Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

MICRA K11

Aloittaja make9901, syyskuu 16, 2010, 21:05:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

make9901

Hei mistä saa micra k11 jakopäänosia

E.P.

#1
Englannin eBay:stä ainakin löytyy.

*******

Otsikko sen verran suurpiirteinen, että tähän ketjuun voisi kaiketi kertoa kokemuksiaan.

Ostin tällä viikolla siis litrasen Micran. Onneksi kävin kokeilemassa myös tätä litraista, vaikka alunperin hankintalistalla oli vain isolohkoja. Netistä luin, ettei litraisella pidä lähteä motarille. Höpsistä. Hyvin pärjää motarillakin. Pienemmillä teillä, jossa yhdet kaistat molempiin suuntiin saattaisi olla enemmän haaste. Jos pitäisi rekkaa lähteä ohittamaan, niin silloin tehoa tarvitaan enemmän. Ohi tietysti pääsee, mutta tilaa pitää olla enemmän. Kaupunkiliikenteessä taas litraisella pärjää paremmin kuin hyvin. Vaihteisto on välitetty tiheämmin, ja kone tykkää kierroksista. Eikä kuskiakaan hirvitä koneen kierrosten käyttö. Tavallisen liikenteenvirran mukana pärjää paremmin kuin hyvin puolikaasulla.

Mieltymyksiä on toki erilaisia, mutta kyllä litraistakin kannattaa käydä kokeilemassa, jos K11:sta on hankkimassa. Onhan käytetyn auton hankinnassa muitakin huomion kohteita kuin teho. Mulle tällä kertaa oli parempi ratkaisu hyvin huollettu ja kohtalaisesti ajettu litrainen. On ruostesuojattukin jossain vaiheessa. Litraisissa on myös enemmän valinnanvaraa, ja hinnat on edullisempia. Koneethan on muuten samat, mutta sylinterin halkaisijassa on eroa. Litraisessa tehoa 55hv, 1.3:ssa 75hv. Voisi jopa ajatella, että kestävyyskin on samaa luokkaa, jos ja kun kone on suunniteltu kestämään 75hv tehot.
Micra 1.0 Avec vm.1999

VHi

LainaaHei mistä saa micra k11 jakopäänosia

Varaosaliikkeestä.
K10 1.0 GL ´85 | Myyty: K11 1.3i GX ´99 | K10 1.2 L ´92

fordisti

ketjuja ja kiristintä ei saanut kuin marmoritiskiltä.

VHi

Täällä kun on näitä rallimiehiäkin, jotka on Microja rassannut, niin millä tavalla kattoverhoilu on kiinni? Onko paljonkin käytetty liimaa? Saako kuinka helpolla ehjänä pois ja vielä takaskin?

Lisäksi olen miettinyt pienessä päässäni, että saakohan kuskin puolelle sisäkahvaa oven yläpuolelle. Luulisi, että koriaihiot on samankaltaisia ratin puolesta riippumatta. Mutta tämän em. kattoverhoilun takia en ole päässyt tutkimaan sen tarkemmin.
K10 1.0 GL ´85 | Myyty: K11 1.3i GX ´99 | K10 1.2 L ´92

StanLaurel

Ei ole mitenkään liimattu, kun purat kaikki listat, aurinkoläpyskät, kahvat, valot ja muut rojut niin verhoilu tipahtaa itsestään.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

VHi

Jesss!!!! Suunnilleen ensimmäinen asia, joka ainakin paperilla sujuu ilman ylimääräisiä vaikeuksia :)
K10 1.0 GL ´85 | Myyty: K11 1.3i GX ´99 | K10 1.2 L ´92

E.P.

