Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Micra K11 -98, jäähdytyksen putki korkannut

Aloittaja Visabella, huhtikuu 06, 2014, 18:19:25

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Visabella

Moi,
en etsimällä löytänyt aiheesta.

Muuten hyväkuntoinen Micra (150 000) alkoi juoda jäähdytysnestettä tovi sitten, ei paljoa mutta kuitenkin niin että vuoto ilmeinen. Vesipumppua ei ole vaihdettu koskaan, joten ajattelin sen falskaavan siitä. Talvella lohkolämmityksen yhteydessä maahan jäi läiskä ja epäilin, että se onkin loki joka vuotaa. Moottoritila on ahdas, ilman purkamista ei oikein näe. Käytin jo vakkariksi muodostuneessa Fixus-huollossa. Raportti:

"Vuoto havaittu lohkolämmittimen (defa) vastuksen luota sekä moottorin alavesiletkun ja vesipumpun välisestä metalliputkesta (putki ruostunut puhki). Lohkolämmittimen vastus ja viallinen vesiputki ainakin uusittava. Samalla suositeltavaa vaihtaa myös vesipumppu. Metalliputki ei ole saatavilla tarvikkeena, vaan tilattava Nissan-merkkiorganisaation varaosapalvelun kautta. Vesiputken hinta on 118 euroa, eikä osa löydy Euroopasta. Tilattava Japanista, arvioitu toim.aika 4-6 viikkoa tilauksesta."

Olen yrittänyt purkaamojen nettihausta löytää putkea, mutten tiedä millä sanalla hakea? Kaveri huollossa sanoi, että osa pitäisi olla täysin samanlaisesta moottorista (1,3), koska spesiaali. Pohdin myös, josko putken irroittaisi ja paikkaisi vaikka hitsaamalla tai kemiallisella metallilla, mutta liekö järkeä (paineistustesti paljasti sen vuotavan paristakin paikasta)? Ongelmana se, etten itse pääse toteamaan putken kuntoa koska tilanahtaus, enkä oikein ole varma mikä niistä putkista se edes on. Eikä ole tallia, jossa purkaa ja huoltaa.

Niin.. mitäköhän kannattaisi tehdä?

*etsiä purkuosaputkea, mutta millä nimellä?
*viedä nyrkkipajalle, jossa vanha paikattaisiin?
*teettää työ kaikkinensa Fixuksella, maksanee varmaan yli 600 euroa.

Kaikkia suosituksia harkitsen. Huollossa sanottiin, että putki voi kestää päivän, tai se voi kestää vuoden, ei voi tietää. Toiveeni olisi, että tuolla nyt vielä muutaman vuoden vielä ajaisi, kätevä auto tässä pääkaupunkiseudulla :)

EDIT: öljyt on pysyny puhtaana kautta linjan

-V

Rasvanippa

Vaihtoehtoja tuossa jo luettelitkin. Yksi vaihtoehto voisi olla k11 mallin micran ostaminen pihaan varaosiksi. Maksaa n. 200 euroa keskimäärin. No hankaluus voi olla sen varaosa-auton säilyttäminen. Mutta jos mahdollista, niin jatkossakin varaosat löytyy omasta takaa ja edullisesti. Noissa kun on käyttöarvo paljon suurempi kuin itse auton arvo.


Jylppy

L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Visabella

#3
Kiitos avusta. Valitettavasti ei oo mahdollisuutta pitää varaosa-autoa, mielessä kyllä käynyt mut kun ei vaan oo säilytyspaikkaa :( Mut pakko kai se on olla toi kaavion mukainen osa no.7. Käynpä kattoon, josko saisin paikallistettua sen ja laadittua jonkinmoista mutu-analyysia. Tosiaan kun käyttöarvo on huomattavasti reaaliarvoa suurempi niin nää jutut ei mee aina niin yksioikoisesti.

EDIT: Hyvä sivusto muuten. Tulkitsenko oikein, kyseinen osa 210454F101 löytyy identtisenä kaikista noista listan malleista? Ja noita sit metsästään purkaamoilta, (joissa mitä ilmeisimmin enimmäkseen listan lefthand driveä)
http://nissan4u.com/parts/info/210454F101/

EDIT#2: Ton näkönen kai http://www.ebay.co.uk/itm/WATER-PIPE-NISSAN-MICRA-1-0-1-3-OE-Ref-210454F101-/151111694869

Visabella_

Onkohan helpompi yrittää vaihtaa ala- vai yläkautta?

BA

Voi olla että imusarja täytyy irrottaa joka tapauksessa, joten sillon yläkautta. Jos koittaa sen saada askarreltua imusarjan alta niin sitten alakautta. Ahdasta on varmasti.
Yläkautta ei imusarjaa purkamatta pääse edes käsiksi.



Mies

Täältä löytyy ehjiä putkia jos tarve, hintakin edullinen.

Yhteyttä saa ottaa.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

Visabella_

Katselin tossa jotain jenkkiläistä youtube-videota, jossa kaveri sanoi ettei kannata vaihtaa lokin vuotavan vastuksen tilalle purkuvastusta, vaan aina uusi.

Mikä on tietysti ihan järkevää, mutta Micraani defan vastus näyttäis olevan osa 411566, 90 euroa. Onksiinä vaan joku tiiviste mikä falskaa? Voiko sen tiivistää jollain Sikabondilla tms.?

OH2KV

Jos tuon lohkolämppärin vuodon haluaa oikeasti korjata, pitää vastus purkaa pois ja asennella puhdistuksen jälkeen välyksenpoisto-ominaisuuksin varustetulla  tiivisteellä. Mitkään päällelätkittävät tiivistysaineet eivät toimi. Etolasta asiantuntijalta kyselemään. Muistaakseni Loctite 577 kierrelukitetta laitoin ite, mutta sitä oli hallussa, parempiakin voi löytyä.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

Alppu

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Mies

Lainaa
Jos se on kierrettävä, niin putkiteippi käy myös?

http://tuontitukku.fi/tuote/putkiteippi-12mm-x-12m/6430011020188/




Arpomalla harvemmin osuu kohdalleen...ei ole kierteillä.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

Mies

LainaaVoi olla että imusarja täytyy irrottaa joka tapauksessa, joten sillon yläkautta. Jos koittaa sen saada askarreltua imusarjan alta niin sitten alakautta. Ahdasta on varmasti.
Yläkautta ei imusarjaa purkamatta pääse edes käsiksi.



On niin ahdas paikka että en rupeis yrittämään koneen ollessa paikallaan, työläs oli irtokoneellekkin tehdä.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

BA

#12
Minä olen kaksi kertaa laittanut lohkolämmittimen vastuksen CG13DE koneiseen K11-micraan. Sen verta työläs homma jo sekin ohjaustehostimen pumpun purkamisineen ja käsikopelolta auton alla maaten tehtynä, että seuraavasta vaihdosta maksan jo mielelläni korjaamolle.
Väitän silti että sen putkenkin saa pois ja takas purkamalla imusarjan ja OT-pumpun pois tieltä.

Ite tekisin ehkä ohitusleikkauksen putkelle, joku 5cm pätkä pois putkea ja vastaavan halkasijan kumiletku tilalle.
Takuuvarmasti helpoin keino, kunhan putki ei ole niin mätä että kohta vuotaa vierestä...

Tuossa on vielä tuo vaihto-ohje... ::)
http://www.defa.com/file/a22576219904/411566.pdf