Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Nissan Sunny n13 jakohihnan vaihtaminen...

Aloittaja Riip123, toukokuu 18, 2010, 21:03:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Riip123

Hei. Ostin tuollasen vm.88 olevan n13 nissanin. Jakohihnan vaihto olisi edessä kun vanhalla on ajettu se 100tkm. Olen autopuolella opiskelemassa, mutta en kerkeä vaihtaa hihnaa koulussa ennen kesäloman alkua. Hihna ja kiristin on jo hommattuna ja autodatasta saan tulostettua kuvalliset ohjeet hihnan vaihdosta. Kysymys kuuluukin, että onnistuuko hihnan vaihto parkkipaikalla vai pitääkö auto saada nosturille? Työkalut löytyy, mutta mitään momenttiavaimia ei ole. Onko kyseiseen malliin hankala vaihtaa hihna? Kokemuksia ei ole kuin carinaII ja audin hihnan vaihdosta. Kiitos vastauksista! :)

nissan-man

#1
LainaaHei. Ostin tuollasen vm.88 olevan n13 nissanin. Jakohihnan vaihto olisi edessä kun vanhalla on ajettu se 100tkm. Olen autopuolella opiskelemassa, mutta en kerkeä vaihtaa hihnaa koulussa ennen kesäloman alkua. Hihna ja kiristin on jo hommattuna ja autodatasta saan tulostettua kuvalliset ohjeet hihnan vaihdosta. Kysymys kuuluukin, että onnistuuko hihnan vaihto parkkipaikalla vai pitääkö auto saada nosturille? Työkalut löytyy, mutta mitään momenttiavaimia ei ole. Onko kyseiseen malliin hankala vaihtaa hihna? Kokemuksia ei ole kuin carinaII ja audin hihnan vaihdosta. Kiitos vastauksista! :)
Kyseiseen malliin on helppo vaihtaa hihna, ei tarvi nosturille viedä. Otat vaan vänkärinpuolen renkaan pois ja suojamuovia edestä. kampuran apulaitehihnapyörä pois ja näinpois päin :)
Riippuu tietysti mikä kone kyseessä ;)
P10 GA16DS

Tero-75

Et tarvitse nosturia. Jakopään puoleinen koneen kannake on irroitettava vaihdon ajaksi ja sen vuoksi kone tuettava altapäin. Muuten hankalin osuus taitaa olla kampiakselin hihnapyörän mutterin aukaisu.
Sen jälkeen vain laturin/vesipumpun hihna pois, jakopään koppa auki, kiristin ja hihna pois, uusi hihna ja kiristin paikoilleen. Parin kierroksen pyöritys jaon tarkistamiseksi ja kiristimen asettumiseksi. Sen jälkee kiristimen mutteri kiinni ja loppupaketti kasaan.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

nissan-man

LainaaEt tarvitse nosturia. Jakopään puoleinen koneen kannake on irroitettava vaihdon ajaksi ja sen vuoksi kone tuettava altapäin. Muuten hankalin osuus taitaa olla kampiakselin hihnapyörän mutterin aukaisu.
Sen jälkeen vain laturin/vesipumpun hihna pois, jakopään koppa auki, kiristin ja hihna pois, uusi hihna ja kiristin paikoilleen. Parin kierroksen pyöritys jaon tarkistamiseksi ja kiristimen asettumiseksi. Sen jälkee kiristimen mutteri kiinni ja loppupaketti kasaan.
Itse olen aina aukassut hihnapyörän mutterin vahvalla hylsyllä ja rauta johonkin väliin, pikkusen starttia ja se on auki. Kiristintä ei mielestäni ole pakko irroittaa, mutta kai se hihna on helpompi laittaa paikalleen ku se on pois tieltä. olen itse vain löysännyt sitä.
P10 GA16DS

Tero-75

Lainaa
Kiristintä ei mielestäni ole pakko irroittaa, mutta kai se hihna on helpompi laittaa paikalleen ku se on pois tieltä. olen itse vain löysännyt sitä.
LainaaHihna ja kiristin on jo hommattuna
Muutenkin kiristin suositellaan vaihdettavaksi aina hihnan kanssa uuteen.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

nissan-man

Lainaa

Muutenkin kiristin suositellaan vaihdettavaksi aina hihnan kanssa uuteen.
Eiku siis joo tietystihän se irroitetaan silloin kun se vaihdetaan uuteen ;) ja yleensähä se vaihetaaan.
P10 GA16DS

Flame

Itse vaihdoin seuraavasti ja onnistuneesti:

- rengasta linkkuun, että mahtuu alahihnapyörän irroittamaan
- apulaitehihnat irti ja muista ottaa vesipumpun hihnapyörän mutterit auki ennen hihnojen irroitusta, niin ei ole niin hankalaa
- tue kone ja poista ylämoottorikannake
- pulttipyssyllä lähtee todella naurettavan helposti tuo alahihnapyörän mutteri, eli se on tuskattomin keino napata se irti
- suojamuovit pois jakohihnan päältä(ovat ainakin alunperin torxeilla kiinni, joten katso sopiva avain valmiiksi)
- laita alahihnapyörä hollille ja pyörittele ajoitusmerkit kohdalleen
- löysää hihnakiristin
- poista hihna
- laita uusi ja käänteisessä järjestyksessä takas kaikki ja tuplavarmistus oikeesta jaosta.

