Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Auta Datsun 100a aloittelijaa!

Aloittaja Dolbydin, helmikuu 02, 2014, 12:36:52

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Alppu

#30
Voi vasaraakin kai käytää, mutta kannattaa varoa ettei avain muljahda ja mene pultista kulmat pyöreiksi.

Oma vastuu..

Jatkovarttakin voi yrittää käyttää ja on ehkä suositeltavampaa.





"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

BA

Pohja on alumiinia. Ei kannata liikaa väkivaltaa käyttää...
Ennemmin lämpöä ja pitkävartisempi avain.

Alppu

Ehjällä tiivisteellä ei tarvii sitten kiristää hullunkiilto silmissä. :D


"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

BA

Tuskin sitä nytkään on kiristetty, mutta rautanen tulppa, kuparinen tiiviste ja alumiininen pohja osaa hitsautua ajan kanssa melkolailla tiukasti kiinni vaikkei edes kovin kiristäis.

OH2KV

LainaaOnks se tää pultti?

http://aijaa.com/MytOtT

Tuo kuvan pultti ei oo kohtisuoraan alaspäin vaan öljy valuis tuosta "sivusta"? =O
Joo, tuolla paikalla mun satkussa on ainakin öljyproppu. Sivulle se öljy syöksähtää, ja ensimmäinen öljynvaihto olikin 25% lattialle, 73% astiaan, loput hihaan. Lämpöäkään ei voi kohtuuttomasti tarjota tuolle propulle, ettei öljypohja sula. Omista on lähtenyt avokämmentä kiintolenkkiavaimen päähän tarjoamalla. Tiedä sitten onko ollut tuuria matkassa.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

Vinsu

LainaaKoitin hampaat irvessä sitä avata mutta ei inahtanukkaan.  Onko vinkkejä millä sais auki? Saako sitä avainta hakata vaikka vasaralla että aukeis vai onko herkkä särkymään?

Millä avaimella yritit avata? Paras olis jos ois propun muotonen hylsy ja pitkä vääntövarsi + kaveriksi wd40/crc ruosteen irrotusainetta ja lämmitystä jos ei vieläkään irtoa (pitäis irrota) tavallinen lenkkiavain nylppää helposti pultin pään
Sunny b310 -79
Sunny b310 4d -80
Sunny b310 -80
Sunny b310 -82
Suzuki Alto -84

Mies

Lainaa

Millä avaimella yritit avata? Paras olis jos ois propun muotonen hylsy ja pitkä vääntövarsi + kaveriksi wd40/crc ruosteen irrotusainetta ja lämmitystä jos ei vieläkään irtoa (pitäis irrota) tavallinen lenkkiavain nylppää helposti pultin pään

Kunnon hylsy ja pitkä väännin niin lähteehän nuo. Yrittää vaan varovasti vääntää , riuhtominen yleensä aiheuttaa harmia.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

Dolbydin

Yritin saaha sitä vaikka millä auki mutta ei. Varmaan pitäis saaha autoo nostettua ylemmäs että sais vähän enemmän voimaa käytettyä. Tapahtuukohan jotain peruuttamatonta jos vaan lisään uutta öljyä vanhan sekaan ja koitan saada auton pyörimään, ja jos saan sen pyörimään ajan rampeille ja vaihdan sitten öljyt?

Mies

LainaaYritin saaha sitä vaikka millä auki mutta ei. Varmaan pitäis saaha autoo nostettua ylemmäs että sais vähän enemmän voimaa käytettyä. Tapahtuukohan jotain peruuttamatonta jos vaan lisään uutta öljyä vanhan sekaan ja koitan saada auton pyörimään, ja jos saan sen pyörimään ajan rampeille ja vaihdan sitten öljyt?


Vaihda ne öljyt vaikka imuvaihtajalla jos ei muuten onnistu.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

Alppu

LainaaYritin saaha sitä vaikka millä auki mutta ei. Varmaan pitäis saaha autoo nostettua ylemmäs että sais vähän enemmän voimaa käytettyä. Tapahtuukohan jotain peruuttamatonta jos vaan lisään uutta öljyä vanhan sekaan ja koitan saada auton pyörimään, ja jos saan sen pyörimään ajan rampeille ja vaihdan sitten öljyt?

