Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Nissan Cherry N12 tuuletetut levyjarrut eteen?

Aloittaja TurboZ.Dude, toukokuu 05, 2014, 18:47:12

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

TurboZ.Dude

Heips,

yritän etsiä turbocherryn vastaavia levyjarruosia muista malleista. Bongasin romuttamolta pari Stanza T11, joissa näyttäisi olevan samat jarrut kuin turbo-cherryssä. Osuiko arvaukseni oikeaan?

Jarrulevyt ovat tietysti noissa aivan loppuunruostuneet, mistä niitä saisi edullisesti?

Mistä muista malleista löytäisin yhteensopivia jarruosia? Aikeena on siis hakea romuttamolta jarrusatulat, hankkia niille kunnostussarja sekä uudet levyt ja jarrupalat.

Entä jarrukilvet; tarvitseeko niitä katsastusta varten? Ajattelin jättää ne pois koska ne ruostuvat kuitenkin vanhoissa nissaneissa rikki ja uusia on todella vaikea löytää, ja jos löytyy niistä vaaditaan maltaita.

Kiitos!

Jylppy

Tuolta kurkkimaan:

http://nissan4u.com/parts/cherry/el_n12/1983_4/type_6/brake/

Jarrukilvet ovat säännösten mukaan pakolliset, mutta käytäntö konttoreilla vaihtelee.. Joihinkin saa kilvet kyllä tehtyä ihan suorasta pellistäkin, vähän jarrulevyä isompi pyöreä levu ja puolen sentin taite reunaan. Siihen sitten tarvittavat reiät ja pala pois satulan kohdalta. Lähimpään peltisepänliikkeeseen vaan kyselemään, ellei itsellä ole taitoa/välineitä moiseen.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

toukopouko

Varaosaraatoja:
3x T12 4x N12 2x WB11, N13, K11, N14, N15, B12, P11
Ikuisuusprojektit: N12x2, T12x2, F10,B11,S13
Käyttikset:
K12 ja E10

Tero-75

#3
Olkakappale ja navat ovat samat kaikissa versioissa, mutta jarrusatulan kannake on erilainen tuuletetuilla ja tavallisilla levyillä varustetuissa satuloissa.
Tuuletetun levyn jarrukilpeä ei enää saa uutena. Tarvikkeena tuskin on saanut mistään ja Nissanikin myy jo eioota. Viimeksi kun kysyin niin tavallisen levyn kilpeä on saanut tilaamalla n. 50€ kappalehintaan. Tuulettu levy on halkaisijaltaan hieman pienempi kuin tavallinen joten kannattaa kokeilla josko tavallisen kilpi menisi pienellä muokkauksella tuuletetun levyn kanssa.

Itselläkin on sama projekti vaiheessa B11 sunnyn kanssa, ja kunhan nimimerkki Take ehtii foorumille kertoo hän tarkemmin miten konversio menee koska hän on vaihtanut B11:een jäähdytetyt levyt eteen.

Et sentään ole taakse levyjä laittamassa? ;)
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

TurboZ.Dude

#4
LainaaTuolta kurkkimaan:

http://nissan4u.com/parts/cherry/el_n12/1983_4/type_6/brake/

Jarrukilvet ovat säännösten mukaan pakolliset, mutta käytäntö konttoreilla vaihtelee.. Joihinkin saa kilvet kyllä tehtyä ihan suorasta pellistäkin, vähän jarrulevyä isompi pyöreä levu ja puolen sentin taite reunaan. Siihen sitten tarvittavat reiät ja pala pois satulan kohdalta. Lähimpään peltisepänliikkeeseen vaan kyselemään, ellei itsellä ole taitoa/välineitä moiseen.
Kiitos tiedoista! Pitääpä koettaa luoda pellistä uudet, mahdollisesti jos jostain löydän sopivan kokoiset eri merkkiä/mallia varten, voisin koittaa modata niistä sopivat N12:aa varten.

LainaaCD17 koneisesta N12 Cherrystä ja B11 Sunnystä pitäis löytyä myös vastaavat jarrut. Kenties Prairiestakin?

