Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

primera -01 1.6 ei lämpene

Aloittaja joopajoo84, lokakuu 14, 2013, 11:25:58

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

joopajoo84

Eli aamulla starttasin auton ja putsasin jäät ikkunoista.
sitten lähdin ajamaan ja n.2-3km jälkeen lämpömittari pomppas melkeen tappiinsa.
Pysähdyin ja lämpömittari palasi puoleenväliin jatkoin kuitenkin ajoa töihin asti.
Duunipaikan pihalla tutkin auto enemmän ja huomasin että alavesiletku oli kylmä viittaako että terma olis porsimassa?
vesipumppu on kyllä vaihdettu entisen omistajan toimesta.

lämmintä ei puhaltanut ollenkaan ja lämmöt pysyivät kurissa kun laitto ac:n päälle
sunny coupe 1.6 vm.88
sunny coupe 1.8gti vm.91
sunny farkku .1.6 vm.90
almera 1.5 vm.01
Primera 1.6 vm.01 sport

cedricfan

Kuulostaisi kyllä ihan jäätymiseltä, eli onkos nyt ihan varmasti veden sesassa pakkasnestettäkin ::)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

joopajoo84

On jäähdytinnesteet kunnossa.Viimetalvena ei ollu mitään ongelmaa eli samoilla nesteillä mennään
sunny coupe 1.6 vm.88
sunny coupe 1.8gti vm.91
sunny farkku .1.6 vm.90
almera 1.5 vm.01
Primera 1.6 vm.01 sport

Mies

Termostaatti vaihtoon, ja marmoritiskiltä kun hakee niin ei tartte heti olla uudestaan vaihtamassa.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

joopajoo84

Termarin(Nissan original) vaihdoin jo eilen mutta eipä sillä ollut vaikutusta.
Eilen kun lähdin töistä nii auto puhalsi haaleeta ilmaa kierroksilla mutta tyhjäkäynnillä sisäilma viileni todella paljon.

Tänään vaihdan vesipumpun kun oireet viittaavat siihen suuntaan.
sunny coupe 1.6 vm.88
sunny coupe 1.8gti vm.91
sunny farkku .1.6 vm.90
almera 1.5 vm.01
Primera 1.6 vm.01 sport

BA

#5
Voi se noilla oireilla olla yhtälailla kansipahvivikakin, jolle kyllä täytyy olla sitten joku syy, kuten jäätymään tai hyhmään päässyt neste. ::) Jäähdytinneste ei säilytä pakkaskestävyyttään vuodesta toiseen.

Vesipumppu alkaa ennemmin vuotaa ja juoruta siten laakerin loppumistaan. Harvemmin peltinen siipipyörä siitä irtoaa että vaan nesteen kierto lakkaisi... Epätodennäköistä, muttei mahdotonta.

joopajoo84

Joo myönnän kyllä että vesipumpun vaihto oli turhaa hommaa :'( mutta tulipahan karsittua mahdollisia ongelmakohtia pois.

sisäkennolle ei tule lämmitä vettä ollenkaan eli kummatkin letkut on kylmät.Tukosta ei ole koska puhaltelin ja ilma kiersi kennon läpi.

mutta jos kansipahvi olisi palanut nii eikös auto nostaisi lämpöjä koko ajan?
sunny coupe 1.6 vm.88
sunny coupe 1.8gti vm.91
sunny farkku .1.6 vm.90
almera 1.5 vm.01
Primera 1.6 vm.01 sport

joopajoo84

Tänään taas touhuttu auton parissa.
termarin hain uuden ja nyt lämpesi jopa alavesiletku :) mutta siltikään ei tule lämmitä kabiiniin.Ilmasin jäähdytys järjestelmän hyvin mutta silti on kylmä sisällä.

aloin miettimään joskohan vika voisi olla lämmitys laitteen säätömoottorissa(autossa auto ac).

Nyt saa antaa vinkkejä ;) tähän ongelmaan
sunny coupe 1.6 vm.88
sunny coupe 1.8gti vm.91
sunny farkku .1.6 vm.90
almera 1.5 vm.01
Primera 1.6 vm.01 sport

nissan-man

LainaaTänään taas touhuttu auton parissa.
termarin hain uuden ja nyt lämpesi jopa alavesiletku :) mutta siltikään ei tule lämmitä kabiiniin.Ilmasin jäähdytys järjestelmän hyvin mutta silti on kylmä sisällä.

aloin miettimään joskohan vika voisi olla lämmitys laitteen säätömoottorissa(autossa auto ac).

Nyt saa antaa vinkkejä ;) tähän ongelmaan
Luulisin näin että lämpöhana ei aukene.. Ja alavesiletku lämpenee yleensä vasta kun termostaatti aukeaa..
P10 GA16DS

joopajoo84

Missäs tommoinen lämpöhana on? Vaihdoin sisäilman anturin mutta siitä ei oollut apua kuin hetkeksi. Tyhjäkaynnillä lämpesi ja toimi normaaliisti mutta koe ajolla puhalsi lämmintä n.3km sitten vaihtui kylmäksi.

