Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Vesipumpun vaihtaminen

Aloittaja Alppu, lokakuu 25, 2009, 01:05:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Alppu

Auton käydessä kuuluu sellanen "vik" "vik" "vik" -ääni ja ajattelin että ei voi tulla muualta kuin vesipumpusta...  ::) Pumpulla ajettu todennäkäisesti ~170tkm, alkaako vaihtokilometrit olla käsillä?

Hihnoja vaihtaessani totesin että ei siellä hirveesti ylimääräistä tilaa näy.. mahtuuko vanha pumppu pois ja uusi tilalle laskematta konetta tms.?  :-?

Toinen voisi olla että kuuluu jakopäästä? Tovottavasti ei...
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Datsuuna

Tuskin jakopäästä sentään noilla ajokilometreillä vielä. Näissä se jakoketju pitää normaalisti semmosta pientä "firinää" eikä se ole vaarallista. Ota se vesipumppua käyttävä hihna vielä irti ja käynnistä auto. Jos hiljeni voi siitä päätellä jo jotain. Hihnassakin voi olla joku vika, joka aiheuttaa ylimääräistä ääntä. Jos vesipumpussa kuitenkin tuntuu olevan vikaa sen saa irti, mutta on v..mäisen ahdas irrottaa. Ensin hihnapyörä irti, sitten termostaattikotelo ja lopuksi itse vesipumppu. Uuden asennuksessa käytetään tiivistetahnaa tiivisteenä. Tsekkaa kuitenkin aluksi, ettei mikään "kahnaa"  pyöriviin hihnoihin.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Aurelius

#2
Omassa -97 GT-Primerassa vesipumppu piti juurikin tuollaista kitinää kun oli tulossa tiensä päähän. Tuolloin oli takana n. 135tkm. Ite vaihdatin huollossa, aikaa meni alle 2h.
-97 Primera GT

Alppu

#3
LainaaOta se vesipumppua käyttävä hihna vielä irti ja käynnistä auto. Jos hiljeni voi siitä päätellä jo jotain. Hihnassakin voi olla joku vika, joka aiheuttaa ylimääräistä ääntä. Jos vesipumpussa kuitenkin tuntuu olevan vikaa sen saa irti, mutta on v..mäisen ahdas irrottaa. Ensin hihnapyörä irti, sitten termostaattikotelo ja lopuksi itse vesipumppu. Uuden asennuksessa käytetään tiivistetahnaa tiivisteenä. Tsekkaa kuitenkin aluksi, ettei mikään "kahnaa"  pyöriviin hihnoihin.

No hihna on just vaihdettu ja piti samaa ääntä vanhalla... Pitääkö todella joku termostaattikotelo irrottaa vesipumpun vaihdon yhteydessä? Meneekö kuinka hankalaksi...  :(
Kyseessä siis GA14DE koneella oleva.  

Mitenkä vaarallista tuo äänetely on, voiko laakeri leikata kerrasta kiinni tms.?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Datsuuna

Niin siis se termostaattikotelo pitää irrottaa vesipumpusta, mutta saa jäädä letkuihinsa kiinni. Tilaa tulee lisää, jos irrotat sen kokonaan.
Ei se vesipumppu ylensä kiinni leikkaa, jos laakeri ei ole täysin lopussa, jos sittenkään. Usein se alkaa vaan vuotamaan akselin juuresta. Kokeilitko käynnistää moottorin hihna irrotettuna eli loppuiko ääntely ? Älä kuitenkaan käytä moottoria kauan, koska vesi ei kierrä kunnolla. Se vesipumpun irrotus ei muuten ole hankala, mutta tilaa on kovin vähän ja VALOA tarvitaan.  ::)
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Alppu