Aja vaan rampille ja käyttele sen verran että öljyt lämpenee, tulevat siten helpommin ulos.


"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Mies

Lainaa

Kunhan on moottoriöljyä, ruokaöljy tms. ei kelpaa.. 10w-30, 10w40, 5w-40 varmaan menee viskoltaan toleransseihin,
mut tykkää se vanhempikin moottori pidemmän päälle kunnollisista täyssynteettisistä, voi tosin joutua alkuun
vaihtamaan vähän tiheämpään tahtiin jos sieltä irtoaa vanhaa kuonaa?

Kannattaisikohan sinne mäntien päälle kaataa vaikka vähän polttoöljyä ja antaa vaikuttaa pari päivää tms.?

Onkohan noissa tankin tyhjennysproppua, vai pitääkö ottaa tankki irti?
Joka tapauksessa lienee viisasta tyhjentää vanha sisältö.


Vanhalle datsunin koneelle EI sovi täyssynteettinen, vai oletko montakin vanhusta omistanut Alppu?


Ja ei niillä vuosikymmen seisoneilla öljyillä kannata ajaa, paitsi jos henki on sen varassa tms  ::)
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

Datsuuna

Lainaa

Vanhalle datsunin koneelle EI sovi täyssynteettinen, vai oletko montakin vanhusta omistanut Alppu?


Ja ei niillä vuosikymmen seisoneilla öljyillä kannata ajaa, paitsi jos henki on sen varassa tms  ::)

Vaihdoin omaan kesä Datsuniin (A12 kone) Motox 5W-40 täyssynteettiset öljyt keväällä ja tuli ajeltua n. 1500 km viime kesänä. Ei mitään ongelmia.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Mies

Lainaa

Vaihdoin omaan kesä Datsuniin (A12 kone) Motox 5W-40 täyssynteettiset öljyt keväällä ja tuli ajeltua n. 1500 km viime kesänä. Ei mitään ongelmia.


Hyvä sulle, mutta ei se tarkoita että ne ois parhaat öljyt siihen koneeseen  :)
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

Alppu

#43
Lainaa

Vanhalle datsunin koneelle EI sovi täyssynteettinen, vai oletko montakin vanhusta omistanut Alppu?


Ja ei niillä vuosikymmen seisoneilla öljyillä kannata ajaa, paitsi jos henki on sen varassa tms  ::)


Yhden A koneisen olen omistanut käyttiksenä ja aina käytin synteettisiä/täyssynteettisiä, ei mitään ongelmaa.


"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

valpas

Lainaa

Vanhalle datsunin koneelle EI sovi täyssynteettinen...........
Minä olen synteettisiä käyttänyt siitä asti, kun Mobil 1 tuli markkinoille.
Lähemmäs miljoona kilometriä on tullu erilaisilla A-koneisilla ajeltua.
Nytkin on 5W-40:set koneessa.

En kykene sanomaan, ettei synteettiset sovi A-koneeseen.
Kaikkein lisäaineistetuimpia en ole käyttänyt.
Yleensä olen pyrkinyt laittamaan samaa öljyä. Pikkusen on öljyt muuttuneet matkan varrella.
Näinhän se kuitenkin on, että mineraaliöljy voitelee jo ihan perusöljynäkin, mutta synteettisillä tehdään voiteluominaisuus lisäaineilla.
Yks Escortin Diesel moottori tuli sutattua puolisynteettisellä. Ei ollu pesevä.... Fordin suosittelema, ja markkinoima öljy.
Peseviä öljyjä olen suosinut. Ei tule kylmälimaa huohotinputkiin, ja venttiilikoppaan niin helposti.

Jotain satkun osaa minullakin on ylimääräisenä. Takaroiskeläppiä nyt ainakin. Orkkisosia en satkuun toden näköisesti tarvi, ellen innostu ostamaan AFII Coupea.....

