Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Tuukan turpo rojekti

Aloittaja t.eskola, kesäkuu 14, 2007, 23:08:25

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

t.eskola

Pikkuhiljaa etenee, tänään hain kirjastosta kirjan josta selvisi perin juurin Weber DAT kaasarin toiminta. Kun menin laittamaan auton käyntiin niin autopa alkoi toimia itekseen. Aiemmin ei käynyt tyhjää ilman ryyppyä, eikä ottanut kierroksiakaan. Pääsis nyt ajamaan niin sais vähän selkoa tarviiko suuttimia vaihdella jne.

Vielä pitäs kytkin ja jarrut ilmata. Löytyi jarruistakin vuoto. Oli yksi jarruputki murtunut jarrusatulan juuresta. Polkimesta kyllä tuntui että paine katosi jonnekin todella hitaasti. Vuoto löytyi vahingossa, etutolppaa irroittaessa.

Sitten on tullut joku mystalginen sähköhärö seisotuksen aikana. Valot ei lähe päälle, paitsi mittarinvalot. Myöskään vilkut ei toimii. Kun vilkkuviiksestä laittaa vilkun päälle syttyy ainoastaan kojelaudan merkkivalo ja jää palamaan. Pitää tutkia mikä siellä mättää. Ei olis enää paljon että pääsis ajamaan.

Tänään tuli joku pihan mummo jutustelemaan niitä näitä autosta ja kehumaan autoa hienoksi. Huolissaankin oli ollut autosta kun kesällä oli myrsky heittänyt peitteen pois päältä :D Tuossa käynyt useampikin ihminen jutustelemassa mukavia. Ainoastaan yksi ihminen tuossa kävi räyhäämässä, että vie tuo romus pois täältä. Vaikuttais siltä että joku piha kyylä on kertonut totuutena, että joku talon ulkopuolinen on tuonut auton rämänsä parkkipaikalle ilman lupia. Kaikki ainakin kyselee, että olenkos talon asukas.. Ikävää kun tollasia perättömiä juttuja kertoillaan  :-/ Positiivista on se että nyt kaikki asiasta kiinnostuneet ovat tulleet juttulemaan ja jopa kehumaankin, yhtä poikkeusta lukuun ottamatta.
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

t.eskola

Valot löytyi kun vedin uudet johdot katkaisijalle. Ei vaan jostain syystä tullut virtaa kytkimelle. Vilkut alko kanssa toimia, kun laitoin maadotusjohdon kiinne takakontista.

Vielä pitäs pissapojan säiliö ja johdot viritellä paikalleen. Sitten alkas olemaan leima kunnossa.

Auto on ollut pukeilla keula pystyssä ja käynyt moitteetta. Tänään kun laskin auton alas, niin eipä käynytkään enää kunnolla. Lähti huonosti käyntiin, eikä meinannut ottaa kierroksia. Ei myöskään totetellut tyhjäkäynnin seosruuvia. Aikaisemmin käyntiä sai ruuvista säädeltyä rikkaammalle tahi laihemmalle. Lopulta alkoi potkia imusarjassa ja putkessa. Tuostapa taas joku pihapoliisi sai uutta virtaa  :-/

Mikä vikana? Liian suuri bensapaine? Painemittaria ei ole, mutta pitää laittaa. Bensapinta? Ei ole tarkistettu, mutta pitää tarkistaa. Josko tuo keulan pystyssä oleminen vaikuttais niin paljon. Keula pystyssä->koho sulkee neulaventtiilin aikaisemmin kuin tasamaalla.

Muita ideoita?

Tää pitää saada mitä pikimmin liikenteeseen. Pihapoliisit oli jo uhkaillut isännöitsijälle, että siirtävät auton väkisin. Mahtaa olla joku yö "angry mob" ikkunoitten takana soihtujen kanssa :o

"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

t.eskola

Mittasin tänään bensanpaineen. Tulos oli 0,7bar. Käsittääkseni weeberin vaatima paine on 0,25bar. Ei muuta kun säätämään pienemmäksi. Taisin vääntää kuitenkin painetta enemmän/kiristää jousta ja seurauksena malpassin säätimen kalvon repeäminen->painekotelosta tulvii bensaa, kun bensa pääsi väärälle puolelle säädintä.

