Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Datsun Pick-up 76 seen uusi moottori ( J15)

Aloittaja Mikko N, heinäkuu 01, 2013, 18:11:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mikko N

Lohko halki, vesi ja öljy samassa tilassa. Tekis mieli saada modernimpi kone autoon, kun olis joka päivä ajossa. Mikä kävis ja olis sopiva. Alkuperäisen teho on 77 hv /1500 cc. Onko J15 koneen tilalle samaan laatikkoon muuta tarjolla tai kellään sopivaa ajatusta millä paketilla korvaisi tuon.
Nyksä laatikko on ehjä ja muutenkin auto ansaitsisi vielä huolenpitoa ennen paalausta.

Kovin kiitollinen avusta,
-Mikko

C 110 ratsuni

Eipä siihen laatikkoon suoraa käy mikään.L16 tai L18 laatikon kanssa niin saa mukavamman ajettavan,on tuohon malliin ollut saatavana kyseisiä koneita,ei tosin suomessa vissiinkään yhtään.
primera 2,0 sport -00

Mikko N

Ja kun kertoisit vielä, että onko noita tollasia muissa kuin vaikka  bluupöödeissä, ja minkäikäisissä. Muistatko käykö kardaanin ristikko ja kiinikkeet kuinka paikalleen.   :)

-M

C 110 ratsuni

Datsun 510,610,710,810,620,720,noissa on ainakin.Googleta nuo mallit niin saat muitatietoja.Kartaanin päästä en tiedä passaako.Koneen kiinnikeet voi muuttaa jos ei suoraan passaa.Noita koneita on täällä myynnissä eräällä jäsenellä.
primera 2,0 sport -00

Mikko N

#4
Vai "eräällä" :)
No mutta, nyt on laatikko ja kone erkaantunut korista. Edellinen halti(j)a on vaihtanut kytkimen, oli kyllä ihan uusi ja pölytön. Jännä sovituslaippa on tuossa koneen ja laatikon välissä, yksikään moottorin pultti ei tainnut olla laatikossa kiinni suoraan, tai toisin päin. Mutta nyt pitää vielä löytää se uusi voimakone tilalle. Kardaanikaan ei oo suoraan ristikolla kiinni laatikossa vaan ensin pitää olla vaaksan mittainen pätkä akselia ja sitten vasta eka nivel. Kun nyt ei vaan ihan hirveesti koneitusta tulis tästä. Oon vaan maastureiden ja pikkufiiattien kanssa liekkinyt lapsena, nyt näin vanhempana tämä tälläinen "itä" auto ja kaikki moottorit ja niiden tyyppimerkin hämmentää.
Tuomio sen J moottorin, edes alakerran löytämisestä on ollut tyly, haluakin olis vähän modernimpaan tekniikkaa. Itsellä on ollut kirsikoita montakin mutta kun niitä ei tarttenut koskaan koneeltaan korjata, koria vaan paikkas niin aina pääs eteenpäin. Siksi kiiinnostaisi jokin edes hieman tuoreempi tekniikka. Kertokaa nyt joku, että mistä noi L moottorit on kotoisin, onko niistä käyttöautoon?


BA

Jos J-koneen osia hakee, niin kannattaa kysellä myös trukkihuollot. Siitä kun on kaasu ja bensaversioita trukeissakin.

L-kone on paljon yleisempi, ja sitä myöten osien löytyminen on helpompaa. Luotettavia koneita ne on molemmat, vaikka onhan niillä ikää jo.
Aavistuksen modernimpi L-kone on kun on OHC, ja J on OHV. J on selkeä työkone, kun L on paljon henkilöautomaisempi.

C 110 ratsuni

Vai eräällä,Kattele myynti ilmoituksai täällä olevia muutenkin kuin otsikon mukaan,monesti myynti sisältö on paljon laajempi kuin myyntiotsikko.Netti on täynnä kuvia ja tietoa näistä malleista,johan annoin ohjeen millä hakusanalla löytyy,siis datsun 620  ,da 510  , da 610jne.Se sun lavuri on 620 malli.Vielä kun laitat guugeliin Datsun tai nissan L16,L18 löytyy lisää tietoa.
Itellä oli tolainen härveli ja oli se tuolla J koneella aika tuskanen ajaa.Kaamala meteli ja tehoton,ei ollut pitempii matkoihin asiaa,ihan lähiöajoa.Koneeseen oli tosivaikea löytää mitään osaa.
primera 2,0 sport -00

