Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Laakeriko se siellä metelöi?

Aloittaja Alppu, heinäkuu 03, 2013, 21:42:44

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Alppu

Vähän yli 1000km sitten ilmaantui sellainen vika, että ajaessa kuuluu takaa(?) sellainen vollottava, kumiseva ääni.

Ääni on mielestäni sittemmin vähän voimistunut.. ääni kuuluu ihan pienistä nopeuksista lähtien, mutta

voimistuu huomattavasti 100km/h jälkeen.

Nostelin autoa joka nurkasta ja pyörittelin ja vääntelin renkaita, mutta välyksiä ei meinannut löytyä

mistään. Ehkä vasemmalta takaa ihan aavistus, mutta sekin menee vähän arvailujen piikkiin..

Olisiko mitään neuvoja, jolla äänen alkuperästä voisi varmistua?

Autona Almera N15 -98 HB 240tkm.

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

micramies

Jostain olen lukenut ohjeen että jousesta kiinni pitäen pyörittää rengasta ja jos tuntuu värinää on pyöränlaakeri hajalla.
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

Tero-75

Kyllähän viallinen laakeri voi vollottaa ilman mainittavaa klappiakin, eikä myöskään välttämättä anna mitään muitakaan värinöitä. Jos laakerien vaihdosta on jo aikaa tai ei ole tietoa koska on vaihdettu niin eipä nuo paljoa maksa jos varmuuden vuoksi vaihtaa.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Totenkopf

Itellä ei entisessä P10 Primerassa myöskään tuntunut välystä. Oletko kokeillut häviääkö ääni kaartaessa? Itsellä hävisi vasemmalle kaartaessa ja oikealle taas voimistui. Loppui kun vaihdoin siis vasemmalle taakse laakerin.
-14 Juke 1.6 DIG-T
-88 VAZ 21013 (kesäauto)
-88 VAZ 2104 (projekti)
-90 VAZ 21051 (projekti)

Alppu

LainaaJostain olen lukenut ohjeen että jousesta kiinni pitäen pyörittää rengasta ja jos tuntuu värinää on pyöränlaakeri hajalla.

Kiitos vinkistä, pitää testata tätä.

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

jip59

Lainaa

Kiitos vinkistä, pitää testata tätä.

Tarkennuksena.
Paina kevyesti sormella sitä jousta. Silloin laakerivian ollessa tuntuu värinä sormeen ennenkuin edes ääntä vielä selvästi kuuluu.
Exät: B10 -67, B10 -69, B110 -70, B110 -72, KLB110 -73, K11 -96, Nykyiset: K10 -89, K10 -87, K10 -93, K11 -97 "Ratamicra", N16 -03

Alppu

LainaaKyllähän viallinen laakeri voi vollottaa ilman mainittavaa klappiakin, eikä myöskään välttämättä anna mitään muitakaan värinöitä. Jos laakerien vaihdosta on jo aikaa tai ei ole tietoa koska on vaihdettu niin eipä nuo paljoa maksa jos varmuuden vuoksi vaihtaa.

Eipä tuohon ole vielä laakeria vaihdettu, joten ehkä se jo on aikakin..


"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu

LainaaItellä ei entisessä P10 Primerassa myöskään tuntunut välystä. Oletko kokeillut häviääkö ääni kaartaessa? Itsellä hävisi vasemmalle kaartaessa ja oikealle taas voimistui. Loppui kun vaihdoin siis vasemmalle taakse laakerin.

Joo, kävin ajamassa vähän reippaammalla vauhdilla ja kuulostelemassa ja kyllä, oikealle kaarrettaessa ääni voimistuu.

Nostelin takakulmia uudestaan ylös ja vasemmalla puolella kuuluu jonkin verran jurinaa kun rengasta pyörittää.

Jousessa ei kyllä tunnu paljoa mitään.