#5
LainaaNiin siis se termostaattikotelo pitää irrottaa vesipumpusta, mutta saa jäädä letkuihinsa kiinni. Tilaa tulee lisää, jos irrotat sen kokonaan.
Ei se vesipumppu ylensä kiinni leikkaa, jos laakeri ei ole täysin lopussa, jos sittenkään. Usein se alkaa vaan vuotamaan akselin juuresta. Kokeilitko käynnistää moottorin hihna irrotettuna eli loppuiko ääntely ? Älä kuitenkaan käytä moottoria kauan, koska vesi ei kierrä kunnolla. Se vesipumpun irrotus ei muuten ole hankala, mutta tilaa on kovin vähän ja VALOA tarvitaan.  ::)

Hihnaa on vaikea saada niin löysälle että sen saisi pujotettua pois pyörältä ja hihnapyörää en viitsi irrottaa kun oli työ saada se hihnoineen ruuvattua takaisin..

Ei oo nissanilla ajateltu asioita ihan loppuun asti tai sitten näillä ei ole tarkoitettu näin paljon/kauan ajettavankaan, on sen verran hankalannäköisen paikassa termostaattikotelon pultit ja miksi ihmeessä se vesipumppu on pitänyt liittaa siihen termostaattikoteloon???!  >:(
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Datsuuna

Lainaa

Hihnaa on vaikea saada niin löysälle että sen saisi pujotettua pois pyörältä ja hihnapyörää en viitsi irrottaa kun oli työ saada se hihnoineen ruuvattua takaisin..

Ei oo nissanilla ajateltu asioita ihan loppuun asti tai sitten näillä ei ole tarkoitettu näin paljon/kauan ajettavankaan, on sen verran hankalannäköisen paikassa termostaattikotelon pultit ja miksi ihmeessä se vesipumppu on pitänyt liittaa siihen termostaattikoteloon???!  >:(

Hei käsitinkö nyt oikein, mutta irrotitko jonkun hihnapyörän hihnaa vaihtaessasi ? Jos näin oli niin ei sellaista olisi tarvinnut tehdä! Kyllä löysää tulee aivan tarpeeksi, kun löysää ohjaustehostimen pumpun kiinnityksen. Kireyssäätöruuvi ja lukitusruuvi ensin löysälle ja sitten se pumpun rungossa oleva (17mm?) kiinnitysruuvi - löysää tulee reilusti.
Se on aivan totta, että v...mäisen ahdas tila on, mutta ei vesipumppua varmaan joudu vaihtamaankaan näihin autoihin, kun korkeintaan kerran.  :)
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Alppu

#7
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Jupe

Vikiseehän siellä joku tosiaan.

Täältä löytyy ehjä käytetty vesipumppu GA-koneeseen jos on meinaan tarvis, vaihdoin aikoinaan turhaan sen.

Kokeilitko käyttää ilman sitä hihnaa? Miltä kuulosti?
-N13 Sunny 1.6LX(SLX)
-N14 Pulsar GTI-R

Alppu

Lainaa

Hei käsitinkö nyt oikein, mutta irrotitko jonkun hihnapyörän hihnaa vaihtaessasi ? Jos näin oli niin ei sellaista olisi tarvinnut tehdä! Kyllä löysää tulee aivan tarpeeksi, kun löysää ohjaustehostimen pumpun kiinnityksen. Kireyssäätöruuvi ja lukitusruuvi ensin löysälle ja sitten se pumpun rungossa oleva (17mm?) kiinnitysruuvi - löysää tulee reilusti.
Se on aivan totta, että v...mäisen ahdas tila on, mutta ei vesipumppua varmaan joudu vaihtamaankaan näihin autoihin, kun korkeintaan kerran.  :)
Irrotin vesipumpun hihnapyörän. Ja kyllä näin oli pakko tehdä kun en saanut hihnaa tarpeeksi löysättyä. Löysäsin hihnan lukituspultin ja ruuvasin löysää, löysäsin ohjaustehostimen pumpun kiinnityksen. Löysää ei tullut riittävästi, pumppu ei paljoa kääntynyt. Syy ei selvinnyt... missasinko sitten vielä jonkin kiinnityksen?  :(

On kyllä niin ahdas tila että kysyn pajalta hintaa ja vaihdatan siellä jos ei ihan mahdottomia maksa...
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu

LainaaVikiseehän siellä joku tosiaan.