Mikko N

Noniin, nyt on soviteltu L18 konetta paikalleen. Ihan muuten hyvä, paitsi öljypohja tavoittelee ohjauksen yhdystankoa ( mikälieonkaannimeltään). Tosi tiukalle menne sovituksen kanssa josko sittenkään mahtuu paikalleen, rintapeltiä ei viittis alkaa muokkaamaan. Eteen kyllä jää kivasti tilaa. Josko vielä laatikon löydän jostain häneen niin helpompi sovittaa yhtenä pakettina. Mikä on laatikon tyyppi joka käy tohon koneeseen, nelivaihteinenkin käy, pakki olis kiva olla. Saa tarjotakkin jos kehtaa :)

Timppa

hommaa sellanen öljypohja jossa pahka takaosassa konetta niin sopii paremmin :)
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).Nissan Laurel 2.4E slx-C32.datsun 720 king cap 4wd+2wdx3
datsun 220c -79 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004

C 110 ratsuni

Saahan se öljypohjan muokata passeliksi ja koneenkiinikeitä hieman muuttaa niin johan alkaa passaamaan.Ylempänä mainitsin mistä löytyy L koneita niin samoista autoista löytyy laatikko.Ja ostoilmokin saattais autaa ja myynti ilmojen tutkiminen,taisi olla hiljan jollain tarjollakin loota.
primera 2,0 sport -00

Timppa

tulipeltiä joutuu muokkaan vasta kun asennetaan suorakutonen 620 koriin ;) jos sittenkään on maailmalla asennettu kutonenki ilman tulipellin muokkausta mutta sitten syyläri menee lavalle tai puskurin ulkopuolelle ::)

mun pitäs löytää L-sarjan kutosen öljypohja jossa pahka takana että pääsis jatkaan toivotonta ikuisuus projektia :-[
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).Nissan Laurel 2.4E slx-C32.datsun 720 king cap 4wd+2wdx3
datsun 220c -79 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004

C 110 ratsuni

Mulla on muistaakseni yks ylimääräinen,siitä sais muutospaloja.Koitan keretä kattoa huomenna.
primera 2,0 sport -00

Pastori

#12
Lainaatulipeltiä joutuu muokkaan vasta kun asennetaan suorakutonen 620 koriin ;) jos sittenkään on maailmalla asennettu kutonenki ilman tulipellin muokkausta mutta sitten syyläri menee lavalle tai puskurin ulkopuolelle ::)

mun pitäs löytää L-sarjan kutosen öljypohja jossa pahka takana että pääsis jatkaan toivotonta ikuisuus projektia :-[

Pannaanko heti tilaukseen? Tutulla olis (Jenkeissä) jos tällästä meinaat
(B310 150Y -81, N10 150A -82, 330 220C -79), S30 240Z -72, 430 280C, Skoda Octavia 1.9TDI -00, VW Transporter -98

Mikko N

#13
No joo, mahtuuhan se sinne kyllä, toi öljypohja on jo sen muotonen että auttaa kyllä. Jännä piirre näissä laatikoissa, Kun niitä on joku ostamassa niin ne onkin kalliimpia mitä ensin myyjä on ajatellutkaan, jos niistä sitten tosipaikan tullen viitsii edes luopua :) :)
Mutta joo, laatikon tarttee tosiaa että varmemmin pääsee sovittamaan, ainoa mikä huolettaa on se että saa nostettua tarpeeksi ylös paketin ilman että vaihdelaatikon yläpinta ottaa kiinni auton koriin :)

Mutta laatikon löydyttyä jatketaan sovittelua. Kiitos vaan tähän asti...

C 110 ratsuni

Kyllä se sinne mahtuu,jenkeissähän on liki kaikki 620:t L koneella.
primera 2,0 sport -00

Timppa

Lainaa

Pannaanko heti tilaukseen? Tutulla olis (Jenkeissä) jos tällästä meinaat

eiköhän tollasen saa suomestakin vielä ::)
jos ei niin tehään ite ku tuotakin joutuu varmasti muokkaan tässä tapauksessa ::)
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).Nissan Laurel 2.4E slx-C32.datsun 720 king cap 4wd+2wdx3
datsun 220c -79 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004

Mikko N

No niin, nyt vimeistää nolaan itteni. Moottori  ja laatikko, eri paikoista tosin hankittuna, sopivat kivasti yhteen, ja laatikko hyvin lähellä alkuperäistä, kannatin kumi käy samalle kohtaan ja kardaani ja kaikki passaa. Mutta, painelaakeri ei vaan yltä lähellekkään asetelman kynsiä. Voiko noita noin erilaisia olla, ei ihan pienellä shimmaamisella kyllä asia hoidu, käyttö vipu menee ihan ääriasentoonsa???