Uutta näyttäis löytyvän saksanmaalta:
http://www.autonvaraosat24.fi/japanparts/2160558
http://www.autonvaraosat24.fi/trw/7126824
Ja jenkkilässä
http://www.ebay.com/itm/Dura-Disc-Brake-Rotor-BR3110-/111056564342?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Model%3APulsar+NX%7CSubmodel%3ATurbo&hash=item19db7cb076&vxp=mtr
http://www.ebay.com/itm/New-OPparts-Disc-Brake-Rotor-405-38-077-/390818481267?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Model%3APulsar+NX%7CSubmodel%3ATurbo&hash=item5afe98c473&vxp=mtr

Jotenkin muistelisin, että tarvisit olkakappaleen napoineen myös jarrukonversiota varten??
CD17-koneisia B11 ja N12 en ole koskaan edes nähnyt oman seudun romuttamoilla, ne eivät täälläpäin olleet kovinkaan suosittuja. Pitääpä katsella jos löytyisi joku vanha Prairie. Olkakappaleen tosiaan otan samalla, puhuin pelkästä satulasta vaikka tarkoitin myös olkakappaletta.

LainaaOlkakappale ja navat ovat samat kaikissa versioissa, mutta jarrusatulan kannake on erilainen tuuletetuilla ja tavallisilla levyillä varustetuissa satuloissa.
Tuuletetun levyn jarrukilpeä ei enää saa uutena. Tarvikkeena tuskin on saanut mistään ja Nissanikin myy jo eioota. Viimeksi kun kysyin niin tavallisen levyn kilpeä on saanut tilaamalla n. 50€ kappalehintaan. Tuulettu levy on halkaisijaltaan hieman pienempi kuin tavallinen joten kannattaa kokeilla josko tavallisen kilpi menisi pienellä muokkauksella tuuletetun levyn kanssa.

Itselläkin on sama projekti vaiheessa B11 sunnyn kanssa, ja kunhan nimimerkki Take ehtii foorumille kertoo hän tarkemmin miten konversio menee koska hän on vaihtanut B11:een jäähdytetyt levyt eteen.

Et sentään ole taakse levyjä laittamassa? ;)
Terve, pitkästä aikaa! Kiitos tiedoista!

Tulevaisuudessa aion konvertoida Aussie - takajarruihin eli kyllä, levyt tulee kans taakse vielä joskus mutta se vaatiikin hieman modausta jotta jarrutasapainon saa korjattua.

Tällä hetkellä keskityn etujarruihin.

Jarrusatulan kannakkeet kaappaan tietysti myös siitä autosta josta satulat otan, en hoksannut sanoa.

Nykyiset jarrukilvet ovat kohta pelkkää ruostetta, on kyllä pakko luoda/hankkia uudet jostain.

TurboZ.Dude

#5
Nyt kun asiaa hieman tutkin; Stanzassa näyttäisi tosiaan olevan täsmälleen samankokoiset levyt kuin E15ET mutta keskiö on hieman erilainen, sellaista levyä ei ilmeisesti saisikaan kiinnitettyä N12 hubeihin. Mutta satulat ja kannakkeet ovat todennäköisesti samat. Nyt pitää vain toivoa, että jommassakummassa Stanzassa on jarrusatulat ja kannakkeet suht. ok kunnossa. Tuo ensimmäinen (japanpartsin) levyn hinta on sopiva. Motonetissä näyttäisi olevan yksi E15ET - levy varastossa vielä, vastaavaan hintaan. Pitääpä miettiä miten seuraavaksi toimin.

Kiitos teille kaikille kommenteista ja neuvoista, nyt vain sitten Taken inputtia odottamaan. :)

Jylppy

LainaaCD17-koneisia B11 ja N12 en ole koskaan edes nähnyt oman seudun romuttamoilla, ne eivät täälläpäin olleet kovinkaan suosittuja. Pitääpä katsella jos löytyisi joku vanha Prairie.

Sanoisin, että löydät kyllä diesel B11:n tai N12:n todennäköisemmin, kun Prairien.. Prairieta on tuotu maahan virallisen maahantuojan toimesta alle 150kpl.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

take

Joo, eli hommassa pitää huomioida myös millä moottorilla auto on alunperin. E15S, E15ET ja CD17 on käytössä paksummat vetonivelet jota varten napakin on isompi ja myös laakeri erilainen. E10 ja E13 on pienillä vetareilla. Jos aihio on E10/E13 niin kannattaa vaihtaa koko paketti napoineen kilkkeineen ja käyttää tukevampia vetareita.