Alan oikeesti epäilemään sähkövikaa/ilmastoinnin ohjainlaite vikaa.
sunny coupe 1.6 vm.88
sunny coupe 1.8gti vm.91
sunny farkku .1.6 vm.90
almera 1.5 vm.01
Primera 1.6 vm.01 sport

Datsuuna

LainaaJäähdytinneste ei säilytä pakkaskestävyyttään vuodesta toiseen.
Eipä ole tullut vielä vastaan vanhaa pakkasnestettä joka olis jäätynyt .... jotain ikivanhoja nesteitä on ollu jemmassa niinkun niitä muka tarvitsis johonkin .... lisäykseen ehkä puhdistuuhan ne aika hyvin kauan seisoessaan ruosteen ym. painuessa astian pohjalle.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

BA

#11
Muoviastiassa ja "tasaisessa" lämpötilassa ei tapahdu kondensoitumista läheskään niin paljon kuin auton jäähdytysjärjestelmässä. Kondenssivesi sen laimentaa.

Datsuuna

#12
LainaaMuoviastiassa ja "tasaisessa" lämpötilassa ei tapahdu kondensoitumista läheskään niin paljon kuin auton jäähdytysjärjestelmässä. Kondenssivesi sen laimentaa.
Just joo tota ei usko Erkkikään, että kondenssivettä syntyisi niin paljon että sillä olisi mitään merkitystä
        ;D
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

joopajoo84

LainaaLuulisin näin että lämpöhana ei aukene.. Ja alavesiletku lämpenee yleensä vasta kun termostaatti aukeaa..

muttakun tässä ei ole kyseistä hanaa??revin puhaltimen moottorin koteloineen ja ac kennon edestä pois muuta ei ole hanaa.

seuraavaksi varmaa pitää alkaa nostaa kantta pois ja kokeilla vaihtaa kansipahvi :'(
sunny coupe 1.6 vm.88
sunny coupe 1.8gti vm.91
sunny farkku .1.6 vm.90
almera 1.5 vm.01
Primera 1.6 vm.01 sport

Scally

#14
kiertääkö neste lämppärin läpi varmasti. laitappas lämppärin putket ristiin ja kokeile. minulla auttoi yhdessä välineessä kyseinen asia
siis oletuksena että hana on siis auki

Tero-75

Pakkohan siellä on hana olla, jostain sitä lämppärin kennolle menevän lämpimän veden määrää säädetään. Seuraa konehuoneen puolelta mistä vesikierto menee sisään rintapellistä, niiltä paikkeilta pitäisi hana löytyä sisäpuolelta.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

AkiH

#16
Ei kai näin uusissa tosiaan ole varsinaista hanaa lämmityslaitteelle, eikös ilman lämpötilaa säädetä ohjaamalla sitä minkä verran kylmää ilmaa sekoitetaan lämpimään ilman? Eli läppä ohjaa raittiin ilman kulkua, sillä säädetään lämpötila ja lämmin vesi kiertää jatkuvasti kennolla. Ainakin jo B11-Sunnyssa toimii noin, jotenkin ihmetyttäisi, jos olisivat palanneet takaisin käyttämään hanoja.

Tulkaa jätkät nykyaikaan sieltä 70-luvulta. ::)
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

OH2KV

#17
LainaaEi kai näin uusissa tosiaan ole varsinaista hanaa lämmityslaitteelle, eikös ilman lämpötilaa säädetä ohjaamalla sitä minkä verran kylmää ilmaa sekoitetaan lämpimään ilman? Eli läppä ohjaa raittiin ilman kulkua, sillä säädetään lämpötila ja lämmin vesi kiertää jatkuvasti kennolla. Ainakin jo B11-Sunnyssa toimii noin, jotenkin ihmetyttäisi, jos olisivat palanneet takaisin käyttämään hanoja.

Tulkaa jätkät nykyaikaan sieltä 70-luvulta. ::)
Väittäisin myös, ettei hanaa ole, sekoitusilmatyyppinen lämmityslaite lienee tätä päivää, läpällä ohjataan tuleeko ilma lämppärin kennon vai ulkoilman/ilmastoinnin kennon kautta.

Yhdestä omasta 70 lukuisesta on poistettu hana, ja toimii ihan riittävän hyvin noinkin. Kun on tuo ilman ohjausläppä siinäkin.

Käännä kennon lähdöt eripäin, voi tosiaan auttaa, tai kennon huuhtelu molempiin suuntiin vesijohtopaineella voi poistaa tukokset.

Ja mittaa aikuisten oikeasti se nesteen pakkasenkesto. Hanki kunnon optinen mittalaite hommaan, lelujen kanssa menee hermot.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

Alppu

Lainaa
Ja mittaa aikuisten oikeasti se nesteen pakkasenkesto. Hanki kunnon optinen mittalaite hommaan, lelujen kanssa menee hermot.

Miten optinen mittari toimii?

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Scally

laitetaan pipetillä tippa nesteitä siihen aparaattiin " linsin " väliin ja sitten katsotaan toisesta päästä vähän kuin tähtäin putkeen jossa on nesteen kylmyyden keston asteet ja se näyttää nesteen laadun. jotenkin näin se oli. enemmän asiasta tietava korjaa.

joopajoo84

Jäähdytys nesteet on vaihdettu termarin ja vesipumpun vaihdon yhdeydessä 50/50 seoksella eli pitäis olla ok.