-M

MK510

Kyllä noissa L-koneissa on erilaisia kytkimiä, ilmeisesti sulla on nyt uudemman mallinen asetelma ja vanhemman mallinen painelaakeri jotka ei toimi yhteen.
1300-L510, 1600-PL510, 1800SSS-HL510

Mikko N

#18
jos en olis niin mukava niin saattasin jo masentua. Uusi painelaakeri, (joita muuten oli vain yhtä mallia jos kysyi esim 180b autoon) ostettu ja vaihdettu, oli hitusen korkeampi kuin paikallaan ollut. Sisäreikä oli tosin oikean kokoinen ja kävi kivasti  holkkinsa päälle. paksuutta oli pari milliä enemmän ja suunta on siis oikea, mutta vielä on matkaa että haarukan käyttövipu olisi työsylinterin männänvarren vaikutusalueella. Asetelmia mulla on kaksi, toinen uusi ja toinen vanhempi, ainakin ulkoisesti ja olemuksensa puolesta eri vuotisen näköinen. Kaikki ratkaisevat mitata on kyllä samat. Kynnet samassa asennossa, pöydälle laskettuna kynsien pintaan ( johon laakerin kuuluisi ylttää) on noin 42 mm. En mää keksi kuin, että maailmassa on tuohon koneeseen jossain vielä paksumpi vauhtipyörä, niin kuin tuo nyt jo ei painaisi ihan tarpeeksi, tai "korkeampi" (tai siis kytkinakselin suunnassa pitempi) asetelma. Käyttöhaarukan varsi on laakeroitu noin puolestavälistään eli tuota mittavirhettä mulla on vielä muutama sentti, ei ihan vähän siis. laatikossa lukee 1710-0906, lohkossa lukee K25 ja kannessa A87. Musta tuntuu että noi käy toisiinsa mutta eivät sovi toisilleen. Kuulostaa tavalliselle avioliitolle. Sanokaa jooko joku jotain.

-M

Mikko N

keskustelen vielä itseni kanssa sen verran että oli siisä sitten vielä se "L18" ja sarjanumero by stamped. Se K25 by "cast". Mutta minkä laatikko mulla on.... ? :o

Pastori

En ossaa muuta sanoa muutakuin että laita kuvia  :D
(B310 150Y -81, N10 150A -82, 330 220C -79), S30 240Z -72, 430 280C, Skoda Octavia 1.9TDI -00, VW Transporter -98

Mikko N

No niin, nyt on viisastuttu, ja samaa tahtia masentaakin. Kytkimen kanssa taistelu päätyi siihen että vaihdoin J15 tyyppisen laatikon kytkinkopasta sen holkin johon painelaakeri tulee kiinni, tuohon L18 koneen laatikkoon, se oli noin 10 mm "pitempi" eli nyt käyttövivun liike saa painelaakerin tapaamaan asetelman kynnet ehkä suunnilleen oikeassa kohdin.

Mutta... Eihän se kone sinne sovi. Vaikka laatikon kiinnittää kumpaan kohtaansa tahansa ( laatikon alla olevassa poikkipalkissa kaksi kiinnitysmahdollisuutta) niin aina ottaa johonkin kiinni. öljypohjassa on huomattava leikkaus lähes oikealla kohdalla. konetta kun nostaa ylöspäin niin, sen lisäksi että linja vääntyy kummaksi niin tulipelti tulee vastaa. Ja alaalla kummittelee se yhdystanko. Ko. tanko ottaa kiinni öp:ssa olevan "pahkan" juureen, eli siis pohjan kaarevaan osaan. Pohjaa en ole ottanut irti ja en siis tiedä paljonko on vielä matkaa öljypohjasta kampiakseliin, tuskin enää paljon. Ja masentaahan se nyt alkaa tota pohjaa muokkaileekkin.
Varmasti on sitä palkitsevampaa mitä vaikeempaa tää on mutta mun mielenkiinto ei kohta enää riitä. Ja ihan vaikka Maksankin jotain kun joku tulee kertomaan että mihin suuntaan kannattaa lähteä muuttamaan tätä hommaa.

