Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Primera P10 1.6l laturin kummallinen vika

Aloittaja M4ketech, tammikuu 14, 2013, 23:31:27

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

M4ketech

Tuli ostettua 26 projekti jo. Tällä kertaa taitaa olla toinen nissan merkkinen auto hallissa.

Mutta itse asiaan, myyjän (tuttu) mielestä laturi on rikki. Tosin ei pahemmin tiedä autojen päälle.

Ajelin kotiin täydellä akulla, mutta merkkivalo palaa koetaulussa. No vaihdon jännitteensäätimen ja hiilet, mutta edelleenkään ei toimi. Mittasin niin johdot menee akulle, eli ei kontaktivikaa. Eniten jäi kummastuttamaan se että akulta tulee virrat kokoajan laturille.

En ole aikasemmin törmännyt laturiremonteissa kolmeen johtoon, onko johdot väärin päin vai pitääkö huomenna hakea uusi laturi?

M4ketech

Nonniin, laturilta mitattu. Punaseen johtoon eli laturin + tulee kokoajan se 12-13V riippuen kuinka täynnä akku on.

Kenelläkään hajua mihin mikäkin johto tulee kiinni ja onko tuo nyt varmasti oikein. Ainakin netistä luin niin menee säädin rikki jos väärin?

Olispa jo juhannus nii sais hienon kokon  :D

keitsi


M4ketech

#3
Juuh, asia selvisi motonetin käynnillä kun kyselin uutta laturia ja sen kytkentöjä. Vein uuden laturin takasin kun alko pelittämään maajohdon siirrolla.

Ostin sitten motonetin hyvityskuitilla kaikkea pientä autoon ja matkalla takasin latausvalo pamahti ruutuun.

Eli 108e hukkaan ja toista moista en maksa. Nyt autoon menny jo 200e. Eli välillä toimii ja välillä ei. Ideoita?

W: kierrosmittari
B+: Akun + (2 valkoista kaapelia)
Maajohto tungetaan johonkin laturin runkoon?
Sulakkeet on katottu ja ok.

M4ketech

Ongelma ratkesi. otin laturista mustan mötikän irti jossa oli pieni johdonpätkä kiinni. Enään tyhjäkäynnin säätö ja kaikki ok.

nissan-man

LainaaOngelma ratkesi. otin laturista mustan mötikän irti jossa oli pieni johdonpätkä kiinni. Enään tyhjäkäynnin säätö ja kaikki ok.
Eli hurinasuotimen..  ::)
P10 GA16DS

M4ketech

Lainaa
Eli hurinasuotimen..  ::)

Eli? Varaosamyyjä sano että olis häiriönpoistaja eikä uudessa tule mukana.

Datsuuna


Konkka siis oikkarissa .... sattuuhan sitä aina välillä
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

M4ketech

Pyh ja pah, laturi antautu tänään ilmeisesti kokonaa, ainakin piti meteliä ja ei ladannut mitää. Kerkesin motonetin hyvityksen tuhlaamaan jo kaikkeen muuhun. No palo taas 88e lisää rahaa.

Eli jos vaihdatte laturiin hiilet + säätimen ja kenkkuilee nii vaihtakaa koko höskä. Saa nähä kauanko kestää joku WPS merkkinen laturi.

Alppu

LainaaOngelma ratkesi. otin laturista mustan mötikän irti jossa oli pieni johdonpätkä kiinni. Enään tyhjäkäynnin säätö ja kaikki ok.

Toista kertaa laturia vaihtaessani onnistuin katkaisemaan kys. mötikän johdon, joten jätin sen sitten kokonaa pois.

En huomannut eroa toimintaan.

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Datsuuna


Latureissa on joskus myös vikaa käämitysten eristeissä jos alkaa isompaa remonttia laturiin tekemään kannattaa mitata käämitykset myös ....
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

OH2KV

No ensin kyselen ihan perusasioita. Kun käännät virrat päälle, siis starttaamatta, syttyykö latauksen merkkivalo? Jossei, on kytkennässä vikaa.Laturin B+ nasta on aina jännitteellinen. Menee kiertoteiden kautta akun + napaan. Yleismittarilla voit mitata jännitehäviön laturin B+ navasta akun + napaan, yli 0,7V on paljon, vaikka olisi ajovalojakin päällä.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

cedricfan

LainaaEn huomannut eroa toimintaan.

Aika harvoin nykyisillä radiolaittella huomaakaan, kun ne laturin antamat hurinat suodattuu siellä radiolaitteessakin pois. Tietty varmempaa ja parempihan se olisi tappaa konkalla jo syntylähteellään.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

M4ketech

Kaikki toimii uudella laturilla mainiosti. Ainoastaan kun kakkoselle vaihtaa ja hidastaa niin laturin valo saattaa vilkahtaa  :-?

Muuten kylläkin valo pysynyt pimeenä ja lataa ilosesti.

Ilel

Laitan tähän samaan ketjuun kun ongelma sivuaa aihetta. Eli:

P10 Primera 1.6. Latauksen merkkivalo palaa himmeänä koko ajan auton ollessa käynnissä. Ei muutu kierrosten mukaan. Volttimittarin mukaan lataa kuitenkin ajossa ja tyhjäkäynnilläkin yli 14V koko ajan. Jännitteensäädin ja hiilet on vaihdettu.

Etsiäkö vikaa mittaristosta (jossa muuten lämpömittarikin näyttää välillä omiaan hyppäämällä tappiin kerralla) vai onko laturi kenties kohtapuoliin valmis?

