Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Autoverosta autonkäyttöveroon (tienkäyttömaksu

Aloittaja Alppu, syyskuu 02, 2013, 12:00:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Alppu

Jorma Ollilan ideat julki

Nokian entisen toimitusjohtajan Jorma Ollilan vetämä tienkäyttömaksuja pohtinut työryhmä esittää
autoveron painopisteen siirtämistä lähes kokonaan auton käyttöön.

Ollilan työryhmä esittelee raporttinsa tuloksia sidosryhmille tänään.

Helsingin Sanomien tietojen mukaan verotuksen painopisteen siirtyminen auton
käyttöön pudottaisi uusien autojen hintaa.

Työryhmä jakaisi Suomen kahteen maksuvyöhykkeeseen.

Valtaosassa maata ajokilometri maksaisi 6,8 senttiä, haja-asutusalueilla 3,4 senttiä.

Köyhät kyykkyyn!  ;D

Ollilan ryhmän esityksellä pöyristyttävä vaikutus: Keskivertoauton verotus moninkertaistuisi!

Liikenneneuvos Tuomo Suvanto esittelee tänään "sidosryhmille" kohuesityksen ajoneuvoveron ja autoverojen muuttamisesta kilometripohjaisiksi.
Esityksiä valmistelleella Jorma Ollilan johtamalla työryhmällä on ylevä nimi: "Oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä selvittävä työryhmä".

Suvannon esityksessä nykyisen auto- ja ajoneuvoverotuksen korvaisi kilometrivero.
Nykytasolla se tarkoittaisi Suvannon mukaan neljä senttiä kilomerillä.
Mutta koska tämä vähentäisi ajoa, pitäisi tasoa heti korottaa niin, että taajaan asutulla alueella vero olisikin 6,8 senttiä kilomeriltä.

;D






"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

x-1

Kalliiksi menee auton käyttö  :'( Ei paljon lämmitä mieltä jos sais uuden auton 7000e halvemmalla kun ei sillä olisi varaa ajaa tolla verotuksella...

Pastori

NONIIN. Siellä on taas viisaat miehet asialla. Näillä ajoilla vero napsahtaisi siitä 350€:sta reiluun kahteen tonniin.
(B310 150Y -81, N10 150A -82, 330 220C -79), S30 240Z -72, 430 280C, Skoda Octavia 1.9TDI -00, VW Transporter -98

BA

Ja joka autosta vielä erikseen perusmaksut päälle.
Kilometripohjasena reilut 2500€/vuosi, siihen sitten muut maksut päälle.  :-/

Tarkottaa että ostetaan taas vaan vanhempaa autoa alle, kun ei oo varaa ostaa sitä uudempaa.

Kuju

Kohta täytyy laajentaa autotallia. Meinaan vaan, että museoautolla voi ajaa 30 vuorokautta ja se meinaa, että niitä autoja täytyy olla sit 12 kappaletta.

Ilmeisesti ko. maksut ei koske museo vehkeitä, kun ne nytkin on vapautettu veroista.  ;)

Niin ja ne pakolliset vakuutukset tekis vähän alle 500 euroa vuoteen, ei paha.

cedricfan

Tulikos kukaan tarkastaneeksi, onko tässä mallissa kyse 1) ulottamisesta kaikkiin, jo nyt rekisterissä oleviinkin vaiko 2) uusiin, ilman autoveroa myytäviin autoihin ::)
Ihan kuin alkolukko, ei tämänkään systeemin ulottaminen koko olemassaolevaan autokantaamme onnistu edes käytännössä tuosta vaan.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

toukopouko

Eniten pelottaa vaan se, että nuo (satelliittipohjaiset)seurantalaitteet ja niiden tietoa keräävän järjestelmän hankinta ja ylläpito on itsessään niin tyyristä puuhaa, että nuo kerätyt veroäyrit uppoaa pelkästään siihen. Ja verokarhukin haluaisi varmaan osansa koko lystistä, niin voi vielä olla paineita korottaa tuota kilometritaksaa.

