Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

alapallonivelten vaihto

Aloittaja Primera1.8-2004, marraskuu 14, 2013, 20:29:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Primera1.8-2004

Primera P12 -04
Katsastuksessa tuli sanomista alapallojen kumeista.  Eivät maksa paljon (14,90), onnistuuko vaihto omin keinoin. Pallonivelethän on prässätty alatukivarsiin.  Tukivarretkaan ei maksa ihan hirveitä, mutta onko joku vaihdellut ihan itekseen ilman korjaamon apua?

p12jussi

Omatoiminen vaihto onnistuu pienillä varauksilla.  Eli, tukivarsi kokonaisuudessaan auton alta käsiin ja vanhan pallon irroitus/kiinnitys (korjaamon) prässissä, itse prässihomma 10 min.jutska.  Useamman olen vaihtanut ja joitakin onnistunut vaihtamaan kotitallin työkaluilla moskat, kirveen hamarapuolet yms.apuna, tarvii kuitenkin kunnon tuet ja lyöntivasteet ettei moukaroi itse tukivartta vaihtokuntoon.  Uuden pallon paikoillaan pysyminen varmistetaan yläpuolisella lukkorenkaalla, joka on myyntipakkauksessa (Motonet).

Nozzz

Mersuihin vaihettu monta, siinä homma menee näin,
Rälläkällä pallonivelen alapuoli auki, lyödään nivel pois paikaltaan, sen jälkeen kooli halki nitkusahalla tai rautasahalla, myös puukko saha käy jos mahtuu koolin sisään, ja koolin ollessa halki, muutama napakka isku ja vanha on palasina irti.
Puhdistus santa paperilla ja öljyäminen, uusi nivel paikoilleen käyttäen hallitunkkia ja auton painoa.

BA

#3
Mersun nivelien vaihto on ihan oma taiteenlajinsa. Siks siihen on olemassa myös ihan omat työkalunsa.  :-X :-X :-X

Pääsääntösesti nää Nissanien prässätyt on saanut irti autossa tukivarsi paikallaankin.

Ei muuta kun pallonivel irti olkakappaleesta, pyöräntuenta sivuun, joku riittävä tuki (vaikka pari pätkää kakkosnelosta tukivarren alle) estämään tukivarren liikkuminen ja lukkorengas irti. Sitten uudesta nivelestä, kunhan mukana tulee, se suojakumin muovisuojus vanhaan niveleen pitämään kartio pystyssä ja suorassa niveleen nähden, ja isoimmalla mahdollisella pajavasaralla lyönti niveleen. Jollei kolmannella lyönnillä ole irronnut, ei kannata enempää taistella vaan ottaa tukivarsi pois.


Vuosi sitten oli Micrassa pallo niin tiukassa ettei se irronnut prässissäkään. Hajosi prässistä vaste, ja tukivarsi samaten. Mutta kyllä se lopulta irrotti. Meni kylläkin tukivarren vaihteluks. :D


Peltiseen varteen ei sitten pysty niveltä vaihtamaan kovin monesti, se pelti kun venyy ja uusikaan nivel ei enää reiässä pysy jos se on jo aiemmin vaihdettu. Joskus pysyy toisenkin vaihdon, yleensä kertakin riittää.

Primera1.8-2004

Kiitti vaan.  Oon mitsuihin vaihdellu, eikä se ihan vihellellen sujunu, mutta onnistu.  Kattastusmies kyllä sano, että itse nivelet on kunnossa, kumit vaan rikki, eli laiska kun on, tulee mieleen, josko vaihtaisikin pelkät kumit ja kävis hakeen leiman, eli uuden otteen.  Pitää ny miettiä onko järkee vai ei.  Tod.näk. siellä paskaa päässy kuitenkin jo niveleen ja homma edessä kuitenkin.

Primera1.8-2004

En suosittele kenellekään. Ainakaan samanlaiselle tontulle, mitä minä. Eilen aloin vaihtaa rikkoontunutta kumia nieveleen. Se sujuikin mainiosti... mutta. Tämä pallonivelen perkelehän ei enää halunnutkaan mennä paikalleen.  Syynä kai se, että jousi painaa pyörän napaa sen verran tuhdisti vinoon, että ei ihan kymmenen minuutin homma ollut.
Ja kun kaikki on mennäkseen pieleen.. sain kyllä nivelen paikalleen, mutta sitten tuli pari muuttuvaa tekijää: Tunkki tuli tiensä pähän ja petti.  Oli minulla turvapukki, mutta tallissa niin ohut betoni, että pukki meni auton rojahtaessa alas sementistä läpi.  Jos jotain positiivista hakee, olen vielä hengissä.  Jäi melkein kaksi senttiä pään ja auton etupään väliin.  Lisäksi kun olin 'työn helpottamiseksi' purkanut kallituksen vakaajan ja raidetangin pään olikin pyörässä sen verran liikkumavaraa, että rysäyksessä nappasi vetoakselin irti vaihdelaatikosta :'(.  Nyt pitäisi päivän valjettua mennä talliin ja tarkastaa aiheutuneet vahingot.  Maanataina saa hinuri tulla hakeen Nissen pajalle ja saa sellainen kuka osaa koota siitä vielä ajokuntoisen.  Vastaisuudessa vaihdan itse vain renkaat.  Pienellä varauksella nekin.
10 suutari teki satasen vahingon, useammankin luulen, mutta henki säilyi ja sehän on vaan auto ::)

