Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Auta Datsun 100a aloittelijaa!

Aloittaja Dolbydin, helmikuu 02, 2014, 12:36:52

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Dolbydin

Sain tuollaisen vm 1975 100a projekti auton enkä löydä mitään mistä saa konepellin auki? Helppiä! Mistä ihmeestä se avataan?

AkiH

LainaaAvausvipu on hanskalokeron alla. Vipu hajoaa herkästi joten siellä voi olla pelkkä vaijerin pää.
Alakautta pääsee kyllä käsiksi konepellin lukkoon. Mutta se on sitten pellin takareunassa, konepelti kun aukeaa takareunasta eteenpäin.

http://www.ncf.fi/forum/YaBB.cgi?num=1389869574/1#1
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Dolbydin

Kiitos vastauksesta! Vaijerihan sieltä löyty ja pelti aukesi.

AkiH

Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Dolbydin

http://aijaa.com/VCfT4j

Osaisko joku harjaantunut Datsun harrastaja antaa neuvoja mitä tuolle pohjalle kannattaisi tehdä. Pohja näyttää olevan ihan hyvässä kunnossa näin maallikon silmin? Näyttäisi että siinä on vanhat ruostesuojaukset jotka on paikoittain jo kuluneet ja lohkeillut ja jotain pintaruostetta. Kannattaako koko pohja hioa pellille ja maalata ruosteenestomaalilla ja sen jälkeen vielä laittaa ruostesuojaus, vai mitä suosittelette tehtäväksi?

Millä hion ja mitä muita välineitä ja tarvikkeita suosittelisitte?

Ensimmäinen harraste auto kyseessä. Olen nainen ja en ole eläissäni laittanut yhtäkään autoa ja monikaan ei varmaan usko että saan auton kuntoon =D jostainhan se on kuitenkin aloitettava. Kaikki avut otetaan ilomielin vastaan ja jos Kuopiosta löytyy harrastajia joilta sais neuvoja niin ottakaa vain yhteyttä!

mikan

#5
Kulmahiomakone ja siihen sopiva "teräsharjalaikka", joilla hiotaan ruosteet pois. Sitä ennen kuitenkin lastalla / ruuvimeisselillä kaikki vanhat "pikimatot", äänieristeet, saumakitit ja massat pois. Vanhojen maalien poistoon myös ns. "neekeritukkalaikka" on hyvä. Hyvä ruosteenestomaali, esim. POR-15, sitten lopuksi.
Mutta varaudu siihen, että sieltä joku ruostereikä löytyy...


http://www.laikat.com/
http://www.mve-online.com

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Dolbydin

Kiitos taas neuvoista!

Seuraava juttu mikä mietityttää. Auto on seissyt vajaa 10 vuotta. Kun moottorin testaus koittaa, niin voinko laittaa minkä merkkistä öljyä tahansa pienen testauksen ajaksi, tarkotus olis sit vaihtaa öljyt kokonaan jos saan moottorin pyörimään, nyt vain lisäisin sen verran että voi koittaa pyörittää moottoria. Kannattaakos tankkiin laittaa bensaa vai voiko olla että sinne on vuosien saatossa kondensoitunut vettä ja pitää tehdä jotain toimenpiteitä ennen kuin bensaa laittaa?

Sitten vielä, saako tuon ilmanputsarin laittaa kiinni tavallisella siipimutterilla jos sopivan kokoinen löytyy, vai millä sen voi laittaa? Ilmanputsari on irti ja alkuperäistä kiinnitysmutteria ei ole.

AkiH

Tavallinenkin siipimutteri käy, katsoo vain että on sopivan kokoinen. Rikka vielä väliin, niin kiristää kannen tasaisemmin kiinni. Älä kiristä liikaa.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Alppu

#8
LainaaKiitos taas neuvoista!

Seuraava juttu mikä mietityttää. Auto on seissyt vajaa 10 vuotta. Kun moottorin testaus koittaa, niin voinko laittaa minkä merkkistä öljyä tahansa pienen testauksen ajaksi, tarkotus olis sit vaihtaa öljyt kokonaan jos saan moottorin pyörimään, nyt vain lisäisin sen verran että voi koittaa pyörittää moottoria. Kannattaakos tankkiin laittaa bensaa vai voiko olla että sinne on vuosien saatossa kondensoitunut vettä ja pitää tehdä jotain toimenpiteitä ennen kuin bensaa laittaa?