Jos kaiken meinaa uutta laittaa niin ei käytettynä tarvitse metsästää kuin jarruies eli se osa joka kannattelee paloja ja satulaa. E15S napaan sopii suoraan jäähdytetyt levyt, palat ja satulat. Itse ainakin suosin virityskäytössä uusia/tehdaskorjattuja satuloita. Toimintavarmuus on parempi ja minusta se on tärkeä tekijä jos auton alkuperäiset vauhtivarat tullaan ylittämään. Normaaliin katuajoon taas riittää vakiotkin hidastimet.

Jarrulevyjä vaihtaessa pitää sitten huomioida että laakerin joutuu avaamaan. Jarrukilven ja jarrulevyn välissä on niin paljon moskaa ettei sitä saa etukäteen millään niin puhtaaksi etteikö laakeriin menisi roskia. Samoin laakeri voi vaurioitua irrotuksesta. Laakerin esijännitys säädetään laakereiden väliin tulevalla renkaalla. Kun laakerit uusitaan, pitää mitata uuden renkulan oikea paksuus. Siihen vaaditaan jo kekseliäisyyttä kotikonstein. Sopiva työkalu on kyllä mahdollinen tehdä jos on kätevä käsistään. Ei se rakettitiedettä ole.

Jarrukilpien kanssa luovutin. Ei ole eikä kukaan ole mitään sanonut. Merkittävä toiminnalinen ero jäähdytetyn ja tavallisen version jarrukilvillä on että jäähdytetyssä on myös jarrukilvessä ilmanottoaukot. Mallin mukaan voisi olla mahdollista askarrella tavallisetkin kilvet sopimaan.

Jäähdytettyjen levyjen kanssa on sitten 51mm männät vrt. vakiot 48mm. Jarrupääsylinteri on myös numeroa isompi. Pääsylinteriä en tosin alkanut vaihtamaan, kun "vanha" oli vielä melko uusi silloin. Lisäksi pienempi pääsylinteri ja isommat satulat vähentää poljinvoiman tarvetta, mutta polkimen liike saattaa pidentyä. Itse en huomannut muuta eroa kuin että herkemmäksi tuli.

Toinen suuri muutos tehokkuuden lisäksi tuli jarrupalojen kestoikään!!! Vakioilla jarruilla palojen kestoikä oli 40-50tkm. Reipas ajotyyli, asuntovaunun ja peräkärryn kiskominen vaati veronsa. Nyt tällä kombolla on ajettu botniaringiä varmaan yli 100 kierrosta, vedetty vaunua 10tkm niin että matkalla on käyty yli kilometrin korkeudessa (oli muuten vanteet mustana ;D) ja kaikkiaan liki 100tkm jo takana SAMOILLA JARRUPALOILLA!!! En olisi ikinä uskonut. Palojen merkkiä en muista, mutta motonetistä nekin hain.

TurboZ.Dude

LainaaJoo, eli hommassa pitää huomioida myös millä moottorilla auto on alunperin. E15S, E15ET ja CD17 on käytössä paksummat vetonivelet jota varten napakin on isompi ja myös laakeri erilainen. E10 ja E13 on pienillä vetareilla. Jos aihio on E10/E13 niin kannattaa vaihtaa koko paketti napoineen kilkkeineen ja käyttää tukevampia vetareita.
Tämä auto tuli alun perin E15-koneella, joten tuosta ei pitäisi olla pulmaa.

LainaaJos kaiken meinaa uutta laittaa niin ei käytettynä tarvitse metsästää kuin jarruies eli se osa joka kannattelee paloja ja satulaa. E15S napaan sopii suoraan jäähdytetyt levyt, palat ja satulat. Itse ainakin suosin virityskäytössä uusia/tehdaskorjattuja satuloita. Toimintavarmuus on parempi ja minusta se on tärkeä tekijä jos auton alkuperäiset vauhtivarat tullaan ylittämään. Normaaliin katuajoon taas riittää vakiotkin hidastimet.
Ei tekisi mieli rempata vakioita hidastimia; kun kovemmista nopeuksista jarruttaa ihan uusillakin vakiojarruilla, jarrupalat kuumenevat N12-mallissa nopeasti ja jarruteho laskee nopeasti. Remppaus on kuitenkin edessä koska nykyisten jarrujen teho on hiipunut huomattavasti (todennäköisesti satula ei enää toimi uuden veroisesti). Lisäksi koska aion rakentaa ja asentaa E15ET-koneen tuon E15S paikalle, niin E15ET vastaavia jarruja tosiaan vaaditaan jopa muutoskatsastukseen. Kun kerran jarruja joudun remppaamaan, kannattaa heti pistää upgradea kehiin. Ongelmaksi muodostuukin tässä tapauksessa hinta. Tarkoituksena on rempata käytetyt satulat, uusien ostaminen käynee kalliimmaksi (hintaa kertyy varmaankin ~80-100 euroa per satula? katsoin hintoja joskus motonetistä silloin kun heillä oli E15ET - jarrusatuloita myynnissä)

