Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Micra k10 viritys.

Aloittaja miikapp, marraskuu 27, 2013, 09:43:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

miikapp

Googlesta yritinkin jo ettiä tietoa mutta kaikki sivut melkeinpä vanhentuneita  ::) No mutta asiaan.. Miten olisi helpointa virittää micraa. Saako mistään peltipakosarjaa? Kannattaako kaasutinta vaihtaa? Mihin kaasuttimeen? Ahistaako putki? Kannen kanavien avarrus? Kaikki tieto otetaan vastaan. Ja nimenomaan viritys ilman turboa.  :)

ILVES-Joe

Ensimmäinen kysymys ratkaisee kaiken eli mikä on auton käyttötarkoitus?
Tieliikenne, kilpa-auto (mihin luokkaan? ), peltoauto, ratapäiväauto, jäärata jne.
Tieliikennelaki määrittelee mm. päästöjen rajoja yms. asioita joihin virittäminen vaikuttaa.

Mikäli tieliikennekatsastusta ei tarvita niin vaihtoehdot lisääntyy ja iskutilavuuden suurentaminen on se helpoin keino eli isompi moottori tilalle esim. uudemman K10 Micran MA12 tai K11 Micran 1.3 litrainen.
Mikäli kyseessä on peltoauto niin parhaan vastineen työlle saa kun kevennät autosta kaiken mahdollisen ylimääräisen pois niin suorituskyky paranee huomattavasti.

Kaasutin, pakoputkisto yms. valintaan vaikuttaa tuo käyttötarkoitus.

Micran moottori ei poikkea mainittavasti muista nelitahtimoottoreista virityksen kannalta, perusasiat pätee siinäkin, mitään erikoisia "K10 jippoja" ei ole olemassa.
Hyvät perustiedot löytyy virittämisen kirjallisuudesta jota löytyy esim. Alfamerin kirjavalikoimasta.
Suosittelen ensimmäisenä tutustumaan kirjallisuuteen esim:
http://www.alfamer.fi/nelitahtimoottorin-virittaminen-p-19930.html

Hakusanoilla googlesta "Micra viritys ncf" löytyy tältä foorumilta topicceja joissa asiasta kirjoitettu ja yleensäkin aihe on paljon käsitelty joten vastauksia kysymyksiin on paljon tarjolla.

Virittämisen tieto ei juurikaan vanhene sillä samat perusteet ovat vaikuttanee tehoihin vuosikymmeniä.
Keinot saattavat tavallaan vanhentua eli kaasareiden tilalle tulee ruiskut jne.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

miikapp

Auto tulee toimittamaan käyttiksen virkaa. Kirjallisuutta pitäis ruveta lukemaan enemmän kun nyt kun on 18v niin autot tietysti kiinnostaa. Lähinnä olen ajatellut pysyä omassa litrasessa myllyssä johon aion laittaa peltipakosarjan, 2" putkiston katalysaattorilla. Myös kannen kanavia luultavasti avartelen. Onkos tähän mahdollista saada jotain jyrkemää nokkaa? Auttaako vapariputsari mitään jos laittaa?

Alppu

Unohtamatta pörinäpönttöä.. ääni on voimaa. :D

Mutta vakavammin, onko tarkoitus saada paljon tehoa vai virittää virittämisen ilosta?

Paljonko on tarkoitus laittaa rahaa?



"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Zuunah

Saattaisi jopa olla parempi aihio tuo MA12S, kun oktaanivaatimus on luokkaa 91 (1.0 litrasella kai 95?). Jolloin puristussuhdetta voisi nostaa enemmän, jos pelkällä 98:lla ajelee. Ja onpahan kyseinen motti valmiiksi 6hv tehokkaampikin. Purkuautoistahan noita moottoreita voi saada halvalla, mutta tosiaan pelkkiä ideoita nämä, mitä voisi ajatella.  :)

miikapp

Kyllähän se 1,2l kone olis parempi lähtökohta mut katotaan jos sellanen kone halvalla vastaan tulee. Rahaa voisi laittaa kiinni alle 4 numeroisen summan  ::) Onko micraan mahdollista saada jyrkempää nokkaa?

OH2KV

Moottorikoneistamo hioo vaikka vakiosta haluamasi laisen nokkakepin.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

take

LainaaKyllähän se 1,2l kone olis parempi lähtökohta mut katotaan jos sellanen kone halvalla vastaan tulee. Rahaa voisi laittaa kiinni alle 4 numeroisen summan  ::) Onko micraan mahdollista saada jyrkempää nokkaa?
Sille alle 4-numeroiselle summalle saat sitten eniten vastinetta nimenomaan ostamalla sen 1,2 koneen. Asialliseen viritykseen jolla saadan oikeita tehoja eikä essonbaarihevosia niin palaa rahaa vähintään 4 jossei jopa 5 numeroinen summa. Saattaa tuohon alle tonnin luokkaan saada uudemman korimallin jo purettavaksi. Siitä vaan 1,3 16 tappinen kone ja autosta ruiskun johtosarjat ja boksi. Tällä hetkellä halvin 1,3 micra näytti olevan 550E ajokunnossa. Niillä eväillä tuo vanha koppa liikahtaa jo ihan rivakasti.