Asennusta helpottaa olennaisesti moottorin suojamuovien poisto, mutta harvemmin niitä jaksaa poistaa tieltä ja tyytyy asenteleen sellasenaan.

Hihnakiristimistä sen verran, että jos niitä pahemmin laiminlyö vaihtaa, niin tuloksena on sellasta kuin mulla oli gti:n moottorissa. Karmee kohina laakereissa ja pyöri 10 sekuntia helposti yhellä pyöräytyksellä. Jos ne olis leiponu kiinni ni koko ca-moottori olis ollu entinen. Pieni hinta se on vaihtaa se kiristin kuitenkin :)
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

Riip123

Vähän vanha aihe jo, mutta en ole saanut hihnaa vielä vaihdetuksi. Nyt viikonloppuna olis tarkotus viimein vaihtaa. Aika helpolta hommalta muuten vaikuttaa, mutta entäs ne ajoitusmerkit? Missä ne on tässä kyseisessä autossa? Onko ne merkit kohdillaan kun purkaa kotelon ja saa hihnan näkyviin?

Alppu

LainaaOnko ne merkit kohdillaan kun purkaa kotelon ja saa hihnan näkyviin?


pitäisi olla...
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

pasi77

mitä epätodennäköisimmin . yleensä ei ole .

Alppu


Mikäs sen siirtää?

Merkit lienee kuitenkin selvät?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

nissan-man

#11
Lainaa
Mikäs sen siirtää?

Merkit lienee kuitenkin selvät?
Aina kun uus hihna laitetaan, silloin laitetaan hihnan merkkien kans nokka-akseli ja kampi-akseli kohilleen, jälkeenpäin merkkejä hankala katella. Mutta kyllähän siellä kampiakselin hihnapyörässä ja moottorissa itsessään pitäisi merkit olla, myös nokka-akselin hihnapyörässä ja moottorissa.
P10 GA16DS

Munny

Terve,

meinaan tehdä saman operaation, kiitos jo nyt hyvistä ohjeistuksista tossa yläpuolella.
Kokeilin löytää kuvahaulla netistä räjäytyskuvaa tai edes jotain visuaalista mallia, mutta ei. Oisko teillä kellään heittää mitään linkkiä sellaiseen? Sehän se kertoisia aina niin hiton paljon enemmän. :-)

Whee

#13
-

Munny


Jyde82

Maalitussilla merkit pyöriin ja hihnaan, merkkien kopiointi vanhasta hihnasta uuteen, uusi remmi merkkien mukaan paikoilleen. Ei tarvitse arpoa öljyn ja lian tuhrimien alkuperäisten merkkien kanssa.
Primera P11 -97 1.6

Tero-75

LainaaMaalitussilla merkit pyöriin ja hihnaan, merkkien kopiointi vanhasta hihnasta uuteen, uusi remmi merkkien mukaan paikoilleen. Ei tarvitse arpoa öljyn ja lian tuhrimien alkuperäisten merkkien kanssa.
Jos kone on siinä kunnossa että alkuperäiset merkit ovat öljyn ja lian tuhrimat ei koko hihnaa edes kannata vaihtaa...
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Munny

Maalitussiniksi ratkaisee just sen mitä olin miettinyt, että mikä neuvoksi jos merkkejä ei näy.

En oo vielä tutkinut mikä määrä siellä on, vai onko, likaa ja öljyä, mutta luotto koneeseen on luja. 142 tkm ja pelaa hienosti, mutta jakohihnaa ei ilmeisesti oo koskaan vaihdettu joten eliminoidaanpa katkeamisen riski nyt.

Auto on alkuperäiseltä omistajalta peritty '91 ja 1.6 SLX ja nykyään vain kesäautona seistyään muutaman vuoden tallissa. Katsastusmies totesi pääsiäisen alla että noin hyväkuntoisia ei enää näekään.

Tero-75

Voihan sinne tussillakin merkit laittaa, mutta kyllä siellä on hyvät merkit koneen hihnapyörissäkin.
Alahihnapyörän merkki tulee osoittaa alaspäin taustalevyssä olevaan merkkiin. Ylähihnapyörässä on kaksi merkkiä, kolmio ja pallo. Kolmio on omituisesti hampaiden välissä, pallo taas on tasan hampaan kanssa. Pallo osoittaa ylöspäin niinikään taustalevyssä olevaa merkkiä kohti.