Tälläistä systeemiä ei taida ihan suoraan olla missään vielä käytössä ja kun tietää miten hyvin nämä julkisen sektorin IT-hankkeet ovat toteutuneet niin...

.. Noh Kiinalaiset GPS-häirintälaitteiden myyjät hierovat varmaan käsiään, jahka tämä toteutuu :)

Varaosaraatoja:
3x T12 4x N12 2x WB11, N13, K11, N14, N15, B12, P11
Ikuisuusprojektit: N12x2, T12x2, F10,B11,S13
Käyttikset:
K12 ja E10

matti43

Tällainen systeemi oli käytössä täällä ruotsissa 70-80 luvulla ja koski
vain dieselautoja. Kaikissa dieselautoissa oli mittari, jolla leimattiin
kortti, joka lähetettiin tievirastoon ja sieltä tuli lasku kilometreistä
mitä oli ajettu. Herää kysymys, että onko jollakin näistä älykääpiöistä
jotka suunnittelevat näitä asioita, osakkeita näiden mittareiden valmistajalla?
Yleensähän se ruukaa olla oma lehmä ojassa, kun keksii tämmöisiä asioita.
Ainut plussa asiassa on, että työttömyys vähenee muutamalla sadalla
henkilöllä, kun täytyy järjestää valvonta ja laskenta-laskutus yksiköitä.
Matti ruotsista.

JJM

#8
LainaaTulikos kukaan tarkastaneeksi, onko tässä mallissa kyse 1) ulottamisesta kaikkiin, jo nyt rekisterissä oleviinkin vaiko 2) uusiin, ilman autoveroa myytäviin autoihin ::)
Ihan kuin alkolukko, ei tämänkään systeemin ulottaminen koko olemassaolevaan autokantaamme onnistu edes käytännössä tuosta vaan.

Jaa-a, sittenhän tulisi kahdet markkinat. Vähän kuten kuorma-autojen kanssa on ollut; yrittäjät ostaneet mieluummin auton ilman nopeudenrajoitinta, piirturia, digi-piirturia tai uusinta euro-luokitusta. Vuodenvaihteessa taas euroluokitus kiristyy ja tällä hetkellä uudet käy hyvin kaupaksi.

En jaksa uskoa että noita alettaisiin vanhoihin autoihin laittamaan, pitäisi sitten kaikkiin 60-80 luvun harrasteisiinkin asentaa tuo vehje. Eikä menisi kauaa kun siihenkin löytyisi konsti miten saa signaalin estettyä.

Sieluni silmin nään jo otsikot "kustannusten yleisen nousun takia hinta nousee 10 senttiin kilometriltä". Ja seuraavana vuonna 15 senttin. Tästä tulee samanlainen lypsyautomaatti kuin autoilusta muutenkin.

ILVES-Joe

Uutinen ei hatkeuta koska sen ajan mitä olen autolla ajellut on puhuttu että verotus muuttuu tavalla tai toisella ajomääräperusteiseksi, tavat ja toteutus ovat muuttuneet esittäjän ja vuoden mukaan.

Ei ole muutosta tullut liki kolmeen vuosikymmeneen niin tuskin tulee vieläkään.

Onhan tilapäinen autoverokin ollut käytössä liki 60 vuotta...
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

take

Lainaa

En jaksa uskoa että noita alettaisiin vanhoihin autoihin laittamaan, pitäisi sitten kaikkiin 60-80 luvun harrasteisiinkin asentaa tuo vehje. Eikä menisi kauaa kun siihenkin löytyisi konsti miten saa signaalin estettyä.
Niinpä. Vanhoissa autoissa ei oikein pysty tekemään mitään sellaista viritelmää jonka huijaaminen ei onnistuisi keskivertoharrastajalta. Uusiin autoihin tietokonepohjaisena sovelluksena voisi ehkä toimia varmemmin. Niitä kun ei ihan joka juntti osaa räpeltää.

Toisekseen tietoturva pitäisi huomioida. Tähän mennessä ei ole ollut järjestelmää jota joku ei olisi hakkeroinut. Meinaan aika riskaabelia että varkaiden käsiin alkaisi päätyä tietoa milloin talouden kaikki ajoneuvot ovat muualla. Rikollisille tulisi vielä juhla-aika.

