Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

sunny -83 mankan johtosarjan MAA ongelma

Aloittaja zombiedigger, elokuu 24, 2013, 02:26:35

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

zombiedigger

Minulla on ongelmia nissanin sähköjen kanssa ja kyselisin josko olisi kenelläkään ollut sama ongelma.

Eli ostin kyseisen laitteen -83 sunny e15 tuossa jokunen kuukausi sitten ja autossa ei ollut mankka asennettuna, päätin lisätä poppi laitteet autoon ja löysin auton omasta johtosarjasta maan ja virran virtalukolta. Toin mankkaan päävirran suoraan akulta ja käytin herätteenä virtalukolta tulevaa virtapiuhaa. Heräte virta tulee auton oman sulakerasian kautta. Maan kytkin johtosarjassa olevaan. Kaikki näytti toimivan hetken aikaa hyvin kunnes rupesi sulakkeet poksumaan. Meni mankan sulake ja sitten parkkivalojen sulake heti perään. Lueskelin ohjeita netistä ja selvisi että ei saa käyttää johtosarjan maa piuhaa koska se liittyyy jotenkin mittari valoihin? Noh vedin sitten maan suoraan omalla johdolla runkoon ja kaikki näytti toimivan kunnes hämärä hiipi tien ylle.

No nyt itse ONGELMAAN elikkä ei toimi enään oikeanpuoleinen takaparkkivalo, mittarivalot eikä rekisterikilven valot.. sulakkeet on kaikki ehjiä ja ne on kaikki vaihdettu tuoreisiin. kaikki lamput on vaihdettu uusiin (poislukien mittaristo) se auton johtosarjassa oleva maa ei ole kytkettynä enää mihinkään (on myös kokeiltu kytkeä maihin kiinni mutta tuloksetta) on kokeiltu ottaa mankka kokonaan irti mutta ei vieläkään syttyneet valot. Katsastus kolkuttelee jo ovella ja itsellä on kortit loppuneet kesken. Kertokaa viisaammat mistä lähteä etsimään vikaa?? Auton malli on farmari.

Mahdollisesti sähköjen reittejä tai jotakin josta aloittaa? Onko noille joku oma rele? Missä? Googlen haku tuotti senverran tulosta että käskettiin ottaa johtosarjan maasta pois mankka ja kytkeä maihin toista reittiä. Aluksi auttoi minun tapauksessa mutta seuraavan käynnistyksen jälkeen olivat taas pimeät.  ;D

Apuva!

Mies

Taas kerran , aina sitä ihmiset vaan vetää samaan kuoppaan vaikka asiasta on puhuttu täälläkin sen sata kertaa  ;D

Siinä auton omassa johtosarjassa EI ole maajohtoa, vaan se pitää vetää omalla johdolla erikseen itse. Muuten sulakkeet paukkuu....

Eli vaihda sulakeboksista rikkinäiset sulakkeet ehjiin.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

zombiedigger

Näin mäkin ymmärsin ja teinkin. Omalla piuhalla vedin mankan maihin ja vaihdoin kaikki sulakkeet uusiin. Oli sitten rikki tai ei. Mutta ei toimi vieläkään? Tuntuu nyt että olisin mennyt jotai enemmän rikkomaan kuin sulakkeet. :S

Mies

#3
LainaaNäin mäkin ymmärsin ja teinkin. Omalla piuhalla vedin mankan maihin ja vaihdoin kaikki sulakkeet uusiin. Oli sitten rikki tai ei. Mutta ei toimi vieläkään? Tuntuu nyt että olisin mennyt jotai enemmän rikkomaan kuin sulakkeet. :S


No tuo sun kuvaus että osa valoista on pimeänä,sopii siihen täysin että jokin sulake rikki.

Releet pimentää sitten esmes kokonaan ajovalot , tuo valojen osittainen toimimattomuus viittaa muualle :)

En nyt tarkkaan muista oliko konehuoneessa miten ne fusible linkit eli sellaiset johdonpätkäsulakkeet, nekin kannattaa tarkistaa etteivät ole kärähtäneet.

Noita sähköosia yms kyllä löytyy esmes multa ehjiä, jos vaan saat vian esille  :)

Missäpäin tuo laite on? Voisin vaikka tulla ihmetteleen niin osais tehä analyysin paremmin.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

BA

#4
Mitäs jos sen mankan nyt ottaa kuitenkin kokonaan pois, pelaako valot?

Joku tais ennenkin saada saman ilmiön aikaan, ja autto kun otti ihan alusta kaiken uusiks...