LainaaJarrulevyjä vaihtaessa pitää sitten huomioida että laakerin joutuu avaamaan. Jarrukilven ja jarrulevyn välissä on niin paljon moskaa ettei sitä saa etukäteen millään niin puhtaaksi etteikö laakeriin menisi roskia. Samoin laakeri voi vaurioitua irrotuksesta. Laakerin esijännitys säädetään laakereiden väliin tulevalla renkaalla.
Jep, näinhän se on. Etunapojen rakenne tuli opittua kun vaihdoin etupyörän laakerit. Laakerit on tosiaan ikävä kyllä vaihdettava levyjen vaihtojen yhteydessä.

LainaaKun laakerit uusitaan, pitää mitata uuden renkulan oikea paksuus. Siihen vaaditaan jo kekseliäisyyttä kotikonstein. Sopiva työkalu on kyllä mahdollinen tehdä jos on kätevä käsistään. Ei se rakettitiedettä ole.
Hmm. Tuota en olekaan ajatellut; levyn keskiön paksuus luonnollisesti vaikuttaa tuohon laakerin esijännitykseen, se ei välttämättä mene ihan alkuperäisrenkulaan kiinni asti jos uudempi levy on paksumpi keskiössä. Riittääkö siinä että mittaa uuden levyn keskiön paksuuden ja vertaa vanhoihin levyihin? Ja lisää tarpeen mukaan erotuksen verran paksuutta renkuloihin? (uudet renkulat tietysti jostain hankittava, en tiedä mistä niitä saa...)

LainaaJarrukilpien kanssa luovutin. Ei ole eikä kukaan ole mitään sanonut. Merkittävä toiminnalinen ero jäähdytetyn ja tavallisen version jarrukilvillä on että jäähdytetyssä on myös jarrukilvessä ilmanottoaukot. Mallin mukaan voisi olla mahdollista askarrella tavallisetkin kilvet sopimaan.
Jossain vaiheessa Biltemalla taisi olla halvalla jotain volvo 740-jarrukilpiä. Esim. sellaisia modaamalla ja leikkelemällä ehkä saisi luotua sopivat kilvet. Nykyiset kilvet ovat niin pelkkää ruostetta että jos niistä ottaisi kiinni ja vääntäisi, ne murenisivat metallioksidilastuiksi.

LainaaJäähdytettyjen levyjen kanssa on sitten 51mm männät vrt. vakiot 48mm. Jarrupääsylinteri on myös numeroa isompi. Pääsylinteriä en tosin alkanut vaihtamaan, kun "vanha" oli vielä melko uusi silloin. Lisäksi pienempi pääsylinteri ja isommat satulat vähentää poljinvoiman tarvetta, mutta polkimen liike saattaa pidentyä. Itse en huomannut muuta eroa kuin että herkemmäksi tuli.
Ahaa, tämä onkin hyvä pitää mielessä. Pidempi polkimen liike ei sinänsä minua haittaa; cherryissähän on pitkä kytkinpolkimen liikerata, jos jarrupolkimen liikerata pikkasen pidentyy, se vain tuo enemmän "tasapainoa" poljinkokonaisuudeen. :P

LainaaToinen suuri muutos tehokkuuden lisäksi tuli jarrupalojen kestoikään!!! Vakioilla jarruilla palojen kestoikä oli 40-50tkm. Reipas ajotyyli, asuntovaunun ja peräkärryn kiskominen vaati veronsa. Nyt tällä kombolla on ajettu botniaringiä varmaan yli 100 kierrosta, vedetty vaunua 10tkm niin että matkalla on käyty yli kilometrin korkeudessa (oli muuten vanteet mustana ;D) ja kaikkiaan liki 100tkm jo takana SAMOILLA JARRUPALOILLA!!! En olisi ikinä uskonut. Palojen merkkiä en muista, mutta motonetistä nekin hain.
Loistavaa, tuo antoi kannustusta jarruprojektiini :D