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Totenkopf

#8
Sittenpä vaan laakerin vaihtoon. Nuortui kyllä aikoinaan vajaa 500tkm ajettu primerakin, kun loppui se infernaalinen mekkala. Ei sitä kyllä olisi enää kauaa jaksanut kuunnella, melkeinpä peltorit tuli tarpeen jo maantievauhdissa.
-14 Juke 1.6 DIG-T
-88 VAZ 21013 (kesäauto)
-88 VAZ 2104 (projekti)
-90 VAZ 21051 (projekti)

Alppu


Millä km lukemilla näitä on menny?
Uusi laakeri näyttäisi Motonetin mukaan maksavan n. 100€,
mutta kuinka paljon tulee lisää kun jossain pajalla laitattaa?
Itseltäni ei vaihto varmaan onnistu, en ole ennen tehnyt ja
varmaan jotain työkalujakin tarvitaan...
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Totenkopf

#10
Mulla tais olla reilu 400tkm mittarissa ku rupes vollottamaan. En tiedä aiempaa historiaa, mutta napa oli sen näköinen, että on vaihdettu aiemminkin. Itse en kyllä veisi pajalle moisen takia. Räjäytyskuvan perusteella näyttäisi olevan samantapainen systeemi kuin primerassa, eli laakereita ei saa erikseen vaan koko napa uusitaan kerralla.
-Pyörä pois,
-Jarrusatula irti, jotta saat levyn otettua pois tieltä.
-Navasta kuppi ja sokka irti
-Navan mutteri irti. En nyt tähän hätään muista minkä kokonen se oli. Tiukassa on kuitenkin, jotain 300nm oli momentti ellen ihan väärin muista.
-Sen jälkeen tämä napa lähteekin vetämällä pois. Itse jouduin käyttämään ulosvetäjää, jotta sain irtoamaan. Tämän lisäksi sisemmän laakerin sisäkooli jäi akseliin kiinni, mutta sekin saatiin ulosvetäjällä irti.
-Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
-14 Juke 1.6 DIG-T
-88 VAZ 21013 (kesäauto)
-88 VAZ 2104 (projekti)
-90 VAZ 21051 (projekti)

Alppu


Mistä löytyisi hyvä räjäytyskuva?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Tero-75

Lainaa
Mistä löytyisi hyvä räjäytyskuva?
Nissan4u.com ja sieltä selaamaan oikea malli.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Alppu

#13
Selailin vähän vaihtoehtoja...

Tämä olisi ABSittomaan: http://www.varaosat24.com/fi/varasto2/5220/100013,0,0,1/962712,129



| Sisäläpimitta: 27 mm | Ulkoläpimitta: 134 mm | Leveys: 68 mm | Autoihin ilman ABS | Paino: 1,42 kg

Ja tämä ABSilliseen: http://www.varaosat24.com/fi/varasto2/5220/100013,0,0,1/R16829,110
- edit - Ei olekaan ABSilliseen.. :(




Width [mm] 68      
Inner Diameter [mm] 27      
Outer Diameter [mm] 134      




"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu

Olisiko ABSilliseen jotain alkuperäisosan tuotekoodia tms.?

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Tero-75

Tuolta edellisen viestini linkistä löytyy myös varaosanumerot kaikille osille.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Alppu

#16
LainaaTuolta edellisen viestini linkistä löytyy myös varaosanumerot kaikille osille.

Ok, eli jälkimmäinen numero 432000M801 on orkkis ABSillisen OEM tuotekoodi.

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu

#17


http://autopartsmarket.fi/?action=catalog_part_info_view&code=962241&id_brand=129&item_code=OT_962241&id_provider=764&return=code%3D432000M801%26action%3Dcatalog_price_view

Eli mitoiltaan hyvin paljon samanlainen kuin ABSiton, paitsi paino... MUTTA tässä tulee ABS hammaskehä samassa paketissa?!

Miksei kukaan siitä mitään ole maininnut?!   :D

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu

#18
http://www.autopartoo.com/oem/259594.html



Mittojen kanssa.