Kunhan on moottoriöljyä, ruokaöljy tms. ei kelpaa.. 10w-30, 10w40, 5w-40 varmaan menee viskoltaan toleransseihin,
mut tykkää se vanhempikin moottori pidemmän päälle kunnollisista täyssynteettisistä, voi tosin joutua alkuun
vaihtamaan vähän tiheämpään tahtiin jos sieltä irtoaa vanhaa kuonaa?

Kannattaisikohan sinne mäntien päälle kaataa vaikka vähän polttoöljyä ja antaa vaikuttaa pari päivää tms.?

Onkohan noissa tankin tyhjennysproppua, vai pitääkö ottaa tankki irti?
Joka tapauksessa lienee viisasta tyhjentää vanha sisältö.

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

OH2KV

#9
8 Vuotta paikoillaan seisseeseen -79 Datsun Sunny B310:n laitoin hakiessa paikalleen ensin täyteen ladatun akun, täytin öljyn ylärajaan, samoin jäähdytysnesteet ym, tuoretta bensaa 10 litraa vanhan lirun sekaan, ilmaa renkaisiin ja ajelin 25 kilsaa kotiin.

Mulla ei ollut oikein mahdollisuutta tehdä enempiä ex-omistajan autotallissa, joten kotona sitten perusteellisemmin päästiin vasta laitteen kimppuun, mutta tankkia en putsannut, suodattimet (myös polttoaineen) ja öljyt on vaihdettu melko tiheällä syklillä aluksi.

Jäähdytysnesteet vaihdettu reilun vuoden käytön jälkeen, olisi pitänyt jo aiemmin, jarrunesteet vielä vaihtamatta, nehän seuraavaksi, ja kiireellä....

EDIT: Vaihdelaatikon ja vetopyörästön öljyt vaihdettu ennen isompia ajoja.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

Datsuuna

Lainaa


Onkohan noissa tankin tyhjennysproppua, vai pitääkö ottaa tankki irti?
Joka tapauksessa lienee viisasta tyhjentää vanha sisältö.


Jos on alkuperäinen tankki vielä paikoillaan niin siinä on tyhjennysproppu eli kannattaa päästää vedet ja ikivanhat bensat ulos
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Dolbydin

Missä tuon auton tankin ja varsinkin tyhjennyspropun pitäisi sijaita? Kiitos taas loistavista neuvoista, huippua!

sunnyfunny

LainaaTavallinenkin siipimutteri käy, katsoo vain että on sopivan kokoinen. Rikka vielä väliin, niin kiristää kannen tasaisemmin kiinni. Älä kiristä liikaa.


Tuo siipimuuterin kiristäminen on ihan tosi tärkeä. Kaasarin kansi nousee samalla kinnaavaan asentoon jos mutteri on kireällä. Ajan saatossa kansi menee vähän kiemuralle ja haukkaa ilmaa. No se ei paha mutta on yleensä ollut yksi käyntioireista mitä aikoinaan mietitty. Jos kaasarin kansi vinossa niin ei kun vaan hiekkapaperia ja hiomaan ja uusi tiiviste väliin.  :)

sunnyfunny

LainaaMissä tuon auton tankin ja varsinkin tyhjennyspropun pitäisi sijaita? Kiitos taas loistavista neuvoista, huippua!

Tankin alla. Ei voi olla huomaamatta. :) Paitsi mun näöllä ;D

mikan

Haynesin korjaamokäsikirja 100A:lle kannattaa hankkia. Siitä kirjasta löytyy "kaikki" tieto mitä tarvitset.

Itse tekisin jotenkin näin:

- Tankin tyhjennys ja uutta bensaa sisään. Venttiilin suoja-ainetta olen käyttänyt myös.
- Tulpat pois ja hieman moottoriöljyä sylintereihin muhimaan.
- Öljyt ja vanha öljynsuodatin pois. Uudet tilalle.
- Jäähdytinnesteen pinnan tarkistus ja täyttö.
- Akun lataus / uusi akku.
- Hihnapyörän päästä 27 mm (vai oliko 28) avaimella varovasti pyörittää moottoria.
- Itse tarkistaisin vielä sytytyksen ja venttiilien välykset.
- Tulpat kiinni ja starttaamaan.

