Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Nissan Almera 1997 virtaprobleema

Aloittaja Koala, lokakuu 15, 2013, 14:30:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Koala

Moi

Uusi käyttäjä ja heti on vikaa autossa :D Eli auto on vuoden 1997 Almera.

Nyt on vikana sellainen, että virta-avaimesta kääntämällä ei tule virrat päälle, eikä auto siis käynnisty. Virta-avain sekä vara-avain olivat kummatkin hyvin sileitä joten teetin yhden uuden, mutta se ei auttanut. Vanhat avaimet olivat niin sileitä, että ne tulivat jo lukosta ulos missä tahansa asennossa.
Auton kierroslukumittari on sevonnut aikaisemmin eli näyttää mitä sattuu, myös nopeusmittari on joskus lakannut toimimasta mutta on alkanut toimimaan aina uudelleen. Tuskin näillä on yhteyttä virtaprobleemaan?
Olen myös avannut virtalukon pohjan eikä siinä mielestäni ollut niin paljoa kulumaa, että se vaikuttaisi. Myös avainta vääntämällä tuntuu naksumista ei lukko tunnu noin perstuntumalla mitenkään huonolta.
Katsoin sulakkeet myös läpi, mutta kaikki oli ok. Johtoja koitin myös vähän seurata jos olisi mennyt poikki, mutta en löytänyt mitään outoa.
Auto toi vielä viime viikon torstaina, oli muutaman päivän ajamatta ja kun kokeili käynnistää niin olikin mennyt ihan pimeäksi.
Luin tästä keskustelusta, että vikakoodeja pystyy katsomaan myös itse:
http://www.ncf.fi/forum/YaBB.cgi?num=1347040515

Mutta pystyykö niitä tässä tilanteessa edes katsomaan kun virrat eivät tule päälle?

Kiitos kaikista vinkeistä jos joku keksii jotain  :)

joopajoo84

onko akussa virtaa?? Vikakoodeja ei pysty lukemaan jos ei ole virtaa
sunny coupe 1.6 vm.88
sunny coupe 1.8gti vm.91
sunny farkku .1.6 vm.90
almera 1.5 vm.01
Primera 1.6 vm.01 sport

Koala

Akkua en sen enempää tutkinut muuta kuin sen verran, että ajovalot syttyvät päälle kytkettäessä. Akkukengät tuntuivat olevan ihan piukassa. Voisihan tuosta vielä jännitteenkin mitata. Jotenkin alkaa tuntumaan siltä, että tuo kostea ilma on nyt tehnyt jotain ongelmia.

Koala

Akun jännite on 12,5V eli ihan jees. Kunpa tietäisi voiko tuon virtalukon pohjan jännitteen mitata jotenkin ennen kuin pistää sellaisen vaihtoon. Voiko tuo pohja olla särki vaikka se näyttää päälisinpuolin hyvältä eikä ole klapia? Jos tuo pohja on särki niin onko se silloin juuri tuollainen, että mittaristo on pimeä koko ajan?

BA

#4
No voihan sen yleimittarilla mitata kulkeeko siitä virta läpi.
Sinne tulee akkuvirta sulakkeen kautta, sekä joka asennolle karvansa joihin pohja sitten kytkee virran. Nolla-asennossa ei pitäs olla minkään johtimien yhdessä. Siitä kun kääntää asento kerrallaan eteenpäin, pitäs tulla joka asennossa yhteys aina yhteen karvaan lisää. 110% perusjuttuja yleismittarin käytössä... ::)

Starttiasennossa pitäs kadota yhteys kaikista muista paitsi startin herätteestä.

Koala

Mittasin. Mittasin maate vasten ja yhteen näistä viidestä johdoista tuli jännite. Kun väänsi avaimesta niin jännitettä ei tullut enää mihinkään. Starttiasennossakaan ei tullut jännitettä. Kyllä se täytyy vaihtaa tuo pohja ja sitten katsella taas uudemman kerran.

OH2KV

Yhdessä nastassa pitäisi olla koko ajan jännite, jos sekin kyykkää 0 Volttiin, voi pääsulake olla hapettunut tms.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

Cedricisti

LainaaMittasin. Mittasin maate vasten ja yhteen näistä viidestä johdoista tuli jännite. Kun väänsi avaimesta niin jännitettä ei tullut enää mihinkään. Starttiasennossakaan ei tullut jännitettä. Kyllä se täytyy vaihtaa tuo pohja ja sitten katsella taas uudemman kerran.


Tuon aikakauden japseissa paksu valkoinen virtalukon pohjassa on jatkuva +12V, tipahtiko sekin nollaan starttauksessa? Miten vaikuttais laturivialta, akku tyhjentynyt...

clarkkent

#8
Systerin autossa ihan samat oireet ja syynä se akun + navassa oleva muovinen liitin, mistä lähtee muutama ohuempi johto. Sen muovilaatu ei kestä yhtään että lämpenee ja se sulaa siihen liittimeen niin et ei enää aina johda sähköö. Mä otin sen kokonaan pois ja iso lenkkiliitin tilalle. Kaikki muutkin oireet esim. huono lataus parani samalla.
BB SR20VET (GTI 05-06/2011)
BB CA18ET
Primera WP11-144 SR20 Sport+

Koala

Otin pohjan oikein sisälle tutkittavaksi ja testasin miten tuo yhdistää. Ei yhdistä oikein ja starttiasennossa tuo yhdistää pohjan johdoista vielä kahteen tuosta herätteestä. Lisäksi tuo haisee myös jotenkin kärventyneeltä. Maahantuoja sanoi hinnaksi pelkälle pohjalle 71e  :o Onko jollain ehdotuksia mistä tuollaisen voisi saada? Paikallisen purkamon kävin läpi ja Mätänetin. Myös varaosahaku.fi tuli testattua. Onkohan parasta vain ostaa koko lukko jostain käytettynä ja ottaa siitä tuo pohja sitten.

