Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

'03 Almera (N16) ja outo ääni...

Aloittaja micarone, joulukuu 28, 2013, 21:21:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

micarone

Eli... Kyseessä siis 2003 vuosimallin Almera (N16) 1.5 nuhapumpulla. Jonkin aikaa auto pitänyt omituista ääntä varsinkin rattia oikealle käännettäessä. Ääni kuuluu kuskin puolelta ja kuulostaa äkkiseltään "rengasmelulta", mutta voimistuu ajonopeuden mukaan ja varsinkin oikealle kääntäessä. Vasemmalle kääntäessä ääni tasoittuu huomattavasti tai häipyy lähes kokonaan
ja täysin suoraan ajaessa ko. ääni kuuluu suht. vaimeasti. Sama juttu sekä talvi, että kesärenkailla. Alunperin epäilin äänen johtuvan siitä, että kesärenkaissa olin itse pistänyt pyörimissuunnan väärin, mutta renkaiden vaihtelukaan ei asiaa muuttanut, eikä ääntä poistanut.
Itse epäilisin joko pyöränlaakeria tai vetaria... Tosin vetarivikaan viittaavaa tyypillistä "raksutusta" tai kahinaa ei kuulu missään ratin asennossa, eikä edes vedätettäessä.
Haluaisin lähinnä vähän varmistusta, että mistä kannattaa "vammaa" lähteä hakemaan.

Alppu


Voihan se laakerivika olla... luulisi, että ääni alkaa vähitellen ajan mittaan voimistumaan, sitten olisi ehkä helpompi paikantaa.


"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

micarone

No ääni on itse asiassa alkuperäisestä pikku "ulinasta" voimistunut pikku hiljaa jopa suoraan ajaessa. Alunperin kuului vain oikealle kääntäessä ja tietyissä nopeuksissa. Nyt kuuluu jo suoraan ajaessakin ja varsinkin 80-95km/h mittarinopeudella.

JJM

Onko vaihteistoa joskus vaihdettu? Jos ei, niin kädet ristiin ja katse taivaisiin.

micarone

LainaaOnko vaihteistoa joskus vaihdettu? Jos ei, niin kädet ristiin ja katse taivaisiin.
Itse asiassa on... Noin 140tkm kohdalla vaihdeloota sanoi poks ja Hollannista tuli uusi tilalle... Nyt ajettu vajaat 168tkm kokonaisuudessaan, eli noin 28tkm vaihdelodjun uusimisen jälkeen.

Alppu

Onko tää vaihdelaatikkojuttu joku tyyppivika, kuten jakopääkin?

Oma N15 250tkm mittarissa ja alkup. laatikko (pari öljynvaihtoa) ja jakopää.


"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

micarone

#6
Voi olla taas ihan niitä "Shellin baarin" puheita, mutta oon kuullut, että alkupuolen N16-malleissa tuo vaihdelaatikko todella herkkä kohta. Itse omaa autoani korjannut mies omistanut juuri vastaavan ja kertoi, että ite oli joutunut tekemään saman rempan omalle Almeralleen, joka (kas kummaa) oli täysin samaa vuosimallia. Häneltä paukahtanut loota hiukan alle 150tkm kohdalla.

Alppu

#7
Jos se ääni on sellasta vonkunaa/volinaa, niin vois se laakeri olla, itse vaihdoin viime kesänä kuljettajan puoleisen takalaakerin.

Mut rengasta pyörittämällä sitä oli aika vaikea todeta, ei tärissyt tai pitänyt mitään outoa ääntä.

Paremman arvauksen sai kun menin itse taakse kuuntelemaan kun kaveri ajoi. :D

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Whee

#8
-

micarone

Oireet ja äänet viittaa kyllä juurikin Whee:n ilmoittamiin, joten... Laakerien ostoon ja vaihtoon siis. :)
Katellaan sen jälkeen, josko ongelma poistuu.
Kiitokset kaikille ko. ketjuun osallistuneille.

OH2KV

Etupyörien laakerit on ainakin helppo tarkistella nostamalla toinen etupyörä ilmaan ja nostamalla kytkin isolla vaihteella. Nostaisin ensimmäiseksi vasemman, jos ääni ajossa kuluu voimakkaampana oikealle käännettäessä. Jollottaa se viallinen laakeri, vaikkei olisikaan kuormituksen alaisena.
Takafillarit ovat vaikeampia väärästä päästä vetävillä tarkistaa.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

micarone

#11
LainaaEtupyörien laakerit on ainakin helppo tarkistella nostamalla toinen etupyörä ilmaan ja nostamalla kytkin isolla vaihteella. Nostaisin ensimmäiseksi vasemman, jos ääni ajossa kuluu voimakkaampana oikealle käännettäessä. Jollottaa se viallinen laakeri, vaikkei olisikaan kuormituksen alaisena.
Takafillarit ovat vaikeampia väärästä päästä vetävillä tarkistaa.
Takapäästä ko. "jollotus" EI kuulu - se on jo suljettu pois ja "jollotus" kuuluu nimen omaan eniten oikealle päin käännettäessä, joten vika lienee etupään laakereissa... Mutta "samalla vaivallahan" tulee uusittua molemmat etupään laakerit... Vaikka taas vähän lompakko ohenee..

Alppu

Tarviiko näiden etulaakerien kanssa suorittaa jotain prässäyshommeleita?

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

OH2KV

#13
Tarvii ja ei tarvi. Joskus menee ruuvipenkissä sopivilla vasteilla, joskus hajoaa todella iso ruuvipenkki ihan veivaten ilman jatkovartta. Harvemmin menee kuin vanhaan ihmiseen. Puhuttaessa etuvetoisen etupyöränlaakerista.

Nyttemmin kun käytettävissä on ihan prässi, en paljoa muita vaihtoehtoja harkitsisi, vaikka menisikin helposti.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

Whee

#14
-

A.S

LainaaOnko tää vaihdelaatikkojuttu joku tyyppivika, kuten jakopääkin?

Oma N15 250tkm mittarissa ja alkup. laatikko (pari öljynvaihtoa) ja jakopää.



Taitaapi olla. Sellaisen käsityksen minä ainakin olen saanut.
Meillä N15 315tkm nyt mittarissa, orkkis loota. Vetonivelet ovatkin sitten vissiin kolmannet ;D
Kalusto ei sovi listaan, turhan paljon kuitenkin...

Datsuuna

#16
Lainaa

Taitaapi olla. Sellaisen käsityksen minä ainakin olen saanut.
Meillä N15 315tkm nyt mittarissa, orkkis loota. Vetonivelet ovatkin sitten vissiin kolmannet ;D
Velipojan N15 Allussa kilometrejä jotain 295 tkm ja alkuperäiset nivelet vielä muutenkaan ei mitään vikoja ollu paitsi se kaapelikengän kontaktihäiriö josta aijemmin kerroin. Kytkinlevy on orkkis eikä luista vielä... kori vaan alkaa jo loppumaan pikkuhiljaa ....
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti