Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

N14 nopeusmittari ei toimi

Aloittaja sukeltaja-ankka, helmikuu 25, 2013, 20:35:22

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

sukeltaja-ankka

Noniin, kävikin sitten niin, ettei N14 Sunny-farkussa nopeusmittari rokkaa vieläkään ja ajattelin säästellä edes hieman iltojani turhasta työstä ja tulla tänne kyselemään. Mittaristo toimii muuten hyvin ja auto on vm.-94 eli nopeusmittari on sähköinen analogisella tripillä, mutta digitaalisella kellolla.

Lähdin sitten sillä ihan kyselemään, että mikähän näissä on ollut se yleisin syy, miksi ei toimi?
Katselin siitä kuskin jaloista sulakkeita läpi. Mikään ei varsinaisesti nimellä viitannut mittaristoon tai nopeuteen, niin katselin kaikki sinnepäin ainakin itseäni kutkuttavat sulakkeet. Ehjiä olivat. Tosin en pahemmin käyttänyt ylim.vaivaa sulaketaulun putsaamiseen tai tarkempaan tutkimiseen. Voisiko olla syynä?
Konehuoneen puolella ei sulakeosastolla ollut mielestäni mitään mittaristoon viittaavaa, joten jätin sen omaan arvoonsa.
Kenellä on tarkka tieto, minkä sulakkeen takana nopeusmittari on, otetaan se vastaan uudelleentarkistusta varten!

Sitten puhdistin hieman sitä anturin liitintä puhdistusaineella ja paineilmalla ja rankaisin lopulta vielä kontaktispraytä perään. Ei vaikutusta. Palaan kuitenkin liittimeen vielä myöh.koska en tuolloin tajunnut kiireissäni tutkia oliko esim.pinni poikki. Liitin ja itse anturihan on vaihdelaatikossa tulipellin puolella semmoinen suht iso?
Lisäksi jäi jotenkin mielikuva että, joko tuosta tai sitten mukana kulkevasta johdotuksesta oli vedetty sokeripalalla jotain omia viritelmiä. Nämähän ovat yleisin syy vikoihin, kun vedellään omia sähköjä. Valitettavasti en ole ehtinyt tutkimaan mihin se menee eikä ole tietoa ed.omistajasta, että onko tehnyt itse ja onko jotain funktiota nopeusmittarin hajoamisen suhteen.

Vielä on mittaristo. Sen purin tänään, sillä vaihtelin sinne taustaan valot. Sivukommenttina, että oli yllättävän p*ska homma, yleensä noista kipoista lähtee melkein riuhtaisemalla mittaristo. :D
Noh, siinä sitten koputtelin ja tutkiskelin, mutten tullut mitenkään hullua hurskaammaksi, sillä parikymmentä vuotta vanha mittaristo on tämmöiselle kaverilla aika hepreaa.

Jotenka tämän ylipitkän pohjustuksen jälkeen pääsenkin itse asiaan: Kenellä on näistä kokemusta, astukoon esiin ja kertokoon omia kokemuksiaan. Onko mittaristoja mennyt? Voiko jotenkin testata, muutenkin kuin toisella mittaristolla (mikä tulee varmaan olemaan seuraava vetoni...)?
Miten anturi, antaako liittimeltä jotain resistanssia tai voiko muuten testata kotioloissa? Ja onko kenelläkään edes hajua mistä niitä saa ja paljon ne maksavat? Esim.Motonet, marmori,purkaamot yms?

Lähdetään tästä liikkeelle ja jatketaan ihmettelyä. Tulen sitten kertomaan taas seikkailustani ja niiden vaikutuksista tähän hienoon perheautoon.

Ex: Sunny N13, 1,6l, 12V. Kolmas kolari oli liikaa.
Nyt alla Sunny Y10, koska labradorinnoutaja ei mahdu sedaniin.

Tare

Nopeusmittarin anturihan on trikkeripyörä l. pulssipyörä, joka antaa pulssia mittarin kelalle, joka on koodattu tietyn taajuuden mukaan, siis tietty määrä pulsseja/minuutti antaa näytöksi tietyn nopeuden km/h.

Siis, jos on räpelletty johdotusta, se kannattaa ensimmäisenä tsekata, ettei virtapiirit ole poikki mistään. Anturin voi testata kotikonstein, kun toiseen nastaan laittaa +12V ja toisen pään vie esim. mittarivalon kantaan toiseksi karvaksi ja toiseen karvan sitten vain miinusta. Kun pyörää pyörittää, niin lampun pitäisi vilkkua.  Ei kestä suurempaa kuormaa, ettette laita sinne mitään jarruvalon lamppua (21W) vilkkumaan, vaan tuollaisen max.3W:n kuorman.

