Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Autoverosta autonkäyttöveroon (tienkäyttömaksu

Aloittaja Alppu, syyskuu 02, 2013, 12:00:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Datsuuna

#30

Mielestäni oikeudenmukaisinta olisi liittää vero polttoaineisiin eli mitä enemmän katuja/teitä ajamalla kulutat ja ilmaa pakokaasuilla saastutat sitä enemmän myös maksat tai vaihtoehtoisesti et joudu maksamaan.Helpoin ja halvinkin tapa valtiolle. Joskus oikeasti ihmettelee päättäjien älyä ...   
                                       :o
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

matti.l

Lainaa
Mielestäni oikeudenmukaisinta olisi liittää vero polttoaineisiin eli mitä enemmän katuja/teitä ajamalla kulutat ja ilmaa pakokaasuilla saastutat sitä enemmän myös maksat tai vaihtoehtoisesti et joudu maksamaan.Helpoin ja halvinkin tapa valtiolle. Joskus oikeasti ihmettelee päättäjien älyä ...   
                                       :o
Ei niillä päättäjillä mitään älyä ole,ja tämä Jorma Ollilan viimeisin aiivopieru saa suorastaan sapen kiehumaan ,eli nyt maksat vaikka 150 ekee käyttämaksua,niin jos ajat kolkyt tuhatta,maksatkin 1800 ekee veroa.
Toivottavasti tällanen ajatus malli ei mene eduskunnassa läpi,tai jos menisi,niin kaikkien autoilijoiden pitäisi yksissä tuumin lähteä arkadianmäelle hulinoimaan.
Nykyselläänkin autoilu jo niin pirun verotettua,että lisäveroja ei kaivata.
On se piru,kun aina saa keppiä,miksei välillä voitas tarjota porkkanaa.
laurel c31 2.0/nissan vanette 2.3
/ sunny n13/bluebird t12
n14 sunny, jälkikasvun laurel c31 2,8 Turbodiesel.

toukopouko

#32
Pitäähä nyt hyvävelikerhojen isäntien saada pari miljardia kupattua verorahaa, ku toimittavat toimimattomia GPS-bokseja ja seurantaohjelmistoja omista firmoistaan.

Ja sit ku autovero poistuu ni voi näillä rahoilla ostaa Ferrarin puolet halvemmalla nykysiin hintoihin verrattuna ja sillä ku kruisailee westendissä kauniina kesäpäivinä parikytäkilsaa rundia ni veroa ei paljoa tarvitse maksella.

Sähköautoihin tän jotenkin ymmärtäis, muuta muuten tä on aikamoinen keskisormi muiden kuin rikkaiden suuntaan.
Varaosaraatoja:
3x T12 4x N12 2x WB11, N13, K11, N14, N15, B12, P11
Ikuisuusprojektit: N12x2, T12x2, F10,B11,S13
Käyttikset:
K12 ja E10

cedricfan

LainaaMielestäni oikeudenmukaisinta olisi liittää vero polttoaineisiin eli mitä enemmän katuja/teitä ajamalla kulutat ja ilmaa pakokaasuilla saastutat sitä enemmän myös maksat tai vaihtoehtoisesti et joudu maksamaan.Helpoin ja halvinkin tapa valtiolle. Joskus oikeasti ihmettelee päättäjien älyä ...

Ja kaikkea muuta, koska siinähän nimenomana rankaistaisiin myös ns kalliin auton ostoveron autoja. Niitä nyt jo käytössä olevia, enemmän kuluttavia.
Nythän siis ihan oikeesti (aikuisten) kehiteltiin mallia, millä UUSISTA autoista saataisiin ostamisen yhteydessä nykyisin maksettava vero siirrettyä sinne käyttämiseen.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Datsuuna