Kiitos näistä tiedoista, tämä auttoi huomattavasti jarruprojektin suunnittelua! :)

Desperate child

Lainaa
LainaaJarrulevyjä vaihtaessa pitää sitten huomioida että laakerin joutuu avaamaan. Jarrukilven ja jarrulevyn välissä on niin paljon moskaa ettei sitä saa etukäteen millään niin puhtaaksi etteikö laakeriin menisi roskia. Samoin laakeri voi vaurioitua irrotuksesta. Laakerin esijännitys säädetään laakereiden väliin tulevalla renkaalla.
Jep, näinhän se on. Etunapojen rakenne tuli opittua kun vaihdoin etupyörän laakerit. Laakerit on tosiaan ikävä kyllä vaihdettava levyjen vaihtojen yhteydessä.



Hmm Mulla ku katsastussetä ei tykänny tuon cherryn jarrulevyis olevasta pintaruosteesta (omasta mielestä ei ollut edes pahat, mutta vaihtoon meni) niin pajavasaralla ne hakattiin auki ja vanhoilla laakereilla kasattiin, (oli pieni kiire saada hääautoks..) nii ei ainakaan muutaman tuhannen kilometrin ja kahden kesän jälkeen ole osoittanut hajoamisen merkkejä, vannomatta paras, mutta tähän asti ainakin on pelannut ihan hyvin. Totta on että laakerit olis aina paras uusia kun niitä joutuu availee.

Ja nuista jarrupäivityksistä tuli mieleen mulla on tuossa cherrys samat jarrulaikat mitkä vaparissaki, ilmeisesti alkupään turboissa oli kehnommat jarrut.. Miten lie, pystyykö katsastuksessa käyttään vertailumallina vanhempaa turboa niin ei tarvis välttämättä vaihtaa jarruhiluja... Tämä siis vain ajatus, paremmat jarrut on aina hyvä sijoitus, mutta se osien löytämisen hankaluus...!
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

Mies

Lainaa
Lainaa
LainaaJarrulevyjä vaihtaessa pitää sitten huomioida että laakerin joutuu avaamaan. Jarrukilven ja jarrulevyn välissä on niin paljon moskaa ettei sitä saa etukäteen millään niin puhtaaksi etteikö laakeriin menisi roskia. Samoin laakeri voi vaurioitua irrotuksesta. Laakerin esijännitys säädetään laakereiden väliin tulevalla renkaalla.
Jep, näinhän se on. Etunapojen rakenne tuli opittua kun vaihdoin etupyörän laakerit. Laakerit on tosiaan ikävä kyllä vaihdettava levyjen vaihtojen yhteydessä.



Hmm Mulla ku katsastussetä ei tykänny tuon cherryn jarrulevyis olevasta pintaruosteesta (omasta mielestä ei ollut edes pahat, mutta vaihtoon meni) niin pajavasaralla ne hakattiin auki ja vanhoilla laakereilla kasattiin, (oli pieni kiire saada hääautoks..) nii ei ainakaan muutaman tuhannen kilometrin ja kahden kesän jälkeen ole osoittanut hajoamisen merkkejä, vannomatta paras, mutta tähän asti ainakin on pelannut ihan hyvin. Totta on että laakerit olis aina paras uusia kun niitä joutuu availee.

Ja nuista jarrupäivityksistä tuli mieleen mulla on tuossa cherrys samat jarrulaikat mitkä vaparissaki, ilmeisesti alkupään turboissa oli kehnommat jarrut.. Miten lie, pystyykö katsastuksessa käyttään vertailumallina vanhempaa turboa niin ei tarvis välttämättä vaihtaa jarruhiluja... Tämä siis vain ajatus, paremmat jarrut on aina hyvä sijoitus, mutta se osien löytämisen hankaluus...!


Eli onko sulla jäähdyttämättömät levyt turbossa?

