Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Vikakoodi P1111

Aloittaja j92, lokakuu 18, 2013, 10:04:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

j92

Onko kellään tietoa että mitä tarkoittaa vikakoodi P1111. ?? Autodata kertoi korjaamolla että se olisi nokka-akselin asentotunnistin,se vaihdettiin ja sama vikakoodi jäi päälle >:( >:( Tuttavani veikkasi että se voisi olla ilmamassamittariin liittyvä vikakoodi.Nissan oireilee nykimisellä ja ei tahdo ottaa kaasua (kalastelemalla kierrokset)...Kyseessä on vuosimallia 2000 nissan primera 1.8...jos jollain on tietoa asiasta niin kommentoikaa ihmeessä.

BA

#1
P1111 - Intake Valve Timing Control Solenoid Valve Circuit Bank 1

Muuttuvan venttiilinajotuksen säätösolenoidi imunokalta.
Saattaa tulla venyneen jakoketjunkin takia.


Ja ei todellakaan tarkoita nokka-akselin asentotunnistinta.

j92

Mitä toi sitten oikeen tarkoittaa ja missä toi "solenoidiventtiili" on?

BA

#3
No että imupuolen nokka-akselin säätösolenoidi ei säädä imunokan ajoitusta, tai ei ainakaan pysty säätämään sitä moottorinohjauksen haluamaan arvoon. Vika ei siis välttämättä ole siinä solenoidissa.

Se sijaitsee sylinterikannen päässä, imunokka-akselin jatkeena. Kotioloissa vaatii huomattavaa ammattitaitoa tekemiseen, eikä onnistu edes joka pikkukorjaamolta.


Itse tarkistaisin ensin onko se jakoketju venynyt.

j92

jakoketju ei pidä minkäänlaista ääntä,kilometrejä mittarissa on 213tkm.voiko olla mahdollista että ketju olisi noilla kilsoilla venynyt?

BA

#5
Tuossa moottorityypissä jonkinlainen tyyppivika, jopa paljon pienemmillä kilometreillä.

Vika voi olla myös siinä nokka-akselin hammaspyörässä, eli ns. VVT-pyörässä, jolla se ajoituksen säätö hoituu. 
Sen uusinta tarkoittaa sitten automaattisesti jakopääremonttia, sillä täytyy olla hölmö kasatakseen vanhalla ketjulla.

VVT-pyörää pyörittää siis jakoketju. Siinä on sellanen jousiviritteinen "möykky" hammaspyörän jatkeena jota käännetään tuolla solenoidilla, ja sillä jousimekanismilla taas käännetään nokka-akselia. Eli venttiilien ajoitus muuttuu jatkuvasti optimaalisen palotapahtuman saavuttamiseksi.



Mutta onko P11-koria saanut jo muuttuvalla venttiilinajoituksella? N16-almerassa ja P12-primerassa tuo kyllä on samassa koneessa, muttei ainakaan kaikissa P11-korisissa?  :-? Konetyyppihän on sama QG18DE kaikissa.

Jylppy

Ainakin FASTin mukaan on saanut (siis P11-144). Ei oo kauaa, kun tilasin datsunfarmille eBaysta jakopääsarjan, jossa oli siis tuo VVT-nokkapyörä mukana.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

BA

Ookoo, katselin vaan että ilmankin on ollut.

Joka tapauksessa tuo vikakoodi vaatii vähän (tai oikeestaan aika paljonkin) lisäselvittelyä ennen kun varmaks voi mitään sanoa. Toki sen säätösolenoidin voi mitata että onko ihan oikosulussa, mutta purkamatta ei voi toiminnasta juuri muuta kertoa. Ja vaatii tosiaan tehtaan service manualin ja livedataa antavan testerin jotta voi todeta kääntyileekö se oikein.