Mies

#8
Lainaa
Sille alle 4-numeroiselle summalle saat sitten eniten vastinetta nimenomaan ostamalla sen 1,2 koneen. Asialliseen viritykseen jolla saadan oikeita tehoja eikä essonbaarihevosia niin palaa rahaa vähintään 4 jossei jopa 5 numeroinen summa. Saattaa tuohon alle tonnin luokkaan saada uudemman korimallin jo purettavaksi. Siitä vaan 1,3 16 tappinen kone ja autosta ruiskun johtosarjat ja boksi. Tällä hetkellä halvin 1,3 micra näytti olevan 550E ajokunnossa. Niillä eväillä tuo vanha koppa liikahtaa jo ihan rivakasti.

Totta take puhelet  ;)

Jos nyt rehellisiä ollaan niin ma-konetta ei kannata edes viritellä...tuollaisesta 1.3 ruiskusta saa helpolla ja halvalla ~100 heppaa ja ei ole vaikea K10 pellin alle laittaa. Vielä järkevämpää on hommata K11 micra suoraan koska siihen saa palikkaa kaikenlaista helpolla toisin kuin K10 micraan.

Olen noita K10 ja K11 microja muutaman vuoden harrastellu joten tietoa on jo jonkin verran, ei mutuilua  ;)
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

take

Lainaa

Totta take puhelet  ;)

Jos nyt rehellisiä ollaan niin ma-konetta ei kannata edes viritellä...tuollaisesta 1.3 ruiskusta saa helpolla ja halvalla ~100 heppaa ja ei ole vaikea K10 pellin alle laittaa. Vielä järkevämpää on hommata K11 micra suoraan koska siihen saa palikkaa kaikenlaista helpolla toisin kuin K10 micraan.

Olen noita K10 ja K11 microja muutaman vuoden harrastellu joten tietoa on jo jonkin verran, ei mutuilua  ;)
Suurin pointti K10 virittelyssä on kevyempi koppa. Paino on suorituskyvyn pahin vihollinen. Ja on nätimpikin kuin tuo sammakko. ;) Ja toinen on paperit. K11 on aina vähäpäästöinen joten viritysten kanssa tulee helposti ongelmia leimalla. Oliko se peräti niin että K10 on vähäpäästöinen vain 1,2 koneella? Ettei litrasia tehty sähkökaasarilla ja katilla?

Ja sitten jos tykkää virittää niin K11 tekniikka toimii RE85:lla säätämällä helpommin kuin nuo kaasarit. Ja RE85 mahdollistaa hurjan puristussuhteen noston. Ei nakuta.

StanLaurel

K11 Micran 1.3-koneessa on liikaa tehoa K10:n nokalle jos meinaa muutoskatsastaakin.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

jyppe

itte mietin että käypikö nippaniin k10 micraa 1.0l .. toyotan kaasari kun on 1,3 ja varmaankin parempi toiminen ym ja imusarja ja käviskö pakosarjat?? ja meinaan kokeilla asentaa ylimääräisen micran lohkoon 12ventiilistä toyotan kantta myös toivon mukaan onnistuis se homma

jip59

Toyon kaasarin voi saada sopimaan itsetehdyillä  sovitusosilla mutta imu/pakosarjan kanssa voi olla ongelmia ja vaikka nekin saisi sovitettua niin tehot tuskin sillä nousevat. Lähinnä toimivuus taitaa pääasiassa huonontua.

Ennen kannenvaihtoa kannattaa tarkoin mitata kannen palotilojen tilavuudet molemmista. Jos Tojon kannessa on vähänkin isompi palotila niin tehot putoavat huomattavasti eikä siinä venttiilien lukumääräkään voita fysiikan lakeja.

Ai niin... Kannattaa myös tutkia ennen lopullista asennusta että mahtuvatko "vääränmerkkisen" kannen venttiilit avautumaan etteivät osu mäntiin. Tehtaanpaappa kun ei ole tuollaista versiota markkinoille tarkoittanut.

Kaikki tuollainen kokeilu on tervetullutta ja kannatettavaa mutta yleensä se vaatii aika paljon kokemusta moottorien rakenteen muutamisesta ja varautumista siihen että usein tuntuu että "löisi päätä senään" kun mikään ei tunnu toimivan.
Nimim. Muutamia kokemuksia...
Exät: B10 -67, B10 -69, B110 -70, B110 -72, KLB110 -73, K11 -96, Nykyiset: K10 -89, K10 -87, K10 -93, K11 -97 "Ratamicra", N16 -03

Mies

Lainaa
Suurin pointti K10 virittelyssä on kevyempi koppa. Paino on suorituskyvyn pahin vihollinen. Ja on nätimpikin kuin tuo sammakko. ;) Ja toinen on paperit. K11 on aina vähäpäästöinen joten viritysten kanssa tulee helposti ongelmia leimalla. Oliko se peräti niin että K10 on vähäpäästöinen vain 1,2 koneella? Ettei litrasia tehty sähkökaasarilla ja katilla?

