Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Kampiakselin asentotunnistin

Aloittaja Jyrki77, huhtikuu 07, 2013, 18:29:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jyrki77

Elikkä vikakoodi luettu ja antoi seuraavaa (P0335) crankshaft position sensor siis ilmeisesti kampiakselin asentotunnistin.
Ajatuksia onkohan jotain isompaa hajoamassa vai korjautuisikohan vika vai sensorin vaihdolla?
Ja mikä tuollaisen vian pistää ilmoille?
Menopelihän oli primera farkku -03, 1.8, p12

Oireita on mm silloin täillöin tehot katoaa ja joutuu starttaamaan n.5 sekuntia.

Ja nissaniltako osa kanattaa hakea, kun  en motonetista moista löytänyt  ::)

Tero-75

Tuota kampiakselin tai nokka-akselin vikakoodia antaa myös silloin jos on nokkaketju venynyt niin paljon että anturit antavat ristiriitaista tietoa ECUlle.

Ketjun venymän saa tarkistettua koneen päässä olevan luukun avaamalla. Jostain luin että jos kiristäjä on ulkona yli 18mm niin ketju on vaihtokunnossa.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Jyrki77

Ok nyt oli kyse kampiakselin asentotunnistimesta. Missähän on tuo luukku mistä voi tiirailla, koneen päässä ?
-kiitos-

Jyrki77

Niin ja onko nissan mistä asento tunnistimen saa ostettua, motonetin sivuilta en sitä lyötänyt  :-/

terrano30

terranoon ei löytynyt ainakaan kuin alkuperäisenä kampiakselin tunnistinta. olis vanha toimiva jos joku haluaa ostaa turhaa vaihtoivat.
hinta uudella muistaakseni jotain 400 euroa

Jyrki77

Osaisiko joku neuvoa mistäpäin tuota aiemmin puhuttua "luukkua" voisi etsiä  :-/

nissan-man

#6
LainaaOsaisiko joku neuvoa mistäpäin tuota aiemmin puhuttua "luukkua" voisi etsiä  :-/
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSgcq4qWNbKB1tc3VdI1Bqd0BCivlaZShhjFaBSu1LThwZjGFlT

Tuossahan se koneen päässä on, heti venttiilikopan alapuolella.
sori hieman pienehkö kuva.
P10 GA16DS

Jyrki77


Jyrki77

Niin vielä vahvistusta mielipiteelleni.

Kun nyt on tuota vikaa ollut primerassa tehottomuutta, nykimistä ja käynnistys vaikeuksia.
Maalaisjärjellä aattelin mä. Eikös se mene niin, että jos moottorivalo palaa ja antaa vikakoodin kampiakselin asentunnistimen, vika ei välttämättä ole siinä tunnistimessa vaan jokuha sen virheen aiheuttaa??
Oletan, että se olisi nyt jakopäänketju/hihna, ketju luulisin tässä tapauksessa olevan?
Autohan oli farmari primera vm -03, 1.8, 271000 km  ::)

Jyrki77

Jatketaan taas samaa viestiä.
Eilen se sitten jätti kehälle, kun loppui vääntö kokonaan.
Eikun hinaamaan, appivanhemmille Nummelaan.
Nyt ois osakin ostettu, onkohan tuon kampiakselin asentotunnistimen vaihto millainen operaatio ??
Vinkit otetaan mielellään vastaan  :-/
-Kiitos-

jasso laamanen

#10
1) paljonko teidän tunnistimilla on ajettu ennenkun hajoavat?

2) onko jotain keskimääräistä km määrää jossa ketjun kiritys loppuu?

3) kiristimen tapista ristiriitaista tietoa paljonko saa olla max ulkona. 10mm ja 18mm kumpi oikein?

4) asentotunnistimen sijainnista tietoa? kuvaa tms, ei tossa hiekkaparkkiksella vihti hirveesti temuta kun tuntuu kiinnostavan niin perkeleesti muita. vois siis vaihtaa samalla kun sinne tetsaa.

onko paha homma?

Desperate child

Meidän 2,0 primerassa meni tuo kampuran asentotunnistin 198tkm kohdalla. Tunnistin oli sangen hankalassa paikassa, moottorin takana niin ettei yläkautta nähnyt, juuri ja juuri yletti sormen päillä kun purki imuputkistot pois edestä (lähinnä sen takia täyty purkaa että sai käden väännettyä oikeeseen asentoon) alakautta oli muistaakseni raidetangot yms niin pahasti edessä ettei ollut mitään toivoakaan.. Näin ainakin muistelisin..
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

jasso laamanen

Muuta huomioitavaa ? Muutakun että saattapi nousta meisseli ohtaa.

jasso laamanen

#13
Jos joku googlailee ohjeita niin kerrataan vielä:

Koneen suoja pois, ilmanputsarin ja kaasuläpän välistä putket pois.

Yks johtosarjan pidike irti myös niin käsi taipuu mukavasti startin alle.

Ja kaikki mikä tuntuu olevan tiellä niin irrottaa varovasti ja kääntää sivuun. Ite en yllämainuttuja enempää jaksanu irrotella

Pitkä korjaamolappu on hyvä laittaa imusarhan päälle niin saa valohoitoa työpisteelle. Työasento itellä oli lokasuojan yli kurkottamalla eli veemäinen jos joutuu pari tuntia kikkailemaan.

Pienellä peilillä voipi kurkistaa jos epäilyttää työkohde mutta startin alla ei muuta käteen sopivaa omaan käteen sopinut. Tutustu uuteen osaan niin selviää.

Käden saa kyllä isompikin kätinen koneen hihnapyörän puolelta pujotettua pelipaikalle esim liittimen irroitukseen. Liitin irtoaa keskeltä painamallaa ja vetämällä.

Sitten kymppimillin pultti irti ja anturi on enää o renkaan varassa kiinni. Nitkuttelemalla irtoaa sormivoimalla.

Uusi sisään ja pultti kiinni. Johon voi tökätä kiinnikki ku uus anturi on irti. Kumpi tuntuu mukavammalta.

Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.

Ite kattelin ettei jääny öljyä vuotamaa ja tarkasta irrotuksessa että o rengas tulee vanhan anturin mukana eikä jää sinne koneeseen.

Youtubesta löytyy lontooksi videoita aiheesta jos jäi epäselväksi.

Tuoreehko Nissanisti

Kiitos jasso. Sain juuri temmellettyä uuden anturin paikoilleen ohjeittesi mukaan.

mertsi1

Toivottavasti korjaantuu vika anturin vaihdolla, mitä ei tosin kovin usein tapahdu Nissanin vuosituhannen alun moottoreissa...