Oikeudenmukaisin tapa on silti siirtää vero polttoaineisiin. Kallis auto maksaa silti vaikka autovero olisi siitä pois.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

chery

#35
Ei kyllä tarvii siirtää polttoaineisiinkaan yhtään enään veroa. Helvetin kallista jo nykyään. Mun autoihin ei ainakaan ole tulossa yhtään gps seuranta laitetta. Ainoa Gps joka on, on kännykän navigaattori :) Autoilu Suomessa on verrattavissa rikollisuuteen...
Nissan Cherry 1.5 N12 5D -86
Nissan Almera 1.4 N15 -98
Nissan Maxima 2.0 aut. A32 -97
Nissan Maxima 3.0 aut. A33 -04

AkiH

Jos tuo esitys olisi menossa sellaisenaan käsittelyyn, niin kai silloin pitäisi mennä änestyksen aikaan mennä osoittamaan mieltään Hellsingin keskustaan ja laittaa se autoilla muutamaksi tunniksi täysin tukkoon. "Meiltä loppui rahat ajamiseen tällä sekunnilla, ei näitä nyt voi mihinkään enää siirtää." ;)
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

JJM

Kunpa suomessa joskus nähtäisiinkin jotain tuollaista, mutta tahtoo vaan kaikki jäädä kotona/netissä valittamiseksi...

valpas

Paljonkohan Ollila nettoo tuosta hommasta?
Ja onko lujastikkin kiinni yrityksissä, jotka ovat kehittelemässä laitteistoa?
Tuo kilometrivero ei houkuta säästämiseen ajeluissa. Polttoaineen hinnan nosto, vähäisessäkin määrässä, kannustaisi keventämään kaasujalkaa.
Samalla voisi alentaa Ajoneuvoveroa.
Autontuojat, ja romuttajat ovat varmaan myös sidoksissa Ollilaan?

cedricfan

On se niin vaikeaa hiffata...
Polttoaineiden verotusta kiristetään jo muutenkin niin paljon kuin vain voidaan. Sillä ei auton ostamisen verotusta rukata.
Mutta nyt ollaan taas heräämässä siihen, että sille auton ostamisen verotuksellekin olisi tehtävä jotain. Umpikuja häämöttää, autovero on sittenkin lopetettava! Mistä korvaavat verotulot on se ongelma. Pa-verotus ja omistamisen verotus: niissä korotus ei (enää) onnistu. Pienentyneet päästöt = pienentyneet kulutukset tarkoittaa, että pa-verotuksen ohjausvaikutus ajamisen määräänkin on yhä pienempi.
Tuo malli km-verosta uusille autoverottomille autoille on itse asiassa teroriana erinomainen, kohdistuskin on totaalisen nappiin. Ja nimenomaan uusille autoverottomille, unohtakaa jo nyt ne vanhat olemassa olevat autonne tästä pois. Se käytännön toteutus on vaan sitten kokonaan eri asia. Mutta eipä tässä kysyttykään autoinsseiltä miten rataistaan taloudellisia ongelmia.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Datsuuna


Miksei polttoaineveroa voida nostaa mikä sen estää ? Valtiohan siitä päättää tuskin EU asiaan puuttuu ( sitäkään kyllä ei tiedä ....) . Ammattiliikenteeseekään se vaikuta sillä saahan polttoainekulut verovähennyksiin. Muutos olisi tasapuolista kaikille.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

cedricfan

Jos polttoainekulu per km on nyt luokkaa 10c niin mites meinaat panna siihen vielä 5c lisää veroa...
Tuossa siis ihan karkeita pyöristettyjä lukuja, mutta tuon verran matematiikkaa pitää jokaisen osata!
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

JJM

#42
Lainaanimenomaan uusille autoverottomille, unohtakaa jo nyt ne vanhat olemassa olevat autonne tästä pois. Se käytännön toteutus on vaan sitten kokonaan eri asia.