Inner Diameter [mm]27
Outer Diameter [mm]52
ABS Ring ? [mm]62
Number of Teeth, ABS ring42
Rim Hole Number4
Width [mm]50

Valmistajakoodeja:

    ASHUKI N801-16
    BENDIX 050582B
    KAGER 831183
    KAVO PARTS WBH6503
    MAXGEAR 330246
    NISSAN 432000M801
    NK 762237
    OPTIMAL 962241
    sbs 1401762237
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

BA

Todennäkösesti itse laakeri ja napa on sama. Siis jos ilman ABS:ää olevan laakerissa on ura hammaskehälle, saa senkin siirrettyä vanhasta lämmittämällä.

P10:n kohdalla oli joskus ABS-mallin laakeri n.120€ kalliimpi kun ilman ABS:ää. Mitään muuta eroa osissa ei ollut kun tuo kehä, ja sekin irtos vanhasta kahessa minuutissa kun vähän hellästi lämmitti kaasulla, ja samalla metodilla uuteen paikalleen.  :D
Pääsi tuntihinnoille ainakin. 

Alppu

#20
LainaaTodennäkösesti itse laakeri ja napa on sama. Siis jos ilman ABS:ää olevan laakerissa on ura hammaskehälle, saa senkin siirrettyä vanhasta lämmittämällä.

Tämän kun tietäisi...

LainaaP10:n kohdalla oli joskus ABS-mallin laakeri n.120€ kalliimpi kun ilman ABS:ää. Mitään muuta eroa osissa ei ollut kun tuo kehä, ja sekin irtos vanhasta kahessa minuutissa kun vähän hellästi lämmitti kaasulla, ja samalla metodilla uuteen paikalleen.  :D
Pääsi tuntihinnoille ainakin. 

No tämä selittää sen, että varaosaliikkeessä oli ABSittoman ja ABSillisen hintaero satasen luokkaa...

Kuitenkin Motonetissä hintaero ABS/ei ABS on 5 euron luokkaa... lieneeköhän siellä ilman hammaskehää?

Takap laakeris SunnyAlmera 91-      21-1645      1,4/1,6/Diesel (ei ABS) [1995 - 2000]      94.90 €
Takapyörän laakerisarja Almera N15 ABS      21-1649      Taakse jos ABS [1995 - 2000]      99.90 €

On se jännää metsästää osia.  :P


"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

cedricfan

Ni eihän se hammaskehä tosiaan ole satkun arvoinen ;D
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

BA

Ei, jos alle viiteen kymppiin saa uuden irtokehän.
Ja ei, jos vanha kehä on täysin uutta vastaavassa kunnossa.
Ja ei jos koko auto maksaa vähemmän kun takapyöränlaakeri.  ;D

Alppu


Mutta siirtyykö se vanha kehä mitenkä kivuttomasti siihen uuteen ABSittomaan takapyöränlaakeriin, vai siirtyykö lainkaan?
Entä jos se hammaskehä sattuisi vaikka tuhoutumaan, niin mistä saa uuden, marmorilta?  :D

Käytettykin voisi kohta olla vaihtoehto...


"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

BA

#24
Migi-vainaan kanssa tuota primeraa ihmeteltiin ja se teki laakerinvaihdon kehän siirtoineen yhden ei edes niin pitkän puhelun aikana.

Kun et kerran edes tiedä mitä olet tekemässä, ei varmastikaan siirry kivuttomasti.

Lämpöä reippaasti kehään kauttaaltaan niin kyllä se siitä irtoaa. Se on vain puristesovituksella kiinni. Jos lyödä tarvii niin varovasti kiilaamalla, ei kehää lyöden.
Uus laakeri pakkaseen siks aikaa, ja sitten kylmään laakeriin kuuma kehä paikalleen, solahtaa ilman mitään kummallisuuksia kohdalleen ja kun kehä jäähtyy ja laakeri lämpenee jää kiinni.


Tällä kaikella vatuloimisella ja arpomisella olis käyty jo kahdesti liikkeessäkin kattomassa mitä eroa noilla laakereilla on keskenään ja onko mitään muuta kuin hammaskehä. Vaikka asuis kaukanakin Lisäks työkin olis tehty jo pariinkin kertaan.  ;D


Jos et kerran itse aio työtäkään tehdä (?) niin käytetty ei todellakaan kannata.