micramies

#6
Huh, on ollut huonoa tuuria kun turvapukkikin mennyt betonilattiasta läpi  :o
Onneksi sentään säilyit hengissä ja ilmeisesti ilman vammoja.
Millainen se turvapukki oli pohjarakenteeltaan? Ajattelin vain että miten olisi voinut estää sen menemisen betonista läpi vaikka ei kyllä varmaan kukaan ihan ensimmäisenä uskoisi että betonilattiasta mikään menisi ihan vähällä lävitse, ainakaan tavallisen paksuisesta.
Vaan mistäpä sitä tietää jos ostaa vaikka talon että mitenkä ohuen kerroksen edellinen omistaja on valanut betonia autotallin lattiaan...
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

vivamanTT

Tunkin varassa ei työskennellä koskaan, vaan aina pukki alle ja siis lasketaan auto pukin varaan. Aina, kun työskennellään alapallon parissa kannattaa vetoakseli löysätä navasta irti, tällä vältytään vetarin irtoamiselta laatikosta.

Primera1.8-2004

Oli kyllä melkoinen opetus.  Onneksi sain lauantaina yhden korjaajan kiinni ja laittaa huomenna auton kuntoon. Hinurilla pitää viedä, mutta pientä tuo on kun terveys säilyi. Siinä mielessä ei tuo tuleva taloudellinen tappiokaan juuri v*tuta.  Vaan se oma tyhmyys.
Mietin tuossa, että olisiko asiaa auttanut, jos olisin jousen puristanut kasaan ennen hommaa ja iroottanut iskarin alapään..  No eipä minulla jousipuristintakaan ollut.
Vähän ymmälle menin, kun olen noita niveliä vaihdellut mitsuihin ja alatukivarsia kanssa, eikä mitään ongelmia ole ollut.  Kait on sitten pikkuisen erilainen tuo pyörän ripustus Nissessä.

joopajoo84

On ihan hyvä ettei sulla ollu jousi puristinta koska olisit tehnyt turha työtä ;)
Sen iskarin alapään olisi voinut irroittaa ihan huoletta eise jousi sieltä mihinkään karkaa.
sunny coupe 1.6 vm.88
sunny coupe 1.8gti vm.91
sunny farkku .1.6 vm.90
almera 1.5 vm.01
Primera 1.6 vm.01 sport

Primera1.8-2004

#10
No nyt on auto ajossa, eikä kauheita maksanut.  Pieni juttu pitää käydä huomenna tarkistuttamassa... ABS systeemissä jokin häiriö korjaamon jäljiltä. Tietokone antaa muutaman kilometrin ajon jälkeen varoituksen:
"Warning: A malfunction may have occurred to the ABS system. Althought the anti-lock will not work, normal  braking is not affected. Go to a Nissan dealer for system to be checked"
Kumma juttu, että ei pala heti liikkeelle lähdettäessä, parin kilometrin ajon jälkeen ja sammuu, kun auton pysäyttää, sammuttaa ja peruuttaa.  Kunnes taas muutaman kilsan päästä alkaa palaa ja samalla palaa mittareiden välissä ABS varoitusvalo.  Liekö jokin piuha jäänyt pajalla irti, tai löysästi kiinni?  :o

vivamanTT

LainaaNo nyt on auto ajossa, eikä kauheita maksanut.  Pieni juttu pitää käydä huomenna tarkistuttamassa... ABS systeemissä jokin häiriö korjaamon jäljiltä. Tietokone antaa muutaman kilometrin ajon jälkeen varoituksen:
"Warning: A malfunction may have occurred to the ABS system. Althought the anti-lock will not work, normal  braking is not affected. Go to a Nissan dealer for system to be checked"
Kumma juttu, että ei pala heti liikkeelle lähdettäessä, parin kilometrin ajon jälkeen ja sammuu, kun auton pysäyttää, sammuttaa ja peruuttaa.  Kunnes taas muutaman kilsan päästä alkaa palaa ja samalla palaa mittareiden välissä ABS varoitusvalo.  Liekö jokin piuha jäänyt pajalla irti, tai löysästi kiinni?  :o

Tuskinpa on korjaamolla mikään jäänyt irti, kun ei anturia eikä sen johtoa tarvi irrottaa. Veikkaus: etköhän itse rikkonut ABS anturin tai sen johdon tuossa rytäkässä...