Ja niille joilla ei ole sähköteknistä koulutusta niin,
W=watti (tehon yksikkö) ==>teho(P)= jännite(U) *virta(I)==> watti(W) = voltti(V) * amppeeri(A)
Huom. puh. 050-5943260 
"Hubbis KM910RG L26T"

sukeltaja-ankka

Kiitos ideasta, täytyy huomenna ottaa se anturi irti ja tutkia se ulkoisesti, ettei ole rikki ja sitten kokeilla tuota testausta.

Lähinnä omista johdotuksista mietin, että jos on ryöstetty jonnekin, niin nopeusanturin pulssi ei riitä mittarille asti. Mutta mitä siitä ottaisi, kun ei jatkuvaa virtaa ole, joten taisi olla vain nopeasti heitetty ajatus.
Ex: Sunny N13, 1,6l, 12V. Kolmas kolari oli liikaa.
Nyt alla Sunny Y10, koska labradorinnoutaja ei mahdu sedaniin.

Tare

LainaaNoniin, kävikin sitten niin, ettei N14 Sunny-farkussa nopeusmittari rokkaa vieläkään ja ajattelin säästellä edes hieman iltojani turhasta työstä ja tulla tänne kyselemään. Mittaristo toimii muuten hyvin ja auto on vm.-94 eli nopeusmittari on sähköinen analogisella tripillä, mutta digitaalisella kellolla.
Mistä olet muuten tuollaisen saanut, suomessa olevat Sunnyn farkut ovat yleisesti olleet B13-mallia. :-?
Huom. puh. 050-5943260 
"Hubbis KM910RG L26T"

AkiH

Eivät ole olleet B13-mallisia, vaikka teknisesti samoja ovatkin. Farmari-Sunnyn korikoodi on Y10. Virallisesti Suomeen on tuotu B13-korisista vain 100NX:ää.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Tare

Niin olivatkin, tuo dementia heittättää.   :D
Huom. puh. 050-5943260 
"Hubbis KM910RG L26T"

sukeltaja-ankka

Ah, emmä noista korimalleista mitää tiedä. :D Luulin, että ne menee N13 -> N14 vuosien mukaan kuten sedanitkin.
Ilmankos varaosien löytyminen N14 farmariin on ollutkin niin vaikeaa...heh.

No, mutta aiheeseen. Eli otin tänää anturin pois. Se oli poikki siitä akselista. Tämäkin tuntuu nyt olevan taas oman typeryyden korreloituma, kun pitää hirveä avautuminen mennä kirjoittelemaan, vaikka ratkaisu oli nenän alla kahden pultin ja 10min työn jälkeen käsissä.

Täytyypi etsiä jostain uusi ja katsoa alkaako se rokkaamaan. Samalla voisi etsiä sen valomuistireleen, joka tänää nyykähti, kun oven paiskasi kiinni. Sammu toinen ajovaloista. Alkaa tuntumaan taas ihan auton omistajalta.
Ex: Sunny N13, 1,6l, 12V. Kolmas kolari oli liikaa.
Nyt alla Sunny Y10, koska labradorinnoutaja ei mahdu sedaniin.

sukeltaja-ankka

Doublet, mutta. Onko tää anturi oikeesti niin harvinainen ja haluttu? En löydä mistään. Purkaamot soitettu läpi. Motonet ei tunnista koko anturia ollenkaan. Marmorilta 296€. Onko näitä enää kellää tai missään?
Ex: Sunny N13, 1,6l, 12V. Kolmas kolari oli liikaa.
Nyt alla Sunny Y10, koska labradorinnoutaja ei mahdu sedaniin.

BA

LainaaMotonet ei tunnista koko anturia ollenkaan.

Tunnistaa kyllä, ei tosin julkisessa luettelossa enää kun ei ole tarvikkeena yhtään valmistajaa (enää) olemassa...

sukeltaja-ankka

Nii eli mutanetistä saa saman anturin, kuin marmoriltakin? Samaan hintaankin varmaan...
Ex: Sunny N13, 1,6l, 12V. Kolmas kolari oli liikaa.
Nyt alla Sunny Y10, koska labradorinnoutaja ei mahdu sedaniin.

Miikka

Minä oon tässä 100NX:n samaista anturia katellut, kiven alla on, tuo on joku ihmemalli kun puskee jännitettä pihalle eikä pulssia niinkuin yleensä.. jenkeistä saa $100-$150 uuden tarvikkeen..

http://nissan4u.com/parts/info/2501087Y00/
ison C:n ja pikku V:n [b]huoltopäälikkö[/b]
Nissan Patrol 160 T Super Roof
Datsun 100A*rojekti 1.4T*
Datsun 100A@140A
R20&K11

[u]Datmönkijä 150AY[/u]

sukeltaja-ankka

Täytyypi heittää korvan taakse, jos ei muualta löydy.
Ex: Sunny N13, 1,6l, 12V. Kolmas kolari oli liikaa.
Nyt alla Sunny Y10, koska labradorinnoutaja ei mahdu sedaniin.

sukeltaja-ankka

Noniin, olisi vika korjattu. Yllätti minut se perhanan anturi vielä kerran. Tosiaan silloin kun vian totesin oli anturi kahdessa osassa. Tähän asti olen sitä sähkömotikkaa säilyttänyt piilossa rattaan ollessa ollut askissa.
Noh, eilen sitten aloin kasailemaan anturia tavoitteena tehdä jonkin sortin kivenkova amispatentti ainakin hetkeksi, kun ei löydy uutta/käytettyä mistään.