Niin ja se auton johtosarjassa oleva johto josta puhut maajohtona, ei ole maa vaan mittarivalaistuksen johto. Siihen tulee virta valojen ollessa kytkettynä, ja kun sen vetää mankan maihin tulee oikosulku koriin antennin kautta=sulake palaa, mittariston säädin kärähtää jne. oireita.

zombiedigger

#5
Mankan kun ottaa pois liittimestään niin ei ole apua siitä. Mankka on käytännössä kokonaan oma järjestelmänsä, maa kiinni rungossa ja päävirta suoraan akulta uudella johdolla ja uudet kaiutin johdot vedetty, ainoo missä sotketaan auton omiin johtoihin niin heräte tulee virtalukolta.

Mittaristolta tuleva musta johto on suojattu niin ettei pääse johtimet osumaan mihinkään.

Hyvä tietää tosta mittariston johdosta! Thanks!  :)

Täytyy varmaan kokeilla uudestaan ihan puhtaalta pöydältä asennukset.  ;D

Joo tosiaan vain rekkarivalot, oik taka parkki ja mittari valot pimeenä.

Auto on herttoniemenrannassa. Tervetuloa vain. :) e15 suhteen myös muutama askarruttava kysymys.   ;D

Tero-75

Noista E15 moottoreista tietäviä löytyy enemmänkin tältä forumilta. Laita vain rohkeasti kysymyksiä.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Datsuuna

LainaaMitäs jos sen mankan nyt ottaa kuitenkin kokonaan pois, pelaako valot?

Joku tais ennenkin saada saman ilmiön aikaan, ja autto kun otti ihan alusta kaiken uusiks...



Niin ja se auton johtosarjassa oleva johto josta puhut maajohtona, ei ole maa vaan mittarivalaistuksen johto. Siihen tulee virta valojen ollessa kytkettynä, ja kun sen vetää mankan maihin tulee oikosulku koriin antennin kautta=sulake palaa, mittariston säädin kärähtää jne. oireita.


Kumma ettei ko. johtoa ole merkitty virtajohdoksi jo värikin on harhaanjohtava. Liian moni on luullut sitä maajohdoksi ...
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

BA

Ei tehtaan tarvitse ajatella että joku Tauno vuosikymmeniä myöhemmin sinne mitään omaa soitinta patentoisi. Siihen on tehtaalla tarkoitettu orkkis-Clarion (ja sen pari eri versiota), ei mitään muuta.
CD oli hädin tuskin keksittykään formaattina, kasetin kulta-aika sekin oli vasta alussaan. Kuten myös digitaalisten virittimien.
Tuollainen mittarivalaistuksen mukaan muuttuva radion taustavalaistushan on sinänsä jo ihan luxusvaruste.
Kalliimmissa saman ikäluokan autoissa missä on säätö, se vaikuttaa luonnollisesti myös orkkisradion valaistukseen.


Ja harvassa paikassa japsiautoja musta johto muutenkaan on johtosarjassa maajohto. Ei nää oo mitään länsiautoja...

Datsuuna


Niimpä toki tuon kaiken jo tiedänkin, kun ammatikseni noita kaivelen silti ihmetyttää moinen  :)
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

zombiedigger

Otan tossa viikonloppuna mankan ja kaikki irti ja kattelen alusta asti  uudestaan mitä tapahtuu. Jos lupailis mulle valoja takasin peliin. :P

zombiedigger

Ei auttanu asiaa kaiken purkaminen. Tässä kuvaa mihin vedin takaisin ja aloitin alusta. Osaisiko kukaan kertoa mikä tuo keskellä oleva punamusta johto on? Vasemmalla punaisella teipillä oleva on suoraan akulta muistivirta, H meinaa herätettä virtalukolta, M on se musta mittariston johto ja parikaapelit ovat uudet mankan piuhat. Noi värikkäät eivät mene oville enkä tiedä mihkä menevät. Tosiaan ei ollut tästä alusta alottamisesta mitään apua.

Onko näissä vehkeissä maa yleensä valkoinen johto vai punamusta? Olen nähnyt kumpiakin käytettävän maapiuhoina autossa.

Entä mistä kannattaisi lähteä etsimään vikaa? Mitä tuolla menee rikki heti sulakkeista seuraavana?


AkiH

Vaihdoitko kaikki sulakkeet vai vain valoihin liittyviä? Vaihda vielä tuo ylärivissä viidentenä oleva Audio / RR Wiper -sulake, osaa nimittäin pimentää juurikin mittariston, oikean takavalon yms, jos on rikki tai ei saa kosketusta.

Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

zombiedigger

On myös tuo sulake vaihdettu. Toi katkasee myös mankan heräte virran jos ei toimi ja sieltä herätteeltä tulee virtaa. :/

Mies

#14
LainaaEi auttanu asiaa kaiken purkaminen. Tässä kuvaa mihin vedin takaisin ja aloitin alusta. Osaisiko kukaan kertoa mikä tuo keskellä oleva punamusta johto on? Vasemmalla punaisella teipillä oleva on suoraan akulta muistivirta, H meinaa herätettä virtalukolta, M on se musta mittariston johto ja parikaapelit ovat uudet mankan piuhat. Noi värikkäät eivät mene oville enkä tiedä mihkä menevät. Tosiaan ei ollut tästä alusta alottamisesta mitään apua.

