Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Y30 Cedricin kardaanin tukikumista

Aloittaja 810_Man, helmikuu 01, 2014, 12:17:43

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

810_Man

Hei, Laitatin bensa-Cedrikkiin (VG30E/automaatti) kardaanin tukilaakerin uusiksi, joku sorvausta vaativa patentti, en muista mikä kun ne osat seiso etupenkillä kolme vuotta ennen laittoa. Nyt lopputuloksena laittaja kertoi, että hyvin meni paikalleen mutta kardaani alkaa täristää 70-80 km/h vauhdissa ja epäilee että laakerin kumin selvästi alkuperäistä kovempi materiaali aiheuttaisi ongelman. Onko kokemuksia vastaavasta?
Itse pohdiskelin, että oireet kuulostas ennemmin epätasapainossa olevasta kardaanista johtuvilta, kun laakerin kumin materiaalista johtuvilta, mutta mene ja tiedä .  Auto on seisonu muutaman vuoden ja meinaan ottaa auton ajoon. Autolla on varmaan ajettu sököllä tukikumilla jonkin aikaa ennen seuisomaan jättämistä.
Datsun 1600 - 1971,  180B STW - 1979, Nissan Cedric V-30E SGL - 1986, Prairie M11 AWD - 1989,  Cherry KN10 -81

Timppa

todennäköisesti kardaani ei ole tasapainossa :-?
kai kumenvaihdon jälkeen kardaani kasattiin juuri samallalailla kuin oli ennen purkua? :-? eli merkattiin tarkasti ennen purkua ::)
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).Nissan Laurel 2.4E slx-C32.datsun 720 king cap 4wd+2wdx3
datsun 220c -79 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004

810_Man

Teetin korjaamolla joka on jonkinlainen paikallinen Datsun/ vanhojen Nissanien asiantuntija. Olettaisin etteivät ole tehneet niin alkeellista kämmiä kun että kasanneet kardaanin eri tavalla kun mitä se oli koottu. Kun olen vaihdellut ristikoita Datsuneihin, olen ollut vähän liiankin neuroottinen ja käytän mutereita ja rikkojakin samoissa paikoissa kun ne olivat :D  Ei ole syytä epäiilä tekijän asiantuntemusta, mutta liian kova tukikumi nopeudesta riippuvan tärinän syynä kuulosti vain sen verran erikoiselta että ajattelin kysellä täältä. Vaikuttaahan se kumin jäykkyys varmaan siihen että mitä taajuuksia siitä menee läpi, mutta minun oma ei-asiantuntija luulo on että jos niitä tärinöitä syntyy, niitä syntyy epätasapainon vuoksi ja silloin niitä ei tukikumilla vaimenneta. Joku näkykin sopivasti  kauppaavan täällä niitä laakereita, mutta on rahan polttamista vaihtaa laakeri toisenlaiseen jos vika ei ole siinä.

Lainaatodennäköisesti kardaani ei ole tasapainossa :-?
kai kumenvaihdon jälkeen kardaani kasattiin juuri samallalailla kuin oli ennen purkua? :-? eli merkattiin tarkasti ennen purkua ::)
Datsun 1600 - 1971,  180B STW - 1979, Nissan Cedric V-30E SGL - 1986, Prairie M11 AWD - 1989,  Cherry KN10 -81

matti43

#3
Se akselihan on kahdesta osasta ja sen joutuu katkaisemaan, kun
laakeria vaihdetaan. Näin ollen ei ole akselit sattuneet samaan linjaan,
kuin olivat ennen katkaisua. Se on erittäin nuukaa, että akselit ovat
linjassa. muuten alkaa täristää. Se.että korjaamo on vanha ei ole mikään
tae osaamiselle. Tiedot ja taidot eivät ole rakennuksissa, vaan ihmisissä, jotka
töitä tekee.
Matti ruotsista.

Miikka

Minä vaihoin tuossa diisseliin tukikumin. Meni ensin etupätkä 180 astetta väärinpäin niin täristi melkosesti 60-80 km/h.

Väheni reilusti ku pyöräytti, tosin värinätöntä ei enää tullu kun alkaa olla ristikot väljät ja eturistikon kuppikin nitku..

Edellinen seppä oli laittanu etupätkän laipankin väärille booreille, ei ollu ristikot linjassa..
ison C:n ja pikku V:n [b]huoltopäälikkö[/b]
Nissan Patrol 160 T Super Roof
Datsun 100A*rojekti 1.4T*
Datsun 100A@140A
R20&K11

[u]Datmönkijä 150AY[/u]

810_Man

Tällä korjaamolla on ihan oikeasti pitkän linjan Datsun-asiantuntemusta ja varmaan ainakin yksi kaveri sieltä pyörii täällä foorumillakin. Epäilin heille kardaanin koontivirhettä ja he kertoivat merkanneensa kardaanin ja koonnensa oikein, se siitä. Tuossa hommassa nyt kuitenkin meni heiltä muita kiireitä-syystä 3-4 viikkoa, eikä muita hommia joita pyysin tehtäväksi oltu vielä alettu katsomaan (käyntiongelmia, joskus sammuu tyhjäkäynnillä ja pitää käynnistää uudestaan, tunne että sytkä ei kohdallaan ja päästöt yli edellisessä katsastusyrityksessä vuosia sitten, lasinpesunestesäiliö päästään nesteet läpi, pari paikattavaa reikää). Korjaamo ehdotti vielä että käyn tässä välissä hakemassa uuden vikalistan konttorilta. Mietin asiaa hetken lähinnä jo etukäteen turhaksi tietämien päästömittausten kannalta (kun sytytykselle/mahdollisille alipainevuodoille ei oltu tehty mitään ja päästöt ei olleet meneet muutama vuosi sitten läpi) ja vähän ihmetytti että mikä on kun minun antamani työlista ei kelvannut? Haistoin ajan pelaamista ja päätin viheltää pelin poikki, ottaa vielä kerran kiltisti haukut auton käyttämisestä varastona ja siitä että olen jättänyt sen aikanaan ajosta ruostumaan ja maksaa kiltisti 120 euroa laakerin vaihdosta (laakerin ja tukikumin toin itse) ja ajaa auton kuitenkin kohtalaisen vähillä vahingoilla äkkiä pois kotiin seisomaan ja odottamaan kesää. Kesällä voin katsoa sen kardaanin ja katsoa onko korjaamoreissulla tullut muuta vahinkoa sitten itse kotipihalla.  Matka sujui joutuisasti sitä viittäkymppiä mitä autolla pääsi kun kuudessakympissä auto täristi jo liikaa. Korjaamolle ajaessa mitään ongelmaa ei ollut, vaikka tukikumi oli silloin rikki.  Opinpahan taas teettämään Oulussa mitään tuhkakupin tyhjennystä monimutkaisempaa. Rovaniemellä ja Sodankylässä nämä vanhempien autojen korjausasiat ovat luonnistuneet järjestään jotenkin paremmin. Nyt kun Cedricin korjauksesta ei sitten tullut mitään, ja vakavasti liian rikkinäisen käyttis Citroen ZX:n leima on korjausajalla ja parin viikon sisällä loppu, pääsen sitten taas etsimään jonkun parin sadan "löydön" 120 euroa + 3 viikon verot ja vakuutukset pienemmällä opiskelijabudjetilla. Jippii!
Lainaaot ja taidot eivät ole rakennuksissa, vaan ihmisissä, jotka
töitä tekee.
Matti ruotsista.
Datsun 1600 - 1971,  180B STW - 1979, Nissan Cedric V-30E SGL - 1986, Prairie M11 AWD - 1989,  Cherry KN10 -81