Jos jotain unohtui, niin asiantuntijat täsmentää.  ;)
Kun kerrot missä tämä sinun projekti on, niin voit saada jonkun paikan päälle avuksi?

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Dolbydin

Isot kiitokset taas! Tulpat jo vaihdoin ja ostin uuden akun ja ilmansuodattimen kun entistä ei ollut. Pitänee vielä vaihtaa öllyt ja tankki tyhjentää ja tehdä nuo muut jutut mitä neuvoitte.

Projekti sijaitseepi Kuopiossa. Saako noita haynesin korjaamokäsikirjoja uutena jostain?

Datsuuna


Venttiilinsuoja-ainetta ei kuulema tarvitse käyttää A-sarjan moottoreissa kerrottiin Nissan liikkeessä.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

AkiH

#17
Kuopio on hieman laaja käsite, jossain Nilsiän ja Leppävirran välillä kuitenkin. Siinä keskustan paikkeilla tulee riiuureissuilla itse käytyä ehkä liiankin usein. ;D

Korjausopasta ei välttämättä saa uutena, mutta käytettynä niitä on liikkeellä. Tuolta vaikka, jos ei muualta löydy: http://www.antikvariaatti.net/product.php?id=286576. Tuon Juvekimin kuntoluokitukset tuntien tuokin käytetty kirja on varmaankin hyvin siistissä kunnossa.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Dolbydin

Tää auto on kuopion keskustasta n. 20km pohjoseen päin, Jännevirralla.

Pitääkin ruveta ehtimään tuommosta korjausopasta, tuo antikvariaatin olis muuten hyvä mutta pitäis olla suomeks että tyhmempikin oppii =)

Alppu

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

BA

Käännösosasta puuttuu sitten kuvat kokonaan. Siinä on pelkkä teksti Haynesiin.  :D


Mulla saattas olla vaikka molemmat.
Ja mahdollisesti joku muukin suomenkielinen opas.

C 110 ratsuni

Tankki kanataa tutkia tarkaan ettei tule pensa tulva,tuppaa ruostumaan puhki.Puolalta johtoirti ja tarttia jonniaikaa että öljynpaineet nousee ja pumpaa öljyä järjestelmää,ettei rupea käymään kuivana.
primera 2,0 sport -00

Dolbydin

Onko tuo huutonetin opas alppu sun? Sitä taisin huutaa ja huuta ja huutaa ja kysyin hintavarrausta mutta ei tullu vastausta ei sitten millään =D

BA, jos sulta löytyy molemmat oppaat ja ne on joutavia niin paljonko pyyvät niistä?

Pitääpä tutkailla tankkia, tuo puolan johon irrotus tuli uutena asiana, kiitos vinkistä =)

Alppu

LainaaOnko tuo huutonetin opas alppu sun? Sitä taisin huutaa ja huuta ja huutaa ja kysyin hintavarrausta mutta ei tullu vastausta ei sitten millään =D

Ei ole mun kohde.

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

mikan

#24
Myös kirjastosta kannattaa Haynesin kirjaa katsoa, jos ei muuten tahdo löytyä. Tai sitten joku sieltä teiltäpäin voisi ehkä lainata?

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Dolbydin

Missä tuo öljyn tyhjennysproppu on?

AkiH

Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Dolbydin

Onks se tää pultti?

http://aijaa.com/MytOtT

Tuo kuvan pultti ei oo kohtisuoraan alaspäin vaan öljy valuis tuosta "sivusta"? =O

AkiH

Jos se siinä öljypohjan alareunassa on, niin eiköhän se öljyproppu liene. Tuo kuva on uudemmasta Cherrystä, voi olla pieniä muutoksia tullut, vaikka onkin pohjimmiltaan sama kone.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Dolbydin

Koitin hampaat irvessä sitä avata mutta ei inahtanukkaan.  Onko vinkkejä millä sais auki? Saako sitä avainta hakata vaikka vasaralla että aukeis vai onko herkkä särkymään?