Onko normaalia, että konehuone on musta, kun muuten auto on metallinhohto vihreä? Eli onko nuo tehtaalta lähtiessään tuommoisia, vai onkohan tämä minun auto rakennettu jossain vaiheessa uusiksi keulan osalta. Oli mulla yksi Sonatakin yhdessä vaiheessa, jossa ei metalliväriä ollut riittänyt konehuoneeseen, ilmeisesti kustannussyistä. Konehuone oli kuitenkin ruskea, kuten autokin. Sillä elättelen toiveita, että tämä niukasti varusteltu Avec olisi myös lähtenyt tehtaalta mustalla konehuoneella. Ei tässä ole kuskinpenkin vieressä edes vipua, jolla saisi bensa- ja takaluukun auki.  :-?
Micra 1.0 Avec vm.1999

VHi

Voi olla, että on rakennettu, tai sitten voi olla alkuperäinenkin... Mulla ei ole metallisinistä konehuoneessa, vaan on tummansininen. Toisaalta, miksi ottaa huolta onko auto rakennettu uudestaan? Aikasempi autoni K10 oli vakuutusyhtiön toimesta lunastettu 5 vuoden ikäisenä ja ilmeisesti korjattu uudelleen liikenteeseen. Samoin olen itse korjannut tämän nykyisen pelin K11 vm. 1999 sillä isommalla 1.3 litrasella koneella. Perheessä on myös litranen, ihan hyvinhän sillä ehtii kanssa, mutta sen olen huomannut että vääntö vaikuttaisi olevan enemmän isommassa koneessa joka näkyy mm. siinä, että ei tarvitse vaihtaa niin paljon vaihteita kaupunkiajossa kun kolmosessa riittää vääntö aika laajalla alueella,
K10 1.0 GL ´85 | Myyty: K11 1.3i GX ´99 | K10 1.2 L ´92

E.P.

#9
Ei se ihan paukkupurkilla maalatun näköinen ole se minunkaan konehuone. Ei ehkä musta sittenkään, mutta tumma kuitenkin.

Jotenkin luotan tehtaalla kasattuun enemmän, kuin jälkikäteen kasaan parsitun. Tämä mun auto ei historiatietojen mukaan ole ollut vakuutusyhtiön omistuksessa missään vaiheessa. Enkä usko, että vakuutusyhtiön toimesta korjatun konehuone olisi "väärällä" väärällä värillä korjattu. Vaikka mistä näistä tietää, ja sekin on totta ettei tämän hintaisella niin väliä. Konepelti ja katto on maalattu vuonna 2003 myrskyvaurioiden takia, siitä löytyy muistilappu huoltokirjan välistä.

Eipä tällä litraisellakaan tarvitse juuri kepitellä kaupunkiliikenteessä. Samoin kolmosella mennään pitkät pätkät, ja kadun kulmat. Ihmiset eivät osaa enää ajaa edes viittäkymppiä viidenkympin alueella. Eivät kai kattele rajoituksia ollenkaan, kun sitten taas posottelevat ohi kolmenkympin alueella. Ärsyttävää.  :P
Micra 1.0 Avec vm.1999

E.P.

#10
Ostin jokin aika sitten uudet pyyhkimensulat. Kuskin sulka on vähän pidempi kuin apparin sulka. Autossa oli aiemmin saman pituiset sulat. Näillä uusilla sulilla sulat ottivat kiinni toisiinsa pyyhkimien ala-asennossa. Taikka siis hakkasivat toisiaan sillä hetkellä kun alkoivat nousta. Ensin tietysti syytin sulkia. Seuraavaksi yritin säätää kuskin pyyhkijän vartta pykälän ylemmäs, sillä seurauksella että se nousi aivan liian ylös. Hetken ihmeteltyäni päätin kokeilla vaihtaa varret kokonaan puolelta toiselle. Kuskin puolelta apparin puolelle ja päinvastoin. Ja johan alkoivat asettua kohdilleen, hakkaamatta toisiinsa. Tästä taas oppi, että on sitä kaikenlaisia seppiä, ja kaikki on mahdollista. Varsissa ei tosin lue kumpi on kummalle puolelle, mutta sittenkin erikoista, että miten joku on tullut laitteneeksi ne väärin.  :P
Micra 1.0 Avec vm.1999

E.P.

Omaa on vähän nolo kehua, mutta onneksi näitä on muillakin.