Alppu

#25
Lainaa
Tällä kaikella vatuloimisella ja arpomisella olis käyty jo kahdesti liikkeessäkin kattomassa mitä eroa noilla laakereilla on keskenään ja onko mitään muuta kuin hammaskehä. Vaikka asuis kaukanakin Lisäks työkin olis tehty jo pariinkin kertaan.  ;D


Jos et kerran itse aio työtäkään tehdä (?) niin käytetty ei todellakaan kannata.

No jos tämä vatuloiminen niin kovasti turhauttaa, niin ehkä kannattaa enempi katsella niitä toisia keskusteluketjuja.

Tällä seudulla liikkeiden hyllyissä ei ole ainakaan tuota ABS laakeria. Ja mulla ei ole niin kiire tehdä,

ettenkö voisi hieman etukäteen asiaan tutustua. Kuitenkin lähtötaso oli nolla ja nyt ainakin vähän päälle. :)

Ettei BA ihan turhautuisi, niin soitin tänään liikkeeseen ja tilasin tuon laakerin.


"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu

Mitenkä tuo laakeri on tuossa navassa kiinni?
Tarvitaanko jotain ulosvetäjää/prässiä tms.?



"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

BA

Mulla on lähteny aina avaamalla vain napamutterin ja kevyesti koputtelemalla tai ihan vetämällä.
Joskus sisäkooli laakerista on akselintumpissa niin tiukasti että tarvii ulosvetäjän että saa irti.

Alppu

#28
Lainaa
Joskus sisäkooli laakerista on akselintumpissa niin tiukasti että tarvii ulosvetäjän että saa irti.

Sisäkooli?
Laakerin sisäosa jää kiinni?
Millainen ulosvetäjä siihen tarvitaan, olisi lähiaikoina menoa Motonettiin/Biltemaan...






"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

BA

#29
Tollasessa kaksrivisessä kuulalaakerissa on yhtenäinen ulkokehä ja tässä tapauksessa siinä on myös pyörännapa "kiinteänä", Sisäkehän ja ulkokehän välissä on kuulat kahdessa rivissä sisä- ja ulkoreunassa ja se sisäosa, kooli, on keskeltä poikki. Jos se sisempi kooli jää kiinni siihen akseliin niin se irtoaa helpoiten vetämällä rälläkällä kevyt viiste, (ei läpi asti tai hajoaa se akselitappi!) niin että se lämpenee ja sitten heti perään yksi lyönti. Sitä koolia ei kyllä ulosvetäjällä ainakaan helposti irrota, onnistuu toki kai sekin. Se sisäkooli vaan tehokkasti pitää jumissa ollessaan koko navan kiinni akselissa. Jos koko napaa tarvitsee vetää ulosvetäjällä niin tarvitsee sellasen vetäjän joka siihen napaan sopii.  ;D Sillon se sisäkooli yleensä irtoaa vaan laakerista ja jää tosiaan akselille kiinni.

Oliskohan joku 150mm kukko-mallinen oikee koko, paha arvata?
Mutta en minä tollasen kokonaisen napa-paketin vaihdossa ole ulosvetäjiä tarvinnut. Sokka akselista irti, mutteriin lyöty lukitus naputella auki, napamutteri auki, pyörä irti, jarrurumpu/levy pois ja napa laakereineen lattialle ja uus paikalleen. On ihan yhtä yksinkertasta miltä kuulostaakin.

Micrassa mihin viimeks on tullu vaihdettua, on ihan samanlainen rakenne ja siihen itse vaihtotyö otti sellasen reilusti alle 10min. 20min sitten työkalujen etsimiseen ja nenänkaivuuseen.  ;D Tarvittavat työkalut siihen oli 21mm hylsy pyöränpultteihin, olikohan 27mm napamutteriin, pitkä jatkovarsi, pihdit sokan avaamiseen ja pajavasara jolla kopautti koko paketin lattialle.