Täältä löytyy ehjä käytetty vesipumppu GA-koneeseen jos on meinaan tarvis, vaihdoin aikoinaan turhaan sen.

Kokeilitko käyttää ilman sitä hihnaa? Miltä kuulosti?

Ei tullut koitettua ilman hihnaa kun vaihdoin uudet..  :( ja jos hihnan poisotto ja takaisin laitto on noin vaikeaa, niin en aiokaan..

Ehdin jo ostaa uuden pumpun Motonetistä ja taisi tarttua mukaan orkkis pumppu, paketissa ainakin lukee GMB new water pump, Made in Japan. :)
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Datsuuna

Lainaa
Irrotin vesipumpun hihnapyörän. Ja kyllä näin oli pakko tehdä kun en saanut hihnaa tarpeeksi löysättyä. Löysäsin hihnan lukituspultin ja ruuvasin löysää, löysäsin ohjaustehostimen pumpun kiinnityksen. Löysää ei tullut riittävästi, pumppu ei paljoa kääntynyt. Syy ei selvinnyt... missasinko sitten vielä jonkin kiinnityksen?  :(

On kyllä niin ahdas tila että kysyn pajalta hintaa ja vaihdatan siellä jos ei ihan mahdottomia maksa...

Siitä ohjaustehostimen pumpusta pitää löysätä 3 kpl pultteja eli ensin se 17mm kannalla oleva kiinnityspultti, joka pitäisi näkyä varsin hyvin siinä pumpun kyljessä. Sitten kireyssäädön lukituspultti säätötangon kyljestä ja lopuksi itse kireyssäätöruuvia niin paljon kuin tarvitsee. Mulla ei ainakaan ole ollut mitään ongelmia sen kanssa. Löysää tulee runsaasti eikä mitään ylimääräistä ole tarvinnut irroittaa.
                          :-?
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Alppu

#12
Lainaa

Siitä ohjaustehostimen pumpusta pitää löysätä 3 kpl pultteja eli ensin se 17mm kannalla oleva kiinnityspultti, joka pitäisi näkyä varsin hyvin siinä pumpun kyljessä. Sitten hihnan kireyssäädön lukituspultti säätötangon kyljestä ja lopuksi itse kireyssäätöruuvia niin paljon kuin tarvitsee. Mulla ei ainakaan ole ollut mitään ongelmia sen kanssa. Löysää tulee runsaasti eikä mitään ylimääräistä ole tarvinnut irroittaa.
                          :-?

Näin ei tullut tarpeeksi löysää, ehkä jumitti se säätötanko, ei liukunut kunnolla sitä pitkin tai jotain.. ? Tai en käyttänyt tarpeeksi voimaa. Eikä sen tangonkaan irrottaminen houkutellut.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Datsuuna

#13
Lainaa

Näin ei tullut tarpeeksi löysää, ehkä jumitti se säätötanko, ei liukunut kunnolla sitä pitkin tai jotain.. ? Tai en käyttänyt tarpeeksi voimaa. Eikä sen tangonkaan irrottaminen houkutellut.

Jos nuo mainitsemani pultit ja vielä lisäksi säätötangon kiinnitys löysätään, löysää tulee runsaasti ? Ei pitäisi olla mitään ongelmia sen suhteen.  :-?
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Alppu

#14
Jaa, voi olla... mutta ahtaalta silti näyttää.. Miksei vaan pumppu voisi irrota, miksi ihmeessa siihen on pitänyt sotkea termostaattikotelokin?  :P Olisiko rakenne muuten liian heikko? Onko tämä "uudemmissa" autoissa yleinenkin ilmiö?
Kuinka monella täällä on omakohtaista kokemusta vaihdosta?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

sunny94

Ei luulisi olevan niin vaikea tuo vaihtaminen ;D

Alppu

LainaaEi luulisi olevan niin vaikea tuo vaihtaminen ;D

Ei kiinnosta sun luulot..  :)
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu

