Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Nissan Primera P12 1.6l vääntö kateissa.

Aloittaja CeeMa53, huhtikuu 02, 2014, 15:50:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

CeeMa53

Moro,

Eli -03 vuosimallin QC16DA koneella varustettu Primera rupesi hyytymään. Käynnistyi normaalisti ja alkuun en huomannut mitään outoa pihatietä ajellessa. Mutta kun tulin risteykseen jossa lievä ylämäki ja siitä koitin lähteä, niin sammui siihen. Lähti huonosti käyntiin ja kun yritin rivakasti takaa tulevia karkuun päästä, niin ei onnistunutkaan :-/ Ei tahtonut Primera enää kiihtyä kunnolla. Ajoin auton työmaan pihalle ja 30min kuluttua lähdin taas liikenteeseen, niin ei mitään ongelmaa. Auto tuntui toimivan normaalisti kunnes muutaman kilometrin jälkeen nykäisy ja taas tuntui kuin olisi käsijarru päällä. Samalla syttyi myös moottorin häiriövalo. Ajelin auton parkkiin jälleen ja 30 min kuluttua oli edessä uusi siirtymä. Taaskaan ei mitään tietoa oireista, paitsi häiriövalo jatkoi palamista. Pari kilometriä ja taas nykäisy jne. Ajelin sitten illalla kotiin ja lukaisin vikakoodin P0335.

Heti ensimmäisenä iski epätoivo että pitääkö ruveta jakopäähommiin, mutta ajattelin tulla täältä vielä kyselemään viisaampien neuvoja. Koitin aukauista "tarkastusluukkua" josta näkisi onko ketju venynyt ja kiristin lopussa. Joko oli väärä luukku, joku pultti vielä kiinni tai sitten vaan se on tiukassa. Katsoin myös eräästä manuaalista että siinä on joku tiivistemassa välissä ja tulisi uusia aukaisun yhteydessä? Lisäksi googlettelin muita saman vikakoodin saaneita, niin oireet eivät aivan täsmää tuohon ketjun venymiseen :-? Ei kuulu epämääräistä rallatusta ketjusta, ei nyi kiihdyttäessä eikä kierrokset pompi tyhjäkäynnillä. Kulutuskin tuntui olevan ainakin ajotietokoneen mukaan normaalia.

Lienee helpompi aukaista koppa ja tarkastaa siitä ketju ja kiristin, mutta olisiko mitä muuta syytä tarkastaa ennen kuin rupeaa purkamaan isommin? :) Tulpat ja puolat toki tulee samalla katsottua kun aukoo koppaa ;D

Tero-75

Onko tietoa onko takavalon maadoitusongelma korjattu kyseisessä autossa? Aiheuttaa mitä mystisimpiä sähkö- ja käyntiongelmia.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

CeeMa53

LainaaOnko tietoa onko takavalon maadoitusongelma korjattu kyseisessä autossa? Aiheuttaa mitä mystisimpiä sähkö- ja käyntiongelmia.
Ei ole tietoa. Mistähän kyseistä ongelmaa olisi fiksuin tarkastella?

AkiH

Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

CeeMa53

LainaaKuvalliset ohjeet lontooksi, vaatii tosin rekisteröitymisen.

http://www.npoc.co.uk/forum/p12-rear-light-removal-now-with-simple-earth-fix_topic16533.html
Täytyypä vilkasta tänään onko asialle tehty jo jotain. Kiitos linkistä.

Onko tullut paljon eteen että vika olisi ollutkin itse sensorissa?

CeeMa53

#5
Noniin nyt on vilkastu ketjun kiristin. Oli mäntä hieman yli sentin ulkona, eli ei pitäisi olla vielä tapissaan? Samoin tulpat ja puolat näytti päällisin puolin terveiltä.

Takavaloon en vielä kerennyt tutustua, mutta tarkoitus oli siirtyä siihen seuraavaksi.

Poistin vikakoodin ja kävin pienen lenkin ajelemassa. Auto toimi moitteetta noin 15km verran jonka jälkeen nykäisy ja tehojen katoaminen. Huomasin että vapaalla valuttaen kuului epämääräinen laahaava ääni jota ei aikaisemmin ole kuulunut. Lisäksi aukaisin konepellin kotipihassa ja nenään tuli palaneen metallin haju :-/ Tällä kertaa ei häiriövalo ilmaantunut, mutta vikakoodin antoi.

Jos jollai olisi laittaa ääninäytettä miltä kuulostaa kun ketju kalkattaa, niin olisi ihan jees. Omani ei mielestäni pidä ko. ääntä mutta hyvin vaimea sirinä on havaittavissa.

Alppu

#6
Sirinä voi tulla suuttimista?