Primera1.8-2004

Lainaa

Tuskinpa on korjaamolla mikään jäänyt irti, kun ei anturia eikä sen johtoa tarvi irrottaa. Veikkaus: etköhän itse rikkonut ABS anturin tai sen johdon tuossa rytäkässä...

Väärin veikkasit.  Eipä ollut mikään rikki.  Täällä oli aamulla sen verran liukasta, että pääsin testaamaan ABS:n toimintaa ja kunnossa on.  Sitäpaitsi valo ei enää syttynyt.  Korjaaja tarkisti kaikki anturit, eikä niistä kuten piuhoistakaan vikaa löytänyt. Puhalsi paineella jarruista paskat pois ja otti akun hetkeksi irti.  Ajelin saman tien  konttorille ja nyt on auto leimattu vuodeksi etiäpäin.   

Primera1.8-2004

Tarina jatkuu:

Se saatanan valo alkaa jälleen palamaan säännöllisen epäsäännöllisesti.  Samalla heittää abs:n pois toiminnasta.

Piruuttani kävin Nissanin lasipalatsissa Tampereella kysymässä.  Jätkä sanoi, että parasta vaihtaa vetonivel/abs-kehä! Töineen 550€. Parasta varmaan heille.

Nyt lienee niin, että anturin johto sai kipeetä joko itseni toimesta, tai sepän vertstaalla.  Siinä hammaskehässä, joka jarrulevyssä näkyvissä hiusmurtuma. Ei vaikuta äskettäin syntyneeltä.

Ok.  Murtuma voi olla syynä, mutta miksi sitten hälyvalo ei pala koko ajan vaan sammuu, kun virrat ottaa pois ja peruuttaa pari metriä?  Taas on sammuksissa kahdesta kilometristä kymmeneen eteen päin ajellessa. Ja heti sammuu virran sammuttamalla ja pakittamalla???

Eihän tuo niskaan kaadu, kun katsastuttekin on, mutta mietityttää. Oisko kellään kokemusta, kui halvemmalla pääsis?  Mistä alkais kaivaa syytä esiin.   :(  Nissanin sälli sano, ettei heidän testerillä pysty paikallistaan vikaa muuten kuin, että abs systeemissä vika.  No samanhan sanoo  auto itekin.  Eli tuli tunne, että kun heille vie, purkavat kaikki neljä nurkkaa auki ja vähän päälle.  Never happens.  8-)

cedricfan

No jos se johto olisi ottanut kiepää niin luulisi näkyvän ihan fyysisestikin? Toisaalta ABS-kehän murtuma olis melkoisen todennäköinen ja selkeä vian syy sekin, etenkin ajoittaisiin palamisiin.
Ja kannattaisikohan ihan oikeesti opetella katsomaan muutakin hintavaihtoehtoa kuin merkkiliike. Sekä kehiä että antureita kun on saatavissa tarvikkeina. Tampesterissa lienee jokunen ns vapaa autokorjaamokin...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

BA

http://www.motonet.fi/fi/tuote/231919/ABS-keha-Primera-P11P12-etu-44ho768mm
25,90€.

Antureita saa samasta paikasta...
Se katkennut kehä kyllä aiheuttaa moisen oireen.

Alppu

Lainaa
Nissanin sälli sano, ettei heidän testerillä pysty paikallistaan vikaa muuten kuin, että abs systeemissä vika.

Vai ei pysty? No en tiedä näin "uusista" malleista, mutta vanhemmissa pystyy vikakoodin lukemaan hyppyjohdon avulla.  :)

Kannattaa kyllä lukea se koodi, ettei tule mahdollisesti paljon turhaa työtä.

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu

LainaaHuh, on ollut huonoa tuuria kun turvapukkikin mennyt betonilattiasta läpi  :o

On kyllä ollut melkoinen lattianvalaja, jos tunkki meni siitä läpi..  ;D
En lattian teosta mitään tiedä, mutta eikö sinne pidä saada mahtumaan myös suht reilu raudoitus...  ::)

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

BA

Kannattas tutustua rintamamiestalo-perinteeseen, ja säästöbetoniin.  :-X



Hyppyjohdolla ei vanhoistakaan kaikki ABS-koodit irtoa.
Eikä edes Consult, joka siis on se siihen vanhaan töpseliin tuupattava Nissanin koodauslaite, ei pysty lukemaan koodeja jotka ei ole lukuhetkellä "päällä". Kaikki kun eivät jää muistiin.

Olen itsekin ajanut töissä TRE-HML väliä testeri repsikan penkillä että saisi vian päälle ja ajossa luettua, kun muuten sitä ei ilmennyt.