Suihkautin pari kertaa crc:tä vesipumpun hihnapyörän ja lohkon välistä ja... ääni lakkasi kuulumasta!  :D Ei tuo varmaan pitkäksi aikaa auta, mut nyt ei tartte hätäillä että jakopäästä olisi kuulunut kun en näitä vekottimia niin hyvin tunne..
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

nippon p10

omassa primerassa pumppu pitää ilkeetä vikinää :-/ kaipa se sitten on vaihdettava... toivottavasti ei oo niin hankalaa ku miltä kuulostaa :)

eetu

Lainaa
Irrotin vesipumpun hihnapyörän. Ja kyllä näin oli pakko tehdä kun en saanut hihnaa tarpeeksi löysättyä. Löysäsin hihnan lukituspultin ja ruuvasin löysää, löysäsin ohjaustehostimen pumpun kiinnityksen. Löysää ei tullut riittävästi, pumppu ei paljoa kääntynyt. Syy ei selvinnyt... missasinko sitten vielä jonkin kiinnityksen?  :(

On kyllä niin ahdas tila että kysyn pajalta hintaa ja vaihdatan siellä jos ei ihan mahdottomia maksa...

Joo.. jos ostaa Motonetin hihnat tuohon Almeraan niin joutuu ottamaan hihnapyörän irti :o Nimittäin hihna on niin lyhyt ettei löysävara riitä kuin irroittamalla hihnapyörä..  ;) Orkkis hihnalla oli hintaa muistaakseni 70egee ;D
100A  8kpl Cedric Y30  -85 Urvan X 2 E24-90-92 Maxima QX x 5 Fairlady Roadster -63  280ZXi S130 -79 240C  230ht coupe -72 430 HT-coupe-80 Almera SR N15-00

Datsuuna

Ei mun ainakaan ole tarvinnut hihnapyörää irroitella. Motonetistä ostin nuo hihnat. Onkohan tullut väärät hihnat sulle ?  :-?  Löysää tuli reilusti molemmilla hihnoilla eikä muuta vaikeutta ollut, kun tilanahtaus.  ;)
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

eetu

LainaaEi mun ainakaan ole tarvinnut hihnapyörää irroitella. Motonetistä ostin nuo hihnat. Onkohan tullut väärät hihnat sulle ?  :-?  Löysää tuli reilusti molemmilla hihnoilla eikä muuta vaikeutta ollut, kun tilanahtaus.  ;)
Unohdin mainita että minulla 1.6 SR-malli ja ilmastoinilla  ;)
100A  8kpl Cedric Y30  -85 Urvan X 2 E24-90-92 Maxima QX x 5 Fairlady Roadster -63  280ZXi S130 -79 240C  230ht coupe -72 430 HT-coupe-80 Almera SR N15-00

Alppu

LainaaEi mun ainakaan ole tarvinnut hihnapyörää irroitella. Motonetistä ostin nuo hihnat. Onkohan tullut väärät hihnat sulle ?  :-?  Löysää tuli reilusti molemmilla hihnoilla eikä muuta vaikeutta ollut, kun tilanahtaus.  ;)

Itse ostin Motonetin listan mukaan jossa molemmat hihnat muistaakseni samanlaisia...

MOOTTORIN OSAT / KIILAHIHNAT JA MONIURAHIHNAT / MONIURAHIHNAT JA RULLAT
     Moniurahihna 4x815mm      30-4815      1,4 VL [1995 - 2000]      6.39 €

Moniurahihna 4x815mm      30-4815      1,4/1,6 OT [1995 - 2000]      6.39 €
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Datsuuna

#23
Lainaa
Unohdin mainita että minulla 1.6 SR-malli ja ilmastoinilla  ;)