Lehdissä kovasti kirjoitetaan siihen sävyyn että KAIKKIIN autoihin ja uusissa se olisi jo tehtaalla asennettu. Toki lehdet on suoltaneet ruskeaa ennenkin.

matti.l

Lainaa

Lehdissä kovasti kirjoitetaan siihen sävyyn että KAIKKIIN autoihin ja uusissa se olisi jo tehtaalla asennettu. Toki lehdet on suoltaneet ruskeaa ennenkin.
Eihän niitä nyt hetkessä muuteta,ja  sateliitteja taitaa taivaalla olla,mutta se tiedon keruujärjestelmä taitaa vielä puuttua.
Ja varmasti muitakin epäkohtia ja  ongelmia tulee vastaa,esim mites jos ajetaan omalla tai yksityistiellä ,saako siitäkin joku ulkopuolinen kerätä rahaa,varsinkaan jos tie ei ole valtion tai kunnan avustuksen piirissä.
Tai työ ajo omalla autolla,olisiko se verotonta vai tuplataanko kilometri korvaukset?
Tai jos laitat auton junaan ja lähet lappiin tai sevettijärvelle ,sammutetaanko se härveli siksi aikaa ym
Vastaavanlaisia tilanteita on varmasti paljon .
Olishan siinä meilläkin ruuvaamista,kun tarveis seisemään autoon ruuvata mokkula,ja päälle vielä askartelua,kun joutuis tekemään foliohatut kaikille. ;)
laurel c31 2.0/nissan vanette 2.3
/ sunny n13/bluebird t12
n14 sunny, jälkikasvun laurel c31 2,8 Turbodiesel.

cedricfan

LainaaLehdissä kovasti kirjoitetaan siihen sävyyn että KAIKKIIN autoihin ja uusissa se olisi jo tehtaalla asennettu. Toki lehdet on suoltaneet ruskeaa ennenkin.

http://www.talouselama.fi/uutiset/ollilan+ryhman+esityksella+poyristyttava+vaikutus+keskivertoauton+verotus+moninkertaistuisi/a2201682
No ainakin tuossa lehdessä spekuloidaan laskelmilla, joissa oletusarvona verokertymän toteutumiselle on uudet autot. Ja itse asiassa niilläkin on kertymän toteutuminen kovin nopeaa. Nykyisen autokantamme keski-iän perusteella valtoi voittaisi ko mallilla, mutta kun tavoite on saada aikaan nopeaa autokannan uusiutumista, niin malli onkin enää vain optimistisen toiveikas tulevaisuuden näkymä.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

BA

#45
Jos uudet säännökset koskisivat takautuvasti myös vanhempia autoja, se vaatisi Suomen lakiin niin isot muutokset että huhuttu 2016 on mahdotonta. Ottaa koko järjestelmän rakennus ja lakimuutokset heti kymmenen vuotta. ::)
Tämänhetkinen lainsäädäntö yksiselitteisesti estää katsastusvaatimukset takautuvasti ellei niitä auton ensirekisteröintihetkellä niitä ole ollut, ja piste.

Uusille autoillehan näitä pakotteita voidaan kyllä lätkiä, ja tässä tapauksessa se toimisi 110% varmuudella päin vastoin kuin meinattu, eli kukaan ei hetkeen ostaisi uutta.

Alppu

Maanantaina suomalaisia autoilijoita raivostuttivat uudet tiedot autojen satelliittivalvontaa valmistelevasta Jorma Ollilan johtamasta työryhmästä.
Ryhmä kaavailee pääosaan Suomea peräti 6,8 sentin kilometrimaksua, jonka rahastus siis perustuisi satelliittivalvontaan.

Liikenneministeriön into uuden huippukalliin valvontajärjestelmän rakentamiseen on ihmetyttänyt.
Kyse ei ole kuitenkaan vain liikenneministeriöstä.
Asiaa lobbaa joukko suomalaisia suuria ja pieniä yrityksiä, jotka ilmeisesti uskovat pääsevänsä tienaamaan järjestelmän avulla.