Alppu

No jos se valo häiritsevän usein palaa, niin eiköhän se pala myös kun niitä koodeja lukee.


"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu

#20
Lainaa
Hyppyjohdolla ei vanhoistakaan kaikki ABS-koodit irtoa.

NISSAN ALMERA('95 onwards) & PRIMERA('96 onwards) fault codes

Fault code
     Fault location
12       At start of the sequence (Primera). No fault is found (Almera)
18       The rotor of the sensor
21       Open circuit in front right hand wheel speed sensor.
22       Short circuit in front right hand wheel speed sensor.
25       Open circuit in front left hand wheel speed sensor.
26       Short circuit in front left hand wheel speed sensor.
31       Open circuit in rear right hand wheel speed sensor.
32       Short circuit in rear right hand wheel speed sensor.
35       Open circuit in rear left hand wheel speed sensor.
36       Short circuit in rear left hand wheel speed sensor.
41       Front right hand outlet of solenoid valve.
42       Front right hand inlet of solenoid valve.
45       Front left hand outlet of solenoid valve.
46       Front left hand inlet of solenoid valve.
51       Rear right hand outlet of solenoid valve.
52       Rear right hand inlet of solenoid valve.
55       Rear left hand outlet of solenoid valve.
56       Rear left hand inlet of solenoid valve.
57       Low supply voltage.
61       The hydraulic pump or relay.
63       The system relay.
71       The ECU (Electronic control unit)


Tämmöset koodit löytyy vanhemmista ja itse bongasin koodin 35..

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Primera1.8-2004

Sanottakoon se Tampereen Nissanin korjaamopäällikön<? puolesta se, että käski poikkeen Motonetissä.  Tuli muuten sitten juttua ton P12-mallin takavalomaadotuksesta.  Tiesi kyllä, että nimenomaan P12 on eksoottiset takavalot.  Mutta väitti, että vain sedanien ongelma.  Jouduin valistamaan, että sori vaan, mutta on farkku, jossa kyllä madoittaminen lopetti kesällä käyntihäiriöt.

Autotallin valusta sen verran.  Talo tehty 80 -luvun alussa.  Vähä kiire varmaan.  Ja sementtiä liian vähä.  Pientähän tuo on, kun entisellä kotipaikkakunnalla tehtiin asuintalonkin 1983 (rivari) niin kehnosti, että nuorenparin makuuhuoneessa meni sängynjalka läpi lattiasta 'betonista' soralle  ;D

Alppu

#22
Lainaa
Autotallin valusta sen verran.  Talo tehty 80 -luvun alussa.  Vähä kiire varmaan.  Ja sementtiä liian vähä.  Pientähän tuo on, kun entisellä kotipaikkakunnalla tehtiin asuintalonkin 1983 (rivari) niin kehnosti, että nuorenparin makuuhuoneessa meni sängynjalka läpi lattiasta 'betonista' soralle  ;D

Hyi #!@#¤%... isä rakensi samoihin aikoihin omakotitalon ja on sen verran kestävät perustukset, että voisi sen puolesta
rakentaa vielä pari kerrosta lisää...

Ja eikö siellä betonin alla/välissä ole styroksia...  :D

-e-

Ai niin, rakensi itselleen, siinä lienee jokin ero..  ;)



"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

micramies

Lainaa

Hyi #!@#¤%... isä rakensi samoihin aikoihin omakotitalon ja on sen verran kestävät perustukset, että voisi sen puolesta
rakentaa vielä pari kerrosta lisää...

Ja eikö siellä betonin alla/välissä ole styroksia...  :D

-e-

Ai niin, rakensi itselleen, siinä lienee jokin ero..  ;)


Meidänkin isä rakensi 1982 talon ja kymmenisen vuotta asuttiin siinä, kyllähän tuo autotallin lattia kesti nostaa 323 Mazdan ja Saab 99:n tunkille renkaidenvaihtoa ym. varten  :D
Samoin seuraavan talon autotallin lattia on kestänyt jo yli 20 vuotta.
Voisikohan olla että nastat ja kosteus olisi jyrsineet aikaa myöten teillä autotallin lattiaa ohuemmaksi renkaiden kulkulinjalta? Samalla linjallahan se tunkin nostopistekin yleensä on. Vai liekö kauttaaltaan niin ohut?
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

Primera1.8-2004

ABS kunnossa taas, ollut jo viikon. Autoaasin testerilä paikannettiin vika kuskin puoleiseen etupyörään, mistä oli jo silmillä nähtävissä abs-kehän murtuma.  Se, ja vetoaksenin ulompi nivel vaihdettiin, töineen 220€ aikaa meni reilu tunti. En edes harkinnut, että olisin hakenut osat Motonetistä ja alkanut vaihtamaan itse.  Sattuneesta syystä.   :-[