Eli siis samaa pa..aa eri paketissa.  ;D Jos noin koville ottaa niin vaihda 1,6/2,0L laturinhihna ohjaustehostimelle niin eiköhän pituus riitä. Motonetistä 30-4830.  ::)
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

eetu

Lainaa

Eli siis samaa pa..aa eri paketissa.  ;D Jos noin koville ottaa niin vaihda 1,6/2,0L laturinhihna ohjaustehostimelle niin eiköhän pituus riitä. Motonetistä 30-4830.  ::)

Joo.. ilmeisesti on ollut vaan eri sarjaa nuo hihnat... kiristinpultti oli irti, ja varat ei riittäneet.. muutakuin niin että otti tuon vesipumpun hihnapyörän pois, ja sitten ujutti tuon hihnan pyörineen paikalleen... Eikä se nyt niin koville ottannu! sain sen kuitenkin paikalleen... Tosin tilaa ei ollut liikaa...  Hyvä Paska tuo on ollut, Ei ole tarttennu remonttia tehdä :)
100A  8kpl Cedric Y30  -85 Urvan X 2 E24-90-92 Maxima QX x 5 Fairlady Roadster -63  280ZXi S130 -79 240C  230ht coupe -72 430 HT-coupe-80 Almera SR N15-00

Datsuuna

Varmaan tajusitkin huumoriksi ! Itsellä on myös N15 1,6L Allu käyttöpelinä. Tosiaan mulla ainakin sitä löysää tuli todella paljon eikä ollut hihnan pituuden kanssa mitään vaikeuksia   :-? Ohjaustehostimen pumpun runkokiinnitys pitää löysätä silloin se liikkuu todella runsaasti.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Rutjake


Hihnoista ja vesipumpusta sen verran että nissan sunnyn vesipumppuja on menny usein vaihtoon juuri hihnojen vaihdon yhteydessä.

Osa korjaamoista asentaa samalla uuden vesipumpunautoon kun se tulee hihnanvaihtoon.

Itse ajattelin vaihtaa laturin ja vespumpun hihnat syyskuulla ja kun sen työn tein olin hetken jo tyytyväinen ja mietin että nytpäs on hyvä ajella taas.


Siinä hihnanvaihdon jälkeen käynnistin vielä auton, koska halusin kokeilla että mikään ei ujella sekä kaikki toimisi.

Toimi hyvin kaikki kun silmäilin konetta päältä ja jotenkin arvelin kurkistaa myös moottorin alle.

Kurkistus kannatti sillä huomasin että vesipumpun akselin juuresta valuu noronaan pakkasnestettä autotallin lattialle.

Syy moiseen selvisi jo uutta vesipumppua (29,50e) hakiessa siellä varaosatiskillä.

Paljon ajettun auton vesipumppu on usein väljä ja se voi toimia hyvin vanhalla hihnalla joka on vielä ties milloin viimeksi kiristety.

Vanhaan pumppuun kun asentaa uuden hihnan ja sen vielä kiristää ohjearvoon, voi vesipumpun  akselin juuresta syntyä vuoto, väljyyden vuoksi.

Eli melkeimpä kannattaa samantien vaihtaa vespumppu js autolla on ajettu vaik 240 000 niiku minun kotterolla on.


Alppu

Lainaa
Hihnoista ja vesipumpusta sen verran että nissan sunnyn vesipumppuja on menny usein vaihtoon juuri hihnojen vaihdon yhteydessä.

Osa korjaamoista asentaa samalla uuden vesipumpunautoon kun se tulee hihnanvaihtoon.

Itse ajattelin vaihtaa laturin ja vespumpun hihnat syyskuulla ja kun sen työn tein olin hetken jo tyytyväinen ja mietin että nytpäs on hyvä ajella taas.


Siinä hihnanvaihdon jälkeen käynnistin vielä auton, koska halusin kokeilla että mikään ei ujella sekä kaikki toimisi.

Toimi hyvin kaikki kun silmäilin konetta päältä ja jotenkin arvelin kurkistaa myös moottorin alle.

Kurkistus kannatti sillä huomasin että vesipumpun akselin juuresta valuu noronaan pakkasnestettä autotallin lattialle.

