Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

vikakoodi

Aloittaja Jyrki77, lokakuu 27, 2013, 21:56:23

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jyrki77

Elikkäs jälleen syttyi moottorivalo kojelautaan.
Myt antoi vikakoodin: (P0139)      O2 Sensor Circuit Slow Response (Bank 1 Sensor 2)
Onko teillä fiksummilla antaa hieman asiantuntevaa tietoa, että mikä on nyt tälläkertaa mennyt rikki.
Joku ilmatunnistinko  :-/

Kiitos

Niin autona vielä Primera 1.8 vm -03 farmari

Hanzei

Happitunnistinhan tuo taitaa olla.

vikakoodille syitä saattaa olla rikkinäinen tunnistin, johdoissa vikaa tai varmasti se yleisin eli pakoputkessa reikä.

Tutki pakoputki vuodoilta jos vuotaa niin paikkaa ja nollaa vikakoodi. Jos ei vuoda nollaa vikakoodi ja vielä joskus valittaa niin uuden anturan sinne voi sitten ostaa. Saattaahan se olla vain likainenkin. :)
100a e10 - a14
Laurel c32 - l24e

Jyrki77

#2
Putki ei vuoda eli siis joku happitunnistinko? Motonetista varaosa, lamda-anturi?
Ja mistähänpäin, osaisin etsiä anturia/tunnistinta?
Sori olen "hieman" huono näissä  :'(

Hanzei

Käsittääkseni sensor 2 tarkoittaapi heti katalysaattorin jälkeen tai katalysaattorin takaosassa kiinni olevaa anturia.
Tosin saattaa olla ennen katalysaattoriakin kuten käsittääkseni tässä tapauksessa. Sensor 1 on kuitenkin ennen moottoria eikä yleensä mene miksikään toisin kuin pakoputkessa oleva anturi.
100a e10 - a14
Laurel c32 - l24e

BA

OBD-aikakauden autossa on aina (vähintään) kaksi lambda-anturia. On niitä kahta ja useampaa vähän vanhemmissakin jo.
Ensimmäinen, jossain pakosarjan tietämillä, ohjaa moottorinohjausta saamansa pakokaasuarvon mukaan. Lambda yrittää aina säätää joka tilanteessa polttoaineseoksen suhteeseen 1:14,7, eli kiloa polttoainetta kohti poltettaisiin 14,7kg ilmaa. Tällöin lambda-arvo on 1. Lambda säätää siis vain polttoaineseosta rikkaammalle tai laihemmalle. Säätövara lambda-anturilla on vain muutaman prosentin luokkaa.

Takimmainen lambda, viimeisen katalysaattorin jälkeen, vain valvoo että pakokaasut ovat tarpeeksi puhtaita, eli että katalysaattori ja tuo ensimmäinen lambda toimii. Se ei säädä enää mitään.

Nyt tuleva vikakoodi kertoo lähinnä että tuolla takalambdalla on kyllä vielä elämää, eli se ei ole täysin pimeä. Pakokaasuarvot ovat siis pielessä vielä katalysaattorin jälkeenkin, tai ne eivät ainakaan muutu riittävästi etulambdan säätämän mukaan.

Vika voi toki olla tuossa taaemmassa lambdassakin, mutta se voi ihan yhtälailla olla muuallakin moottorissa, tai jommassa kummassa/molemmissa katalysaattoreissa. Katalysaattoreitahan on tuossa myös kaksi, toinen heti moottorin perässä pakosarjassa, toinen auton alla putkessa. Ensimmäisellä pienennetään NOx-päästöt, jälkimmäinen hapettaa CO- ja HC-päästöt.






Imupuolella EI ole lambda anturia, ne on kaikki pakoputkessa! 

Jyrki77

Juu kiitosta vaan vastauksista. Kävi tuossa ilmi, että auton pohja on viistänytmaata, kun vaimo on silla kaahaillut. Joten voi olla maalaisjärjellä ajateltuna, että taaempi lamda olisi johto tai anturi irti poikki katki? ::)

Jyrki77

Jaa siis tulkitsinko ihan väärin? Etummainen lamda olisi nyt sökö ? Jos näin niin onko se juuri se lamda mikä on moottoritilassa, näkyy heti pakosarjassa?  :-/

Hanzei

Itse käsitin että jos antaa sensor 2 vikakoodia niin olisi mahdollista että se on täysin sökö ja että sensor 1 olisi ilmamassa anturi, mutta BA osaa varmasti vastata tuohon.

Kun käsittääkseni obd testaa lambdan toimintaa säätämällä seoksen ensin rikkaalle sitten laihalla tai toisin päin ja odottaa tämän jälkeen lambdan arvoa ja koska lambda vastaa nyt hitaasti tai ei ollenkaan niin käsittääkseni se voisi olla täysin sökö kun ei kerta sitä lukemaa saa ajoissa annettua?
100a e10 - a14
Laurel c32 - l24e

BA

Kyllä tuo koodi P0139 ainakin listojen mukaan olisi takimmaisen.

Jyrki77

Kiitos vaan jälleen :)
onkos sitten tuo takimmainen anturi itse vaihdettavissa siis sillälailla, että ei tarvitse autoa purkaa"kokonaan" ?
Vai onko anturi jotenkin putken sisällä?

BA

Putken kyljessä, taaemman katalysaattorin jälkeen, yleensä kuitenkin yläpuolella tai yläviistossa. Oliskohan 22mm avain itse anturiin ja johdossa pikaliitin jossain vähän ylempänä.

Itse laittaisin ennemmin merkkikohtaisen lambdan valmiilla liittimellä kuin yleismallin jossa saa itse katkoa piuhat ja tehdä liitokset...

Jyrki77

Kiitos, siis osa ostamaan ja auton alle  8-)

Jyrki77

Mitenkäs tuon lambda-anturin kanssa, ei tunnu motonetista löytyvän  :'(
Nissaniltako sen sitten joutuu hakemaan, ehdotuksia?


Alppu


Miten muuten etu ja taka lambda eroavat toisistaan?

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.