NNisti

Monesti näitä tällasia lukiessa alkaa savu nousta korvista ja oudot "voin auton poiskin laittaa ja jäädä kotia tuilla makaamaan"-ajatukset alkaa pyöriin päässä. Tokkopa työkkäristä voidaan pakottaa ostamaan autoa että pääsisi töihin kun ei julkisillakaan pääse saatika muuttamaan työpaikan viereen, hoh.
Primera P11 GX Sportdeck -98 ga16de

cedricfan

LainaaOnhan tilapäinen autoverokin ollut käytössä liki 60 vuotta...

Vain 51 vuotta ;)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

BA

Kaikkien GPS (tai vast. satelliittipaikannusjärjestelmä)-signaalien estoon on jo keino. Lyijy...  8-)

mikan

#14
Lainaa

Vain 51 vuotta ;)

Eikö se tullut jo vähän aiemmin? http://i.imgur.com/hKWwDus.jpg

Käytön verottaminen omistamisen sijaan on ihan kannatettava ajatus. Ajokilometrithan ei tosin kerro mitään esimerkiksi päästöjen määrästä.
Meillähän on jo olemassa käyttöön perustuva verotus, joka myös ottaa huomioon hiilidioksidipäästöt. Kas kun eivät ole huomanneet, että polttoaineessa maksetaan veroa. Sitä maksaa kukin ihan sen mukaan paljonko ajaa ja paljonko auto kuluttaa. Järjestelmä on jo olemassa, eikä aiheuta mitään uusia investointeja tai kuluja.

Toki jos kaikista kiinteistä vuosimaksuista ja uuden auton verosta luovutaan, niin polttoaineen hintaa pitää korottaa aika paljon. Sen seurauksena kaikki rajojen lähellä asuvat tankkaavat tietysti muualla kuin suomessa.

t. Mika

ps. http://www.ksml.fi/erikoissivut/autot/eu-haluaa-ylinopeudet-estavan-laitteen-autoosi/1371735
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

cedricfan

#15
Mutta tuonti vapautui heinäkuussa 1962 jolloin tuli uusi autoverolaki, jossa oli neliportainen asteikko 40-90%. Eli silloin tuli se isosti rankaiseva autovero.


http://www.autoliitto.fi/tietopankki/autoilun-kustannukset/autoilun_verotus/autovero/autoverotuksen_historia/

27.4.1951 Hallitus antaa eduskunnalle ensimmäisen kerran esityksen autoverosta perustuen ajatukseen autoilun ylellisyydestä.

1.1.1958 Autoveron käyttöönotto, voimassaoloajaksi määriteltiin 1 vuosi.
Veron määrä: henkilöautot 30 % verotusarvosta; moottoripyörät 25 % verotusarvosta.

Hyväksyessään lain eduskunta ilmoitti "edellyttävänsä, että vero on vain tilapäinen ja valtion senhetkisestä poikkeuksellisen kireästä rahatilanteesta johtuva ja että verosta pyritään luopumaan etenkin halvemman hintaluokan ajoneuvojen osalta heti, kun valtiontalous antaa siihen mahdollisuuden".

1959 Autoverolain voimassaoloa jatkettiin

1960 Autoverolain voimassaoloa jatkettiin vielä vuoden 1961 loppuun

1962 Uusi autoverolaki astui voimaan 15.7.1961 – jälleen yksivuotisena.
- keskeistä uudessa laissa oli autoveron olennainen korottaminen ja veron
säätäminen progressiiviseksi
- Uusi autovero oli 40-90 %:a auton verotusarvosta siten, että vero oli suurin kalleimmissa autoissa
- pakettiautoistakin oli suoritettava autovero - tosin vero palautettiin, jos auto rekisteröitiin pakettiautoksi

1963 Autoveron muutos
- veron määrä: 35-80 %:a verotusarvosta
- varusteet lisäsivät verotusarvoa

Vielä kun joku googlaa miksi 1961 ja 1962 välillä on ristiriitaa, vai onko kyse käytäntöönpanosta 1962
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

OH2KV

#16
Ei kai noita laitteistoja oikeasti mihinkään 70- lukuisiin autoihin asenneta? Polttoainekuluiltaan pienen auton käyttökulut liki tuplaantuvat 6€/100km jos heilahtaa maksettavaa.

