Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

N13 mittarit sekoilee

Aloittaja beewee, elokuu 29, 2014, 20:54:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

beewee

N13 Sunny SLX -90 mittarit sekoilee. Bensamittari ja lämpömittari saattaa kesken ajon lakata näyttämästä totuutta. Bensamittari näyttää tankin olevan tyhjä ja lämpömittari koneen olevan kylmä. Sit ne taas alkavat pelittää..
- Kertooko tämä sen mittariston jännitteentasaajan menosta vai mistä vikaa voisi hakea?
- Vaikuttaako tuo tasaaja mittariston muiden mittareiden toimintaan? Bensavalo ei ole palanut ikinä...


AkiH

Jännitteentasaajahan se kummittelee noiden bensa- ja lämpömittareiden osalta. Bensavalo noissa saattaa kummitella muutenkin.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

matti43

Osan numero: 24866-50M01 ja löytyy kivijalka kaupasta.
Minullakin semmonen hyllyssä. 40 euroo.

Matti ruotsista.

js876

#3
Itselläkin kummiteli ja laitoin 8Voltin regulaattorin, 0,56eurolla:

http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?cPath=2075_11_1014_1824&products_id=3015

Kannattaa laittaa jäähdytys elementti ettei kuumene liikaa.

beewee

Menekö tuommoinen regu sinne suoraan?
Itse en ole ikinä tuonne mittariston taakse katsonut, enkä tiedä minkälainen mötikkä siellä on :o
- Onko tuo tasaaja ainoastaan bensa- ja lämpömittareille vaiko muillekin?
- voisiko joku selittää ytimekkäästi tuon tasaajan tarkoituksen noiden mittareiden toiminnan osalta. En ole sähköasentaja, mutta ilmeisesti jännite pitää tiputtaa sopivaksi nuille mittareille...?

js876

LainaaMenekö tuommoinen regu sinne suoraan?
Itse en ole ikinä tuonne mittariston taakse katsonut, enkä tiedä minkälainen mötikkä siellä on :o
- Onko tuo tasaaja ainoastaan bensa- ja lämpömittareille vaiko muillekin?
- voisiko joku selittää ytimekkäästi tuon tasaajan tarkoituksen noiden mittareiden toiminnan osalta. En ole sähköasentaja, mutta ilmeisesti jännite pitää tiputtaa sopivaksi nuille mittareille...?

Tavallinen jänniteregulaattori joka säätää 14,4V/12V>8 voltiksi. Pitäähän se jollain konstii liimata tai jollain(kun ei ole aluperäinen), mutta jos hankit alkuperäisen niin BOLT ON :).

8 VOLTTIA se tarvitsee että molemmat mittarit toimii.

beewee

Ihme ettei nuita mittareita ole suoraa 12 voltille tehty...
Käviskö sinne periaatteessa minkälainen tahansa regu, joka on kolminapainen ja säätää -> 8V?
Onko vaikeassa paikassa mittariston takana?

Miikka

8 volttia on kuulostanut hyvältä (reilusti alle 12 v niin onnistuu regulointi aina). Ja mittarit tarkemmat kun reguloitu käyttöjännite.
ison C:n ja pikku V:n [b]huoltopäälikkö[/b]
Nissan Patrol 160 T Super Roof
Datsun 100A*rojekti 1.4T*
Datsun 100A@140A
R20&K11

[u]Datmönkijä 150AY[/u]

matti43

Autossa jännite ei ole 12V, vaan vaihtelee 12 ja 14,3 voltin välillä ja se on
tämän vaihtelun takia siellä on jännitteen tasaaja. Muuten näyttäis mittarit
vähän mitä sattuu.

Matti ruotsista.

OH2KV

#9
Vanhasta regulaattorista saanee sen mittariston taakse työnnettävän liittimen irrotettua vaikka dremelillä. Kontakteihin tinailee uuden regun, sipaus piirasvaa ja pieni jäähylevy kiinni reguun.Kytkentäkin voi säkällä löytyä, vaikka onkin jonkun aikaa kun tuommoiseen jouduin koskemaan.

Edit: Joo tallessa oli..
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

beewee

Onko tuo kuva orig. tasaajasta?
Onko se regu helposti otettavissa kun mittariston saa pois? kummalla puolella se muuten on?

beewee

Lainaus käyttäjältä: js876 - elokuu 31, 2014, 16:57:47
Itselläkin kummiteli ja laitoin 8Voltin regulaattorin, 0,56eurolla:

http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?cPath=2075_11_1014_1824&products_id=3015

Kannattaa laittaa jäähdytys elementti ettei kuumene liikaa.
Millasen jäähylevyn kikkailit kiinni?