Jylppy

#10
Äkkiä katottuna sama pohja pitäis olla N14 (sunny), B13 (100NX), ja Y10 (sunny wagon). -Ja motonetistä ainakin N14 kohdalla löytyy pohja hintaan 19,90€. Varmuudeksi vanha mukaan ja tiskillä varmistaa että on samanlainen.

Tuolta osa nro. 6:
http://nissan4u.com/parts/almera/el_n15/1997_6/type_15/miscellaneous/key_set_and_blank_key/illustration_1/
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Koala

LainaaÄkkiä katottuna sama pohja pitäis olla N14 (sunny), B13 (100NX), ja Y10 (sunny wagon). -Ja motonetistä ainakin N14 kohdalla löytyy pohja hintaan 19,90€. Varmuudeksi vanha mukaan ja tiskillä varmistaa että on samanlainen.

Tuolta osa nro. 6:
http://nissan4u.com/parts/almera/el_n15/1997_6/type_15/miscellaneous/key_set_and_blank_key/illustration_1/

Kiitos hyvästä vinkistä. Soitin Motonettiin ja heillä ei ole tuotetta eikä ole ollut vuoteen kai. Tavaraa on kuulemma melko turhaa odottaa heiltä.

Koala

Tilasin uuden. Katsellaan tilannetta perjantaina.

Koala

#13
Joo eli ei ollut vika virtalukonpohjassa. Koitin myös kytkeä virtaa päälle suoraan kääntämällä tuosta pohjasta meisselin kanssa, mutta ei auta.

Eli homma jatkuu. Pakko olla joku heikko liitos jossain mikä ei nyt yhdistä.

Ei tullut äsken kokeiltua ja tutkia sen enempää, mut on toi nyt ihme et mitenkä tuo pohja ei yhdistä sähköä enää muualle kun kääntää avaimesta. Kai tuo on pakko olla jokin maadoitusprobleema jo tossa kohtaa.

Koala

Mihin tuo virtalukko kytkee ensimmäisenä sähköt kun vääntää avaimesta? Eikö sieltä sen vian luulisi löytyvän jos sieltä puuttuu maa?

Mies

Kannattais alkaa vianetsintä akun johdotuksista ja sulakkeista.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

Koala

Mahtavan hyvä neuvo, 10 pistettä ja papukaijamerkki sulle hei  ::)

Alppu

#17
LainaaMahtavan hyvä neuvo, 10 pistettä ja papukaijamerkki sulle hei  ::)

Lisää "hyviä" neuvoja; joku käynnistys?releongelma?

Startin huono maadoitus? Tämä käynyt joskus omalle kohdalle.

Starttimoottori kaput?




"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

BA

No eihän tuossa kohtaa ole enää muuta vaihtoehtoa kun parantaa koneen maadotukset, ja yleismittarilla lähteä mittaamaan koko linja akulta pääsulakerasian kautta virtalukolle ja siitä taas sulakerasialle ja laitteille. Sillä se selviää missä kohtaa virta katoaa.

Konehuoneesta ne pääsulakkeet on herkkiä hapettumaan.

Mies

LainaaMahtavan hyvä neuvo, 10 pistettä ja papukaijamerkki sulle hei  ::)

No hei hei ,yksinkertaiseen kysymykseen ja vikaan selkeä vastaus  ::)




K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

Mies

Lainaa

Lisää "hyviä" neuvoja; joku käynnistys?releongelma?

Startin huono maadoitus? Tämä käynyt joskus omalle kohdalle.

Starttimoottori kaput?





Virrat saa kyllä päälle vaikka starttimoottoria ei olisi ollenkaan   ::)
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

clarkkent

LainaaSysterin autossa ihan samat oireet ja syynä se akun + navassa oleva muovinen liitin, mistä lähtee muutama ohuempi johto. Sen muovilaatu ei kestä yhtään että lämpenee ja se sulaa siihen liittimeen niin et ei enää aina johda sähköö. Mä otin sen kokonaan pois ja iso lenkkiliitin tilalle. Kaikki muutkin oireet esim. huono lataus parani samalla.
Katoitko jo ton liittimen?
BB SR20VET (GTI 05-06/2011)
BB CA18ET
Primera WP11-144 SR20 Sport+

Alppu

Lainaa
Katoitko jo ton liittimen?

Onko siinä pää- tms. sulake?

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

clarkkent

Lainaa

Onko siinä pää- tms. sulake?


Muistaakseni ei. Ihan pelkkä liitin. Voi näyttää päällepäin ihan hyvältä mut silti ei virta kulje.
BB SR20VET (GTI 05-06/2011)
BB CA18ET
Primera WP11-144 SR20 Sport+

Koala

#24
Lainaa
Katoitko jo ton liittimen?

Tsekkasin tuon pienemmän johdon myös. Se liitin heiluu vähäsen, mutta jatkuvasti menee 12V siitä tolle sulakeboksille missä on pääsulake yms. Tuon kyseisen sulakeboksin kaikki sulakkeet testasin ja oli ok. Toki voisi vielä ottaa sulakkeet kaikista irti ja mitata läpi, että kaikissa liittimissä on myös jännite.

Starttimoottorin jomppasin ihan piruuttaan ohimennen ja sekin pyörähti. Startille ei luonnollisestikaan tullut ohjausjännitettä kun käänsi avaimesta. Eihän siitä lukosta lähde jännite mihinkään..