Kuulostaa hyvältä omaa B11 projektia ajatellen  ;)
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

Tero-75

FASTin mukaan N12 aletiin valmistaa 04/82, ja jäähdytet levyt olisivat tulleet turboihin ja dieseleihin 06/82 alkaen.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

AkiH

Olivatko Turbo ja Diesel tuotannossa heti alusta alkaen vai tulivatko ne mukaan vasta tuolloin kesäkuussa 1982?
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Jylppy

#13
PatsMasterista vois kurkkia näitä, molemmat löytyy N12:n listauksista:

40206-05A00 ei jäähdytetty (04/82-05/84)
40206-16R00 jäähdytetty (06/82->)

EDIT:
Joo, molempia löytyy N12 turbosta:

40206-05A00:
N12, E10S + E13S + E15S + E15ET, 04/82-05/84
B11, E13S + E15S + E16S, 03/82-02/84

40206-16R00:
N12, E15ET, 06/82->
N12, CD17, 10/82->
B11, CD17, 08/82-05/88
M10, E15S + CA18S, 09/82->
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Desperate child

#14
Lainaa


Eli onko sulla jäähdyttämättömät levyt turbossa?

Kuulostaa hyvältä omaa B11 projektia ajatellen  ;)

Kyllä on, mutta mitenpä se vertailu sitten onnistuu, tarviiko sen muutoskatsastettavan autonkin olla sitten vanhempi kuin 5/84...?

Ja onko nuita alkupään autoja sitten ollut kuitenkin 82 vuodesta jäähdytetyillä levyillä :O onko ne kasaillu näitä sekasin??!

EDIT: Mitä nyt ite katselin tuolta nettifastista, niin se tunsi ainoastaan nuo vaparin satulat 84 asti turbossa, mutta levyjä se tarjos molempia vaihtoehtoja..?
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

Tero-75

LainaaOlivatko Turbo ja Diesel tuotannossa heti alusta alkaen vai tulivatko ne mukaan vasta tuolloin kesäkuussa 1982?
Sekä Turbo että Diesel ovat olleet heti alusta asti tuotannossa. Muistaakseni Take tiesi kertoa että varsinkin dieselissä olisi aika pian havaittu että lisääntynyt paino keulalla olisi ollut liikaa jäähdyttämättömille levyille.

Jos aikoo turbotekniikan vaihtaa Cherryyn kannattaa olla Nissan Nordicin tekniseen neuvontaan yhteydessä. Sieltä saa paperin katsastusta varten jossa annetaan lupa vaihtaa tekniikka ilman että tarvitaan muutoksia alustaan, jarruihin jne. Tätä varten kyllä tarvitsee olla luovuttaja-auton rekisterinumero, mutta käytännössä tähän riittää minkä tahansa Turbo-Cherryn tiedot josta saavat tarvittavat tiedot. Oma lupapaperi on Aro-yhtymän ajoilta, mutta samat miehet siellä käsittääkseni one edelleen asioita käsittelemässä.

Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

TurboZ.Dude

Lainaa
LainaaOlivatko Turbo ja Diesel tuotannossa heti alusta alkaen vai tulivatko ne mukaan vasta tuolloin kesäkuussa 1982?
Sekä Turbo että Diesel ovat olleet heti alusta asti tuotannossa. Muistaakseni Take tiesi kertoa että varsinkin dieselissä olisi aika pian havaittu että lisääntynyt paino keulalla olisi ollut liikaa jäähdyttämättömille levyille.

Jos aikoo turbotekniikan vaihtaa Cherryyn kannattaa olla Nissan Nordicin tekniseen neuvontaan yhteydessä. Sieltä saa paperin katsastusta varten jossa annetaan lupa vaihtaa tekniikka ilman että tarvitaan muutoksia alustaan, jarruihin jne. Tätä varten kyllä tarvitsee olla luovuttaja-auton rekisterinumero, mutta käytännössä tähän riittää minkä tahansa Turbo-Cherryn tiedot josta saavat tarvittavat tiedot.
Mielenkiintoista. Jarrujen parantaminenhan on aina järkevä veto. Joten mitä varten tuollaista paperia sitten tarvitaan joka sallii moottorin vaihtamisen ilman niitä turvallisuusparannuksia? Katsastusbyrokraattisia syitä varmaankin? Antaako tuollainen paperi esim. mahdollisuuden rekisteröidä cherryn ihan viralliseksi turbo-cherryksi?

AkiH

#17
Silloin kai sitä paperia tarvitaan, jos haluaisi selvitä ilman jarru- ja alustamuutoksia. Ei kai sillä paperilla kauheasti virkaa ole, jos muuttaa ne  alkuperäistä Turbo-Cherryä vastaavaksi tai paremmiksi. Teron tapauksessa lappua tarvitaan, kun ahdettua konetta vaihtaa Sunnyn keulille.