Mies

LainaaLaitan tähän samaan ketjuun kun ongelma sivuaa aihetta. Eli:

P10 Primera 1.6. Latauksen merkkivalo palaa himmeänä koko ajan auton ollessa käynnissä. Ei muutu kierrosten mukaan. Volttimittarin mukaan lataa kuitenkin ajossa ja tyhjäkäynnilläkin yli 14V koko ajan. Jännitteensäädin ja hiilet on vaihdettu.

Etsiäkö vikaa mittaristosta (jossa muuten lämpömittarikin näyttää välillä omiaan hyppäämällä tappiin kerralla) vai onko laturi kenties kohtapuoliin valmis?


Lataa liikaa, eli jännitteensäädin laturista menossa luultavimmin.

Uutta laturia paikalleen vaan.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

take

Niinno, paljonko yli 14V? Ohjearvo olisi siinä 13,8-14,5V. Ja tuo latausvalon himmeä hehkuminen siitä huolimatta että virtaa riittää, kertoisi +diodin olevan poikki. Silloin yhden vaiheen virta kiertää kulutukseen kenttädiodin kautta latausvalolle. Kenttädiodit taas on mitoitettu kestämään vain magnetointiin tarvittava virtamäärä joten päävirtojen kiertäminen sitä kautta ei lupaa pitkää ikää laturille. Erikseen diodeja on hankala vaihtaa tuohon kun ei sitä ole niin suunniteltu. Joutuu uusimaan koko diodisillan.

Datsuuna


Laturin kunto on helppo mitata yleismittarilla. Jos latausjännite on liian suuri eli 15 v tai yli on latausssäädin viallinen ( ja akku varmasti "kiehuu" sekä ajovalot ovat epätavallisen kirkkaat ). Mittaa myös saako laturin runko hyvän maakosketusksen  moottorin/auton runkoon.Tarkempaa tutkimusta varten pitää diodisilta irroittaa ja yksittäisten tasasuuntausdiodien kunto ( 6 kpl) mitata yksitellen. Diodi on puolijohde joka saa johtaa virtaa vain yhteen suuntaan anodilta katodille päin tähän tarkoitukseen on yleismittarin diodimittaus toiminto. Mittari näyttää nk. kynnysjännitteen joka on n. 500 - 600 Vm ehjässä diodissa. Kun olet irroittanut diodisillan voit samalla mitata laturin käämityksen kunnon. Vaihtovirtalaturissa on käytössä nk. tähtikytkentä eli kolmen erillisen kenttäkäämin toiset päät on liitetty yhteen eli "tähteen". Mittaa erillisten käämien tasavirtavastukset yleismittarin ohmimittarilla niiden oikeat arvot ovat luokkaa n. 1 ohmi riippuen laturista korjausoppaissa on usein mainittu tarkatkin arvot. Siis jos jonkun käämin vastus on pienempi kuin muiden on siinä sisäinen oikosulku ja laturi on "valmis". Samoin mittaa vastusarvot käämin ja laturin rungon väliltä mittarin pitäisi antaa hyvin suuria lukemia eli megaohmeja jos kaikki on OK. Jos mittaustulos on epätavallisen pieni ko. käämi "vuotaa" runkoon ja taas laturi on "valmis". Vielä voit mitata roottorin käämin samalla tavalla eli mittaat liukurenkaiden välisen vastuksen ja vastuksen liukurenkaasta roottorin runkoon samat jutut pätevät kuin kenttäkäämin kanssa. Hiilet pitää tietysti olla irroitettuna silloin, kun mitataan.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Ilel

Lainaa
Laturin kunto on helppo mitata yleismittarilla. Jos latausjännite on liian suuri eli 15 v tai yli on latausssäädin viallinen ( ja akku varmasti "kiehuu" sekä ajovalot ovat epätavallisen kirkkaat ). Mittaa myös saako laturin runko hyvän maakosketusksen  moottorin/auton runkoon.Tarkempaa tutkimusta varten pitää diodisilta irroittaa ja yksittäisten tasasuuntausdiodien kunto ( 6 kpl) mitata yksitellen. Diodi on puolijohde joka saa johtaa virtaa vain yhteen suuntaan anodilta katodille päin tähän tarkoitukseen on yleismittarin diodimittaus toiminto. Mittari näyttää nk. kynnysjännitteen joka on n. 500 - 600 Vm ehjässä diodissa. Kun olet irroittanut diodisillan voit samalla mitata laturin käämityksen kunnon. Vaihtovirtalaturissa on käytössä nk. tähtikytkentä eli kolmen erillisen kenttäkäämin toiset päät on liitetty yhteen eli "tähteen". Mittaa erillisten käämien tasavirtavastukset yleismittarin ohmimittarilla niiden oikeat arvot ovat luokkaa n. 1 ohmi riippuen laturista korjausoppaissa on usein mainittu tarkatkin arvot. Siis jos jonkun käämin vastus on pienempi kuin muiden on siinä sisäinen oikosulku ja laturi on "valmis". Samoin mittaa vastusarvot käämin ja laturin rungon väliltä mittarin pitäisi antaa hyvin suuria lukemia eli megaohmeja jos kaikki on OK. Jos mittaustulos on epätavallisen pieni ko. käämi "vuotaa" runkoon ja taas laturi on "valmis". Vielä voit mitata roottorin käämin samalla tavalla eli mittaat liukurenkaiden välisen vastuksen ja vastuksen liukurenkaasta roottorin runkoon samat jutut pätevät kuin kenttäkäämin kanssa. Hiilet pitää tietysti olla irroitettuna silloin, kun mitataan.

Tämä ratkesi laturin vaihdolla, diodisilta oli entisestä mennyt. Laakeritkin siinä jo äänsivät joten katsoin parhaaksi laittaa uuden kokonaan kuin alkaa entistä elvyttämään.