Eilen ryhmä lähetti tiedotteen. Ryhmän ovat alkujaan perustaneet Pohjola, Aplicom, Nokia, Destia ja Helpten. Myöhemmin siihen on liittynyt Taipale Telematics
Ryhmää kutsutaan PANDA-yhteistyöryhmäksi.

Yhteinen tavoite on siis saada satelliittivalvonta lobatuksi päättäjille, jotta yritykset pääsevät mukaan rahastamaan.

Ollilan työryhmä ei ole ottanut kantaa siihen, paljonko järjestelmä tulisi maksamaan. Eri arvioiden mukaan hinta olisi miljardin euron kahta puolta.
Se olisi siis todellinen lottovoitto järjestelmän toimittajille ja ylläpitäjille.

Ryhmä yrittää tiedotteellaan vakuuttaa, että satelliittivalvonnasta olisi hyötyä muillekin kuin järjestelmän myyjille.

"Valtakunnallisiin tiemaksuihin kaavailtu tekniikka mahdollistaa monien autoilun helpottamista,
turvallisuutta, ajamisen kustannustaloudellisuutta ja päästöjen vähentämistä edistävien palvelujen käyttöönoton.
Tämä antaisikin perustan sille, että autoilija huomaisi uudistusten kokonaisvaikutuksen olevan reilusti plussan puolella",
maanitteli Aplicomin toimitusjohtaja Vesa Helkkula.


Autojen satelliittivalvonnalla tahtoo rahastaa salaperäinen suomalainen Panda-ryhmä


Liekö jo kyseisten firmojen osakkeet kovassa nousussa?  ::)



"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

toukopouko

Jännä muuten, et Shellin johtajanpallilla istuva Jorma ei tullut siihen tulokseen, että polttoaineveroa pitäisi lisätä :D

Varaosaraatoja:
3x T12 4x N12 2x WB11, N13, K11, N14, N15, B12, P11
Ikuisuusprojektit: N12x2, T12x2, F10,B11,S13
Käyttikset:
K12 ja E10

valpas

LainaaJännä muuten, et Shellin johtajanpallilla istuva Jorma ei tullut siihen tulokseen, että polttoaineveroa pitäisi lisätä :D

Vissiin se, kun polttoainemyynti ei lisääntys, ja verot menee valtiolle.

micramies

LainaaMaanantaina suomalaisia autoilijoita raivostuttivat uudet tiedot autojen satelliittivalvontaa valmistelevasta Jorma Ollilan johtamasta työryhmästä.
Ryhmä kaavailee pääosaan Suomea peräti 6,8 sentin kilometrimaksua, jonka rahastus siis perustuisi satelliittivalvontaan.

Liikenneministeriön into uuden huippukalliin valvontajärjestelmän rakentamiseen on ihmetyttänyt.
Kyse ei ole kuitenkaan vain liikenneministeriöstä.
Asiaa lobbaa joukko suomalaisia suuria ja pieniä yrityksiä, jotka ilmeisesti uskovat pääsevänsä tienaamaan järjestelmän avulla.


Eilen ryhmä lähetti tiedotteen. Ryhmän ovat alkujaan perustaneet Pohjola, Aplicom, Nokia, Destia ja Helpten. Myöhemmin siihen on liittynyt Taipale Telematics
Ryhmää kutsutaan PANDA-yhteistyöryhmäksi.

Yhteinen tavoite on siis saada satelliittivalvonta lobatuksi päättäjille, jotta yritykset pääsevät mukaan rahastamaan.

Ollilan työryhmä ei ole ottanut kantaa siihen, paljonko järjestelmä tulisi maksamaan. Eri arvioiden mukaan hinta olisi miljardin euron kahta puolta.
Se olisi siis todellinen lottovoitto järjestelmän toimittajille ja ylläpitäjille.