En kyllä jaksa uskoa, että tästä mitään tulee.

Jos tekisi kansalaisaloitteen siinä käänteessä kun tästä on periaatteellinen päätös olemassa, saisi varmasti helpolla kokoon riittävästi nimiä allekirjoittamaan.

PS. Tulee radiotiellekin ruuhkaa, kun kaikki liikenteessä ovat ajoneuvot päivittävät paikkatietoaan järjestelmään. Olemassa olevilla järjestelmillä (matkapuhelinverkko) saattaa tulla kapasiteettiongelmia
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

js876

Joo ja seuraavaksi käyttövero polkupyöriin ja kypäräpakko.

mikan

#18
LainaaJoo ja seuraavaksi käyttövero polkupyöriin ja kypäräpakko.

Hengittäminenhän kuluttaa happea ja lisää hiilidioksidin määrää. Jokaiselle mittari naamaan kiinni ja verolle!

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

js876

Lainaa

Hengittäminenhän kuluttaa happea ja lisää hiilidioksidin määrää. Jokaiselle mittari naamaan kiinni ja verolle!

t. Mika


;D ;D ;D ;D ;D

JJM

Ja gps-pohjainen seurantahan pitäisi olla tietysti KAIKILLA suomen teillä ajavilla vehkeillä, eli nytkin virolaiset / venäläiset rekat joita on kaikki paikat täynnä, miten niihin saa seurannan? Vai jatkuuko touhu kuten nytkin eli halvalla oman maan dieselillä tänne polkemaan kuljetusten hintoja...

Alppu

LainaaJa gps-pohjainen seurantahan pitäisi olla tietysti KAIKILLA suomen teillä ajavilla vehkeillä, eli nytkin virolaiset / venäläiset rekat joita on kaikki paikat täynnä, miten niihin saa seurannan? Vai jatkuuko touhu kuten nytkin eli halvalla oman maan dieselillä tänne polkemaan kuljetusten hintoja...


Eihän sitä nyt tuollasiin pikkujuttuihin kannata jumittua..
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

micramies

Pitääkö sitä ihan oikeasti rueta katselemaan uutta kotimaata, täällä normaalielämä alkaa mennä mahdottomaksi...  :-/
Päättäjät koko ajan esittävät mitä hullumpia ja epäreilumpia lakeja kansalaisten elämän rajoittamiseksi, vaikeuttamiseksi ja kalliimaksi tekemiseksi. Prkele että alkaa monesti jo suututtaa kun luen uutisia  >:(
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

valpas

Ei pitäs sotkee tuota autoihin tulevaa laitetta mihinkään Ollilan uusiin bisneksiin, ja liikeideoihin (siittähän tässä loppujen lopuksi on kyse.....).
Jos on pakko kerätä rahaa, niin polttoaineen hinnan korotus.
Polttoaineen hinnan korotukseeen on jo nyt toimintavalmiudet, ja se on koettu systeemi. Tulee aika vähän seurannaiskuluja.  ::)
Tuosta seurantalaitteesta tulee melkoiset lisäkustannukset, kun tietää miten kompastelevaa tuommoinen tekniikka on arkikäytössä.
Vähän niinkuin autojen ajonestolaitteet. Onneks ne estävät käytön vain toimiessaan....  ;D (jos ei lähde, niin ajonesto toimii......)
Viis kertaa on jäänyt auto lähtemättä ajonestovian vuoksi minulla!

Mitähän pöllöä teräväpää keksii seuraavaksi?

