Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Tuukan turpo rojekti

Aloittaja t.eskola, kesäkuu 14, 2007, 23:08:25

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

t.eskola

Kohta puolin olisi tarkoitus aloitella rojekti näillä vermeillä:

Auto on tämä:





Kone:

http://www.ncf.fi/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi?num=1167950240

Lainaa
A12 joka porattu muistaakseni millin ylikokoon.
Puristukset laskettu tuplapahvilla.
Jäykemmät venajouset.
296 asteinen nokka (tarkemmat speksit nokkakortin kera tallella)

Kaasarina Weber DAT joka on ollut turbo sierrassa:

http://meksiko.org/datto/kaasari2.JPG

Ahtimena Airesearch M10/Garrett T2

http://meksiko.org/datto/turpo.JPG

Pakopuolelta löytyy muutamat halkeamat hukkaportin aukon vierestä:

http://meksiko.org/datto/halkeama1.JPG

Menee tod.näk. kiinni tällaisena, mutta saa tarjota ehjää pakopesää jos joltain löytyy.

Boschin by-pass:

http://www.amworks.com/pictures/Bosch_By-pass_venttiili.jpg

Boschin ruiskupumppu (200SX):

http://meksiko.org/datto/pumppu.JPG

(Kuinkas tämä kuuluu asentaa?)

Tällä hetkellä puuttuu lähinnä bensapaineensäädin, ahtopainemittari ja putsari. Muuta hommaillaan sitten tarpeen mukaan. Itse haluaisin sellaisen ahtopainemittarin joka on tavallinen painemittari. On kellään kokemusta moisen käyttämisestä?

Rohkeasti vaan kommentteja, kysymyksiä, neuvoja tulemaan! Itse en ole koskaan ennen autoja viritellyt joten kaikki tiedot tulevat tarpeeseen!
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

Gettu

LainaaItse haluaisin sellaisen ahtopainemittarin joka on tavallinen painemittari. On kellään kokemusta moisen käyttämisestä?


Itsellä nestevaimennettu ihan tavalllinen painemittari, ainoa ongelmaksi luettavissa oleva asia noissa on taustavalon puute.


datsunpower

Tuon Boschin By-Passin voit todennäköisesti heittää mäkeen jo heti kättelyssä... Isot pojat ovat kertoneet että ainakaan Boschin Dumpit eivät toimi kunnolla koskaan.

Pensanpaineen säätimeksi kävisi varmaan joku 3-kalvoinen FSE:n kaasutin käyttöön tarkoitettu malli... Itsellä nyt viikonloppuna sellaisen ruiskumallin asennus edessä  ;)  Eivätkä ainakaan älyttömän kalliita ole. Saa esim. MopoSportilta.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

t.eskola

Lainaa
Itsellä nestevaimennettu ihan tavalllinen painemittari, ainoa ongelmaksi luettavissa oleva asia noissa on taustavalon puute.

Loistavaa! Valosta viis :) Kunhan on karun näköinen! Mistä noita mittareita kannattaa ostaa ja minkälaisen? Paljon sellaisesta kannattaa maksaa? Auto käyttöön tuo nestevaimennettu on ilmeisesti ehdoton.

LainaaTuon Boschin By-Passin voit todennäköisesti heittää mäkeen jo heti kättelyssä... Isot pojat ovat kertoneet että ainakaan Boschin Dumpit eivät toimi kunnolla koskaan.

Pensanpaineen säätimeksi kävisi varmaan joku 3-kalvoinen FSE:n kaasutin käyttöön tarkoitettu malli... Itsellä nyt viikonloppuna sellaisen ruiskumallin asennus edessä  ;)  Eivätkä ainakaan älyttömän kalliita ole. Saa esim. MopoSportilta.

Joo, ehkä tuolla voi heittää vesilintua  ;D Ei o tarkotus ajaa järin kovilla paineilla joten ilmankin pärjää, ainakin aluksi. Käsittääkseni Saabeissa on käytetty tuota paipässiä vakiona, joten kai se siinä on toiminut. Onko muilla tietoa tuon paipässin toiminnassa tai toimimattomuudesta?

Mikä ero noilla bpsäätimillä ruisku- tai kaasarikäyttöön on? Aina kun noita säätimiä on käytettynä kaupan niin niissä ei mainita kumpaan systeemiin ne on. Ei noi liian kalliitta tosiaan o uusinakaan, jolloin saa varmasti toimivan ja oikean.
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

mikan

#4
Terze!