Dolbydin

Mä ostin myös 5w-40 täyssynteettistä ja sitä oli tarkotus laittaa? Ja varmaan pakko ajaa rampille vaihtamatta öljyjä että saa vähän tilaa ja kokeiltua kunnon avaimella, nyt kun ei mahu kun sellanen lyhyt avain vaan ja yhellä kädellä mahtuu just ja just vääntämään niin ei hyvä =D onko se bensatankin tyhjennysproppu takana keskellä autoa melko syvällä alla? Siinä näyttää olevan yks yksinäinen pultti.

Anteeksi kaikki nämä tyhmät kysymykset, mutta kun nollasta lähetään liikenteeseen niin pakko kysyä jokainen pultti ja ruuvi =D täältä saadut neuvot on ollut korvaamattomia ja kiitos siitä!

AkiH

Hyviä kysymyksiä ovat olleet, semmoisia missä on ajatus koossa ja asia esitetty ymmärrettävästi. Aina on parempi varmistaa kysymällä etukäteen kuin paikkailla pieleen menneitä jälkeenpäin.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

micramies

Yksi mahdollisuus öljynvaihtoon saattaisi olla imemällä vanhat öljyt pois vaikka öljytikun putken kautta. Öljynsuodatin kannattaisi ehdottomasti vaihtaa myös.

Aloittelevalle autonlaittajalle ei liene pahitteeksi muistuttaa myös turvallisuusasioista, esim. että pelkän tunkin varaan nostetun auton alle ei pidä mennä. Kunnolliset vahvat metalliset "pukit" esim. akseliston alle että jos tunkki pettää niin putoaminen pysähtyy pukkien varaan. Lisäksi vielä kiilat pyörien eteen ja taakse, ainakin valumisen suuntaan jos vaikka käsijarruvaijeri katkeaa mikä on ihan mahdollista noin vanhassa autossa. Sama rampillekin ajaessa ja toivottavasti ramppi ei tarkoita mitään lahoja lankkuja.
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

Datsuuna

#48
Öljypropun irroitus onnistuu varmasti jos saat auton etupäätä nostettua jonkun verran ylös ja käytät kunnollista (22 mm) hylsyavainta ja tarvittaessa vaikka jatkovartta esim. sopivaa putkea, joka sopii avaimen varren päälle. Muista kiertää oikeaan suuntaan eli vastapäivään !
Kätevä helposti purettava ja säädettävä tilapäinen autopukki syntyy kunnollisista kuormalavoista ja parista tukevasta lankusta. Ensin muutama lava päällekkäin ja kaksi lavaryhmää vierekkäin. Lankkujen päät lavojen päälle ja sitten mittaat sopivalla kepillä auton raideleveyden ja siirrät tiedon pukin lankkuihin. Kuvassa näät periaatteen. Kuvan pukki alkaa olla uusimisen tarpeessa.
;D



Pukin muunneltavuus ja helppo siirrettävyys ja säätö tekee siitä todella kätevän harrastelijakäyttöön. Käyttämällä poikittaista välilankkua tulee mahdolliseksi esim. nostaa autoa erityiskohteista. Pukista on ollut paljon hyötyä jarru, iskari ja alustaremonteissa yleensä. Joskus jopa molemmat etu/takapyörät ovat olleet pois yhtäaikaa kun apuna on käytetty tukipölkkyjä lankkua vasten. Pyöräkiiloja on aina syytä käyttää !

RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Dolbydin

Jihuu! Nyt on öljyt valutettu ja tultiin seuraavan ongelman eteen: öljynsuodatin ei aukea! =D pitänee käydä ostamassa joku avain, vai oisko jollain jotain kotikonsteja? Mitä avainta suosittelisitte?

Sitten mietin semmosta kun ilmanputsari tulee siihen kaasarin päälle, niin eikö sen kaasarin ja ilmanputsarin väliin tule tiivistettä? Nyt sitä ei ainakaan ole.