Syy moiseen selvisi jo uutta vesipumppua (29,50e) hakiessa siellä varaosatiskillä.

Paljon ajettun auton vesipumppu on usein väljä ja se voi toimia hyvin vanhalla hihnalla joka on vielä ties milloin viimeksi kiristety.

Vanhaan pumppuun kun asentaa uuden hihnan ja sen vielä kiristää ohjearvoon, voi vesipumpun  akselin juuresta syntyä vuoto, väljyyden vuoksi.

Eli melkeimpä kannattaa samantien vaihtaa vespumppu js autolla on ajettu vaik 240 000 niiku minun kotterolla on.



Ei sitä uutta hihnaa tarvii kiristää sen kireemmälle kuin vanhaakaan, kunhan ei luista, niin on tarpeeksi kireällä.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

NNisti

#28
No just, arvasinhan että olis kannattanu se pirun pumppukin vaihtaa samalla kun nesteet ja termarin lotrasin joku kuukausi sitten. n. 240tkm ajettu eikä tietoa onko koskaan vaihdettu, voikohan olla peräti alkuperäinen. Vanhat nesteet ainakin näytti epäilyttävältä eikä kestänyt pakkastakaan kovin paljoa.

Ajattelin nestevaihdon jälkeen että kaikki jees mutta vähän ajan päästä alkoi moniuraremmi(t) kitkuttaan sillontällön. No sitten ajattelin että vanhat ja halkeilleethan ne jo oli ja sinne oli kai jäähynestettä mennyt siitä lutraillessa niin vaihdoin sitten uudet remmit. Vesipumpun rullassa ei tuntunut mitään välystä ja hyvin pyöri hiljaisesti, enkä niitä hihnoja mitenkään älykireälle mielestäni laittanut (yritin noudattaa korjausopuksen ohjeita) mutta muutama päivä sen jälkeen huomasin märkää länttiä asfaltilla koneen kohdilla ja vesipumpun juureltahan se märkä vana näyttää lähtevän. JESS. Eiku taas nesteet pihalle ja ruuvailemaan.

Joko uudet nesteet jotenkin sai pumpun vuotamaan (en kovin aktiivisesti älynnyt sen jälkeen vuotoja seurailla) ja se hihnapyörä roiski sitä sitten remmeihinkin tai sitten meni siinä uusien remmien kiristyksessä se pumppu.

Tiivisteitä ei uuden pumpun mukana tullut, toivon mukaan sinne sitten passaa tollanen sininen kovettumaton -50 - +200 tiivistystökötti. Ja pumpun merkki Graf, tietty maailman huonoin mun tuurilla, ainakin siivet metallia ja vaikutti jämyltä ja jokseenkin laadukkaalta. Tosin hieman ihmettelin miten jäykkä sitä ropellia oli pyöritellä, mutta jospa se on vaan sitä "uutuuten jäykkyyttä"...
Primera P11 GX Sportdeck -98 ga16de

take

Lainaa

Tiivisteitä ei uuden pumpun mukana tullut, toivon mukaan sinne sitten passaa tollanen sininen kovettumaton -50 - +200 tiivistystökötti. Ja pumpun merkki Graf, tietty maailman huonoin mun tuurilla, ainakin siivet metallia ja vaikutti jämyltä ja jokseenkin laadukkaalta. Tosin hieman ihmettelin miten jäykkä sitä ropellia oli pyöritellä, mutta jospa se on vaan sitä "uutuuten jäykkyyttä"...
Ainakin primeroissa on uutenakin ollut vain silikonilla tiivistettynä. Joten eiköhän sinne käy mikä tahansa laadukas tiivisteaine.

Joo, se pumpun jäykkyys johtuu siitä että laakerissa vielä rasvaa ja tiivisteet kunnossa. Sitten kun rasvat kuluu pois ja tiivisteet väljistyy niin se pyörii vielä puoli minuuttia sen jälkeen kun antoi vauhtia. Siitä tietää kannattaako samaa vesipumppua pistää enää takaisin.