Aika hyvin sopii tämä auto tee-se-itse miehelle. Öljyt saa vaihdettua autoa nostamatta, ja suodattimenkin saa vaihdettua yläkautta. Myös vaihteistoöljyt oli helppo vaihtaa, autoa nostamatta. Bensasuodatinkin on konehuoneessa ja siksi helppo vaihtaa.

Ei vielä viikonkaan jälkeen ole tullut ostajankatumusta.

Raidetangon sisemmässä päässä oli hiukan väljää. Oli jo pajallakin kulmien säädätyksessä, ja raidetangon vaihdossa. No eipä tietenkään Motonetistä hankittu raidetanko, taikka "aksiaalinivel" kuten huollossa sitä nimittivät, sopinut tähän Micraan.
Micra 1.0 Avec vm.1999

E.P.

Penkinlämmitin ei toimi.

Tässä Avec-mallissa taitaa olla Suomessa asennettu lämmitin. Näin päättelin katkaisijasta, joka on poraamalla upotettu vaihdekepin kehysmuoviin. Katkaisija näyttää yleismalliselta, ei Nissan-tyyppiseltä, jollaisia joissain muissa Microissa on. Ja vain kuskille on lämmitin.

Ensimmäisenähän sitä syyttää entistä omistajaa, joka on mahdollisesti polvellaan painanut lämmityselementin rikki. Onhan se yleensä yleisin syy. Tässä tapauksessa lämmityselementti oli vastusmittauksen perusteella ehjä, tai ainakin johti sähköä. Seuraavaksi tutkin tuleeko elementille virtaa, no eipä tullut. Sitten katkaisijan kimppuun, luonnollisessa järjestyksessä. Katkaisijakin vaikutti ehjältä. Sitten mittailuja sulakerasian ja katkaisijan väliltä, ei yhteyttä. Eikä sitä voi tietää mistä suomalainen Jylppy on oikeastaan virran lämmittimelle ottanut. Katkaisijalta lähdin etsimään mistä virran pitäisi tulla, ja sulakerasiallehan se.

Yllätys oli melkoinen, kun piuha oli irti sulakerasiasta. Onko ollut huonosti kiinni? Onko irronnut itsestään? Vai onko irroitettu tarkoituksella? Ilkeintä kuitenkin se, että sulakerasian taakse ei näe niin hyvin, että saisi johdon tyrkättyä paikalleen. Kävi jo mielessä, että otan virran tupakinsytyttimeltä, jota ei ole. Piuhat sytyttimelle kuitenkin muistaakseni oli keskikonsolissa.
Micra 1.0 Avec vm.1999

VHi

Liekö yleinenkin vika, sillä perheessä olevasta ´01 K11 Avecistakin on penkinlämmitin rikki, samanlainen maahantuojan patentti kuin sinullakin... No, eipä sitä kauhean usein tarvitse. Oma ´99 GX on varustettu molemmin puolin perseenlämmittimillä, ja napit on keskikonsolissa, lieneekö sekään tehtaan asentama, en ole testannut, että toimiiko. No talvella sen sitten huomaa. :)
K10 1.0 GL ´85 | Myyty: K11 1.3i GX ´99 | K10 1.2 L ´92

micramies

Minunkin ex-Micrasta istuinlämmitin lakkasi toimimasta viime talvena, syynä oli vain hapettunut sulake.
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

E.P.

Kun on itselle uusi auto, niin vielä riittää intoa korjailla. Ja penkinlämmitin on lähes ehdoton varuste, jos meinaa talvella päästä vielä liikkumaankin.  :)

Ei sille piuhalle luonnollista paikkaa löydä sulakerasian takaa. Liittimiä ja niiden paikkoja niin pirusti. Parit sulakkeet sain sulatettua, kun yritin lainata virtaa ryhmäliittimistä. Siitä tulikin mieleen, että josko elementti on oikosulussa. Kertokaa minkälaisia vastusarvoja pitäisi elementistä löytyä? Jos nyt tarjoan sille kokeeksi akulta virtaa, niin palaa vielä koko auto. :P Ehkäpä lämmittimen piuha oli sittenkin tarkoituksella irroitettu sulakerasiasta.
Micra 1.0 Avec vm.1999