Ja sitten jos tykkää virittää niin K11 tekniikka toimii RE85:lla säätämällä helpommin kuin nuo kaasarit. Ja RE85 mahdollistaa hurjan puristussuhteen noston. Ei nakuta.

K11 tekniikka ei taho nakuttaa muutenkaan kun on niin matalat puristukset vakiona, turbojakin viskelevät kylkeen sen kummemmin konetta availematta ja niin ne vaan toimii :)

Sillä reseptillä saa jo sen ~150 ulos potkua  "helpolla".

K10 koppaa on tosiaan ainoastaan 1.2 koneella katillisia, mutta kaikki 1.2 ei ole vähäpäästösiä.

Jossen ny väärin muista niin ei ollut kauheen paha painoero K10 vs K11 ...ja painotan edelleen sitä että K11 tekniikka on ihan eri planeetalta viritysalttiutta mietittäessä, sitä kierrättää mielellään 4k ja ylempänä kun sen saa hengittämään.
K10 tekniikka on enempi matalakierrostyyliä ja niitä kun vaivaa herkkäkansisuus jo vakionakin  :P
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

Alppu

LainaaK11 Micran 1.3-koneessa on liikaa tehoa K10:n nokalle jos meinaa muutoskatsastaakin.

Onko Suomessa rekisteröity turbo Micraa?

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Zuunah

#15
Lainaa
K10 koppaa on tosiaan ainoastaan 1.2 koneella katillisia, mutta kaikki 1.2 ei ole vähäpäästösiä.

Mulla oli tuommoinen K10 1.2l ilman kattia. Faceliftin maski , sähkökaasari automaattiryypyl. Vm -88. Että kai niitäki löytyy. :o

Tero-75

Lainaa

Onko Suomessa rekisteröity turbo Micraa?

Suomessa on ollut rekisterissä yksi SuperTurbo Micra, joka oli maahantuojan esittelyautona. Tuota vertailukohtana käyttäen on yksi kerholainen saanut katsastettua K10 Micran Turbo-Cherryn tekniikalla.
Kuitenkin säädökset ovat sen jälkeen muuttuneet, eikä tuota voi enää käyttää vertailukohtana vaan vertailukohtana on täällä myytävä 1.2 Micra
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

miikapp

Eli nykyään ei saisi turbotettua micraa kilpiin?

AkiH

Ennemminkin taitaa olla kiinni siitä, ettei normaalisääntöjen puitteissa teho saisi ylittää 72 hevosvoimaa.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

miikapp

No en sitten tiedä kannattaako rueta edes tuota micraa virittelemään kun tahtoo olla hankalaa. Järkevämpi varmaan ostaa vaan se uudempi k11 micra 1,3 16v ruiskukoneella.

Porinmatti


ILVES-Joe

Lainaa

Totta take puhelet  ;)

Jos nyt rehellisiä ollaan niin ma-konetta ei kannata edes viritellä...

Mitä faktaa tästä asiasta on?
Onko henkilökohtaista kokemusta MA koneen virittämisestä?
Heikkoja kohtia moottorin tekniikassa?

Aattelin omalla kohtaa tuollaista Tonnisen (B10) pellin alle, nyt siellä on A12 ja uskoisin että MA12 koneesta saa viriteltyä enemmän kuin -60 lukuisesta A12 tekniikasta.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

Mies

Lainaa

Mitä faktaa tästä asiasta on?
Onko henkilökohtaista kokemusta MA koneen virittämisestä?
Heikkoja kohtia moottorin tekniikassa?

Aattelin omalla kohtaa tuollaista Tonnisen (B10) pellin alle, nyt siellä on A12 ja uskoisin että MA12 koneesta saa viriteltyä enemmän kuin -60 lukuisesta A12 tekniikasta.

No henk. koht. en ole ruvennut ma-koneita viilaamaan koska niistä ei helpolla ja halvalla saa mitään irti, jos nyt verrataan vaikka tuohon K11 twincam-moottoriin.

Ja kun tiedossa on myös kansiviat ja muut vaivat noissa ma-moottoreissa, cg-koneet pomminvarmoja.

A-kone on se vahvempi vaihtoehto, kyllähän ma-koneeseen tetty tehtyä saa mutta oma mielipide on että se ei ole järkevää.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

jyppe

tuossa tuli mielee että jos rakentaa turbokoneen micralle niin onko virittäjät käyttäneet vakio öljypumppua että riittääkö turbolle öljyn nosto ja mitä pitäs huomioida kun 1 litran koneesta teen sen ja paljonko pystyy kantta madaltamaan ja jos nokkaa muokkaa kireäksi niin paljonko sitä pitäs muokata ja tietenkin varmaankin imusarja pitäs kokonaan paremaksi siihen vinkkejä
myös pakosarjan rakentelen uudestaan turbolle
sitten tietenkin venttiileitä en tiedä laitako isommat vai vakiot mutta tuplajouset tulis ainakin.

mutta tämmöstä rojektia meinasin tässä keväämäällä tehdä niin siiihen asti otan vinkkejä vastaa mitä pitää huomioida koneen virittämisessä..