Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Ajovalojen releongelma?

Aloittaja Heinämies, toukokuu 05, 2010, 21:41:35

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Heinämies

Valokatkaisijan ollessa off-asennossa palaa normaalisti lähivalot, tosin hieman himmeämpinä kuin on-asennossa. Apumiehen puolella ei tällöin pala lähi/kaukovalojen suurempi poltin silloin ollenkaan vaan ainoastaan sen alla oleva parkkivalojen pikkupoltin. Kuskin puolella palavat siis molemmat polttimet. On-asennossa tuo suurempi poltin kuitenkin toimii normaalisti, myös kaukovaloilla eli siinä ei ole vikaa.

Motonetin varaosamyyjä sanoi, että tuo on relevika, ja uuden releen siihen saa vain merkkiliikkeestä ja se on aika kallis. Koska valojen ollessa on-asennossa kaikki toimii normaalisti ei tuon vian korjaamiseen kannattane investoida useampaa kymppiä.

Onko kyseessä siis tuo relevika vai kenties joku muu?
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Wildchild-

Rele aiheuttaa moista, mutta myös kärvähtänyt polttimon kanta. Kumpaakin tullu vastaan.

Eiköhän jotain kerholaiselta tuo rele löydy muutaman euron hintaan.
Savun hälvennettyä lisäämme syöttöä. Y30 + N12

Heinämies

Motonetin varaosamyyjä katseli poltinta ja oli sitä mieltä että se on virheetön.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

cedricfan

Ja voihan sen polttimon mitatakin yleismittarilla. Ja jos vika korjaantuu laittamalla valot viiksestä päälle niin vika on juurikin siinä automatiikan ohjainboksissa: ilmeisesti joku juotos auki.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Heinämies

LainaaJa jos vika korjaantuu laittamalla valot viiksestä päälle niin vika on juurikin siinä automatiikan ohjainboksissa: ilmeisesti joku juotos auki.

Missä tuo ohjainboksi on?
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Datsuuna

Tämä on täysin arvaus, mutta jos samassa paikassa kuin "suvun" eräissä muissakin malleissa niin löytyy kuskinpuoleisesta jalkatilasta oven edestä. Tosiaan noissa bokseissa on usein irronneita/sulaneita juotoksia ja releiden koskettimissa kontaktihäiriöitä/palaneita koskettimia. Mikäli jokin rele on vielä kunnostuskelpoinen voidaan koskettimet hioa hienolla hiomapaperilla (karkeus P400-P500) siten, että käännät ohuen hiomapaperiliuskan kaksinkerroin. Tällöin voidaan koskettimen molemmat puoliskot hioa yhtä aikaa. Hiontaa pitää tehdä ainostaan niin vähän kuin mahdollista ja sen jälkeen puhdistus paineilmalla ja elektroniikan puhdistusaineella (rasvaton !). Irronneet ja käytössä sulaneet juotokset pitää juottaa uudelleen. 
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Nalmera 1.6 -96

Moe!
Itselläni oli vastaavia oireita -96 ssa almerassa, kuskin jalkotilassa kyljessä on parilla pultilla kiinni "ohjausboxi", jonka irrotin, kolvasin viottuneet juotokset, putsasin ja kiillotin myös releen paikat konehuoneen puolelta, releboxista, oikea rele löytyy kuuntelemalla kun vaihtaa valoja pitkistä lyhyille jne.
nyt ainaski omassa valot toimii kuten on tarkotettu eikä maksanut senttiäkään.

helleri

p11.122 farkussa apparin jaloissa

hary

Itsellä oli Primera P12:ssa sama vika. Irroitin tuon päivä ajo releen sieltä kuskin jalkatilan kohdalta auton kupeesta, (pienen suojamuovin takaa) Lämmitin kolvilla piirilevyllä olevien kolmen releen liittimet ja asensin paikoilleen ja valot toimi normaalisti.