Kun merkit ovat kohdillaan avaa kiristimen lukitusmutteri ja käännä kiristintä vastapäivään löysätäksesi hihnan, lukitse mutteri. Irrota vanha hihna ja kiristin, ja asenna uusi kiristin, jota käännät taas vastapäivään ja lukitse mutterilla kiristin. Asenna uusi hihna paikalleen.

Kun uusi hihna on paikallaan löysää kiristimen lukitus ja pyöritä moottoria pari kierrosta myötäpäivään jotta hihna asettuu paikalleen kunnolla. Jos jako on edelleen kohdillaan saa kiristimen mutterin kiristää, mutta pidä samaan aikaan ruuvimeisselillä vastaan. Älä kiristä kiristintä itse lisää vaan anna jousen hoitaa homma!
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

take

-91 pitäis olla jo N14. Jos on vielä myöhäinen N13 niin sekin pitäisi olla jo GA-moottorilla eli ketjukone. Paitsi jos on 1,6/1,8 GTi niin ne on vielä hihnalla. Niihin on taas ihan eri ohjeet.

Munny

No silviisiin. Tämä on N13, käyttöönotettu 1.1.1991. Kone on 1,6 mutta ei GTi. Pitäisköhän käydä Alfamerin kirjakaupassa vilkaisemassa josko niiltä löytyisi korjausopas.

Munny

Ka ei oo ainakaan nettikaupassa, muuta kun N14:lle (1991-95). Joten uusi kysymys kuuluu että onko ketjukone niin erilainen hihnakoneesta että ei kannata alkaa soveltamaan noita Tero-75:n ja Flamen antamia ohjeita?

BA

No ihan ensinnäkin nyt pitäs tietää mikä moottori siellä oikeesti on.

N13 EI GTI -Sunnyssä mitä kyllä vielä 92 puolellakin on "aavistuksen" ylivuotisena myyty, olla GA16S joka on 12 venttiilinen ja ketjulla.
Siis tämännäköinen:


N14 kone on 16-venttiilinen GA16DE tai DS, joka taas näyttää jokseenkin tältä. Ketjulla sekin.



Jos siellä taas on GTI:n hihnakone, eli CA16, se näyttää tältä:



Tai jos se on joku todellinen maahantuojan arkistojen aarre, eli jo -88 lopetettu E-koneinen, niin se näyttää jokseenkin tältä:





Niin että millä moottorilla se sun autos onkaan? -91 N13 ei pitäs olla jakohihnalla lainkaan jollei se ole GTI.  ::)

AkiH

LainaaKa ei oo ainakaan nettikaupassa, muuta kun N14:lle (1991-95). Joten uusi kysymys kuuluu että onko ketjukone niin erilainen hihnakoneesta että ei kannata alkaa soveltamaan noita Tero-75:n ja Flamen antamia ohjeita?

Tuolta löytyisi näköjään käytettynä viitosella: http://www.tori.fi/uusimaa/Korjauskasikirjat_11411853.htm?ca=9&w=3
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Munny

LainaaNo ihan ensinnäkin nyt pitäs tietää mikä moottori siellä oikeesti on.

Ihan samaa mieltä! :-D
Se on 12-venttiilinen GA16S. Internetin tietotoimiston mukaan mun kannattaisi jossain vaiheessa vaihtaa kiristin uuteen, onko teillä kokemuksia tai parempaa tietoa suositellusta vaihtovälistä?

Kiitos AkiH vinkistä, pistin just kyselyn ja ostan kirjan pois jos ei oo vielä mennyt.

nissan-man

Lainaa
LainaaNo ihan ensinnäkin nyt pitäs tietää mikä moottori siellä oikeesti on.

Ihan samaa mieltä! :-D
Se on 12-venttiilinen GA16S. Internetin tietotoimiston mukaan mun kannattaisi jossain vaiheessa vaihtaa kiristin uuteen, onko teillä kokemuksia tai parempaa tietoa suositellusta vaihtovälistä?

Kiitos AkiH vinkistä, pistin just kyselyn ja ostan kirjan pois jos ei oo vielä mennyt.
Ei sille ole suositeltua vaihtoväliä.. Kovaa ajoa vain!!
P10 GA16DS

BA

Eikä se kiristin oikeastaan mene miksikään. Urat siihen voi muovipintaan kulua, mutta jollei ketju veny ei se haittaa menoa. Ketjun venymästä enemmän haittaa on.

Ketjun venymän tarkistamiseksi on annettu manuaaleissa kiristimelle raja kuinka paljon se saa tulla ulos.

Munny

Tässähän pääsi helpolla, kun olin jo varautunut tosiaan hihnan vaihdon opetteluun. Kiitos tiedon jakamisesta. Ja riehakasta vappua!