Kävin ostamassa Joensuun kumipörssistä polttoainekalvoa ja otin vähän jytäkämpää, ettei heti reppee. Noh, mietinpä että häiriintyyköhän säätimen toiminta paksummasta kalvosta. Jäykempi kalvo->ei päästä riittävästi bensaa paluupuolelle->bensanpaine karkaa käsistä.

Jotain tuon suuntaistahan tapahtui. Säädin paikalleen ja letkut kiinne ja painetta tötteröön. Bensaa tulee suihkuamalla motonetin blingbling metallipunosletkusta. Epäilin jo aiemmin etteivät saata olla pitkäikäisiä. Autolla ei oo ajettu metriäkään ja letku petti. Täynnä pykimiä letkun ulkopinta.

Ja bensanpaine huiteli jossain päälle 2bar. 2bar loppui asteikko ja mittari näytti reilusti enemmän.. Mitähän sitä tekis? Löysempää jousta ja kalvoa säätimen sisään? Jollain konstilla jännitteen alennus (potikalla?) painepumpulle? Turhaanhan tuo koko ajan tuuttaa monen baarin paineella kun ei moista painetta tässä kokoonpanossa tarvita.

Testasin bensanpainetta niin, että kytkin painepumpun pois pelistä ja paineen teki tykytyky siirtopumppu. Tällä kombinaatiolla paine oli 0,3bar.

Täytyy vielä kurkata, että tuleeko paluupuolelta yhtä mitään, että toimiiko säädin ollenkaan.


"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

t.eskola

Sain säätimen kasaan ja nyt paluulinja toimii. Olin asentanut kalvon väärin ja sen takia paluu linja oli tukossa.

Nyt bensanpaine on 0,7 bar ja pienemmäksi ei saa säädettyä >:( Laitoin paluuletkun päähän 2 litran pullon ja pidin pumppuja käynnissä n.5sec. Pulloon tuli noin litra bensaa paluulinjasta. Onko paluulinja liian pieni? Meno ja paluu linja on saman kokoista, olikohan 8mm putkea. Vai loppuuko tuosta säätimestä vain kapasiteetti? Saishan tuon testattu kun laittas lyhkäsen letkun paluuletkuksi ja pään pulloon. Luulen kyllä, että tuosta säätimestä ei vain yksikertaisesti virtaa läpi enempää. Siirtopumpulla ei tehnyt edes painetta linjaan, kun säätimen säätöjousi oli asetettu täysin auki. Painepumppu päällä paluupuoli selällään paine sitten 0,7bar. Mitähän tähän keksis väliaikaisratkasuksi? MIG hitsistä suutin rajottimeks painelinjaan? :'(

Tässä vielä asiaa tuosta säätimestä, jos jotakuta kiinnostaa. Tuossapa kuva kalvosta joka on malpassin säätimen sisällä:



Tuo pyrpylä päällä on venttiili joka avaa ja sulkee paluulinjaa. Kalvon yläpuolella on jousi. Tuossa kuva sisukaluista noin yleisesti:



Itse kusin homman kun en kiinnittänyt säätöventtiiliä kalvoon. Kalvoon pitää tehdä pieni reikä keskelle ja pujottaa säätöventtiilin "yläpuoli" kalvosta läpi. Jos tuon säätölautasen vain heittää kalvon alapuolelle, venttiili ei kellu ja se tukkeaa paluulinja kokonaan. aamen.
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

AkiH

Jaksamisia projektin kanssa. Hieman se taitaa koetella, mutta jospa se siitä vielä iloksi muuttuisi, kun auton saa toimimaan. :)
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

t.eskola

LainaaJaksamisia projektin kanssa. Hieman se taitaa koetella, mutta jospa se siitä vielä iloksi muuttuisi, kun auton saa toimimaan. :)

Tattista vaan!

Sinällään hyvä, että tuli nuo bensanpaine asiat todettua, mutta vika löytyikin muualta. Oli irronnut hammasratas virranjakajan päästä  :-X Oli lähtenyt sokka kävelemään. Onneksi irtosi käynnistäessä, niin ei tullut sen kummempia tuhoja. Tässähän on tuo e15 koneen jakaja, johon on naitettu A-koneen jakajan ratas. Liekkö ollut tuo sokka vähän holo.