AkiH

Kannattaa ostaa vaikkapa tällainen kuppimallinen suodatinavain, tuommoisen olen havainnut paremmaksi kuin ne hihnaviritykset. Tuommoista voi väännellä räikällä auki. Tarkistaa vain, että saa sopivankokoisen, löytyy vaikkapa Motonetistä, miksei muualtakin. Kiristäminen sitten käsin, muista öljytä tiivisterengas.



Jos ilmansuodattimen kotelo on lähellekään sitä, mitä se on hieman uudemmissa, niin kotelon pohja tiivistyy kaasarin reunan ympärille ja kansi sitten alaosan päälle. Itse suodattimessa ei silloin tarvita erillistä tiivistettä.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Datsuuna

#51
Lainaa
Sitten mietin semmosta kun ilmanputsari tulee siihen kaasarin päälle, niin eikö sen kaasarin ja ilmanputsarin väliin tule tiivistettä? Nyt sitä ei ainakaan ole.
Joo ilmansuodattimen kotelossa kuuluu olla kolme kumitiivistettä yksi sen reiän ympärillä, joka tulee kaasutinta vasten ja toinen kotelon kannessa ja kolmas kotelon pohjalla.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

AkiH

^

Juurikin noinhan se tarkemmin ottaen menikin. :-[
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Dolbydin

LainaaKannattaa ostaa vaikkapa tällainen kuppimallinen suodatinavain, tuommoisen olen havainnut paremmaksi kuin ne hihnaviritykset. Tuommoista voi väännellä räikällä auki. Tarkistaa vain, että saa sopivankokoisen, löytyy vaikkapa Motonetistä, miksei muualtakin. Kiristäminen sitten käsin, muista öljytä tiivisterengas.



Jos ilmansuodattimen kotelo on lähellekään sitä, mitä se on hieman uudemmissa, niin kotelon pohja tiivistyy kaasarin reunan ympärille ja kansi sitten alaosan päälle. Itse suodattimessa ei silloin tarvita erillistä tiivistettä.



Pystyykö tuollasta kulmikasta avainta käyttämään vaikka se öljynsuodatin on pyöreä? Uusi mikä ostettiin niin se on kyllä kulmikas mutta kiinni olevassa ei kulmia ole.


Ilmanputsarin kannessa kyllä oli tiiviste mutta pohjassa joka tulee kaasria vasten ei sitä ollut.

AkiH

Tuo kuppimainen taitaa vaatia ne pykälät. Silloin varmaan pitää turvautua perinteisiin suodatinavaimiin.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

OH2KV

Ei ole parempaa tullut vielä vastaan:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Oljyt-ja-rasvat/Yleisavaaja-20320/
Parempi kuin muiden autotavikeliikkeiden vastaavat, ja avattu skootterin variattorikin tuolla vastaan pitäen. Toisen kun hommaa keittiöön, aukeaa säilykepurkkien kansikin 6- vuotiaan käsittelyssä.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

toukopouko

Tämä on kanssa hyvä, jos tilaa ei kosolti:
Varaosaraatoja:
3x T12 4x N12 2x WB11, N13, K11, N14, N15, B12, P11
Ikuisuusprojektit: N12x2, T12x2, F10,B11,S13
Käyttikset:
K12 ja E10

Datsuuna

Mulla on tämän tapainen kuitenkin samantapaisesta aineesta tehty lenkki kun kuormaliinoissa. Erittäin kätevä kun pitää saada vaihdettua 100A:n A12 moottorin alapuolella oleva erittäin lähellä syyläriä oleva suodatin.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Alppu

LainaaTämä on kanssa hyvä, jos tilaa ei kosolti:

Mulla on myös tuollanen, ihan toimiva ratkaisu.




"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Dolbydin

Noniin, nyt on saatu öljynsuodatinkin väännettyä irti ja tiukassahan se oli. Ja sitten tyhmä kysymys, kumpi akun johdoista menee plusnapaan? Molemmat johdot on mustia. Toinen johto tulee akun paikasta katsottuna oikealta alhaalta ja toinen vasemmalta ylempää. Kumpi kumpaan? =D