Timppa

#24
miten niin tulee vähän seurannaiskuluja? niin no valtiolle ehkä...
mutta polttoaineeseen kun tehdään korotuksia niin ihan kaiken hinta nousee... kuljetukset maksaa enemmän.. ja ruuanki hinta nousee nousemistaan.. ei tavarat ja elintarvikkeet kulje ilmaiseksi.

tämä menee vielä siihen että kohta pitää pitää lehmää, kanoja, sikoja eu:lta salassa jokaisen jos aikoo syödä jotain.. ::)
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).Nissan Laurel 2.4E slx-C32.datsun 720 king cap 4wd+2wdx3
datsun 220c -79 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004

js876

Jos tää uusi juttu menisi läpi niin minä laittaisin semmoiset ehdot, että kun käy paskalla niin siittähän vapautuu metaania, eli uusiutuvaa polttoainetta, eli paskalle menemisestä pitäisi antaa joka kerta 5 euroa.

Cedricisti

LainaaJoo ja seuraavaksi käyttövero polkupyöriin ja kypäräpakko.


Suomen tieliikennelain[1] suositusluontoisen[2] pykälän mukaan pyörällä ajettaessa on käytettävä kypärää. Koska kyseessä on suositus, käyttämättömyydestä ei rangaista.
Ei kaukana olla.

Polkupyörissä on jo sellainen haittavero kuin arvonlisävero, ja jotta pelkkä polkupyörän hankkiminen ei olisi kallista niin myös sen ylläpito eli huolto on, koska se itsensä ja mahdollisesti perheensä elättävä yrittäjä vielä maksaa siitä parinkympin huollosta arvonlisäveron.

Ja jotta voi valtiolle tuottaa verotuloja, täytyy syödä sekä juoda jotta pysyt hengissä, ja samalla maksaa molemmista arvonlisävero!

Verokertymä sitten kuluu mm. Oulun Laanaojan tulvariskien kartoitamiseen sekä pienryttäjien kiusaamiseen, mm vaatimalla raakamaidosta tehtyjen pullien myymistä kaupan ulkopuolella, useamman tonnin kuukausipalkalla tietenkin.
Tai työkykyään ylläpitävää aktiviteettia omatoimisesti harjoittaneen työttömän työttömyysturvan katkaisu lehtikuvan perusteella, sekin runsaalla kuukausittaisella ylläpidolla.

Myös alakoulun opettaja suvaitsee tämän kaiken ja saa todennäköisesti vielä palkinnon nätistä hymystään ja yhteistyöstään.

ILVES-Joe

Se olisi hyvä jos uudet autot myytäisiin ilman autoveroa mutta niissä olisi tuo valvontajärjestelmä, vanhoihin tuota valvontasysteemiä on hankala laittaa koska niistä on jo maksettu verot yms.

Samalla pitäisi laittaa nopeudenhallintajärjestelmä joka rajoittaa auton nopeuden tiekohtaiseen +10%.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

JJM

Lainaa

Samalla pitäisi laittaa nopeudenhallintajärjestelmä joka rajoittaa auton nopeuden tiekohtaiseen +10%.

Kyllä olisikin helppo ohittaa satasen alueella 95km/h ajava  :) Kilometrin suora että uskaltaisi ohi.

Cedricisti

#29
LainaaSe olisi hyvä jos uudet autot myytäisiin ilman autoveroa mutta niissä olisi tuo valvontajärjestelmä, vanhoihin tuota valvontasysteemiä on hankala laittaa koska niistä on jo maksettu verot yms.

Samalla pitäisi laittaa nopeudenhallintajärjestelmä joka rajoittaa auton nopeuden tiekohtaiseen +10%.


Sarkasmia, olihan? Kaiteet kaikille?


mikan kirjoitti tämän jo tänne, mut kertauksen vuoksi
Lainaa

Käytön verottaminen omistamisen sijaan on ihan kannatettava ajatus. Ajokilometrithan ei tosin kerro mitään esimerkiksi päästöjen määrästä.
Meillähän on jo olemassa käyttöön perustuva verotus, joka myös ottaa huomioon hiilidioksidipäästöt. Kas kun eivät ole huomanneet, että polttoaineessa maksetaan veroa. Sitä maksaa kukin ihan sen mukaan paljonko ajaa ja paljonko auto kuluttaa. Järjestelmä on jo olemassa, eikä aiheuta mitään uusia investointeja tai kuluja.


t. Mika