Avasin tuossa tuon mittariston. Oikea mötikkä löytyi. Kysysin jotta millaset lamput on nopeusmittarin numeroiden takana? En viittiny turhaa avata niitä paria ruuvia, jos siellä vaikka kiertää joku valonauha tms takana. Joku on varmaa sinne alle kattonu. Bensavalot ym onkin peruspolttimoja, mutta kiekka- ja nopeusmittarin takana ei näyttäny olevan.

Tuota vanhaa regua ei varmaa saa korjattua...?

Shamsa

Heitä se vanha roskikseen, ei sitä kannata edes yrittää korjata :D
Tuon regun vain ruuvaat kiinni johonkin pieneen alumiiniseen tai kupariseen jäähdytyssiiliin piitahnan kera.
Kestävyydestä ei anneta takeita, mulla hajos vuoden sisään 2 noita reguja ylikuumenemisen takia. Siellä mittariston takana kun tuo ilma ei oikein kierrä..
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - huhtikuu 27, 2016, 16:55:07
Heitä se vanha roskikseen, ei sitä kannata edes yrittää korjata :D
Tuon regun vain ruuvaat kiinni johonkin pieneen alumiiniseen tai kupariseen jäähdytyssiiliin piitahnan kera.
Kestävyydestä ei anneta takeita, mulla hajos vuoden sisään 2 noita reguja ylikuumenemisen takia. Siellä mittariston takana kun tuo ilma ei oikein kierrä..
Varsinainen palamisen syy lienee kuitenkin se, että mittaristo ottaa enemmän virtaa mitä regu kestää. Normaali regujen virrankestoa ei käytännössä voi parantaa ollenkaan vaikka miten parantelisit jäähdytystä.
Regulaattorin virran kestoa voi kyllä parantaa muilla keinoin. Vaatii muutaman komponentin kaverikseen.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

OH2KV

Lainaus käyttäjältä: datsunpower - huhtikuu 27, 2016, 17:57:07
Lainaus käyttäjältä: Shamsa - huhtikuu 27, 2016, 16:55:07
Heitä se vanha roskikseen, ei sitä kannata edes yrittää korjata :D
Tuon regun vain ruuvaat kiinni johonkin pieneen alumiiniseen tai kupariseen jäähdytyssiiliin piitahnan kera.
Kestävyydestä ei anneta takeita, mulla hajos vuoden sisään 2 noita reguja ylikuumenemisen takia. Siellä mittariston takana kun tuo ilma ei oikein kierrä..
Varsinainen palamisen syy lienee kuitenkin se, että mittaristo ottaa enemmän virtaa mitä regu kestää. Normaali regujen virrankestoa ei käytännössä voi parantaa ollenkaan vaikka miten parantelisit jäähdytystä.
Regulaattorin virran kestoa voi kyllä parantaa muilla keinoin. Vaatii muutaman komponentin kaverikseen.

Otat kannan erilleen huonoksi menneestä regulaattorista, tinaat 1,5A regun tilalle pienellä jäähdytysrivalla. Originaalissa on onneton peltikoppa ainoa jäähdytin, pikkusiili, joka mahtuu mittaristom taakse on jo paljon parempi. Ja saahan sinne vaikka 10A regunkin, sulaa 0,75 neliömillin johtimet ennemmiin....
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

beewee

Aloin kytkentäkaavion perusteella selvittään noita mittariston kytkentöjä. Tuottaa vaan tuskaa noiden merkintöjen tulkinta. Siitä jännitteentasaajasta kun on ollut puhetta niin kiinnostuin, että liittyykö se muidenkin mittareiden toimintaan. Tuon kaavion perusteella näyttäs että se olisi jotenkin kierroslukumittariin yhteydessä ??? Tai sitten en pääse kärryille, kun nuo viivat Yhdistää joka komponentin ja kaikissa "risteyksissä" on mustat Mollukat. TAI sitten tahkometrille tulee vain virta+maa+puolalta piuha eikä mitää tekemistä regun kans. Täsmää ainakin sen kans, että sillon kun tuo bensa ja lämpömittari alkoivat prakaamaan, niin tahkometri taisi toimia oikein. Pari teoriaa...
Jos joku on tutkinu alfamerin korjausopasta kaavioiden osalta niin vois vahvistaa, että nuo rasiat on ilmeisesti ne moninapaliittimet...

beewee

Joku fiksu vois kommentoida/vastata tuohon ed. viestiin, löysinkö vastauksen itse..?