Venynyt ketju pitänee laahaavaa ja rallattavaa ääntä.

Tiedä sitten mitenkä herkkä anturi on vaikka ei vielä soraääniä kuuluisikaan?

Laahaava ääni voi tulla laahaavista jarruista?

Takavaloja on tarjottu ties mihin ongelmaan, mihin kaikkeen ne voikaan vaikuttaa...  :-?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Mies

LainaaSirinä voi tulla suuttimista?

Venynyt ketju pitänee laahaavaa ja rallattavaa ääntä.

Tiedä sitten mitenkä herkkä anturi on vaikka ei vielä soraääniä kuuluisikaan?

Laahaava ääni voi tulla laahaavista jarruista?

Takavaloja on tarjottu ties mihin ongelmaan, mihin kaikkeen ne voikaan vaikuttaa...  :-?


P12 primerassa takavalojen maadoitusongelma vaikuttaa lähes kaikkeen, etenkin tämän topikin aloittajan ongelmat ovat juurikin tyypillisiä.

Tähänkin jahkailuun käytetyssä ajassa olisi jo monta kertaa tehty se vartin korjaus kyseiseen ongelmaan  ;)
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

uffa

Tulipa mieleen kun oli kaverin kärry perässä, jossa oli jotain maadoitusongelmaa valoissa, eli tyyppiä disco, niin tehot katosivat tyystin autosta....

BA

Johtuu siitä että takavalojen ohjausboksi ja moottorin ohjausyksikkö maadoittuvat samaan paikkaan. Kun itse takavalon maadoitus huononee, signaali ohjauspurkilta takavalolle heikkenee ja tekee häiriön eculle.

Tervetuloa väylätekniikan pariin vaan!  On se ihanaa! >:(

CeeMa53

Eilen illasta nyppäsin takavalon irti ja eihän sieltä maadoitusta löytynyt. Tänään olisi tarkoitus viritellä piuha paikalleen ja katsoa mikä on vaikutus. Toivotaan että ollaan ongelman ytimessä ;D

CeeMa53

Takavaloon lisätty maadoitus ja käyty heittää n. 40km testi. Matkalla ei ilmennyt enää ongelmia 8-)

Huomenna rohkeesti hieman pitempää työajoa suorittamaan ja siitä saa varmaan lisätulosta onko ko. ongelma ratkaistu :)

CeeMa53

Otetaampas asia uudelleen esille.

Auto toiminut takavalojen maadoituksen jälkeen normaalisti, paitsi muutaman kerran käyttänyt kierrokset todella alhaalla kun on ollut pysähtymässä. Kuitenkin noin viikko sitten isommalla tiellä ajaessa nykäisi :-/ meno jatkui normaalisti johtuen reippaasta vauhdista. Tiedostin mitä oli tapahtunut joten ajelin lähimmälle parkkipaikalle tutkimaan vikakoodia. Jälleen sama P0335. Ei auttanut nollaaminen ja uudelleen käynnistäminen. Satuin olemaan kaupan pihalla joten päätin käydä hakemassa purkillisen CRC:tä ja ruiskuttelin sitä  parkkipaikalla takavalojen liittimiin. Aikaa toimenpiteeseen meni kaikkineen n. 15 min :) Ei auttanut enää kuitenkaan jäädä siihen enempää ihmettelemään vaan matkaa oli jatkettava, kuinkas ollakkaan Primukkani oli taas elossa :o

Tapahtuneen jälkeen kaikki oli taas normaalisti eiliseen iltaan saakka. Kotimatkalla oireet iskivät jälleen. Tällä kertaa ei tapahtunut nykäystä ollenkaan vaan huomasin kiihtyttäessä ettei menohaluja olekkaan :'( Otin tien sivuun, lukasin koodin ja kuittasin, mutta ei apua. Ajelin kotiin ja annoin auton rauhassa lepäillä.

Aamulla taas töihin lähtiessäni ei mitään onglemaa. Kuitenkin 20 km jälkeen sammui risteykseen ja lähti huonosti käyntiin. Veto oli laiskaa taas :( Katselin sammumisen jälkeen ajon aikana lukulaitteella että sytytyksen ajoitukset olivat aikaslailla päin persettä. Normaalisti toimivana ajoitukset olivat kunnossa.

Ajellessa nyt n. 1kk on tullut kuulosteltua mahdollisia soraääniä. Moottoritilasta kuuluu vaimeaa sirinää kun kierroksia on n. 1500, muutoin joko äänet hukkuu normaalin käyntiäänen alle tai sitten niitä ei ole.