OH2KV

Lainaa..clip.. Siitä tulikin mieleen, että josko elementti on oikosulussa. Kertokaa minkälaisia vastusarvoja pitäisi elementistä löytyä? ..clip..
2-4 ohmia voisi olla aika lähellä, tekee tehoksi muutettuna 36- 72 W. Bilteman erillinen istuinlämmitin oli teholtaan 45W, joten laskennallisesti on resistanssi hieman rohkea 3 ohmia.
(En mitannut)

Hätätilanteessa tuo erillinen lämmitin kelvannee. Itse toivon, ettei enää kahden edellisen vuoden kaltaisia talvia tule, niin ei tarvitse lämmitintäkään.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

matti43

]Hei mistä saa micra k11 jakopäänosia[/quote]

Minulta saa ainakin ketjuja 3 kpl ja ohjain liukuja toista 2kpl ja
toista 5 kpl. Kiristintä ei valitettavasti ole :(. Ketjut on 20 euroa
kappale ja liuut 5 euroa kpl. Osat on numerolla: 13028-5f601 ja
13085-99B00, sekä 13091-99B00.
Matti ruotsista.

E.P.

#18
Lainaa
2-4 ohmia voisi olla aika lähellä, tekee tehoksi muutettuna 36- 72 W. Bilteman erillinen istuinlämmitin oli teholtaan 45W, joten laskennallisesti on resistanssi hieman rohkea 3 ohmia.
(En mitannut)

No sitten harrastelijamittaukseni tulos oli uskottava, kun sain tulokseksi 3 ohmia.  ;) Kumma kun yksi palaneista sulakkeista oli 15 ampeerinen. Täytyy joku päivä tarjota lämmittimelle virtaa suoraan akulta, kokeeksi.
Micra 1.0 Avec vm.1999

E.P.

Talvirenkaiden vaihdon yhteydessä vaihdoin myös jarrunesteet, ja kurkkasin takajarrujakin, kun oli täällä palstalla varoiteltu mahdollisesti vuotavista takajarrusylintereistä. Ja taisikin olla viimeinen hetki kurkata, koska oikeanpuoleinen olikin jo hiukan hikoillut suojakumin sisään. Tässä vaiheessa pärjää vielä pelkällä sylinterin vaihdolla, kun nestettä ei ole päässyt varsinaisesti vuotamaan.

Arvelin, että nämä sylinterivuodot johtuvat puutteellisesta huollosta, eli siitä että nesteitä ei ole vaihdettu riittävän usein. Tässä tapauksessa nesteitä on ilmeisesti jossain vaiheessa vaihdeltu, kun eivät ole ainakaan pahasti tummuneet.

No eipä tämä autosta huonoa tee, onhan ne kumit siellä työtänsä tehneet jo vuositolkulla. Eikä ole hinnan kiroissa uusi sylinterikään, Motonetissä. Aattelin uhalla käydä kysymässä hintaa merkkiliikkeestä, kun semmoinenkin on tuossa kulmalla.

Mutta tästä oppineena kannattanee kurkata ainakin kerran vuoteen sinne rummun sisään. Eipähän sitten jumitu rumpukaan paikoilleen niin herkästi. Ruuvarilla voi varovasti raottaa jarrusylinterin suojakumia, ja sen alka ei saa löytyä nestettä. Jos löytyy, niin sylinteri vuotaa.
Micra 1.0 Avec vm.1999

E.P.

40 euroa olisi maksanut sylinteri merkkiliikkeessä.  ;D

Ostin kuitenkin oikeasta varaosakaupasta Delphin sylinterin hintaan 13 euroa. Motonetin hinta olisi 12.45euroa, mutta kyllä pienempiäkin kauppoja on hyvä vähän tukea.
Micra 1.0 Avec vm.1999

StanLaurel

Vaihda nyt samantien toisellekkin puolelle, niin ei tarvitse ensi vuonna tehdä samaa hommaa uusiksi.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

E.P.