Viralliseksi Turbo-Cherryksi? Alkuperäinen on aina alkuperäinen, jälkeenpäin muutettu jälkeenpäin muutettu, vaikka olisi lappujakin.

E: Ei sillä, että se tekisi jälkiahdetusta Kirsikasta yhtään vähemmän hauskempaa.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Tero-75

Olennaisin hyöty tuosta lapusta on tehorajan nousu. Sunnya ei voi omatoimisesti verrata Turbo-Cherryyn joten ahdettunakin tehoa saisi olla laillisesti vain 89hp. Mutta tuon lapun ansiosta saa tehoa olla Turbo-Cherryn verran eli 114hp.
Olipa joku katsuri joskus sitäkin mieltä että tuostakin saisi tehot nousta vielä 20% jos auto on muutettu alustaltaan ja jarruiltaan Turbo-Cherryä vastaavaksi.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

TurboZ.Dude

#19
LainaaSilloin kai sitä paperia tarvitaan, jos haluaisi selvitä ilman jarru- ja alustamuutoksia. Ei kai sillä paperilla kauheasti virkaa ole, jos muuttaa ne  alkuperäistä Turbo-Cherryä vastaavaksi tai paremmiksi. Teron tapauksessa lappua tarvitaan, kun ahdettua konetta vaihtaa Sunnyn keulille.
Ah, nyt käsitänkin. En pysynyt kärryillä koska lähditte puhumaan threadissani sunnyista eikä pelkästään cherryistä. Ei sinänsä haittaa thread hijack, itse tässä vain sekoilin.

LainaaViralliseksi Turbo-Cherryksi? Alkuperäinen on aina alkuperäinen, jälkeenpäin muutettu jälkeenpäin muutettu, vaikka olisi lappujakin.
Ah. Olin jostain sitten kuullut väärää tietoa, että auton muuttaminen 100% turbocherryksi alkuperäisillä turbocherryn osilla antaisi mahdollisuuden rekisteröidä auto virallisesti turbocherryksi. Hyvä kun saatiin tämäkin asia selvitettyä, kiitos!

LainaaOlennaisin hyöty tuosta lapusta on tehorajan nousu. Sunnya ei voi omatoimisesti verrata Turbo-Cherryyn joten ahdettunakin tehoa saisi olla laillisesti vain 89hp. Mutta tuon lapun ansiosta saa tehoa olla Turbo-Cherryn verran eli 114hp.
Olipa joku katsuri joskus sitäkin mieltä että tuostakin saisi tehot nousta vielä 20% jos auto on muutettu alustaltaan ja jarruiltaan Turbo-Cherryä vastaavaksi.
Juu, sitten tuosta lapusta onkin aika paljon hyötyä Sunny-harrastajille, käsitän! 89 hp on aika ankea luku jos virittää haluaisi. Eli cherrypuolella raja kulkee 20% yli turbocherryn 115 hp eli 139 hp?

AkiH

114 heppaa * 1,20 = 136,8 hevosta.

Terolla heittää hevosella, B11:n maksimi olisi se 90 hevosta (75*1,2=90). Riittäisi CD20T-koneelle. :)

Menee ehkä näine laskelmineen välimerkin lähentelemiseksi, mutta menköön tämän kerran. ;D
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

TurboZ.Dude

#21
LainaaMenee ehkä näine laskelmineen välimerkin lähentelemiseksi, mutta menköön tämän kerran. ;D
Välimerkin lähenteleminen on hauskaa ;)

Mistä se 114 hp tulee? Kun katsoo Nissanin alkuperäisiä cherry-julisteita, niissä lukee 115 hp. Samoin 1985 vuoden Cherry-esitteessäni. Oliko varsinainen virallinen teho alle 114.5 hp? (Tosin lyijyttömällä polttoaineella tuon tehon pitäisi olla 105 hp, Australiassa todettu että 10 hp tippui siitä kun siirryttiin lyijyllisestä lyijyttömään bensiiniin ja sytytysajoitusta jouduttiin myöhäistämään.)