Multa löytyy nestevaimennettu mittari, boschin venttiili ja bensanpaineensäädin kaasarikäyttöön jos sellaisille on tarvetta.
Boschin venttiili toimii ihan ok tai ainakin mulla se toimi. Vanhempi malli kestää paineita reiluun barin paineeseen saakka ja uudempi enemmänkin. Uuden ja vanhan mallin erottaa "männästä".

t. Mika

Tuollainen mittari on mun 100a:ssa:

Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

t.eskola

#5
Terzepä terze! Paipässi löytyy, kaikki muut kyllä kelpaa  8-) Eihän tarvi sitten juoksennella osien perässä  ;D Mieti niille joku hinta ja ilmoittele jossain vaiheessa.

Tältä näyttä paipäss alhaalta päin.

http://meksiko.org/datto/paipass.JPG

Mahtaako tuo olla uus vai vanha?
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

mikan

#6
Uudempi mallia on. Eli tuo tuli alunperin kait Aeroon ja sittemmin kaikkiin muihinkin. Saab-kaupassa ei kait enää olekaan kuin uudempaa mallia tarjolla.

Juu, täytyy jostain yrittää kaivella että mitä mittari maksoi. Ostin siis aikoinaan kaksi. Tuossa tosin on asteikkoa hieman liikaakin sun käyttöön.  ;)
Bensanpainesäädintä en viimeksi löytänyt, mutta tiedän että mulla on se jossain. Täytyy etsiä.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

t.eskola

En oikein pohdiskellut että kuinka tuo 200säksän bensapumppu toimii kun ostin sen tuon puhaltimen kanssa  ::)

http://meksiko.org/datto/pumppu.JPG

Onko moisella mitään virkaa mun käyttöön? Onko tuo tarkoitus asentaa tankkiin? Ja mitä se tarkoittaa? Lilliikö se siellä bensan seassa?  :-X Voisko joku selventää mulle kuinka moinen pelaa? Tarkoitus olisi vaihtaa tankkikin joten ehkä siinä yhteydessä voisi tuon pumpunkin asentaminen onnistua...
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

t.eskola

Anyone? Voiko tuon jotenkin järkevästi asentaa tankin ulkopuolelle? Ehdotuksia muista ratkaisuista?
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

mikan

Näyttää ihan normi boschin pumpulta. Kuvasta tosin ei aivan saa selvää tuosta imupuolen liittimestä, mutta samanlaisen näköistä pumppua olen käyttänyt projekteissani. Laitan kuvaa meilillä jossain vaiheessa...

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

t.eskola

Kiitokset kuvista ;)

Tältä näyttää imupuoli:

http://meksiko.org/datto/imu.JPG

Ihmettelen vain että mitä/miten tuohon liitetään  :-?
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

M i g i

LainaaKiitokset kuvista ;)

Tältä näyttää imupuoli:

http://meksiko.org/datto/imu.JPG

Ihmettelen vain että mitä/miten tuohon liitetään  :-?
siihen kuuluu sellanen sihti härpäke.. ja tuo on tankin sisäinen pumppu..

t.eskola

Aivan. Selailin googlesta kuvia ja havaitsin tuon sihtihärpäkkeen. En o vieläkään oikein käsittänyt kuinka tuo toimii. Eilen selailin kirjastossa 200SX korjauskirjaa eikä kuva juurikaan selventynyt. Pumppu näkyi olevan kuvista päätellen tankin päällä pystyasennossa. Kuinkas se hörppää bentsaa jos se on tankin päällä ja perässä tuollainen sihti? :-? Mahtoikohan kyse edes olla samanlaisesta pumpusta...

Kysymys siis kuuluu että kuinka voisin asentaa tuon tankkiin? Tällä hetkellä olisi tarkoitus käyttää 120ykän tankkia joka tulee takakonttiin.
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

t.eskola

No niin, nyt on joku käsitys siitä kuinka tankin sisällä oleva ruiskupumppu tulee asentaa  ;D

Tietääkö kukaan mistä voisi ostaa tuollaista sihtiä pumpun perään?

http://www.boostcruising.com/database/techarticles/files/DreamensioN200409122258techarticlesfile6.jpg

Ainakaan motonetin listoilta ei silmään moinen pistänyt...

"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

mikan

Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

t.eskola

#15
Äsken saapui 120ykän tankki johon tuon pumpun sovittaminen ei liene ongelma. Suurkiitokset tankista sepolle!!!