Ilmeisimmin kyseessä on jotain isompaa kuin vajaa maadoitus, joka on siis korjattu. Itselle tuli mieleen, että voisikohan viallinen puola tai tulppa aiheittaa ko. vikaa? Ja jos joku vielä osaisi kertoa onko ketjun kiristimen tarkastamiseksi olemassakaan jotain tarkastusluukkua tjsp?

Kiitos ja kumarrus jo etukäteen ;)

Whee

#13
-

Alppu

Tulpatkin kannattaa vaihtaa jos ohjeelliset kilometrit on niille täynnä.

Tuohon varmaan menee tavalliset tulpat, eivät kustanna paljoa.

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

CeeMa53

Tulipahan nyt sit varmistettua jakoketju ja kiristin. Ketju oli käsin kokeiltuna kireällä ja kiristimen mäntää näkyi n. 1cm, eli ei pitäisi olla vikaa sillä osastolla?

Voisikohan ohjaustehostimella olla jotain vaikutusta asiaan? Oli säiliöltä tehostimelle menevä letku hieman huonosti paikallaan ja oli todennäköisesti siitä valutellut hieman öljyä. Säiliössä tavaraa hieman alle alarajan :-/ tyhjäkäynnillä rattia kääntäessä tiputtaa kierroksia hieman.

Jostain myös luin että maadoitusongelmia voi aiheuttaa muutkin kuin takavalot?

Pitää käydä hakemassa uudet tulpat ja lähteä niistä nyt liikenteeseen. Samoin maffin tarkastan. Pihassa olisi myös 1,8 l koneella varustettu lajitoveri, niin mahtaakohan kyseisessä vehkeessä olla sama kampiakselin tunnistin? Josko sillä poistaisi vian tai sitten mahdollisuuden että vika olisi siinä ;D

espi

MAF:n tarkistuksen/puhdistuksen aikana tarkista myös mahdolliset ilmavuodot, esim. maf jälkeisessä haitarissa.

Onko tuota kampiakselin asentotunnistinta tai liitintä putsattu sorkittu?

Desperate child

#17
Eikös toi vikakoodi ainakin viittaa kampiakselin asentotunnistimeen?? Itellä teki oma 2.0 primera sitä että alko sytyttelee vikavaloa ilman mitään vikaa, aina herjas kampiakselin asentotunnistinta, nollasin ja pysy kunnossa jonkun aikaan, sitten alko tekee noita nykäyksiä jonka jälkeen sytytti vikavalon ja pari kertaa pääsi risteyksessä sammumaankin ku tuli vika yllättäen päälle. En arponut enempää vaan tilasin autokeskuksen kautta uuden tunnistimen ja ongelmat loppu siihen. (Paitsi että rikoin yhden puolan kun makasin koneen päällä ja tappelin anturia paikalleen, on ainakin tossa 2 litrasessa äärettömän ikävässä paikassa moottorin lohkossa takapuolella, en tiedä onko noi 1,6 tai 1,8 helpomassa paikassa...) Ja nopealla selaamisella näyttäs olevan keskenään samaa anturia käytetty useassa eri QG sarjan koneessa, mutta tuo 2 litrasen QR on aivan eri anturi kuin näissä QG koneissa ja mikäli oikein ymmärsin ku nopeesti kattelin noita niin QG koneessa sama anturi olis nokka-akselin anturina ja kampiakselin anturina, mutta en mene kyllä varmaksi sanomaan mitään ja noissa on saattanut anturit vaihtua vuosimallista seuraavaan, mutta silti käy ristiin. Tai sitten ei käy...
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

CeeMa53

Hieman ollu kiirusta ni ei oo kerenny hirveesti asiaan paneutua. Kuitenkin sen verran uutta, että melko varmasti vika on itse anturissa :) Ilmeisesti anturi menee oikoseen kun lämpee tarpeeks ja jäähdyttyä pelaa taas. Löyty youtubesta clippi mis näytettiin viallisen anturin käyttäytyminen ja lisäks löysin hieman kattavamman listan oireista mitä tapahtuu ku anturi on viallinen. Listattuna oli kaikki omassani ollet oireet :)

Anturi ilmeisesti on starttimoottorin alapuolella? Siinä ainakin näyttäs olevan samanlainen pää ja liitin kun nokka-akselin tunnistin. Helpointa taitaa olla alakautta päästä käsiks?