AkiH

#22
Tuulilasin autokuvasto 4B/85, Tuulilasin Turbo-teema 1/84 (diesel, tavallinen ja Turbo vertailussa) sekä Vauhdin Maailma 12/83 (Turbon koeajo). Noissa ainakin oli merkitty tehoksi 114 hevosvoimaa, mikä lienee sitten lopullinen totuus. :P

Saisiko siihen sovellettua jarrut jostain muusta samalla pulttijaolla olevasta autosta? Lancerista, niissäkin on tuuletettuja levyjä.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

StanLaurel

Nissanin teknisiä tietoja-kirjasessa on myös 114hv/84kW DIN.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

Alppu

Lainaa
Mistä se 114 hp tulee? Kun katsoo Nissanin alkuperäisiä cherry-julisteita, niissä lukee 115 hp. Samoin 1985 vuoden Cherry-esitteessäni. Oliko varsinainen virallinen teho alle 114.5 hp? (Tosin lyijyttömällä polttoaineella tuon tehon pitäisi olla 105 hp, Australiassa todettu että 10 hp tippui siitä kun siirryttiin lyijyllisestä lyijyttömään bensiiniin ja sytytysajoitusta jouduttiin myöhäistämään.)

Tuskin lyijy tuota eroa tekee, eiköhän katti myös lisätty ym.


"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Mies

Lainaa
Lainaa
Mistä se 114 hp tulee? Kun katsoo Nissanin alkuperäisiä cherry-julisteita, niissä lukee 115 hp. Samoin 1985 vuoden Cherry-esitteessäni. Oliko varsinainen virallinen teho alle 114.5 hp? (Tosin lyijyttömällä polttoaineella tuon tehon pitäisi olla 105 hp, Australiassa todettu että 10 hp tippui siitä kun siirryttiin lyijyllisestä lyijyttömään bensiiniin ja sytytysajoitusta jouduttiin myöhäistämään.)

Tuskin lyijy tuota eroa tekee, eiköhän katti myös lisätty ym.




Niin mihin on lisätty?  ::)
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

Alppu

Lainaa
Lainaa
Lainaa
Mistä se 114 hp tulee? Kun katsoo Nissanin alkuperäisiä cherry-julisteita, niissä lukee 115 hp. Samoin 1985 vuoden Cherry-esitteessäni. Oliko varsinainen virallinen teho alle 114.5 hp? (Tosin lyijyttömällä polttoaineella tuon tehon pitäisi olla 105 hp, Australiassa todettu että 10 hp tippui siitä kun siirryttiin lyijyllisestä lyijyttömään bensiiniin ja sytytysajoitusta jouduttiin myöhäistämään.)

Tuskin lyijy tuota eroa tekee, eiköhän katti myös lisätty ym.




Niin mihin on lisätty?  ::)

Eikö lyijyllisestä bensasta luopumisen jälkeen yleisesti tullut samalla katalysaattorit käyttöön?

...Ja tehot hieman notkahtivat.

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

TurboZ.Dude

LainaaTuulilasin autokuvasto 4B/85, Tuulilasin Turbo-teema 1/84 (diesel, tavallinen ja Turbo vertailussa) sekä Vauhdin Maailma 12/83 (Turbon koeajo). Noissa ainakin oli merkitty tehoksi 114 hevosvoimaa, mikä lienee sitten lopullinen totuus. :P
Ahaa, siinä tapauksessa pitänee olettaa tuon olevan korrekti ohjearvo.

Lainaa
Lainaa
Mistä se 114 hp tulee? Kun katsoo Nissanin alkuperäisiä cherry-julisteita, niissä lukee 115 hp. Samoin 1985 vuoden Cherry-esitteessäni. Oliko varsinainen virallinen teho alle 114.5 hp? (Tosin lyijyttömällä polttoaineella tuon tehon pitäisi olla 105 hp, Australiassa todettu että 10 hp tippui siitä kun siirryttiin lyijyllisestä lyijyttömään bensiiniin ja sytytysajoitusta jouduttiin myöhäistämään.)

Tuskin lyijy tuota eroa tekee, eiköhän katti myös lisätty ym.


I stand corrected. Kävin lukemassa artikkelin uudestaan, josta olin tämän tehontiputuksen lukenut. Katalysaattori piti tosiaan lisätä vuonna 1986 kun Australiassa siirryttiin lyijyttömään bensaan. Tässä kyseinen artikkeli:
http://www.autospeed.com/cms/article.html?&title=The-Early-Days-of-Turbo-Part-Five&A=110783