Ryhmä yrittää tiedotteellaan vakuuttaa, että satelliittivalvonnasta olisi hyötyä muillekin kuin järjestelmän myyjille.

"Valtakunnallisiin tiemaksuihin kaavailtu tekniikka mahdollistaa monien autoilun helpottamista,
turvallisuutta, ajamisen kustannustaloudellisuutta ja päästöjen vähentämistä edistävien palvelujen käyttöönoton.
Tämä antaisikin perustan sille, että autoilija huomaisi uudistusten kokonaisvaikutuksen olevan reilusti plussan puolella",
maanitteli Aplicomin toimitusjohtaja Vesa Helkkula.


Autojen satelliittivalvonnalla tahtoo rahastaa salaperäinen suomalainen Panda-ryhmä


Liekö jo kyseisten firmojen osakkeet kovassa nousussa?  ::)




Pohjola? Tämä systeemi jos tulee voimaan niin vakuutusyhtiö vaihtuu välittömästi Pohjolasta pois. Oikeastaan pitäisi jo nyt rueta katsomaan uutta yhtiötä kun on edes mukana tällaisessa hankkeessa  >:(
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

Cedricisti

#50
LainaaJännä muuten, et Shellin johtajanpallilla istuva Jorma ei tullut siihen tulokseen, että polttoaineveroa pitäisi lisätä :D



Jorma on BB-talon vakiovieras (15 vuotta peräjälkeen), kuten myös nykyinen pääministeri, nykyinen valtionvarainministeri, aamulehden entinen päätoimittaja ja muutama muu.

NNisti

#51
Eihän tässä mistään päättäjien älystä ole kyse. Tyypit kusettaa kansaa ihan rehellisen tietoisesti ja tuon Ollilankin pakoilu kameroiden edessä vaan vahvistaa asian. Helppo siellä ovien takana piilossa sopia miten kansan selkänahasta revitään muttei ole sitten munaa tulla kansalle puhumaan asiasta koska itsekin tietää miten se homma on.
Primera P11 GX Sportdeck -98 ga16de

Alppu

LainaaEihän tässä mistään päättäjien älystä ole kyse. Tyypit kusettaa kansaa ihan rehellisen tietoisesti ja tuon Ollilankin pakoilu kameroiden edessä vaan vahvistaa asian. Helppo siellä ovien takana piilossa sopia miten kansan selkänahasta revitään muttei ole sitten munaa tulla kansalle puhumaan asiasta koska itsekin tietää miten se homma on.


Joo, olisihan se pystyttävä käyttäjille perustelemaan, miten hyvä ja oikeudenmukainen ehdotettu järjestelmä on.

Tulisi vaikka johonkin ajankohtaisohjelmaan tms. vääntämään asiasta vastustajien kanssa. :)


"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Linda

Mitenkäs sitten pienituloiset, joiden on käytävä pitkien matkojen päästä töissä ihan vaan, että saavat leivän pöytään? Pitäisi sitten ottaa älytön laina, jotta saa ostettua uuden auton hieman halvemmalla, mutta samalla pitäisi repiä rahat autolainan maksuun + tiemaksuihin?

Mä ymmärtäisin sen jos tuo ns. käyttömaksu/tievero/whatever koskisi niitä, jotka asuvat kaupungin keskustassa tai muuten vaan hyvien julkisten linjojen varrella, mutta ajatus siitä, että ruvetaan erikseen veloittamaan kilometrien perusteella, kuulostaa vaan mun korvaan täysin älyttömältä. Jos nyt lasketaan, että asut paikassa A ja käyt töissä paikassa B, joiden väli on esim. 60km. Ensin tankkaat tankin täyteen (litrahinta nyt vaikka 1,68€/l) sitten maksat lisäksi vielä vähän reippaat 8€/päivä pelkistä työmatkoista kilometrien perusteella? Ja jos tuntipalkka on hitusen yli 9€ niin kyllähän tuollainen järjestely kannustaa jo siihen, että jäädään sitten kotiin ja elellään mukavasti erinäisillä tuilla.