Tankki sopisi aika hyvin jos leikkaisi kontin pohjaan reiän ja tankki jäisi puoliksi konttiin ja puoliksi ulkopuolelle. Osuisi vielä vanha täyttöaukkokin kohilleen  8-) (joku on vuosien varrella vetänyt varapyöräkotelon sileäksi, joten kontissa on tankin päällä vain suora pelti)

Kysymys kuuluukin, onko jotain oleellisia säädöksiä joita tulisi ottaa huomioon tällaista muutosta tehtäessä?
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

t.eskola

Tänään sain laipat kaasarille ja ahtimelle:

http://meksiko.org/datto/laipat.JPG

Vasemmanpuoleinen siis sovittaa weberin dassen imusarjaan. Oikeanpuoleinen turbolle. Kaverin kaverin valmisti. Aika siistiä jälkeä! Odotin hieman vaatimattomampaa  ::)
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

t.eskola

#17
Vihdoinkin löysin kuinka tuo ahtimen reuhake aukeaa! Pesien sisäreunoissa on koko reunuksen mittaiset sokat jotka pitäisi jolla keinolla kaivaa ulos. Onko Bluebird turpomiähillä (tai miksei naisillakin  ::)) tietoa kuinka nuo pesät saa avattua ilman että verisuoni katkeaa päästä?

Nyt selvis miksi tankki on tuntunut niin helv-etin pieneltä! ;D



Joku on leikannu tankin yläosan irti ja hitsannut siihen suoran levyn.

Turposta ei o vielä tietookaan. Aika on mennyt peltitöissä ja kohta on neliö peltiä uponnut  ::) Ehkä menee vielä toinenkin...

"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

t.eskola

Kohta alkais olemaan autossa taas lattia  :o

Huomasin tuossa kun pyörittelin osia että A14 pakoputki näyttäisi olevan saman kokoinen kuin luupään putki (josta tuo ahdin on). Eli vanha putki kävisi suoraan downpipeen! Toki muoto väärä sellaisenaan, mutta kuitenkin... Laippakin kävisi kun reikiä mulkkaisi hieman soikeiksi. Eli jos joku aikoo turpottaa A14 myllyllä olevaa dassea T2:den ahtimella ja downpipella niin putki käy suht koht suoraan downpipeen  8-)

Tässä vielä kuva ahtimesta ja putkista (kuvassa T2 putki):

http://meksiko.org/datto/ahdin+putket.JPG
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

-Vonjake-

Vähän paremmin kävis vielä, kun sattuisi olemaan A-koneessa pakokanavat toisella puolella konetta. Ei sinne ainakaan hirveästi tuollakaan väljää jää.

Onnee vaan, toivottavasti on aikaa enemmän, kuin mulla  :-X
Finn Datsuns
Paskat 4motion
CfMoto

Tee_Koo

LainaaVihdoinkin löysin kuinka tuo ahtimen reuhake aukeaa! Pesien sisäreunoissa on koko reunuksen mittaiset sokat jotka pitäisi jolla keinolla kaivaa ulos. Onko Bluebird turpomiähillä (tai miksei naisillakin  ::)) tietoa kuinka nuo pesät saa avattua ilman että verisuoni katkeaa päästä?

Niissä sokissa pitäisi olla siinä liitoskohdassa/sokan "päissä" pienet reiät joihin sopii sellaiset teräväkärkiset pihdit jotka on tarkoitettu juuri tuollaisia varten. Itse kun purin turbo Cherryn T2:sen niin lähti ihan sillä että vähän rost-offia tuon sokan ympärille ja pihdeillä sokka kasaan ja irti.


T25G:tä purkaessani en muista kyllä että mikä siinä oli niin tahmeaa saada, mutta kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa (ja lähellä on ettei verisuoni katkea päästä ;D) http://smg.photobucket.com/albums/v97/TeeKoo/Kuvia1/?action=view&current=tiukkaa.jpg
...kyllä se lopulta lähti tuokin turbo aukeamaan :) ja off-topic, voi luoja minkä näkönen oon ollu 17 vuotiaana  ;D
100A A12 -75, 100A A14 -75, Cherry A12 -80, Pulsar NX E16 -82, Micra E15ET -83, Sunny Coupé E15 -85, Sunny E16 -87

Ja Subaruja ja Mazdoja ja muita romuja...

t.eskola

#21
No on kyllä tiukan näköstä menoa ;D Oon tuota sokkaa paijannu tässä useampaan kertaan mut ei se vaan tu ulos  >:( :'( No, eipä on kunnon pihtejäkään. Kerran koitin kunnon pihdeillä vanhassa työpaikassa (pikaisesti) mutta ei se niilläkään tullut ulos. Ei auta kun jatkaa yrittämistä kun ei se sieltä itestäänkään tu ulos  8-)

LainaaVähän paremmin kävis vielä, kun sattuisi olemaan A-koneessa pakokanavat toisella puolella konetta. Ei sinne ainakaan hirveästi tuollakaan väljää jää.

