen aiheuttaa nimenomaan nykiminen, ei tasainen veto. Kunnossakin olevassakin ketjussa on nykimistä, joka johtuu siitä, että pitää vääntää nokka-akselia venttiilin avausvaiheessa, sitten taas venttiilin sulkeminen pyrkii vääntämään nokka-akselia nopeammin kuin kampiakseli on sitä ketjun välityksellä vie. Näin ketju vuoroin kiristyy ja löystyy. Kiristinhän ei voi vetää ketjua äärettömän kireälle, koska ketju koostuu lenkeistä ja ympärysmitta ketjupyörien ympäri muuttuu.
Miksi ketjuongelmat tulivat, kun siirryttiin neljään venttiiliin per sylinteri ja imu- ja pakonokka-akseliin. Kun yksi nokka-akseli avasi neljän sylinterin imu- ja pakoventtiileitä, nokka-akselin kiertäminen oli melko tasaista, lähinnä kitkan voittamista. Ketjun etupuoli oli lähes aina kireällä ja kiristin vain painoi löysät pois takapuolelta. Ketju ei nykinyt.  Nyt kumpikin nokka-akseli nykii ja ketjut venyy, hihnat katkee. Joissakin autoissa on lähdetty korjaamaan tilanne yhden nokka-akselin tasolle siten, että ketju/hihna on vain pako-nokka-akselin ja kampiakselin välillä. Pako- ja imunokka-akselin välillä on hammaspyörät tai lyhyt ketju. Mitä pitempi ketju on, sitä rasittavampaa on nykiminen, vaikka ketjun heilumista ja keskipakovoimaa ehkäistään ohjaimilla.
Miksi volkkareita vaivaa sekä DSG että ketjujen venyminen/katkeaminen: On menty ralliautoista peräisin olevaan DSG tekniikkaan, jossa vaihde pitää saada vaihtumaan äärettömän nopeasti. Tästä aiheutuu nykäisyä. Vaihteiston aiheuttama nykäisy nykäisee kampiakselia. Kampiakseli kestää, vaikka nykäsy vääntää sitä ja kampiakselilla on massahitautta. Sama nykäisy nykäisee ketjua, kun myös nokka-akseleilla on massahitautta.


mies51

Jonttula:"Mietin jos onnistuu venttiilikopan kautta vanhan ketjun perässä vetää uusi paikalleen?"
Ladalle tehtiin aikanaan tuota, kun siinä oli mahdollisuus katkaista ketju. Kuitenkaan ei kannata vaihtaa vain ketjua, sillä ketju ja ketjupyörän kuluvat samalla lailla. Mietipä ketjua ikäänkuin se olisi venyvä nauha ja siinä lenkit. Venynyt ketju ei enää osuisi uuden ketjupyörän loviin oikein ja päinvastoin. Näin venynyt ketju on syönyt ketjupyörän itsensä kaltaiseksi. Kun näihin kuluneisiin pyöriin vaihtaa ketjun, uusi ketju venyy nopeasti taas vanhaksi.
Siksi sekä ketju että kaikki pyörät on vaihdettava samalla. Vain kiristimen ja laahaimet voi vaihtaa erikseen, mutta ne eivät korjaa venynyttä ketjua. Siis koko sarja kerralla, kun hommaan ryhtyy.

kurttu

Mjooh. Ihan asiaahan tuo on että nokkien toiminta aiheuttaa ketjuun nykivän kuormituksen. Mutta että sytytyskatkokset ja vaihteiden vaihtaminen nopeasti, empä tiedä..  Eniten sen kampiakselin nopeutta nykäyksenomaisesti muuttaa itse sylinterien palotapahtumat ja sitä varten insinööri laittoi kampiakseliin vauhtipyörän.

Perimmäinen syy nissanin jakoketjun venymiseen ja katkeamiseen on alimitoitus tai väärä materiaalivalinta. Itselläkin ketju on vaihtokunnossa QG18DE koneessa 275tkm kohdalla, mutta ainakin tässä tapauksessa mitoitus on melko lähellä riittävää. Nissanin insinöörit eivät vaan ole tulleet ajatelleeksi, että jotkut hullut jossain pohjan perukoilla jaksaisivat ajaa näinkin pitkään halvalla ja epämukavalla peruskotterolla.

mies51

Tähän ei ole vastattu pitkään aikaan. Mutta aattelin kirjoittaa, kun haukuttiin niinkin pitkään kuin 300 tkm ajoa. Meillä ollut uudesta asti eli 20v 300000 km Almera N16 QG15DE koneella. Ei mitään heikkoa uuteen nähden. Eikä ole vaihdettu jakoketjua vaikka kiristin on varmaan 13mm ulkona. Eihän tällä ole muita puutteita noin 2015 vuosimallin autoihin nähden kuin luistonesto ja kuudes vaihde. Moottori ja pakojärjestelmä pysyvät karstoittumatta, jos ei vedätä pikkuvaihteella vaan käyttää joskus kunnolla kierroksia. Ja tekee huollot 15000 km välein hyvillä öljyillä ja suodattimilla.