Onhan se toki noinkin. Laiskottaa kuitenkin sen verran, että toisen vaihto siirtyy jonnekin tulevaisuuteen. Helposti lähtee nuo rummut irti, joten keväällä uusi tarkastus. Jos auto minulla edes silloin enää on.

Sitä sylinterin hintaa ihmettelen. Nissanin maahantuoja ilmeisesti edelleen toimii sillä periaatteella, että autot myydään vähän halvemmalla, ja yrittävät sitten saada rahaa jälkimarkkinoinnista. Varaosamyyjääkin taisi hinta nolottaa.
Micra 1.0 Avec vm.1999

Avecci

Kuten toisaalla jo mainitsin ostin kakkosautoksi viikko sitten 1,0 Avec:n. Olin jo aikaisemmin syksyllä käynyt ajamassa litrasella koneella tällaistä ja tästä jäi niin hyvä mielikuva, että litranen piti saada. Vakuutuksetkin on vaimon 0% bonuksilla ihan siedettävät.

Viime tiistaina bongasin nettiautosta eräästä lentoaseman lähellä olevasta autopihasta metallinhohtovihreän Micran. Keskiviikkona oli pakko pitää pidennetty safkis ja katsomaan. Torstaina sitten entinen K10 meni vaihdossa tähän "vauhtipäärynään". On aika erillaisia autoja joka suhteessa K10 vs. K11 Micra.

Ettei menisi omiksi fiilistelyiksi pelkästään, niin ajovaloiksi kävin hakemassa Motonetistä Philips BlueVision ultrat. Paketin mukana tulee myös saman sävyiset lasikantaparkkivalot. Hinta on aika suolainen (24,90€), mutta valasitukseltaan näitä voin suositella muutaman päivän kokeilun jälkeen suositella.

menneitä: P10 -> P11 -> P12 -> K10 -> K11 -> N15
nykyisiä:
Nissan Almera 1,4 LX -97
Skoda Octavia Combi 1,4 TSI Elegance DSG -10

E.P.

Mä ostin kanssa jotkin Osramin parustasoa paremmat polttimot, vain huomatakseni, että edellinen omistaja oli semmoiset jo asentanut. Ihmettelinkin alkuun, että onpa vanhassa autossa hyvät valot.  :) Tiedä sitten miten paljon nuo tavallista kalliimmat valot oikeasti antavat valoa. Verrattuna vaikka ihan tavallisiin, mutta uusiin polttimoihin. H4 on kuitenkin sen verran kohtuullisesti hinnoiteltu, että parempiakin polttimoita raaskii kokeilla.

Olenkohan mä tolla nyt parisen tonnia ajellut, ja olen edelleen sitä mieltä, että litrainen kone riittää tämän kokoiseen autoon edelleen hyvin. Tottakai se 1.3 olisi hienoa. Sittenkin arvostan sitä enemmän, että autolla on ollut vähän edellisiä omistajia, ja että auto on käytetty säännöllisesti huollossa vuoden välein. Hyväkuntoiset 1.3:t ovat ihan eri hintaluokassa kuin nämä litraiset. Ja litraisissa on enemmän valinnanvaraa.

***********

Kaiuttimet tuli hankittua paremmat. SPL Pro ei säväyttänyt ulkoisella laaduntunnullaan, mutta soivat paljon paremmin kuin alkuperäiset pahvilärpättimet. 6.5 tuumaiset sinne etuoviin menee heittämällä, ainakin tämä matala malli: http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/472542/0 Tainno, yksi ruuvi pitää porata pellin läpi, kun alkuperäisten kiinnitysruuvien jako ei osu kohdalleen. Ja kaiutinjohdon liittimet pitää vaihtaa. Ei siis kovin paha homma työkaluihin tottumattomallekaan. Ovipahvin irroitusta varten kannattaa hankkia suosiolla työkalut (Muovinen paneeleiden irroitustyökalusarja maksaa Motonetissä kympin). Pelkästään ovipahvia repimällä, tai ruuvarilla kampeamalla saa yleensä enemmän tuhoa kuin hyötyä aikaan.
Micra 1.0 Avec vm.1999

E.P.