Jos ei ala sujumaan niin vaihdan vanhaan Volvoon  ;)

C 110 ratsuni

Varaosakirja auttais paljon,käkis minkälainenero on L ja J koneen tukipalkissa ja lootan kiinnikeessä.Sen on pakko mennä sinne kun tehtaalla on valmistettu L koneella kyseistä kapistusta.
Kerholla on varmaan tuo kirja,Kimmo katsokoon tai ottaa jaeen mukaan.
primera 2,0 sport -00

BA

#23
Voi Ossi kun ei Euroopan mallien kirja tunne kun J13 ja J15 moottorit. :-/ Muuten oliskin helppo auttaa.

Mikrofilmillä ehkä olis, tai sitten ei.  ::) Nyt ei pääse tarkistamaan.


Kuitenkin, kirjassa tuon ainoan poikkipalkin varaosanumero on 11331-B5000, joku saattaa päästä tuolla käsiksi onko L18-versiossa eri palkki?

J13 ja J15 öljypohja on sama, ja niille on kolme eri varaosanroa.

Mikko N

Tarkoitatko poikkipalkilla yhdystankoa? Sen kun sais laitettua "alapuolelle" toisinpäin. ei taija pallot käydä kartioihin :)

PAhka tuossa pohjassa on liki tarpeeseen nähden oikealla paikalla mutta ei ihan riittävästi kuitenkaan. pitää kai se ottaa irti ja katsoa että olisko siinä jotain mistä tigillä selviäis. Se ohjauksen yhdystanko on suora tässä autossa. Voiko jossain olla sellainen jossa olisi ÖP:n väistävä mutka? Kuulostaa tyhmältä ja en ole varma että kysyinkö edes vakavissani. Pitää laittaa mun kotisivulle kuvia ja tästä linkki sinne. kardaanin liukuboorisysteemi antaisi siirtää koko pakettia kyllä eteen ja taakse mutta kun ottaa jo nyt tulipeltiin kiinni jos yhtään nostaa ylös ja silti ottaa samaan aikaan pohjasta siihen tankoon. Ja jos siirtää eteenpäin, jossa olisi kyllä muuten tilaa, niin pohjan tilanne pahenee vain kun pahka on entistä vääremmässä kohdassa.

Olisko tässä tehtävä excursio jenkkeihin ja ryömittävä sikäläisen auton alle katsomaan miten ovat asian hoitanut :)

Mikko

Mikko N

Ja olisko niitä L18 moottorin pohjia erilaisia. Kun vähän pelottaa alkaa hitsailemaan tota pohjaa, ainakaan irtaallaan. Se vetelis mulla kuitenkin niin paljon että ei sovi enää paikalleen.

Timppa

onkai niitä ainakin kahdenlaisia L-sarjan neloseenki ellei usiampiaki ::) onko sulla pahka siinä öljypohja edessä vai takaosassa moottoria? pitäs olla takaosassa jo meinaa 620 sovittaa ko. koneen.
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).Nissan Laurel 2.4E slx-C32.datsun 720 king cap 4wd+2wdx3
datsun 220c -79 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004

StanLaurel

L18-koneisen 620 Pick-upin öljypohjan varaosano. on 11110-B6500, samalla numerolla oleva pohja löytyy myös L18-koneisesta 720 Pick-upista (2WD).

Vaihteiston kannakepalkki 620 L18- ja SD22-koneisissa sama numerolla 11331-B6500, 720 SD22-koneisessa (2WD) pitäisi olla sama palkki numerolla 11331-04W00.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

Mikko N

Timpalle, takana on, laatikon puolella, ei vaan tarpeeksi takana. Pitää mitata se kohta päädysta mistä pahka alkaa mutta ei se ihan vähästä parane. Ja joo, pakkohan sitä pohjaa on muokata, Varmaan mun tuurilla se öljypumpun sihti on siinä sillai sopivasti heti pellin takana.  :)
Kertokaan että kuinka käy laakereilla ja ristikkoihin jos kytkinakseli ja kardaani on vähän epälinjassa?

TJV

Mulla on suuri oletus että sellanen taka pahkainen öljypohja löytyy jostain aikanaan Suomeen tuodusta laitteesta, ehkä joku L16 luupää. Mä löysin yhden sellaisen ja se on just samanlainen kun yksi Amerikasta tullut L20B 620 öljypohja.

Sihti tai sen putki on myös suht helposti muokattavissa jos se on ihan vääräs paikkaa. Öljytikun pituuskin kannattaa tarkistaa jos uutta öljypohjaa meinaa laittaa.