TunturiAutoilija

Hankin keväällä Primeran ('07) 1.8 moottorilla mökkiautoksi. Autolla on ajettu 280000km. Ajelin autolla kaupunki ympäristössä silloin tällöin parin kuukauden ajan enkä huomannut moottorissa mitään ongelmia. Viime viikolla asennutin autoon Defan kiinteän akkulaturin. Tämän jälkeen ajoin auton lappiin ja matkalla huomasin, että välillä auto ei kiihtynyt ollenkaan, ihan kuin joku rajoitin olisi mennyt päälle ja vauhti hiipui noin 80km/h kaasu pohjassa. Huomasin, että mikäli kaasua ei paina täysin pohjaan tehoja tulee hieman enemmän kuin täydellä kaasulla. Hetken päästä auto kulki taas normaalisti. Voiko tuo akkulaturin asennus olla syy tehojen menetykseen? Ja jos on, niin onko vinkkejä miten kannattaisi korjata? Huomasin täältä, että takavalot saattavat aiheuttaa samanlaista ongelmaa ja sen saisi korjattua maadoittamalla valot.

Daset

#20
Luulisin, että akkulaturin asennusvaiheessa akku on irroitettu ja kaasupoljin pitäisi nyt opettaa (sopeuttaa) uudestaan.  ::)

Lyhykäisyydessään seuraava (kannattaa käyttää kelloa apuna)

Kaasupolkimen sopeutus:
1. Varmista, että kaasupoljin on kokonaan ylhäällä.
2. Käännä avain ON asentoon ja odota vähintään 2 sek.
3. Käännä avain OFF asentoon ja odota vähintään 10 sek.
4. Käännä avain ON asentoon ja odota vähintään 2 sek.
5. Käännä avain OFF asentoon ja odota vähintään 10 sek.

Kaasuläpän sopeutus:
1. Varmista, että kaasupoljin on kokonaan ylhäällä.
2. Käännä avain ON asentoon.
3. Käännä avain OFF asentoon ja odota vähintään 10 sek. Varmista että kaasuläppä liikkuu tuona 10 sekunnin aikana liikeääniä kuuntelemalla.

Tyhjäkäynnin sopeutus:
Valmistelut;
Akussa virtaa yli 12,9V
Jäähdytysnesteen lämpötila 70-95 c
PNP kytkin päällä
Sähkökuormat pois päältä (ilmastointi, ajovalot (valot parkeille), takalasinlämmitin).
Ratti suoraan
Ajoneuvo on pysäytetty
Vaihteisto lämmitetty (aja 10 minuuttia)

1. Suorita ''Kaasupolkimen sopeutus''.
2. Suorita ''Kaasuläpän sopeutus''.
3. Käynnistä moottori ja lämmitä se normaaliin käyntilämpöön.
4. Varmista, että kaikki ''Valmistelut'' on kunnossa.
5. Käännä avain OFF asentoon ja odota vähintään 10 sek.
6. Varmista, että kaasupoljin on kokonaan ylhäällä, käännä avain ON asentoon ja odota 3 sek.
7. Suorita seuraava 5 kertaa 5 sekunnin aikana
    a. Paina kaasupoljin pohjaan
    b. Nosta kaasupoljin
8. Odota 7 sek, paina kaasupoljin pohjaan ja pidä painettuna noin 20 sek kunnes moottorinvikavalo lopettaa vilkkumisen ja jää palamaan.
9. Nosta kaasupoljin 3 sek aikana kun vikavalo on jäänyt palamaan.
10. Käynnistä moottori ja anna käydä tyhjäkäyntiä.
11. Odota 20 sek.
12. Paina kaasua pari-kolme kertaa ja varmista, että tyhjäkäynti on sallituissa arvoissa. Tyhjäkäynti manuaali 700 +-50rpm, automaatti 800 +-50rpm.
13. Jos arvot ei ole kohdallaan tyhjäkäynnin sopeutus epäonnistuu.
P12 Primera 1.6 Visia Traveller '05, J30 Maxima VG30E AT '91, Y30 Cedric SGL LD28 AT '85, LE10 100A 1.2 '76, KPLE10 120A Coupé '73, WD21 VG30 Pathfinder

datsunpower

Ehkä ennemminkin se takavalon maadoitus kuntoon ennen kuin alkaa mitään sopeuttamisia miettimään.
Sinnehän on nyt tullut yksi mahdollinen potentiaalieroja aiheuttava virran kulkureitti lisää.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Daset

Itellä nyt tuossa omassa p12ssa pitäis varmaan kaasupoljin sopeuttaa ku alkanu nykimään välillä. Tai sitte ihan tulpat vaan vaihtoon. Takavalo on jo maadoitettu. Velipoika tuolla nyt ajelee ku ite ajelen cedricillä, jossa ei noita tuommosia ongelmia ole  8)
P12 Primera 1.6 Visia Traveller '05, J30 Maxima VG30E AT '91, Y30 Cedric SGL LD28 AT '85, LE10 100A 1.2 '76, KPLE10 120A Coupé '73, WD21 VG30 Pathfinder

TunturiAutoilija

Kiitos neuvoista! Täytyy kokeilla millä korjaantuu.