Shamsa

Kiekkamittari ei kytkeydy regulaattoriin.
Omassa entisessä GA-koneisessa kun hajosi se orkkis regu niin kiekkamittari toimi vielä kun taas polttoaine ja lämpömittari ei.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

beewee

Miten tuo regun toiminta ois fiksuinta kokeilla? Yleismittarilla ei varmaa oikein onnista..
Ei oikein arvais suoraa akkuun kytkee ja mitata tuleeko 8V... Nousee pian savut jostai

beewee

Onko mahdollista, että regu menee oikkariin? Tarkootan, että jos laittaa valmiiks rikkinäisen regun paikallee, nii onko mahollista rikkoa mittarit näin? Kun ei tiedä, miten se on rikki. Sattuu löytyy purkuosana yks regu, jonka toiminnasta ei ole takeita..
Arveluttaa laittaa sitä, jos se on oikkarissa...
Jos joku viittii vinkata tyhmälle.

beewee

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - toukokuu 04, 2016, 11:51:53
Sormen kokoinen reikä?
Ei ole O vaan ennemmin läpivientikumi. Ei saa tarvikkeena.

Ei nyt taida tähän liittyä..

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: beewee - toukokuu 04, 2016, 10:05:54
Onko mahdollista, että regu menee oikkariin? Tarkootan, että jos laittaa valmiiks rikkinäisen regun paikallee, nii onko mahollista rikkoa mittarit näin? Kun ei tiedä, miten se on rikki. Sattuu löytyy purkuosana yks regu, jonka toiminnasta ei ole takeita..
Arveluttaa laittaa sitä, jos se on oikkarissa...
Jos joku viittii vinkata tyhmälle.

Rikkinäinenhän sulla on siinä paikallaankin ollut, en oo vielä kuullut että kenelläkään olisi mittarit hajonnu rikkinäisen regun takia.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

beewee

Kuulostaa iha fiksulta. Ja eipä tartte murehtia ennää, testasin sen toiminnan vanhalla mittaristolla, kun en muuta konstia keksiny. Piti vaan nähdä vähä enemmä vaivaa.

beewee

Lainaus käyttäjältä: js876 - elokuu 31, 2014, 16:57:47
Itselläkin kummiteli ja laitoin 8Voltin regulaattorin, 0,56eurolla:

http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?cPath=2075_11_1014_1824&products_id=3015

Kannattaa laittaa jäähdytys elementti ettei kuumene liikaa.

Vähän vanhaa keskustelua, mutta tähän saakka pärjännyt uudella käytetyllä regulla (purkuautosta), mutta nyt sekin alkaa veteleen viimeisiä. Tuolta Partco:sta tilaisin itselleni harrasteltavaa, mutta mietityttää kun noiden 78xx regujen sivulla ohjeistetaan, että tarvitsevat apukondensaattorit tulo- ja lähtöpuolelle. Käsittääkseni nuo regut olisivat "valmiita" komponentteja asennettavaksi tähän tarkoitukseen. En tiedä pohdinko liikaa, mutta on hyvä miettiä ennen kuin nousee savut. Tuo ohje meni vähän ohi ajatusten. En ole elektroniikka-asentaja, mutta siltäkin alalta olisi hyvä jotain tietää ja taitaa.

Shamsa

Hyvin toimii ilman konkkaakin.
Pieni jäähdytyssiili tosiaan sinne kaveriksi vain.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Deka

Itsekkin olen ottanut purkuautosta regulaattorin, ei tarvitse mittään tinata ja hyvin pelittää mittarit ;)
Datsun 1200 Finn -71
Datsun Sunny B310 120Y DL -81
Datsun Sunny B310 120Y GL -82
Datsun Sunny B310 150Y GL -82
Nissan Sunny N13 1.4L -89

beewee

Niin, eipä tuolla konkalla varmaa oo muuta virkaa ku estää mahdolliset jänniteviiveet yms. Hyvin kerkee mittarit mukaa ennenkuin perille ehtii ;) aattelin kyhätä tuon regun alkup. kiinnikkeeseen. Varmaa onnistunee laittaa jonkinlainen jäähdytyselementti samaan kiinnikkeeseen...vinkkejä saa kertoo.

OH2KV

Kondensaattorit suodattavat jännitevaihteluja, Sisäänmenossa auton akku käytännössä hoitaa sen virkaa. Ulostulossa ei pienestä tantaalikondensaattorista olisi haittaakaan, mutten pitäisi pakollisena. Jäähdytyselementti käytettävissä olevan tilan mukaan, ja kiinnitetty siten, ettei regulaattorin johdu liikettä tien epätasaisuuksiin ajettaessa. Joku TO-220 -koteloinen regulaattori olisi valintani.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.