"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

t.eskola

Ei toiminut vielä toisellakaan yrittämällä bensapaineensäädin. Alkoi tihuttaa bensaa paineensäätöpuolellta, missä sitä ei kuulu olla. Kalvo vuoti, koska olin kiinnittänyt siihen säätöventtiilin, kuten alkuperäisessä konstruktiossa. Eipä tuo kotikonstein onnistu, koska alkuperäisessä järjestelyssä osat on prässätty kalvon molemmin puolin.

Laitoin säätöventtiilin kalvon alapuolella, eikä se ole kiinni kalvossa lainkaan. Kalvon kellumisen järjestin kahdella kuulakärkikynän jousella, jotka työntää paluuventtiiliä auki. Nyt toimii, mutta minimipaine painenepumpun kanssa edelleen 0,7bar. Siirtopumppu ainoastaan päällä, säädin bensapaineen 0,2baariin.

Mietin että halvattuako tuo painepumppu tuolla koko ajan huutaa. Ajatuksena olisi laittaa mikrokytkin hukkaportin kelloon, joka taas ohjaisi polttoainapumppua/relettä. Kun ahtopaine lähtee nousemaan, pärähtää bensapumppu päälle. Ja vastaavasti painepumppu kytkeytyy pois päältä kun ahtopaine laskee.
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

t.eskola

#187
Välillä auto toimi ok ja välillä taas ei meinaa pysyä käynnissä. Sain vihon viimein kaasarin nykästy auki, niin alko sitä vikaa löytyä. Bensapinta liian matalalla->neulaventtiili sulkeutuu liian aikaisin. Toisessa kohossa halkeama->koho ei pääse nousemaan ollenkaan tai nousee huonosti->neulaventtiili ei sulje.

Liian kovalla bensanpaineella ilmeisesti uitti neulaventtiilin läpi väkisten bensaa, niin silloin toimi. Vika oli on-off tyyppinen, eli ilmeisesti välillä koho kellui enemmän tai vähemmän. Lisäksi toinen kohon kiinnitysakselin korva on halki ja korjattu nippusiteellä.

Aikoinaan tietty osan myyjä väitti, että ihan soiva peli on ja ajosta otettu pois. Kaikki on tietysti suhteellista. Kulkeehan se tietty jos koko ajan pumppaa kaasua niin kiihdytyspumppu ruikkaa bensaa, kun se näkyy ottavan aineen kammion pohjalta. Mutta silti, ei tuolla ole voitu ajaa. Vähän semmonen maku on jäänyt, että myyjät jotka kehuu tavaraansa erityisesti ovat niitä jotka sutta myyvät. Ne joilla on taas vähemmän tarvetta itsetehostukseen ja myyvät käytetyt osat siinä kunnossa kun ovat, myyvätkin sitten vähän toimivampaa kamaa. Tiedä sitten, tässäpä oli miun keittiöpsykolookinen näkemys asiasta.

Kyselin ladaboordilla tuosta bensanpaineasiasta niin siellä oltiin sitä mieltä, että jyrymmällä paluulinjalla ongelman pitäisi ratketa.
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

t.eskola

Oujee, leuka on vedetty taas rintaa vasten ja tilattu freetechnicsiltä kaasarin korjaussarja, koho ja lajitelma pääsuuttimia, isompia tietty. Palvelu oli erinomaista ja asiantuntevaa. Ens viikolla taas romut nippuun ja yrittämään.
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

t.eskola

Kaasari tuli läjättyä viikko takaperin ja nyt tuntuis käyvän ok. Ajoa estää tällä hetkellä liian isot etukumit, 165/80/13. Miksiköhän moiset pullakumit olen edes aikanani laittanut? Ottavat kiinni lokarinkaaren etuosaan. 185/60/13 vois olla sopivampi koko ja se onkin joskus tuohon koppaan muutoskatsastettu.
"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

Alppu

LainaaKaasari tuli läjättyä viikko takaperin ja nyt tuntuis käyvän ok. Ajoa estää tällä hetkellä liian isot etukumit, 165/80/13. Miksiköhän moiset pullakumit olen edes aikanani laittanut? Ottavat kiinni lokarinkaaren etuosaan. 185/60/13 vois olla sopivampi koko ja se onkin joskus tuohon koppaan muutoskatsastettu.

Menisi siihen ehkä 14" ?

Esim. 185/60R14 olisi 2,79% pienempi halkaisijaltaan.

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.