Onnee vaan, toivottavasti on aikaa enemmän, kuin mulla  :-X

Joo, ei tuo downpipe sojota ihan parhaimpaan suuntaa takavedon kannalta... Onneksi tuota putkea voi melko vapaasti käännellä ympäri. Pieni ylimääräinen mutka saattaa tulla.

Aikaa on... Noi mätähommat on käyny välillä vähän ahdistamaan, mutta eiköhän tästä valmista tule kunhan pääsee itse asiaan.
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

t.eskola

Nyt ois motti pesty ja maalattua. Venakoppa tulee näillä näkymin vanhasta koneesta, koska se on valmiiksi punainen.



Kattelin tota mottia kärryillä ja tuumasin että mihinkäs sitä Datsua tarvitaan  ::) Tossahan on kärryssä pyörät. Eikun turpo kiinni ja pyörätkin näyttäis olevan oikeassa kulmassa kovaan menoon  :D



Ja hieman huumoriosastoa lopuksi. Tohon mun autoon on maalattu Japanin sotalippu katolle ja sain jokunen aika sitten yhteydenoton japanilaisilta (?) oikeistolais aktivisteilta, että haluaisivat liittää kuvan kokoelmiinsa  :o



http://flickr.com/photos/anarcissus/180031918/
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

t.eskola

Elikäs rakensin uudet takakulmat vanhojen hapantuneiden tilalle ja ajattelin samalla maalata takakaaret. No maalin poistettuani pakkelin alta paljastui jokseenkin tökerösti paikkaillut kaaret. Auton myyjä väitti 5 vuotta sitten vaihtaneensa kaaret...

Oli miten oli, minkäs auton kaaret tuohon kävisi? Itse ajattelin perinteisesti Golf II kaaria. Jos jollain ois 1200 kaaret nekin kelpais! Eipä taida kuitenkaan löytyä... Ehdotuksia pikaisesti, koska varmaan huomenna käyn hakemassa kaaret. (Kävin jo äsken nykimässä motonetin ovea, kiinni oli)
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

M i g i

LainaaElikäs rakensin uudet takakulmat vanhojen hapantuneiden tilalle ja ajattelin samalla maalata takakaaret. No maalin poistettuani pakkelin alta paljastui jokseenkin tökerösti paikkaillut kaaret. Auton myyjä väitti 5 vuotta sitten vaihtaneensa kaaret...

Oli miten oli, minkäs auton kaaret tuohon kävisi? Itse ajattelin perinteisesti Golf II kaaria. Jos jollain ois 1200 kaaret nekin kelpais! Eipä taida kuitenkaan löytyä... Ehdotuksia pikaisesti, koska varmaan huomenna käyn hakemassa kaaret. (Kävin jo äsken nykimässä motonetin ovea, kiinni oli)
mä kun luulin et Golf 1 on yleisin  :-?

DATACLOWN.

Mitenkäs olisi Talbot horisontin kaaret, saisiko mokomia vielä.
[IMG]http://img.photobucket.com/albums/v668/ROKKIRUSINA/hermotmen.gif[/img]    (Almera 1.6 -96) -      ex - E10-75/N12- 84/K11-95

t.eskola

Motonetistä (horizon):

Takakehä vasen. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  70-40591   33.30 ???

Oikeelle ei o. Oishan ollu leviät, mut pirun kalliit ja toinen puoli uupuu.

Toi Golf huomautus oli hyvä. En oikein o tieny että mistä golfista ihmiset niitä on yleensä ottanu... Lahden motonetissä varastosaldo 0 Golf I kaarien osalta  :-/
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

BA

#27
Noi horisonttien takakaaret ovat muuten usein ihan ehjiä vielä romuautoissakin kunhan ei oo kolhittu, purkaamolta etsimään ja rälläkkä mukaan.

t.eskola

Taitaa olla aikamoisia harvinaisuuksia purkamoillakin  ;D Jotain tarttis keksiä...
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

Janne80

 no tuossa minun sedanista kuva golffin mk1 kaarilla..[/url]
Toyota corolla stw -06 & Micra super s - 91