#25
Pakoputki meni poikki eilen. Olin jo aiemmin katellut, ettei kovin kummoisessa kunnossa ollutkaan. Siitä taka-akselin päältä laipan vierestä kun katkesi, niin ääni ei ollut edes paha, ja autolla pystyi vielä ajamaankin.

N. 85 eurolla olisi saanut Motonetistä putken, mutta märän kelin ja kurkkukivun vuoksi soittelin pariin pakoputkihuoltoon. http://www.pakoputkicenter.fi/ lupasi laittaa uuden putken tehdastekoisista osista 150 eurolla, ja auton sai työn alle heti. Ei putki tainnut kuitenkaan olla Walker, vaikka mainokset niin antoikin ymmärtää. Hyvä etten itse alkanut putkea vaihtamaan, koska asentajakin tarvitsi laikkaa ja kaasupilliä vanhan irroitukseen. Katalysaattorin ja keskiosan yhdistävien laippojen pultit ovat kiinteästi katalysaattorin laipassa. Eikä niitä muttereita siten tietenkään saa ehjänä irti tämän ikäisistä autoista.

Tuli taas mieleen, ettei autoja ole tehty ja suunniteltu käytettäväksi näin pitkään.  :P No mutta taas tuli autosta parempi kuin oli, ja se on hyvä homma.
Micra 1.0 Avec vm.1999

E.P.

Tuli todistettua, jos ei muille niin itselleni, että ehjän jarrusylinterin vaihtaminen olisi ollut turhaa. Ei ollut vuotoja sylinterissä vieläkään, kun tänään kesärenkaita vaihtaessani suojakumin alle kurkistin.
Micra 1.0 Avec vm.1999

E.P.

Mitä arvelette, onko Micra sitä ikäluokkaa vielä, että tarvitsisi zddp:tä öljyn sekaan? Vai onko ne jo keksineet jonkin toisen lisäaineen korvaamaan. Tämmöinen tuli mieleen, kun kuuntelin venttiilikoneiston ääniä öljynvaihdon jälkeen. Eipä niitä tule usein muuten kuunneltuakaan. Vuosi on nyt ajettu Teboil Diamond 5w-40 öljyillä, ja samanlaiset juuri sinne vaihdoin.

Red Line myy erillisessä purkissa, mutta onko vain mainospuheita? http://www.roadmachine.fi/redline/Breakin.html
Micra 1.0 Avec vm.1999

GT Primmu

Oletko muuten katsonut että onko veto-akseleissa tärinänvaimennuskumit? jos on niin kannattaa katsoa ettei ole ruostuneet kumien juurista, primeroissa tämä on yleistä ja akseli menee poikki jossain vaiheessa, kokemusta on.
PS. Paikallisella nissan korjaamolla lohdutti mua että ei tossa gt primerassa nyt niin paljoa ole tehos että akseli menee poikki, oli kuulemma vaihtanut litrasiin microihin myös akseleita.  :-[
Gt Primera -98
Toyota Crown ms-123 -84
Toyota Crown ms-123 -85
Maxima A33 (ex)

E.P.

#29
Kiitti vinkistä. Kumit siellä on, ja muistaakseni ruostetta löytyy akselin ja kumin välistä. Ja ravistelee joskus, lähinnä kadun kulmista käännyttäessä. Rankaiseehan se täristys tasauspyörästöäkin vähäsen, mutta olen yrittänyt olla huolehtimatta "pienistä". Vanhus kuitenkin jo. Hemmetti, viittis mennä kuitenkaan kyselemään uusia vetareita merkkiliikkeestä. Mitä siis tehdä, ongelman ratkaisuksi?
Micra 1.0 Avec vm.1999