Pahoittelen jo etukäteen jos olen ymmärtänyt ehdotuksen väärin, mutta varmasti joku osaa sitten selittää asian niin, että henkisesti blondikin sen ymmärtää :)


cedricfan

Eräänlaista osamaksua, kun sitä veroa kannetaankin pikkuhiljaa vasta käytössä. Ja jakaantuu monelle vuodelle, myös kakkosomistajalle. Eli kyllähän se kokonaiskulu ensiomistajalle pienenee.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Linda

^ Mutta miten se vaikuttaa käytännössä? Olisiko tarkoitus periä nuo kilometrikorvaukset viikoittain, kuukausittain vai miten? Jos ostat uuden auton ja saat hinnasta verot pois, samalla kuitenkin ajat pidempää työmatkaa ja maksat esim. kuukausittain autolainan lisäksi kilometrimaksut niin monella se saattaa muodostua kynnyskysymykseksi. Tai miten esim. yh -vanhempi, joka toisissa tapauksissa joutuu ajamaan useammat kymmenet kilometrit päivässä? Juu, aina voi toki mennä koputtelemaan sossun luukkua, mutta siinä vaiheessa tuskin on varaa myöskään ostaa uutta autoa, edes lainalla (jos lainaa edes myönnetään).

cedricfan

No eihän kukaan ole noin pitkälle spekuloinut, mutta jos nyt logiikalla mennään, niin nuo nykyiset verothan maksetaan 1 - 4 kertaa vuodessa, eli miksei samalla syklillä. Ja silloin olisi sitten yksi muuttuja & kulu lisää laskettavaksi, eikä saisi langeta halvemman ostohinan pauloihin. Muutenhan kyse ei ole mistään kynnyskyssäristä, kun rahaa tarvitaan yhteensä vähemmän, mutta useammalle tilille jaettuna.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Miikka

Kymmenen litran satasen kulutuksella menee nyt bensasta 6,5 €/100 km valtion taskuun..

Toki pitäs vissiin ostaa joku ecobuusti paskakasa lainarahalla niin sais puolitettua kulutuksen mutta minun matikalla kulut ei ainakaan vähene per kk.. Varsinkin kun pitäs ostaa kaks.  ::)
ison C:n ja pikku V:n [b]huoltopäälikkö[/b]
Nissan Patrol 160 T Super Roof
Datsun 100A*rojekti 1.4T*
Datsun 100A@140A
R20&K11

[u]Datmönkijä 150AY[/u]

valpas

#58
Mitenkähän satelliittimaksu menisi, jos auto on hinauksessa?
Montakohan sais olla saman narun perässä? Entäs, jos on puomi?
Kannattaiskohan Volvolla ajella kärry perässä aina, ja ottaa kyytiläisiä kärryyn?

Naapurissa oleva hinuri taitaa varautua jo nyt, kun hankki just monta uutta autoa. Niitä taitaa olla jo yli 20. Parkkitalohinaukset on kasvaneet räjähdysmäisesti sen jälkeen, kun mulla Volvo pysähty parkkitaloon.

Koskiskohan sateliittisysteemi myös moottoripyöriä, mopoja, ja mautoja? Entäs raskasliikenne, ja ulkolaiset?

Voiskohan nuo satelliittiseuraajia valmistavat firmat alkaa tekemään niiden laitteiden häirintälaitteita.Siinä vasta Ollilalle bisnes olisi.  ;D

Vois alkaa kannattamaan jo liikennekäytöstä poistetulla autolla ajelukin? (vitsi).

Ajattelin perustellen irtisanoa Pohjolassa olevan vakuutukseni.

BA

Entäs auto laivassa, tai junassa? Saaristolautoilla tai Saimaan losseilla?
Omaneduntavoittelijoiden logiikka hiukan ontuu...  :)