Pyörittelin siinä sitten sitä anturia hetken ja aloin miettimään, että mitenkä ihmeessä se on ollut siellä kun oli jotenki todella omituinen yms.
Hetken pyöriteltyäni päätin googlettaa anturin, että onko tässä nyt mitään järkeä. Paljastui, että anturi olikin kahdesta erilaisesta anturista kasattu holkkipatentti. Harmi, etten kuvaa älynnyt ottaa, oli sen verran mielenkiintoinen viritelmä. Oli eri mallin anturin sähköpalikka liitetty pienellä holkilla oikean mallin rattaaseen, jolloin siitä tuli kaksi kertaa normaalin anturin kokoinen pulttikasa. Hienoa.

Tästä se ongelma sitten alkoi, kuinka ihmeessä amistella kasaan jo kerran kasaan amisteltu patentti? Ratkaisu oli ilmeinen; hitsataan se. Ja kas näin akselin ympärillä olevat holkit hitsaantui mikillä yhteen ja kas, alkoi anturi toimia.  ;D
Tästä nyt pienille kotikorjaajille sitten vinkkinä, että sen voi vielä niputtaa, jos akseli on mennyt poikki.
Ex: Sunny N13, 1,6l, 12V. Kolmas kolari oli liikaa.
Nyt alla Sunny Y10, koska labradorinnoutaja ei mahdu sedaniin.

Tare

No, hyvä juttu, että sait vanhan anturin pelittämään. ::)
Huom. puh. 050-5943260 
"Hubbis KM910RG L26T"

kesänisu

Lakkasipa tuo nopeusmittari pelittämästä täälläkin.
Tuleeko vaihteistoöljyt pihalle kun nopeusmittarin anturin ruuvaa irti?

Mies

LainaaLakkasipa tuo nopeusmittari pelittämästä täälläkin.
Tuleeko vaihteistoöljyt pihalle kun nopeusmittarin anturin ruuvaa irti?

Ei, paitsi jos sulla auto katollaan  ;D
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

kesänisu

Lainaa

Ei, paitsi jos sulla auto katollaan  ;D

Vielä pitäisi tietää miten anturiin pääsee parhaiten käsiksi. Jossain manuaalissa luki että anturi on oikeanpuoleisen vetoakselin vieressä, ja joku anturi siinä olikin mutta ilmeisesti vapaa-anturi olikin kyseessä, ja toisella puolella taas on pakkivalon anturi?

Mies

Lainaa

Vielä pitäisi tietää miten anturiin pääsee parhaiten käsiksi. Jossain manuaalissa luki että anturi on oikeanpuoleisen vetoakselin vieressä, ja joku anturi siinä olikin mutta ilmeisesti vapaa-anturi olikin kyseessä, ja toisella puolella taas on pakkivalon anturi?


Se on vaihdelaatikon päällä, lähellä tulipeltiä.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

kesänisu

LainaaNopeusmittarin anturihan on trikkeripyörä l. pulssipyörä, joka antaa pulssia mittarin kelalle, joka on koodattu tietyn taajuuden mukaan, siis tietty määrä pulsseja/minuutti antaa näytöksi tietyn nopeuden km/h.

Siis, jos on räpelletty johdotusta, se kannattaa ensimmäisenä tsekata, ettei virtapiirit ole poikki mistään. Anturin voi testata kotikonstein, kun toiseen nastaan laittaa +12V ja toisen pään vie esim. mittarivalon kantaan toiseksi karvaksi ja toiseen karvan sitten vain miinusta. Kun pyörää pyörittää, niin lampun pitäisi vilkkua.  Ei kestä suurempaa kuormaa, ettette laita sinne mitään jarruvalon lamppua (21W) vilkkumaan, vaan tuollaisen max.3W:n kuorman.

Ja niille joilla ei ole sähköteknistä koulutusta niin,
W=watti (tehon yksikkö) ==>teho(P)= jännite(U) *virta(I)==> watti(W) = voltti(V) * amppeeri(A)

Voisiko mittariston myös siis testata syöttämällä anturinjohdosta signaalia mittaristolle taajuusgeneraattorilla, minkähänlaista signaalin pitäisi olla siinä tapauksessa? Elikkä jos epäilee vikaa joko mittaristossa tai anturissa.

kesänisu

Tuo jäi nyt kokeilematta, kun toinen anturi toimi. Homman pysty toteamaan ihan käsinkin pyörittämällä auton ollessa käynnissä (eli nop mittarin neula nousi).