Tänään sitten huuhtelen järjestelmän vesijohto veden kanssa ja vaihdan letkut ristiin ja toivon parasta.

Lainaan kuitenkin töistä osteluskooppia tai jtn. sinnepäin ja kurkistan tulpan reijästä että onko siellä jotain outoa.

LainaaVäittäisin myös, ettei hanaa ole, sekoitusilmatyyppinen lämmityslaite lienee tätä päivää, läpällä ohjataan tuleeko ilma lämppärin kennon vai ulkoilman/ilmastoinnin kennon kautta.

Se moottori mikä ohjaa tota läppää sijaitsee ilmapömpelin alaosassa.Purkasin senkin mutta se toimii eli sähkömoottori toimii.Nii ja hanaa ei tästä löydy?mutta kaippa näitä on tehty hanankanssa esim.tässä http://www.varaosahaku.fi/?link=item&post_id=27962672


mietin myös jos tonne sisälämppärin kennon putkien väliin  laittaisi bemareista/mersuista tutun lisävesipumpun

sori sekavasta tekstistä :)
sunny coupe 1.6 vm.88
sunny coupe 1.8gti vm.91
sunny farkku .1.6 vm.90
almera 1.5 vm.01
Primera 1.6 vm.01 sport

OH2KV

#21
Lainaalaitetaan pipetillä tippa nesteitä siihen aparaattiin " linsin " väliin ja sitten katsotaan toisesta päästä vähän kuin tähtäin putkeen jossa on nesteen kylmyyden keston asteet ja se näyttää nesteen laadun. jotenkin näin se oli. enemmän asiasta tietava korjaa.
Kohtuullisen hyvä selostus laitteen toiminnasta.

Pipetillä tippa jäähdytysnestettä kaltevan pinnan linssille, linssin peittävä kansi kiinni, ja varmistus, että kalvo peittää koko kaltevan pinnan pinta-alan.

Valoa vasten katsellaan kiikarin tai kaukoputken linssiltä näyttävästä päästä näkymää, jossa asteikko eri pakkasnestetyypeille. Yleensä optiikan terävyytääkin onnistuu säätämään näön mukaan pyörittämällä optiikan juuressa olevaa säätöä.
Maksaahan tuommoinen 5 kertaa enemmän kuin ne lelut, ja jos tykkää leikkiä niillä, niin mun puolestani asia on ok. Itse en enää koske noihin romuihin pienelläkään tikuilla.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

joopajoo84

Terve pitkästä aikaa!

Ongelma ei edelleenkään ole poistunut mutta parani hieman kun pesi jäähdytys järjestelmän.

Mutta nyt kuitenkin ajattelin vaihtaa kansipahvin.
Purkuhomma meni ihan ok paitsi että imunokka oli todella jumissa mutta pienellä nitkuttamisella ja vähän kampeamalla sain senkin irti.

No polttelin siinä tupakin ja huomasin samalla että imunokka on vinossa kuuluuko sen olla??Otin muutaman huonon kuvatuksen mutta eikän siitä sen verran selvää saa :)



'

nyt pitäs kiireesti saada tieto tosta nokasta
sunny coupe 1.6 vm.88
sunny coupe 1.8gti vm.91
sunny farkku .1.6 vm.90
almera 1.5 vm.01
Primera 1.6 vm.01 sport

Alppu


Tuossa on muuttuva imuventtiilien ajoitus, eli moottori on QG -sarjaa?

Ja tuo säätömokkula/ratas olisi vinossa muuhun nokkaan nähden?

Mielenkiintoista... saako sitä purettua?


"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

joopajoo84

Kyllä on QG mustalla venakopalla ja säätömokkula on vinossa.

täytyy tänään kokeilla purkaa ja täytyy toivoa että nokan pitää näyttää tolta.
sunny coupe 1.6 vm.88
sunny coupe 1.8gti vm.91
sunny farkku .1.6 vm.90
almera 1.5 vm.01
Primera 1.6 vm.01 sport

joopajoo84

Töissä nopeasti kurkkasin almeran kanteen ja tutkin imunokkaa niin siinä lähti irti toi mokkula.

eli mulla on jumissa joten tänään yritän irroittaa sen ja toivon ettei ohjuri ole ottanut kipeetä.
sunny coupe 1.6 vm.88
sunny coupe 1.8gti vm.91
sunny farkku .1.6 vm.90
almera 1.5 vm.01
Primera 1.6 vm.01 sport

joopajoo84

Noniin kansipahvi vaihdettu ja auto TOIMII!! Ajelin n.20km ja kokoajan lämmintä ilmaa ja ei nostanut lämpöjä :)

kiitoksia kaikille auttaneille!!
sunny coupe 1.6 vm.88
sunny coupe 1.8gti vm.91
sunny farkku .1.6 vm.90
almera 1.5 vm.01
Primera 1.6 vm.01 sport