Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

[OK!] 97 Maxima 2.0 Automaatti nykii vaihtaessa.

Aloittaja Janiporo, heinäkuu 20, 2012, 00:46:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Janiporo

(EDIT: postauksessa #10 vika selvitetty)

Eli ylöspäin vaihtaessa (Etenkin 1-2 ja 2-3) nykäsee välillä niin pirusti kun vaihtaa. Vähä ku vetäsis "raakana" sisään.
Välil taas vaihtaa todella nätisti.
Huollossa ku vaihto öljyt ja vika paheni ni sanoivat että noiden synkronirenkaat menny huonoks. Mut miks ne yhtäkkii menee öljynvaihdon jälkeen viel huonommaksi?
Jotaki pientä metallimuhjua sieltä kuulemma tuli ulos. Edelliset nesteet on ollu siel yli 300 000, kun faija ei tienny että pitää vaihtaa useemmin...  :o (Sen auto)

Ajatuksissa ois nykästä auki sen öljypohja ja katsoa suodatin, tuskimpa teki sitä huollossa.
Siis oletan että suodatin on siellä sisällä eikä missään ulkopuolella.

Eikös turbiinin tehtävä ole toimia momentinmuuntimena / voimanvälittäjänä sen aikaa kun tomaatti hakee uutta pykälää sisään (ja paikalta lähdettäessä)? Näin olen ymmärtänyt asian.

Koskapa se välillä vaihtaa ihan nätisti, alkaa epäilyttää että joku solenoidi jumittaa tai anturivika. Laatikko on nyt lumihiutale-asennolla, normaalilla tai sportilla nykii ihan törkeesti pahemmin.

-Datakaapeli tilattu, maksoi tarkalleen 5.01 eur ebayst
-Tehtaan servicemanuaali hankittu, 1500 sivua  :D

Onko antaa suuntimaa mistä lähen vikaa hakemaan? Mitään softaakaan ei ole vielä hankittu mutta laitteet on.

Kiitän etukäteen avusta, eiköhän täältäkin asiantuntijoita löydy. Ja jos ei, ni kerrottehan mistä löytyy  ;)

BA

#1
Onhan öljy varmasti oikeaa? Ihmeitähän noihin ei tarvita, mutta synteettistä ja Dexron III-luokan täyttävää. Moni ostaa äkkiä Dexron II:sta kun on huomattavasti halvempaa...


Ja jos öljyä ei ole ikinä vaihdettu, siellä on palanutta öljyä aika reippaasti. Suodatin menee melkolailla varmuudella tukkoon heti vaihdon yhteydessä kun muhju lähtee liikkeelle. Uus öljy huuhtelee palaneen öljyn pois, ja se toivottavasti jää suodattimeen.
Uus öljynvaihto kera suodattimen voi auttaa, eikä joku aiheeseen tarkoitettu pesuainekaan pahaa tee.
Suodatin on laatikon sisällä, heti ensimmäisenä kun ottaa pohjan pois.

Purin taannoin yhden volkkarin automaattilaatikon, takuukeissi. Sama vika, heti öljynvaihdon jälkeen alkoi vaihtaminen takkuilla niin että parin kymmenen kilometrin ajon jälkeen ajaminen oli käytännössä mahdotonta kun oire vaan paheni.
Öljy oli joo ihan väärää mitä oli laitettu, kun piti olla VW:n omaa "vettä" eikä ATF:ää. Ongelmat tosin johtu siitä että venttiilipöytä oli aivan tukossa paksusta lietteestä joka lähti vaihdolla liikkeelle, sekä ATF:stä joka on aivan liian paksua tuolle laatikolle. ATF:n kitkakerroin oli myös paljon pienempi kuin tuon VW:n öljyn, joten laatikko tuppas luistamaankin töksähtelyn lisäks, ja öljy oli siten myös aika pahasti palanutta vaikkei ehditty ajaa kun hetki. Venttiilipöytään liete pääsi ilmeisesti siks kun uus suodatin tukkeutu heti.

Cedricisti

Voilvoissa laatikkoöljyt pitää vaihtaa huuhtelemalla, lasketaan uutta ainetta sisään niin kauan että öljynjäähdyttimen letkusta tulee kirkasta, tähän menee öljyä noin 12 litraa AW30-40 laatikossa.

Kuulostasi sieltä, että turbiinin lukitussolenoidi jumii, mulla tekee Volvo samaa laatikon lämmettyä, nykäisee kyllä pirusti.

Janiporo

Kiitos paljon, mä jatkan tästä kun saan sen datakaapelin, ekana öljynvaihto ja suodattimen tsekkaus ja siitä sitten eteenpäin.

Janiporo

Öljyt vaihdettu, ekana laitoin huuhteluöljyt / avasin pohjan / putsasin magneetit (oli todella hienoa metallimuhjua paljon) / putsasin öljynsuotimen (ei ollut yhtään tukossa) / uudet öljyt sisälle.

Toimii paremmin mutta ei hyvin.

Onko kellään hajua missä se solenoidi sijaitsee? Toivottavasti vaihteiston sisällä :D

Onko normaalia tuo metallimuhjun kertyminen? Järjen mukaan ei, mutta kun sinne on ne magneetit laitettu, ni ei kai ne huvikseen siellä ole  :o

cedricfan

Eipä sitä muhjua kuulu paljoa olla. Ihan loogista: se metalli on pois jostain, ja jos sitä on paljon, niin jostain myös puuttuu yhtä paljon :-[
Mutta jos parani jo oleellisesti, niin ei muuta kuin taas ajoa, ja niin, että lootan öljy lämpenee kunnolla, ja taas uusi vaihto.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Janiporo

#6
Kahotaan vikakoodia tuossa välillä kun osa saapuu. HArmi kun on muuten ollut NIIN luotettava auto, ei IKINÄ muuta vikaa ku kulutusosia ja alatukivarret paristi.

Mitä ootte mieltä, kandeisko pistää vaihtoon?

oja

Oisko aski vaan niin kulunut (kitkamateriaalit) ettei enää riitä sopeutumaan kulumaan. Sillä talviasennolla on varmaan linjapaineet askissa alhaisemmat ja liikkeellelähtö tapahtuu 2.vaihteella, jonka vuoksi tuntuu toimivan paremmin.

Janiporo

Kylmänä toimii melko hyvin, lämpimänä alkaa temppuilemaan. Oisko tuo sama turbiinin lukitussolenoidi. Missäköhän lie sijaitsee tuossa vaihteistossa, sisällä vaiko ulkopuolella? Mitään hajua?  :o

Jylppy

L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Janiporo

Vika löytyi, linjapainejärjestelmän etuvastus oli mäsänä ja antoi täydet paineet (jenkkien maximafoorumi vei voiton). 96 euroo maahantuojalla, 1.60 elektroniikkaliikkeessä :D

Arvoksi pitää näyttää 11.2 - 12.8 ohmia.

Ostin siis 10 ja 2ohmin / 20watin keraamivastukset ja pistin ne sarjaan, nyt toimii aivan täydellisesti. Sportillakin vaihtaa ihan ilman nykäsyä.

Eli:
Osan sijainti ilmanputsarikotelon takana konetilan puolella, kuva:


Tuossa linkki sinne Maximafoorumille http://forums.maxima.org/4th-generation-maxima-1995-1999/670416-1997-maxima-rough-gear-change-automatic-what-software-use.html#post8854837