Onko näissä vehkeissä maa yleensä valkoinen johto vai punamusta? Olen nähnyt kumpiakin käytettävän maapiuhoina autossa.

Entä mistä kannattaisi lähteä etsimään vikaa? Mitä tuolla menee rikki heti sulakkeista seuraavana?



Mistä maajohdosta sä nyt taas puhut niissä auton johdoissa?

Ei siellä edelleenkään ole soittimelle maajohtoa alunperin. Vaikuttaa nyt että siellä on sulla kytkennöissä jotain hämärää...
Periaateessa vois ola joku auton johtokin kärähtäny, jos kerta kaikki sulakkeet varmasti ok.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

BA

Alkuperäisradion maakaapeli tulee M5 (tai joissain M4) pultinkannan alle suoraan radion takaseinään. Kaapeli on irrallinen, litteä, kuoreton ja siis sitämyöten väritön, n.30cm pitkä, ja molemmissa päissä on M5 lenkkiliitin. Auton johtosarjaan se ei kuulu, vieläkään.
Toisissa malleissa se kiinnittyy toisesta päästään kojelaudan runkoon, toisissa tulipeltiin, ja toisissa "kardaanitunnelin" päälle lattiaan.

Johtosarjassa voi toki olla valmiudet niin sähköantennille kuin AM-antennin vahvistimellekin. Niistä ei pidä välittää.

Sieltä on nyt tosiaan jotain muutakin kärähtänyt ennen kuin sulake paloi. Se mittariston jännitteensäädin vois kai moista kans aiheuttaa, tosin sitten olis ainakin bensa- ja lämpömittaritkin sekaisin.
Miltäs sulakerasian tausta näyttää, onko sulakkeiden kiinnikkeet sulaneet?

Cedricisti

#16
Ei oo todellista.

EIkö kenelläkään ole sähkökuvia tähän autoon?
C-kadetissa taisi olla käyttöohjekirjan takakannessa koko sähkökaavio  ::)

Korjaamokäsikirjaa / Haynesia tms. kellään?

zombiedigger

Lainaa


Mistä maajohdosta sä nyt taas puhut niissä auton johdoissa?

Ei siellä edelleenkään ole soittimelle maajohtoa alunperin. Vaikuttaa nyt että siellä on sulla kytkennöissä jotain hämärää...
Periaateessa vois ola joku auton johtokin kärähtäny, jos kerta kaikki sulakkeet varmasti ok.

Tuossa kuvassa näkyy mun kytkennät oikealla oleva kaapeli on nyt suoraan runkoon vedetty uusi maa. Lähinnä kyselin vain että onko näissä jotain standardia väriä maa piuhoille tms.

Sitä mä luulenkin että jotain muuta menny kuin vain sulake. :S sulakerasian tausta on ok. Kaikki johdot siellä ok ja sulakkeiden kiinnikkeet ok. Bensa ja lämpömittarit ja muutkin mittarit toimii ok.

Tosiaan sähkökaaviot/kuvat/värit/tiedot kaikki on tervetulleita ja kuvat sähköistä auttais tosi paljon jos joltain löytyy.  :)

Sunnyn käyttöohjekirjassa (joka ihmetyksekseni löytyy hansikaslokerosta) ei löydy kaavioita. :(

Eli simppelinä listana:

-kaikkien palamattomien valojen lamput ok
-kaikki sulakkeet ok
-kytkennät mankan takana ok (tarkistettu moneen kertaan ja tehty uusiksi)
-sulakerasia ok

AkiH

#18
Jos noista olisi jotain apua?

Ensin ohjeita väreistä yms.



Etuvalojen sähköt



Parkit, takavalot, kilvenvalot yms.



Mittariston taustavalojen kaavoja





Jonkinlainen sähkökaavio jälkiasenteiselle radiolle



Mittaristo

Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

zombiedigger

Oi! Kiitoksia kovasti, täytyy perehtyä noihin!

zombiedigger

Kuvien mukaan virrat kaikille valoille jotka ei tällä hetkellä toimi menee ylärivissä olevan kolmannen sulakkeen kautta eli toi tail lamp rh. Oisko sulla mahollisesti vielä noiden jarruvalojen kaavoja? Nimittäin jarruvalot toimii kummallakin puolella takapäässä? Täytyy käydä vielä uudestaan toi sulakerasia läpi ja lähteä seuraamaan johtoja jos ei muuta löydy.

AkiH

Tuostapa sekä jarru että peruutusvalojen sähköjä.

Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83